V roce 2009 došlo k právnímu sporu mezi městským obvodem Hamburk Mitte a provozovatel soukromého bike-sharingového systému Nextbike. Město se soudní cestou pokusilo zakázat rozmístění nextbiků na dvaceti čtyřech stanovištích v centru. Svůj krok odůvodnilo tím, že nextbiky na sobě mají velkou reklamu a jedná se proto o odstavené reklamní plochy, umístěné bez povolení a náležitého zpoplatnění.
Společnost Nextbike se v soudním sporu hájila tvrzením, že její kola slouží primárně k dopravě. Reklama je pouze sekundární funkcí, která pomáhá celý systém financovat, aby nebyl tak nákladný pro koncového uživatele.
Podle některých ohlasů šlo v celém sporu radnici Hamburku Mitte o likvidaci konkurenčního bike-sharingového systému. V roce 2009 totiž začal s podporou radnice v Hamburku působit nový bike-sharingový systém StadtRad, provozovaný DB Rent, která je součástí německých drah Deutsche Bahn (DB). Nextbike je provozován volně, podobným způsobem jako například pražská Rekola. Bike-sharingové bicykly jsou zaparkovány bez pevných stanic na veřejných místech.
Pražská paralela?
Mohlo by se něco takového stát i v Praze? Rekola bývají někdy předmětem kritiky, že pro parkování využívají veřejné plochy a městu do kasy nic nepřinášejí. Magistrát navíc už dlouho uvažuje o zavedení vlastního bike-sharingového systému, který by pokrýval rozsáhlou oblast v centru. Nabízí se proto otázka, co by se stalo, kdyby začala být Rekola nebo jiný privátní bike-sharingový systém v Praze najednou nežádoucí.
Rozhodnutí soudu
Soud v kostce rozhodoval především o tom, jestli je na veřejném místě odstavené kolo, které na sobě má velkou a zřetelnou reklamu, součástí běžného provozu, a tudíž nepotřebuje zvláštní povolení. Nebo jestli se jedná o zvláštní použití a žádat po Nextbiku povolení je tedy na místě.
Začátkem prosince 2009 rozhodl nejvyšší správní soud, že těžiště využití nextbiků spadá do oblasti pronájmu kol; reklama je sekundární. Nextbiky ve městě zůstat můžou. Zástupci Nextbike to uvítali a neušetřili si kritickou poznámku na adresu radnice za to, že se pokusila vyštípat funkční, nezávislý bike-sharingový systém na úkor jiného, který navíc subvencuje. Nextbike v současnosti působí ve dvou desítkách německých měst a jeho flotila čítá na 3 000 kol.
Oproti Nextbiku mají třeba Rekola výhodu v tom, že na sobě nenesou žádnou velkou a zřetelnou reklamu, a proto se nedají označit za odstavenou reklamní plochu. Parkování bike-sharingové bicyklu na veřejném místě, pokud nezavazí nebo nebrání v provozu, je možné penalizovat jen velmi obtížně. Z toho důvodu je pravděpodobné, že by v pražském případě dopadlo soudní rozhodnutí velmi podobně jako v Hamburku.
Pro zajímavost cenové srovnání (zvýrazněna nejlevnější alternativa)
Nextbike | *Nextbike + | StadtRAD | *StadtRAD + | |
30 minut | 1 euro | zdarma | zdarma | zdarma |
1 hodina | 2 euro | 1 euro | 2,4 euro | 1,8 euro |
2 hodiny | 4 euro | 3 euro | 7,2 euro | 5,4 euro |
6 hodin | 6 euro | 5 euro | 12 euro | 12 euro |
24 hodin | 9 euro | 9 euro | 12 euro | 12 euro |
* zvýhodněné tarify navázané na roční předplatné nebo např. na vlastnictví ročního kuponu na vlak.
Zdroje:
- Nextbike; oficiální stránky.
- StadtRAD; oficiální stránky.
- Hamburger Morgenpost. 2009. „NEXTBIKE“: Gericht erlaubt Leihfahrräder.
- Cykloportál Spolkového ministerstva dopravy SRN. 2009. Nextbike-Leihräder 2010 wieder an 24 Standorten zu finden.
- Franchise Portal. 2009. Lizenz-System Nextbike gewinnt gegen Stadt Hamburg .