Začátek léta vedl opět k řadě změn a úprav v cyklistické mapě. Řadu z nich máte ,,na svědomí“ sami jako přispěvatelé, některé se objevily při červnovém sčítání cyklistů. Novostaveb bohužel přibylo pomálu, letošní rok je skutečně ,,zabitý“. Podstatné je prodloužení Ladronky včetně podjezdu Kukulovy (viz úvodní fotografie), Praha 4 se začíná probírat na Pankráci a jedenáctka přetrasovává stezku centrálním parkem. Jinak jsem především opravoval a na pár místech i doplňoval. A na konci léta se těšme na Myslíkovu!
Novostavby
Nejvýznamnější novostavbou je protažení stezky Ladronka na Vypichu. Podjezd pod ulicí Kukulovou protahuje stezku až téměř k obchodnímu centru Kaufland. Nejde zrovna moc o dopravní stavbu, protože napojení přes parkoviště Kauflandu prostě není. I tak zde ale vzniká pěkné spojení nevyžadující cestou z Ladronky do Řep křížit dvakrát zbytečně Karlovarskou. Ještě aby Praha 6 dovolila projíždět cyklistům ulicí Na Břevnovské pláni v obou směrech, a je to perfektní.
Trasu našel a dokumentaci pořídil Jirka Bernášek.
V Budějovické ulici vznikly vůbec první metry cyklostezky na Pankrácké pláni (mapa). Stezka slouží především jako obslužka obchodní části třídy a vyznačuje se celkem pěkným vjezdem, slušně řešením světelným křížením s Vokáčovou — a velmi neslušně vyřešené zakončení za touto křižovatkou.
Třetí zakreslenou novostavbou je první etapa nové cyklostezky v centrálním parku na Jižním Městě. (mapa) Zatím z obou stran nikam moc nevedoucí úsek doplní zakrátko úprava poblíž zastávky Modrá škola — uvidíme, nakolik městotvorné ono nové náměstí bude.
A jinak se v oblasti výstavby za poslední dva měsíce pravděpodobně nestalo vůbec nic, což považuji za ostudné. Především tunel pod Vítkovem, který je dokončený, ale nikdo ho nechce otevřít, ukazuje, jak málo se město zajímá o to, skutečně svým občanům sloužit.
Úpravy v centru
Sčítání cyklistů v centru ukázalo, že na kole se jezdí prostě všude; výsledkem je řada nových tras nebo úprav tras stávajících. A protože změn je hodně, bude to jen seznam:
Velký počet cyklistů projíždějících přes křižovatku u Národního divadla směrem ke Karlovým lázním mne přesvědčil, že málokdo zná podjezd Divadelní ulicí. Zakreslil jsem ho tedy až ke Smetanovu nábřeží a spolu s tím odstranil průjezd dlážděnou uličkou Ostrovní. Ta se dá objet po asfaltu a drobné dlažbě s odbočením vpravo přes vjezd budovy Národního.
Odstranil jsem spojku ulicí Purkyňovou podél staveniště CopaCentrum. Důvod je zřejmý: během výstavby je ulička prakticky neprůjezdná a navíc se dá daleko pohodlněji a rychleji projet (byť zakázanou, ale aťsi) ulicí Spálenou.
Konečně jen dny nás dělí od otevření ulice Myslíkovy, kde se v tramvajových kolejích objeví nově asfaltový povrch! Také výjezd z náplavky přes křižovatku bude komfortnější díky fotografické identifikaci cyklistů, ačkoliv samotná zelená v cyklu bude velice krátká. Otevřením vznikne nový, pohodlný vjezd do centra města.
Všechny tři změny ukazuje následující mapka:
Při sčítání na Klárově se ukázalo, že se cyklisté rádi vyhnou finálnímu, nechutně dlážděnému úseku ulice U Lužického Semináře a jezdí přes park u řeky, odkud jeden chodník ústí přímo na předpolí mostu. Trasa je jakási ,,dělostřelecká příprava“ na prorážku Mánesova mostu (na kterou jednou dojde, památkáři prominou). (link)
Legalizace průjezdu Petřínskými sady přivedla také jistý počet cyklistů do této oblasti. Pro vyhnutí se stísněné křižovatce Újezd x Vítězná se jistý jejich počet přesouvá po chodnících v dolní části parku mezi Hellichovou a Plaskou, a to v obou směrech. Zajámavá spojka, jen dbejte na to, že v této části parku průjezd cyklistů povolen nebyl a jediný legální způsob, jak se dostat ze Smíchova na Malou Stranu je stále ještě přes nevhodnou křižovatku Újezd. (link)
,,Decyklizace“ Legerovy ulice vedla k zrušení doporučeného průjezdu, který se v zásadě vrací na chodníky (a ty jsou stejné v Legerově i Lublaňské). Škrtnul jsem také první, dlážděnou část Lublaňské, protože ve směru z centra jí lépe suplují souběžné trasy (chodník Sokolské a Belgická). (link)
Opravy a drobné úpravy
Nečekaně velká nasčítaná frekvence mě přesvědčila k zakreslení trasy od Výstaviště směrem do ulice Na Zátorách. (link)
Mezi Řepy a Ruzyní byla dosti nepřesně zakreslená trasa podél rybníka Na Jivinách. Oprava byla třeba také na úseku od Karlovarské ke starým Řepům. Za oba podněty opět děkuji Jirkovi Bernáškovi. (link)
Drobné úpravy v trasování se dočkala ,,chodníčková“ alternativa ulice Na Pankráci, kde se těm, kdo nechtějí jet podél hlučné ulice nabízí odbočení do vnitrobloků co nejdřív za ulicí Nad Děkanskou Vinicí. (link)
V Kunratickém lese přibyla dopravně důležitá spojka lesem z Roztyl nahoru — takový lesní obchvat sídliště, byť s poměrně drsným stoupáním (link).
