Sčítání cyklistů 2010 – horká čísla

Publikováno: 07. července. 2010, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. února. 2021
Autor: Vratislav Filler
Publikováno: 07. července. 2010, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. února. 2021
Autor: Vratislav Filler

Sčítání cyklistů v centru Prahy, které provedlo ve dnech 16. a 23.6. Oživení, o.s., poskytlo spoustu zajímavých informací. Jako ochutnávku vám nabízíme to nejmenší: Odhady čtyřiadvacetihodinových intenzit cyklistické dopravy v centru Prahy. Zatím bez dalšího komentáře – ty přineseme v sérii analytických článků nejen k tomuto průzkumu.

Vratislav Filler

Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Komentáře k článku×

dracul 08. 07. 2010, 03:06

jak funguje ten automaticky snimac?:)

Vratislav Filler 08. 07. 2010, 10:26

Dracul: elektromagnetická smyčka ve vozovce, ve tvaru <> : Dobře je to vidět tady: http://unicam.camea.cz/Discoverer/BikeCounter/index/index/locality/RN

squish 08. 07. 2010, 12:14

Ahoj, jenom bych chtel nahlasit, na A2 v useku od Podolske benziky po restauraci SOHO je oprava povrchu, jezdi se jednim pruhem.

Vratislav Filler 09. 07. 2010, 14:01

Squish: Tak to by měli uzavřít pravý pruh pro IAD a cyklostezku dočasně převést tam. Zítra tam jede Markéta s foťákem, tak ten masakr nasnímá.

squish 09. 07. 2010, 15:06

Vratislav: myslím že to nebude nutné, dnes po cestě do práce se už jezdilo po opraveném povrchu, oprava jde rychle.

squish 09. 07. 2010, 16:19

To jsem ještě já :-) Kdo bydlíte na Praze 1 ? Navrhněte v jejich akci "Praha sobě" zjednosměrnění nábřeží pro IAD a udělání cyklostezky (propojení A2) :)
Více tady:
http://www.praha1.cz/cps/odbory-a-oddeleni-9071.html

dracul 09. 07. 2010, 23:34

Vratislav Filler:
dik, sem pres to dneska zase prejel a ani sem si nevsiml ze tam neco takoveho je:)

ale ty pocty mi tam nak nesedi, neni to porouchany?
Od začátku dne (2010-07-09) detekovaných cyklistů:
do centra (náb. L. Svobody) : 9, z centra (Karlín) : 8
(poslední obnova informace 2010-07-09 22:31:40)

Štěpán 10. 07. 2010, 06:38

Vážně jim ten sčítač na nábřeží nefunguje.

Inspirován draculovým příspěvkem jsem se před odjezdem z práce ve 4:20 podíval na stav, a aktuálně tam byly v obou směrech nuly. Pak jsem vyrazil z práce domu, trochu si zajel a vzal to přes smyčky tam a po minutě po druhé straně zpátky. Teď koukám, že aktuální stav v 5:31 jsou pořád nuly. To mám ještě na předním kole nábojové dynamo (ve skutečnosti synchronní alternátor), takže na mé kolo občas reagují i normální indukční smyčky u křižovatek.

Asi by to chtělo sčítač opravit - dá se to někam nahlásit?

prt 10. 07. 2010, 14:45

Těšnov je nějak divný už od konce června (vygenerujte si graf). Hlásil jsem to 5.7. na TSK člověku, co to má na starosti, a v kopii i na Cameu. Zatím nikdo nereagoval, asi tomu přispěl ten pracovní minitýden.
Dřívější podněty na podivnosti v datech (Trojský ostrov - asymetrie směrů, Vršovice - extrémy v nočních hodinách) byly vyřešeny a dokonce nějak zpětně opraveny.
Bylo pěkný, když jsem Cameáky potkal, jak v terénu ladí sčítače - jeden je napojený s noťasem na "bedýnku" a druhý jezdí na kole.
Případné podněty asi nejlépe na cyklo@cityofprague.cz.

Petr 13. 07. 2010, 15:28

Přiznám se k tomu, že asymetrii směrů na Trojském ostrově částečně způsobuju i já. Ráno do práce jezdívám od Troji přes ostrov a ulicí Za elektrárnou. Večer se ale vracívám přes Most Barikádníků a po pravobřežní cyklostezce. Vyhýbám se tak odpornému stoupání mezi auty od křižovatky s Plynární směrem k výstavišti.

squish 15. 07. 2010, 17:15

Ahoj, tady je další monitoring cyklistů na stezkách (nejen Praha):
http://www.cyklostrategie.cz/file/monitoring-navstevnosti-vybranych-cyklostezek-v-cr-2009-2010/

Amoniak 18. 07. 2010, 21:40

Upřímně řečeno, tohle jsou zoufalá čísla. Na základě toho že někde projede sto (nebo pár set) cyklistů bych si opravdu netroufl nárokovat ani čáru na silnici, natož nějaké složitější opatření.

