Pohled z Francie

Publikováno: 03. března. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 21. prosince. 2020
Autor: redakce

Píše nám Filip Boháč: ,,K nedávné diskusi o navrhovaných změnách legislativy pro cyklisty bych rád přispěl pohledem z Francie, kde se postupně daří měnit optiku pravidel silničního provozu ve prospěch chodců a cyklistů.“

Plošná opatření

  1. Užívání stezek a pruhů pro cyklisty je nepovinné (od roku 1999)
  2. Cyklistům je povolena jízda v pěších zónách (1999)
  3. V zónách 30 jsou všechny ulice cykloobousměrky (2008)

Ve všech třech případech toto platí jako standardní řešení, pokud není obecním nařízením stanoveno jinak. Musí to být vyznačeno dopravním značením. Obec tedy musí do 2 let od změny zákona upravit dopravní značení, nebo musí starosta příslušné obce aktivně vydat nařízení, kterým zakazuje užívání dané komunikace cyklisty.

Pozn: V našem právním systému (kde má starosta výrazně menší pravomoci) by tomu odpovídala obecní vyhláška, schválená zastupitelstvem, nikoli pouze stanovení dopravního značení úředníkem odboru dopravy.

Za zmínku ještě stojí úsporné provedení dopravního značení ve Francii, vedené nejen snahou ,,šetřít plechem“, ale především omezit vizuální dopad dopravního značení na nejmenší nutnou míru. Město zkrátka není dopravní hřiště…



Značka pro cykloobousměrku. Ačkoli šířka mezi obrubníky je jen 3,5 m, stačí trocha ohleduplnosti a všichni se vejdou.



Čtvercová značka pro ,,nepovinný“ cyklopruh či cyklostezku (používá se tatáž značka). Všimněte si vyznačené ,,dveřní zóny“ a stojanů na kola, které současně zajišťují rozhledové úhly na přechodech pro chodce.



Značka pro ,,povinný“ cyklopruh či stezku (narozdíl od ČR se používá i pro cyklopruhy).

V praxi se cyklisté v některých obcích setkávají s problémem, že značení nebylo upraveno. Ve francouzské právní logice tak dochází k zajímavé situaci: cyklista jedoucí v protisměru nebo mimo cyklostezku může být pokutován za nerespektování dopravního značení, ale následně se proti uložené pokutě může může odvolat (přestupkové řízení), protože na vině je nedbalost správce komunikace, který ponecháním dosavadního značení porušuje zákon!

Odbočení vpravo na červenou

Žhavou novinkou je možnost povolit cyklistům odbočení vpravo na červenou, uzákoněné v prosinci 2010. Na rozdíl od předchozích případů se však nejedná o plošnou úpravu, ale jen možnost toto odbočení povolit místní úpravou.

Toto opatření bylo zatím pokusně zavedeno na vybraných křižovatkách v Bordeaux a Štrasburku, kde byl doplňován žlutý kmitající signál pro cyklisty. Podle nového zákona by měla stačit jen dopravní značka. Její podoba zatím nebyla stanovena, předpokládá se pokusné zavedení několika vzorů, než bude stanoveno definitivní provedení.



Dodatkový signál (kmitající žlutá), umožnující cyklistům odbočit vpravo na červenou – pokusné provedení, varianta Štrasburk.

Zřizování infrastruktury pro cyklisty

Zatímco u nás nařizují zřízení pruhů/stezek pro cyklisty při výstavbě/rekonstrukci komunikací zpravidla jenom nevymahatelná usnesení zastupitelstva či rady dané obce, ve Francii je tato povinnost stanovena zákonem o ochraně ovzduší z roku 1998.

Díky tomuto zákonu se cyklistickým asociacím podařilo ve 3 případech (Valence, Lille, Brest) zjednat nápravu soudní cestou – města byla donucena dodatečně zřídit infrastrukturu pro cyklisty. Zároveň tato judikatura vykládá nejasnou formulaci zákona ,,zřídit vzhledem k potřebám a omezením daným provozem“ tak, že ohledy na automobilovou dopravu mohou ovlivnit pouze zvolenou formu cyklistické infrastruktury (pruhy nebo stezky), ale nelze je vykládat tak, že se nezřídí nic. Asi není třeba podotýkat, že tyto případy mají velký vliv na jednání dalších měst, která nechtějí riskovat soudní tahanice…

Filip Boháč

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

Vratislav Filler 6. 3. 2011, 08:59

Tohle by si měli přečíst všichni, kdo se cukají, že takové věci prostě nejsou možné.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat