Po identifikaci a zhodnocení problémových míst, tak, jak bylo představeno v minulém díle, následovala finální část projektu: Návrh řešení problémových lokalit. Řešení se provádí formou takzvané zadávací karty (ZK): Stručného materiálu popisujícího situaci v místě a navrhujícího řešení infrastruktury pro cyklisty. Se zadávací kartou umějí na magistrátě pracovat — ZK tvoří první impuls k řešení problémového místa nebo k výstavbě nového úseku. Od roku 2006 vznikala drtivá většina opatření pro cyklisty právě na základě zadávacích karet.
Jaká místa byla nakonec pro zadávací karty vybrána a co obsahují návrhy, které nové vedení města dostane naservírované jak na zlatém podnose?
Seznam míst, pro která v rámci projektu vznikly zadávací karty, ukazuje červeně následující mapka (u šedě vyznačených lokalit buď existují použitelné zadávací karty, které není třeba přepracovávat, nebo jsou tato místa řešena jiným způsobem a vytvoření zadávací karty by nepřineslo efekt):
Zadávací karty připravila zkušená trojice cyklistických projektantů CPS (Cach, Prousek, Syrový), dříve podepsaných pod návrhy prvních pražských cyklopruhů a zodpovědných mimo jiné za pražský import piktokoridorů. Tedy pánů pro daný účel nejpovolanějších.
Pro každou lokalitu uvádím stručný popis:
- Stav a dosavadní vývoj
- Teze návrhu řešení
- Zhodnocení realizovatelnosti
V tomto článku představím zatím zhruba polovinu, přesněji řečeno čísla 1 – 12. Na dokončení seznamu si budete muset počkat na příště. K nejvýznamnějším místům se budeme postupně vracet ve formě podrobnějších článků.
1. A1/A310: Nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů
Křižovatka je známá až příliš, není tedy třeba jí znovu pitvat.
- Starší ZK, bylo dlouhodobě řešeno s malými úspěchy.
- Celková přestavba křižovatky se signalizovanými přejezdy pro cyklisty.
- Možné v rámci rekonstrukce tramvajové trati na Kapitána Jaroše včetně světelného signalizačního zařízení, která se předpokládá někdy v roce 2012-13. Zda se tam ale cokoliv podaří, záleží velmi na přístupu správních orgánů, které doposud nebyly úpravám křižovatky nijak nakloněny.
2. A2: Myslíkova – Na Rejdišti
Páteřní cyklotrasa A 2 je nejdůležitější osou cyklistické dopravy pro celou Prahu. Není náhoda, že je dlouhodobě vnímána jako vůbec největší pražský cyklistický problém. V centru města je trasována v jedné s nejcennějších linií, ze které je výhled na základní pražské panorama a proto je důležité nezanedbat ani její turisticko-rekreační význam.
- Existuje starší zadávací karta na svislé dopravní značení. Návrh územního plánu obsahuje zklidnění.
- Zadávací karta navrhuje k prověření čtyři základní varianty: (1) Minimální zásahy, (2) opatření pro snížení intenzit IAD, (3) „Objízdnou“ trasu uličkami Starého Města a (4) samostatnou pontonovou cyklostezku v profilu řečiště Vltavy (Městské zásahy Praha 2010). Rozpracovaná je varianta (1).
- Řešení celé situace je naprosto závislé na dopravních a politických prioritách města a městské části. Varianta minimálních zásahů nevyžaduje výrazný zásah do dopravního režimu. I tak je jeho realizace za současné situace málo pravděpodobná.
3. A14/A235 (A2): Anděl – Karlovo náměstí
Zásadní příčné spojení od klíčové smíchovské křižovatky do míst, odkud již nyní existuje vcelku pohodlné spojení do Vinohrad, není nyní realizovatelné pro dlouhé legálně neprůjezdné úseky.
- Na průjezd Palackého náměstí existuje zadávací karta z roku 2006.
- Zprůjezdnění převážně v hlavním dopravním prostoru a zčásti v koridoru tramvajové trati (různé varianty včetně objezdu Dřevnou).
- Křižovatka na Palackého náměstí byla nedávno přestavěna (nevhodně i s ohledem na chodce přicházející od Palackého mostu). Realizace je tak možná nejspíš až s uzavřením Palackého mostu pro IAD, což ovšem zase vyžaduje postavení mostu Dvorce (nejen jako tramvajového).
4. A2/A13/A23: Výtoň
Výtoň je nejfrekventovanější pražská cyklistická křižovatka (v sezóně 2600 cyklistů denně), ovšem komplikovaná vedením cyklodopravy ve třech výškových úrovních.
- Místo nebylo doposud ze strany KCD řešeno, návrh pro rekonstrukci křižovatky obsahuje věci jako vedení kola v úseku prvních padesáti metrů Vnislavovy.
- Prodloužení lávky na železničním mostě až po nádraží Vyšehrad, vyloučení provozu IAD z konce Vnislavovy ulice.
- Realizace je možná při rekonstrukci křižovatky (plánuje se, ale rok neznámý). Šance na minimální zásahy je slušná, prodloužení lávky má ovšem šanci dost mizivou.
