Červnová cyklokomise přinesla tentokrát spíš špatné zprávy. To, co běží hladce, ještě není, a jak se dalo předvídat, mnohé stavby pro cyklo začínají narážet na ,,nečekané“ překážky. Absurdita fungování našeho města se projevuje více než zřetelně. Obnovení provozu na trase A1 jsme se dočkali po půl roce, na Praze 6 se budou rušit sotva vyznačené cyklopruhy, a na jistém náměstí na Praze 8 už půl roku ,,tajně“ existuje nebezpečný přejezd pro cyklisty a nikdo nemá páku na to, s tím cokoliv udělat. V centru samotném se pak opět nepohne lísteček, natož dopravní značka…
Co se stalo tento měsíc
Geologický průzkum skály nad trasou A1 na Barrandově prokázal, že postačí sanace, ta byla provedena a trasa je už zase průjezdná. Byla zavřená ,,jen“ půl roku.
Praha má čtyři sčítače cyklistů. Ten nejfrekventovanější, na Podolském nábřeží pod Vyšehradem ukazuje ve všední dny běžně přes tisícovku cyklistů, o víkendech pak někdy i téměř tři tisíce cyklistů za den! Odkazy na online sledování najdete na této adrese a těšme se na dalších osm sčítačů, které budou do konce roku na všech klíčových místech v okolí centra.
Stojanů je k pondělí 8.6. 478 (tedy cca 80 hnízd). Bude jich asi ještě jednou tolik. Můžeme se jen ptát, kdy (a zda) se přidají Prahy 1, 2, 3 a 5. Před radnicí praskají při jednání komise stojany ve švech. Jednomu z členů komise tam zrovna po tomto jednání komise ukradli kolo, které si musel kvůli plnému stojanu zamknout ke značce. V historickém centru města máte k zaparkování kol vyhrazených asi tak deset míst. Hlavně, že je stojan v Kolovratech u hřiště, kde místní ještě prskají, že takovéhle provedení je plýtvání místem a raději by uvítali venkovskou ,,klasiku“.
Stezka po ,,Starém spojení“ pod Vítkovem už je téměř hotová, na většině úseku leží asfalt, dokončuje se most přes Husitskou (Velká Hrabovka). Definitivně platí, že úsek tunelem bude (a možná i do konce roku).
Centrum v mlze…
Na městské centrum nahlížím v poslední době tím kritičtěji, čím více mi dochází, že bez cyklisticky atraktivního středu města zůstane cyklistika v Praze záležitostí rekreačně–okrajovou. Více ocením zobousměrnění sta metrů ulice na Malé Straně než tři kilometry cyklostezky v Nebušicích.
Drobný posun v projednávání nastal u chybějícího úseku A15 podél Mariánských hradeb. Návrh, zablokovaný dosud argumentem přílišné blízkosti tramvajové trati (jako by v centru kola nejezdila přímo po kolejích), bude možná znovu vzatý do hry. Nebylo by to od věci; je to úsek cyklostezky, na který tehdejší prezident Václav Havel věnoval peněžitý dar 100 000 Kč už v roce 2001…
Křižovatka na nábřeží Kapitána Jaroše bude obklíčena ještě těsněji. V místě plánovaného cyklopruhu se položí živice, následovat budou piktokoridory… Jen ta křižovatka samotná zůstává pořád stejně špatná.
Šeříková
Kolem Šeříkové panuje naprostý zmatek. Jednou se tvrdí, že je zde od minula nějaký posun, pak zase, že ne. Prý bylo něco domluvené na jedničce s předsedou výboru pro dopravu. Teď se to zase nelíbí. Radní Štěpánek se viděl se starostou Prahy 1 a dostalo se mu neurčitého slibu, těžko říct, čeho přesně. Za měsíc se pak třeba dozvíme, že navržené řešení neschvalují policajti, památkáři, nebo třeba trafikanti. A průjezdu se stejně nedočkáme.
Praha 6 v Terronské zruší cyklopruh
Vztahy města a Prahy 6 ohledně cyklistiky nedávno výrazně ochladly. Poté, co komise ,,nepochválila“ generel cyklistické dopravy Prahy 6, přiznala městská část natvrdo barvu, pokud jde o jejich názor na věc: Cyklisté na Praze 6 v provozu nemají co dělat, patří na cyklochodníky a do Šárky, rozhodně ale ne do dejvických ulic. První krok k realizaci tohoto plánu je připravované smazání ještě ani ne zkolaudovaných cyklopruhů v Terronské ulici. Praha 6 si najednou vzpomněla, že na této ulici mezi parkujícími auty rostou také nějaké stromy a že tyto stromy mají příliš malá rabátka, která je tedy nutno rozšířit právě na úkor čerstvě dokončených cyklopruhů.
Tedy technicky vzato tam ty cyklopruhy nejsou žádný zázrak, jsou dost pokažené a vzhledem k šíři pruhů se vesměs používají jako odstavné pro druhé parkování (první řada parkuje kolmo mezi stromy tak, že u domů nezbývá chodcům snad ani metr). Jestli dojde ke zúžení vozovky, vyznačení piktokoridorů a znemožnění druhého parkování, tak by to paradoxně mohlo situaci spíš zlepšit.
Stejně je to ale vzorová ukázka absurdistánu, kdy městské orgány jednou něco schválí, pak se ,,zabejčí“ a řešení, které už je nejen schválené, ale i dokonce postavené, zase s nemalými vícenáklady zruší.