U tramvajové smyčky Hlubočepy jsem upřesnil průjezd od cyklostezek u Vltavy. Chodníček vede přímo na přechod a přes něj k tramvajové zastávce: snazší, než se dalo čekat (link).
V Kobylisích na trase od Okrouhlíku byl opuštěn úsek jednosměrnou ulicí Ke Koupališti. V obou směrech je pohodlnější použít chodníček od slepého konce ulice Na Pěšinách (link).
Na radu čtenáře byl přetrasován krátký úsek trasy od smyčky Kobylisy do Dolních Chaber, kde už příliš silný provoz v ulici K Ládví vedl k doporučení použít chodník (link).
Další připomínka poodhalila, jak se autorovi může vymstít neprojet úplně všechno, co zakreslil do mapy. Ulice nad Trojou je v dolní části dlážděná a tedy nevhodná pro silniční kola (link).
V Poděbradské ulici přibyl bus+taxi+cyklopruh a (především) světelná křižovatka se Slévačskou. Dohromady to vynutilo několik změn a umožnilo zbavit se kousku protisměrné ulice Mochovské (link).
Přívoz v Podolí letos jezdí opět méně výhodně na Veslařský ostrov. Škoda.
K novým bus+taxi+cyklopruhům
V mapě nejsou zakreslené zdaleka všechny bus+taxi+cyklopruhy, na které můžeme v Praze narazit. Snad nebude v rozporu s lednovým předsevzetím upřednostňování klidných tras, pokud je do mapy začnu izolovaně leč soustavně zanášet. Proto, používáte-li některý z těchto pruhů a chcete ho mít v mapě, napište na obvyklý mail (redakce@prahounakole.cz). Ideální je, když pro zákres pruhu použijete známou funkci „měření“ z mapy na mapy.cz, potřebuju totiž vědět (s přesností asi na 20 metrů), kde každý pruh začíná a kde končí. A samozřejmě mi pište také veškeré novinky, změny nebo chyby, na které při svých cestách po Praze narazíte.
Petr 26. 7. 2010, 15:14
Na Zátorách tak, jak je průjezd nakreslený, to nepovažuji za nejlepší možnost. Já od výstaviště odbočuju doprava těsně za podjezdem (v mapách nepojmenovaná ulice), přes krátký chodníček a pak buď v protisměru ulicí U papírny, nebo s respektováním značení ulicemi U papírny a Za papírnou. Tím se zbavím stoupání v silném provozu mezi auty.
squish 26. 7. 2010, 16:18
Děkuji za update mapy. Myslíkovku jsem už viděl, nikdy by mě nenapadlo že se mi bude asfalt tak líbit :-) Kamera tam vážně je a zelená tam vskutku padá. Navíc po reku jsou vyznačené i představené cyklostání. Ještě dodláždit náplavku a bude to luxusní :-)
Vratislav Filler 26. 7. 2010, 22:45
Petr: Takhle? http://www.mapy.cz/#mm=ZTtTcP@dm=133107792+136019768+2512+2104+1088-1096+1216+376+1696-976+1600+208-336+4976+592+272@x=133112416@y=136022080@z=16
Squish: Jo, poslední kus náplavky, tramvajové křižovatky s Lazarskou, Lazarskou samotnou, Vodičkovou a jsme v klidu. ;-)
Petr 27. 7. 2010, 15:29
VF: Jo jo, když dodržuju jednosměrnost, tak takhle. Jinak to někdy vezmu U papírny protisměrem (ono je to široké a po ránu se tam neparkuje, takže není problém se vyhýbat).
Ale zdůrazňuji, že tam je v cestě jeden obrubník. Každý si musí zodpovědět sám, zda radši obrubník nebo stoupání v provozu těsně u tramvajových kolejí.
squish 27. 7. 2010, 22:29
Vratislav: tak tak, pak už budeme spokojení ;-)
Jinak nám zavřeli kus A2, naštěstí udělali objízdnou trasu takto:
http://mapy.cz/#mm=TtTcFP@dm=133141720+135982952-2216+904-5168-1816-856-1272@x=133138336@y=135982080@z=17
Zde fota jako důkaz, omluvte zhoršenou kvalitu, foceno při šlapání :-)
http://squish225.rajce.idnes.cz/nastenka/#A2.jpg
http://squish225.rajce.idnes.cz/nastenka/#A2b.jpg
Sjízdné je to v pohodě, dali tam štěrk a panely. Je to OK.