5. A230 (A23): Křesomyslova (úsek Sekaninova x Jaromírova – Otakarova x Bělehradská)
Úzké hrdlo vyžadující jízdu v koloně, řešené často jízdou po chodníku nebo tramvajovém pásu. Intenzitám cyklistů (až 700 denně) neodpovídající stav.
- Doposud neřešeno.
- Zadávací karta řeší delší úsek od konce cyklostezky po křižovatku s Bělehradskou. V kritickém místě navrhuje změnit režim parkování (částečně na chodníku nebo snížení počtu míst)
- Realizace výrazně záleží na přístupu MČ Praha 4. Šance na drobné úpravy mimo kritický úsek je slušná, na změnu parkování malá.
6. A1: Jednosměrka v Šeříkové
- Návrhy od roku 2007 (zákaz vjezdu mimo cyklisty, zákaz vjezdu motorových vozidel, s pruhem, bez pruhu…) opakovaně zamítány městskou částí.
- Zobousměrnění ulice.
- Technicky je řešení možné a díky podzimní novelizaci vyhlášky 247/2010 usnadněné. Záleží na dohodě.
7. A 15: Klárov – Chotkova – Badeniho (vč. plánovaného podjezdu Klárov)
- Existují dvě architektonické studie, které si nechala vypracovat MČ Praha 1, zahrnující například návrat přechodu přes Chotkovu u Myší díry, nebo její bezbariérové řešení. Dále existuje zadávací karta z roku 2008 na podjezd Čechova mostu. Toto řešení bylo nakonec zamítnuto památkáři.
- Možné je řešení v HDP, předlažba kočičích hlav v cyklistických pásech do menších kostek, nepřímá odbočení. Na všechny tři problémové křižovatky, které jsou aktuálně bez světelné signalizace (Klárov x Nábř. Edvarda Beneše, Klárov x Valdštejnská a Chotkova x Badeniho) navrhuje vypracování ucelené dopravně-urbanistické studie.
- Realizace by bylo vhodné spojit s realizací oněch architektonických studií připravovaných MČ Praha 1. Šance na větší úpravy (například koncepční řešení všech tří křižovatek) jsou za současného stavu podpory cyklistické dopravy mizivé.
8. A401: Spálená
Jednosměrka v tramvajovém koridoru. Pro rekonstrukci Myslíkovy ulice je Spálená důležitou spojkou umožňující cyklistům velmi plynule pokračovat z jižní náplavky hluboko do centra.
- Starší projekt z roku 2007 (celá Spálená) byl realizován jen v úseku zastávek, kde je již průjezd cyklistů povolen.
- Zobousměrnění pro cyklisty
- Realizace je možná, technicky neproblémová a pravděpodobná.
9. Můstek – Spálená (Vodičkovou a Lazarskou ulicí).
- Doposud neřešený úsek, nedávno částečně předlážděný ,,nejhoršími kočičími hlavami v Praze“.
- Menší dlažba, koncepčně nové řešení zastávek.
- Možné a technicky realizovatelné v koordinaci s rekonstrukcí tramvajové trati, která se předpokládá v roce 2012. Je jen třeba ohlídat, aby v řešení nedošlo k ,,omylům“ ala Myslíkova.
10. A25: Hybernská ulice
- Projekt je v běhu na základě starší zadávací karty.
- Řešení obsahuje cyklopruh pro směr do centra. Bude tak možný obousměrný průjezd cyklistů Hybernskou ulicí.
- Realizace vysoce pravděpodobná.
11. Dejvická (jednosměrka)
- Existuje jednoduchý projekt z roku cca 2008.
- Zobousměrnění ulice, prakticky pouze dopravním značením.
- Realizace je možná a díky vyhlášce 247/2010 (podzimní úprava vyhlášky o dopravním značení) usnadněná.
12. A410: Náměstí Míru – Nuselský most (Koubkova x Bělehradská)
Návrh předpokládá předběžné řešení průjezdu od Nuselského mostu mimo trasu A41, která je plánovaná Legerovou a Sokolskou a to s napojením Nuselského mostu jak na Václavské náměstí, tak na náměstí Míru a Italskou ulici
- Existující zadávací karta z roku 2008 byla doplněna o návaznost z Náměstí Míru do Italské ulice.
- Zadávací karta navrhuje zobousměrnění Lublaňské, obousměrný průjezd cyklistů Bělehradskou a Škrétovou po tramvajovém pásu, protisměrný pás pro cyklisty v Anglické (od Bělehradské po Italskou), řešení kritických míst.
- Drtivá většina řešení je možná a poměrně snadno realizovatelná. Nejambicióznější je protisměrný pás pro cyklisty v Anglické, který by si vyžádal úpravy světelných křižovatek. To asi nebude možné bez změny vnímání významu cyklistické dopravy v Praze.
Pokračování příště.
Série:
Bariéry v centru I – stručné výsledky
Bariéry v centru II – Průzkum poprvé, obecné závěry
Bariéry v centru III – Průzkum podruhé, překážky a terény
Bariéry v centru IV – Co zjistilo sčítání
Bariéry v centru V – Zjednodušený model