Jaká opatření by pražští cyklisté uvítali nejvíc? Co dělá město dobře, a co mu naopak proklouzává mezi prsty? A odpovídá současný ,,mírný pokrok v mezích zákona“ tomu, co cyklisté doopravdy chtějí? Poslední část seriálu o velkém cyklistickém průzkumu veřejného mínění vám nabízí nejen výklad zjištěných odpovědí, ale i poslání pro Prahu, které z průzkumu vyplývá
Oni chtějí tohle!?
Otázka položená v průzkumu zjišťovala, zda by v případě realizace konkrétních opatření začal respondent používat kolo k dopravě po městě podstatně více. Zatímco otázka zaměřená na problémy (podrobně řešená v minulém článku) se dala interpretovat jako ,,co mi nejvíc vadí“, z tohoto grafu dostaneme odpověď na dotaz ,,co nejvíc chci“.
Potřeba bezpečí potvrzena
Stejně jako u překážek, i zde jsou citlivější potenciální cyklisté. Největší efekt na frekvenci ježdění by mělo zvýšení bezpečnosti cyklistů a vybudování sítě komunikací pro cyklisty –- máme to potvrzeno dvěma nezávislými otázkami.
Kolo v MHD: hodně sladká třešnička
Překvapivě vysoko boduje bezplatná přeprava kol v MHD. Jistý nesoulad se slabším viděním MHD jako problému naznačuje, že cyklisté by se sice bez dalšího zlepšování podmínek v MHD celkem obešli, ale kdyby k tomu došlo, vysoko to ocení.
Méně účinné
Několik dalších opatření by k častějšímu jezdění motivovalo 30-40% cyklistů. Sem ,,spadla“ vysoce vnímaná překážka nepříjemných podmínek u zaměstnavatele. Cyklistům tedy podmínky u zaměstnavatelů a škol silně vadí, ale nečekají, že jejich zlepšení ovlivní tolik frekvenci jízd. Jako bychom s tím byli smíření?
Slušný zájem by byl o vybudování sítě úschoven kol — tedy v zásadě o lepší B+R. Logistický požadavek na takovou úschovu nemůže mít už z principu příliš silná většina cyklistů. Zájem budou mít ti, kdo jezdí hodně daleko, nebo bydlí někde v suburbanu a mohli by kombinovat nedlouhý přesun na kole k terminálu metra nebo (pří)městské železnice. I pouze čtyřicetiprocentní zájem tak ukazuje, že zlepšení podoby B+R by mělo výrazný efekt na používání kola, především v okrajových lokalitách.
Menší zájem je o půjčovny kol. Zde bych to přičetl na vrub malé informovanosti o zahraničních systémech půjčování kol. Většina cyklistů o nebude vědět, jak funguje třeba takový Vélib…
Úpravy v zákoně posilující práva cyklistů by ovlivnilo ke čtyřiceti procentům cyklistů, překvapivě zde se neliší názor cyklistů potenciálních a častých. Jestliže nedostatky v zákoně ovlivní u 40% cyklistů to, jak často do města vyrazí, pak zákon nebude zcela v pořádku…
Potenciální cyklisté by přivítali také bezplatnou přepravu MHD do kopce.
Spokojenost? Ano, ale…
Hodnocení jednotlivých opatření pro cyklisty vyznívají jako velmi opatrně pozitivní.
Zpracovatel průzkumu v prezentaci prohlašuje následující:
Velmi kladných hodnocení je příliš málo, naproti tomu určitý posun k lepšímu je z odpovědí respondentů patrný. Nejhůře hodnocená je hustota cyklotras, kterou negativně vnímá 85% cyklistů a potenciálních cyklistů.
Další informace, sloužící k porovnání s předchozím období, je skryta v otázce na hodnocení změny podmínek pro cyklodopravu za posledních 5 let. Respondenti vyjádřili váhavě kladné hodnocení. Váhavé v tom smyslu, že velmi kladně hodnotilo změny pouze 10 % ze skupiny cyklistů a potenciálních cyklistů, spíše kladně ale hodnotilo dalších 52 % těchto osob. V běžných hodnoceních je poměr rozhodných a podmíněných souhlasů 1:2, zde 1:5 – což lze interpretovat tak, že lidé do jisté míry oceňují úsilí ke zlepšení, ale jak tempo změn, tak aktuální stav vyvolávají rozčarování.
K tomu se dá snad dodat ještě následující: Potenciální cyklisté vnímají stav podmínek pro cyklisty jakož i vývoj v posledních letech v průměru o 15% negativněji, než cyklisté aktivní. Nabízí se interpretace: Požadavky potenciálních cyklistů jsou plněny hůře a proto se ještě aktivními cyklisty nestali.
Co z toho vyplývá?
Technická správa komunikací (TSK) zadala tento průzkum pro potřeby Komise pro cyklistickou dopravu Rady hlavního města (KCD, ,,cyklokomise“). Ta se v současnosti zaměřuje především na splnění volebního slibu, jímž byla výstavba 450 km cyklotras do roku 2010. Nyní má v ruce první monitoring skutečných potřeb aktivních i potenciálních cyklistů.
Zopakuji klíčové výsledky průzkumu:
- Zájem o cyklistiku je v Praze velký (třetina Pražanů by ráda jezdila více)
- Za nejzávažnější překážky, které odrazují většinu cyklistů od častějšího používání jízdního kola je považovaná malá bezpečnost cyklistů a nedostatečná infrastruktura (nikoliv třeba vnímání jízdy na kole jako aktivity nevhodné pro město)
- Změny jsou vnímány pozitivně, ale jsou považovány za příliš pomalé
Ukazuje se, že současné pomalé tempo budování infrastruktury cestou nejmenšího odporu je z dlouhodobého hlediska neudržitelné. Odstranění nejzávažnější překážky rozvoje cyklistiky (malá bezpečnost cyklistů), si nakonec kromě výstavby cyklostezek a chráněných cyklotras vynutí také dopravní zklidnění automobilové dopravy v rezidenčních čtvrtích.
Komise pro cyklistickou dopravu, neziskovky, které cyklistickou dopravu v Praze podporují, město i městské části se s tím budou muset brzy popasovat.
Vratislav Filler 3. 2. 2010, 11:40
předchozí články série:
https://mestemnakole.cz/2009/03/18/cyklopruzkum-i-prazsti-cykliste-dnes-a-zitra
https://mestemnakole.cz/2009/03/25/cyklopruzkum-ii-co-vadi-a-co-mame-radi/