Vratislav Filler 19. 07. 2010, 11:34

Amoniak: Tohle jsou čísla leckde za nulových úprav pro cyklisty. Podívejte se na Vyšehradský tunel (1800) - tak to vypadá, když pro cyklisty něco postavíte. Takže důvod, proč třeba na Kpt. Jaroše projede "jen" 400 cyklistů, je zřejmý, do toho pekla si prostě víc netroufne. Zkuste si to tam sám. A 1400 cyklistů u ND (z toho 70%) na chodníku můžete řešit buďto tak, že je všechny pochytáte a pokutujete, nebo pro ně něco postavíte. A konečně, pokud nějakou ulicí projede za den v protisměru víc cyklistů, než aut ve směru správném, tak je to myslím dost opravňující i k tomu, aby se tam zrušilo těch sedm parkovacích míst, kvůli kterým to městská část blokuje.

Amoniak 19. 07. 2010, 12:28

A kolik tam projede aut? Zkuste rozdělit přidělený prostor na ulici podle relativního významu (přepravního výkonu) jednotlivých způsobů dopravy. A zprůměrujte na to čísla z celého roku. Zjistíte že není nejmenší racionální důvod vytvářet něco jako cyklostezky(pruhy).

- - -
Když hodně lidí porušuje předpisy tak je to důvod jejich chování povolit? A ještě na úkor někoho jiného???

squish 19. 07. 2010, 12:31

No jo ale kolik zbere v tom prostoru jeden cyklista a kolik jeden člověk v autě. To je setsakra rozdíl. Takhle argumentovat nelze. Třeba chodníky by se taky neměly stavět tam, kde projde jeden člověk za hodinu ? I v Americe už jim došlo že to takhle dál nejde a začali podporovat pěší a cyklisty.

Amoniak 19. 07. 2010, 14:22

Je vcelku lhostejné kolik zabere člověk v autě a kolik cyklista na kole. Zajímavé je jakou část prostoru zabere který druh dopravy. Tak se podívejte na takovou silnici kde je pruh pro auta 3-3,5 m a cyklostezka 1,5 m

Chcete snad tvrdit že po té cyklostezce projede 50% toho co po souběžné silnici? Možná 5% po některých vybraných trasách ve zvlášť příznivé dny. Jinak jsou cyklopruhy spíše mrtvým a nevyužitým prostorem.

squish 19. 07. 2010, 15:26

Amoniak: Nějak stále nechápu váš postoj, píšete že na kole jezdíte víc jak autem ale přijde mi že pro cyklisty se nemá nic dělat. Takže myslíte že ve městě stavět cyklostezky/cyklopruhy je zbytečné? Ono víte je to trošku začarovaný kruh, když se do toho neinvestuje tak se ten druh dopravy nepoužívá. Ale nebojte, rok od roku počet dopravních cyklistů stoupá a i těch namalovaných pruhů, takže to tak zlé nebude :-)

Amoniak 19. 07. 2010, 16:09

Ano, myslím si že stavby pro cyklisty jsou předimenzované pokud to beru z pohledu jejich možného přepravního výkonu.

Limitů pro používání tohoto druhu dopravy je mnohem víc a závažnějších, než je výskyt cyklopruhů a žlutých tabulek.

Měli bychom se chovat především efektivně - a o efektivitě opatření "pro cyklisty" bych měl vážné pochybnosti.

Vratislav Filler 19. 07. 2010, 17:25

Amoniak: To je pravda, limity v používání kola jsou i mimo samotné "průjezdné" komunikace, především jsou to potíže s parkováním kola v práci. Jisté limity dosažení "kodaňských" objemů dopravy staví kopcovitost a střední dojížďková vzdálenost (nad 8 km).

S předimenzovaností bych nebyl tak příkrý. Dám vám tři příklady, každý jiný:
1. Cyklostezka v Podolí už dnes kapacitně nedostačuje. Bylo by vhodné vyznačit souběžné cyklopruhy alespoň od Vyšehradského tunelu po křižovatku Na Mlejnku.

2. Cyklopruhy (třeba ve Vršovické) nezabírají v Praze jiným druhům dopravy snad ani jeden čtvereční metr. Obvykle nevznikají na úkor počtu jízdních pruhů, ale při změně užívání ulice, kdy vpravo vzniká parkovací pruh, který samozřejmě může být užší. Bez cyklopruhů by se změnilo jen to, že by průjezdný pruh mohl být neúměrně široký a svádět k rychlé jízdě. Někdy se při malování cyklopruhů zužují jízdní pruhy, ale ty limity jsou pořád ještě hodně přísné a třeba když tam jezdí MHD, tak se stejně u průběžného pruhu obvykle nejde pod 4,15, což je pro pruh, kde by měla jezdit převážně osobní IAD max. 50 km/h už docela dost.