Smíšené pruhy
V rámci příprav na ,,metrolinkizaci“ některých autobusových tras dojde k vyznačení značného množství pruhů vyhrazených pro autobusy. Současně zde bude povolen vjezd vozům taxi a cyklistům, tak, jako je to na Vrchlického. Cyklisté se tak mohou těšit na vyhrazené pruhy mezi Edenem a Opatovem (na trase linky 213).
Na Vršovické už byly namalovány piktokoridory v délce pár stovek metrů plánovaných pro první etapu, víceméně na vyzkoušení. Během roku bude následovat pokračování, po kterém se Vršovická stane první městskou třídou s takřka souvislým řešením pro průjezd na kolech v hlavním dopravním prostoru. Mňam!
Proti nebezpečným uzavírkám
Poslední velká ostuda s uzavírkou trasy A2 podél Povltavské přesvědčila i ty nejváhavější, že co je moc, to je moc, a že nějaký všeobecně míněný varovný dopis na dopravní odbory MČ není naprosto dostačující. Nová výzva, aby v případě uzavírky trasy městského systému vyznačili objížďku pro cyklisty, bude proto odeslána všem, kdo mohou cyklistům něco takového udělat: dopravném úředníkům na městských částech, v mětských organizacích typu TSK, správcům sítí na území Prahy. Praha 2 už také dostala patřičnou ,,ťafku“ za akci Lodě na Vltavě, která zneprůjezdnila trasu A2 na náplavce, předpokládám, že podobné pokárání poputuje i na Prahu 8 za Povltavskou.
Neodstranitelný paskvil na Praze 8
Území Prahy 8 bylo na talíři i kvůli samotnému technickému řešení uzavřeného úseku a navazujícího začátku A26 přes starou Libeň. Přítomní se shodli, že tam je špatně prostě všechno. Stavbu jsem osobně nominoval na největší pražský cyklistický paskvil a čím více o této stavbě vím, tím jsem si jistější, že si toto označení zaslouží. Projekt prošel komisí v jiné podobě, než byl nakonec zrealizován, po půl roce zůstává nedokončený, není zkoulaudovaný a kromě toho nedávno uzavřeného chodníku s hmatným pásem podél Povltavské zahrnuje takové perly jako vyhrazený proužek pro cyklisty skrz neopravené díry s věčnými loužemi, pouze svislou značkou označený přejezd pro cyklisty v ostré pravotočivé zatáčce na Elsnicově náměstí, nebo ,,realizaci“ stezky po chodnících pouze žlutými cedulkami — taková pitomost nebyla možná snad ani, když se tu dělaly ty první pseudotrasy v devadesátých letech. Buďte si jistí, že do téhle stavby budeme tepat tak dlouho, dokud se s ní něco nestane. Zatím, pokud projíždíte Libní, dávejte si pozor a to, co tam za jistě nemalé peníze vzniklo, raději ignorujte.
Legislativa a závěry z cyklokonference
Abychom dnes ale nekončili tak beznadějně, přináším na závěr zprávu dobrou: Zástupci cyklokomise jednali na ministerstvu dopravy. Skoro všude byla přislíbena podpora legislativních úprav (Víceúčelový pruh, piktokoridor, atd.). Prostor k méně formálním jednáním byl na nedávné cyklokonferenci. Zde se hovořilo například s vrchním dopravním policistou pro ČR, který je cyklistické dopravě také slušně nakloněný (kdysi byl u cyklistických úprav v Břeclavi). Jednalo se také přímo s ministrem Slamečkou. Výsledek je, že na Ministerstvu by měl být konečně jmenovaný oficiální cyklokoordinátor (bude jím pravděpodobně známý podpůrce cyklistiky Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu). Vedle toho vznikne pracovní skupina pro cyklistickou dopravu Ministerstva Dopravy (jako sekce, patrně pod vedením V. Kruphanzla). Podpora na MD bude v následujícím půlroce tedy snad výraznější. Předpokládá se, že se v tomto období podaří rozjet věci, které pak už poběží setrvačností prakticky za jakéhokoliv ministra.
Na komisi panoval, pokud jde o nového ministra dopravy, bezbřehý optimismus. Byl prohlášen za prvního z mnoha ministrů, který rozumí cyklistice (rozumějme ,,má pro ní pochopení“). Především proto, že i v těchto hubených časech údajně otevře finanční stavidla pro výstavbu cyklostezek. Tak uvidíme.
O prázdninách cyklokomise nezasedá — myslete si o tom, co chcete — a tak další jednání se uskuteční až v září.
MaLer 13. 6. 2009, 09:45
se mi otevira kdyz to ctu. Terronska (25 let jsem v teto ulici bydlel) je teda mohutny olol. Kdyz jsem videl, jak uzoucky chodik tam misty zbyl (a do chodniku jsou jeste narazene sloupy pro znacky pro kriplplatzy), tak me bylo smutno - siroka mestska trida je usurpovana auty v naprosto neuveritelnem rozsahu. Takze jsem z tech cykloprouzku ani nemel radost (a ze by se tam hodily, protoze doposud jsem jezdil po Jugopart, kde je vsak radove vetsi provoz). Vidim, ze v pristich volbach asi na mestske urovni volim zelene. Ach jo.