Jinak mě dneska potěšila jedna věc, na http://www.prahapodlevas.cz jsem zadal jednu počmáranou značku "Stezka pro chodce a cyklisty" (C 9a) a dnes jsem si všiml, že jí vážně vyměnili. Navíc někdo jiný zase zadal jeden vyvrácený rozcestník u Barandovského mostu a taky opraveno. Takže rozhodně doporučuji tam závady na značení zadávat, vyplatí se :-)
Slávek Syrový 28. 7. 2010, 23:53
Mimochodem k A2 - uzavírka Rohanské nábřeží: má zde vzniknout na cca těch pár desítek metrů oddělený provoz cyklistů od chodců. V úseku před zůstane stezka společná jak je dnes (každý se pohybuje při pravé straně) a za zůstane také stezka společná. Současná stezka bude v tomto úseku zúžena na 2,0m (v těchto intenzitách je to mimo normu ČSN 736110) a pro chodce bude zbytek: 1,2 m a 0,3 m bude hmatný pás pro nevidomé. HEURÉKA! Živě vidím stejnou (ne)funkčnost jako v ul. Povltavská (také A 2, ale o kus dál - ústí Rokytky do Vltavy). Úředník se holt nažral a nevidomý zůstal celý. Tohle by si zasloužilo černé ovce. Přitom by stačilo rozšířit korunu stezky a chodníček přilepit, když už ho tam cpou. Stejně tam bude takových zemních prací, že se toto ztratí.
Vratislav Filler 29. 7. 2010, 00:11
To to jako rozdělí při stejné šířce? Kdo takovou kravinu vynutil?
... vlastně teď mi to došlo, ono je to na Praze 8... :-(
Mirek 29. 7. 2010, 14:48
Tak to je hrůza. Dá se s tím něco dělat? Myslím obecně s tímto problémem, např. změnou zákona/vyhlášky/normy... Přece není možné za velké peníze ničit zánovní stezky tím, že se tam budou přidávat hmatné pásy pro nevidomé v místech, kde nikdy nikdo takového člověka neviděl (co by tam také dělal) ve volné krajině... Zatímco v zástavbě, kde se nevidomí opravdu pohybují, na chodnících a přechodech chybí hmatné pásy na stovkách míst, oni to přidávají na už tak úzké stezky :-/
Radek 1. 8. 2010, 05:53
Souhlasím s tvrzením, že nevidomého člověka ve "volnékrajině" lze potkat jen výjimečně, sám jsem nevidomý, tak o tom něco vím. Potíž je v tom, že takzvaná volná krajina ve městě je povahou věci pořád město. A problém lze postavit i jinak: nevidomí lidé se na takových místech nebudou pohybovat do té doby, dokud tam nebudou orientační prvky, jako cyklisté nebudou jezdit tam, kam je nikdo "nepustí". Tedy budou, protože z povahy věci mohou, já z povahy věci nemohu. NA DRUHOU STRANU: sám jsem nevidomým cyklistou, mám výtečný tandem, slušné piloty a věřte nebo ne, jsem navigátorem. Myslím, že se dobře orientuji v pražských cyklotrasách, samozřejmě hlavně těch, které hojně využívám: A1, A2, A11, A12, A22, respektive bývalé-současné ŘE-HL, 201, VE-DE ad. Metoda? Na podrobné textové informace, obvykle nevalné úrovně, naváže důkladný PĚŠÍ průzkum v terénu, teprve pak se nasedne a šlape. Pracné, ale mám takhle větší požitek z jízdy. A proto dovolte ještě otázku: vím, že si lze naklikat trasu a převést ji do GPS vygenerováním v podstatě textových informací. Ale lze takto převést i vybranou pražskou cyklotrasu, řekněme například A13, a převést ji rovnou do GPS bez nutnosti si ji podle podkladu nejprve naklikat? Za jakékoli tipy na srozumitelné verbální popisy cyklotras (i když mám v tomto směru net prohrabaný skrz na skrz) budu rád.
Petr Dlouhý 23. 9. 2010, 16:42
Radek (pokud si to ještě přečte): Daly by se použít trasy z projektu http://openstreetmap.cz - seznam pražských cyklotras je přístupný na http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cyklotrasy_v_ČR#Pra.C5.BEsk.C3.A9_cyklotrasy . Do GPX je možné relace reprezentující trasy převést pomocí relation analyzeru (http://ra.osmsurround.org/index.jsp), na který je odkaz u každé trasy v seznamu.
Problém ale je v tom, že trasy pocházejí jednak z tohoto serveru a jednak z vlastního průzkumu. V terénu jsou trasy značené velmi mizerně a navíc hodně tras není v jednom kuse, ale jsou přerušované.