3. Nová cyklostezka Rokytka za 140 MKč je skutečně předimenzovaná stavba a dala se navrhnout úsporněji. Dnes se na ní ale denně pohybují tisíce lidí všech druhů nemotorové dopravy (sčítání uvádí poměr cyklo : pěší : inline zhruba 1 : 1 : 1 ) a v území, kde nejsou zklidněné průběžné ulice (máte na výběr jen Kobenovu, Poděbradskou nebo pěšinu podél Rokytky) je to prostě stavba nezbytná pro kvalitu celé té rozvojové oblasti.

Pak jsou samozřejmě stavby, kde se prostavěly miliony na zbytečnostech typu zábradlíčka, hmatné pásy apod., ale to je záležitost zabejčenosti či neschopnosti konkrétních lidí.

Pokud jde o malé využívání cyklopruhů, třeba ve srovnání s Podolím (ke 2000 cyklistů, zatímco Vršovická pár stovek). Velká část cyklistů je ochotná jezdit v provozu, pokud jim v něm bude vyhrazený prostor -- ovšem souvisle. To současné trasy řešené v hlavním dopravním prostoru často nenabízejí. Třeba hlavní "cyklopruhová" trasa A23/230 (Výtoň - Vršovická - V Olšinách - Úvalská). V celkové délce 7 km radiály je nějaké řešení pro cyklisty jen v necelých 60% délky, stávající řešení je ve směru do centra přerušeno 7x, ve směru z centra (kde je hotový delší úsek) 9x, chybějí souvislé úseky dlouhé stovky metrů často právě v nejnáročnějších křižovatkách.

Jinak ve srovnání s IAD či MHD vychází ta infrasturktura pro cyklo pořád ještě lacino, v Praze za poslední čtyři roky vznikla sice nesouvislá, ale rozhodně ne malá síť tras a stezek, a to všechno za zlomek peněz, který putuje na "strategické" městské dopravní stavby. V létě jezdí nejméně několikrát týdně po Praze 7% obyvatel (průzkum pro TSK z roku 2008, letošní čísla budou jistě vyšší). To už vážně není zanedbatelné procento (ve smyslu "počet lidí", počet cest je samozřejmě nižší, mezi tím 1-2%, snad se ten podíl na cestách letos v rámci dotazování konečně dozvíme přesněji).

Ještě bych věnoval pár slov významu sítě souvislých tras pro rekreační cyklistiku. Když bydlíte na jedné straně města a máte své okolí už kompletně projeté, jediný směr, který vám zbývá, je přes Prahu. Můžete to kolo hodit do metra nebo město objet autem. Ale souvislé a hlavně celkem klidné trasy přes město umožní projet i tímhle, doposud víceméně zapovězeným směrem.

Petr 22. 07. 2010, 16:04

Amoniak: Přemýšlel jsem o tom, co jsi psal. Musím říct, že jsi mě přesvědčil: Na jeden osobo-kilometr se platí za kola zbytečně mnoho. Pojďme tyto peníze přestat utrácet. A když jsme v tom, pojďme přestat utrácet nesmyslné peníze za bezbariérové vstupy do budov; vozíčkářů je málo, stejně je nemohou využít, protože by museli přes bariérové obrubníky, ubírají ty bezbariérové vyfikundace místo nám ostatním a stojí strašně moc peněz, nota bene když to přepočítám na osobo-schody. Víš, kolik nových věcí by se za ty ušetřené peníze za bezbariérový přístup dalo udělat? No a v dalším kroku bychom mohli v porodnicích zrušit oddělení pro nedonošené děti (je jich stejně málo a zabírají nepoměrně místo donošeným dětem). A ono by se našlo i spousta jiných věcí, které se ekonomicky nevyplácejí, takže by je stát z našich daní měl přestat dělat.

To budete zírat, jak se naše neanderské údolí krásně vylepší, hned jak přestaneme vyhazovat peníze za blbosti!

Amoniak 23. 07. 2010, 11:32

Pokud pokládáte svoji cyklistickou zálibu za formu tělesného postižení tak je Vaše úvaha správná ;-)

Tak zkuste rozlišovat. Podpora cyklistické dopravy je pouze podpora jednoho z druhů dopravy. Nikoli solidarita s nemocným, postiženým, sociálně handicapovaným.
Je tedy na místě kalkulovat co se vyplatí a počítat osobokilometry.
Stavíme heliporty a ponorkové přístavy? Ne, byla by to ekonomická blbost.

Proč se nelze na cyklodopravu podívat z prostého pohledu využití nákladů a záboru veřejného prostoru?

Vratislav Filler 23. 07. 2010, 12:15

Amoniak: Nic snazšího, ale začněte IAD. Podle Vaší úvahy by totiž jízdní pruhy a parkovací místa měla v ulicích zabírat nějakých 30% plochy.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Cykloprůzkum 2017: kam kráčí Praha?
Trendy,

Cykloprůzkum 2017: kam kráčí Praha?12

24. května. 2018, 15min. čtení