Vychytávky na cyklostezkách v Nizozemsku (1)

Publikováno: 04. srpna. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021
Publikováno: 04. srpna. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021

V Nizozemsku se tolik jezdí na kole především díky tomu, že je na pohyb na kole myšleno u každé ulice a silnice. Podél hlavních ulic a silnic jsou většinou vystavěny komfortní cyklostezky. Když cyklostezky kříží silnici či ulici, je křížení podle množství a rychlosti aut provedeno buď pomocí ostrůvku, semaforů, nebo mimoúrovňově. Cyklostezky a ulice jsou ale vyladěné ve více ohledech. Jaké drobné, ale podstatné, detaily to mohou být? Už před rokem jsme vám přinesli článek s fotkami z Amsterodamu, pozornost si však zaslouží cyklostezky i v dalších městech a na venkově.

Základní a všudypřítomné jsou tyto trojúhelníky na asfaltu, když ukazují na vás, jako tady, dáváte přednost. Když na druhé, dostáváte přednost.

Sklopný sloupek, aby se na cyklostezku dostala napříkad vozidla údržby bez vyjíždění stop vedle v trávě.

Osvětlení cyklostezky v hustě zastavěné oblasti v okolí Delftu, aby lidé mohli snadno dojíždět i v podzimních a zimních měsících.

Část cyklostezky není definitivní a je záměrně postavená z dlaždic, aby bylo snadné jí rozebrat a postavit přes ní tramvajovajovou trať.

a pod těmito cihlami patrně vedou nějaké inženýrské sítě. Cyklostezku při jejich opravě nebude nutné celou rozbít.

Kdo chce, zmáčkne si před semaforem tlačítko. Nezávisle na tom je jízdní kolo zaznamenáno indukční smyčkou.

Budování cyklostezky-zkratky, která u historického centra Delftu podejde frekventovanou silnici na mostě. Tím umožní cyklistům vyhnout se čekání na zelenou a ušetří jim cenný čas a energii nutnou na opětovné rozjetí.

Provizorní vedení cyklostezky i s krajnicemi vymezující prostor pro cyklisty a chodce.

Cyklostezka se sklopenými obrubníčky. Pokud na obrubníček omylem najedete, nespadnete z kola.

Osvětlení z lamp u silnice by kvůli stromům nebylo dostatečné a lidé by se na stezce necítili ve tmě příjemně. Proto je vybudováno samostatné osvětlení.

Cyklostezka pozvolně klesá z úrovně ulice do podjezdu, aby znovu za rušnou křižovatkou pozvolna vystoupala. Cyklistům podjezd ušetří čekání na zelenou.

Ale pozor! Aby byly podjezdy pro cyklisty přínosné, je nutné, aby byly kvůli bezpečí široké a prosvětlené a aby měly rampy sklon ideálně 2-3 %.

Pokračování barevného asfaltu stezky i skrz křižovatku. Řidiči si snáze všimnou, že kříží cyklostezku. A vyvýšené rohy zajistí, aby kola náklaďáku nemohla při zatáčení vjet na trávu.

Výhodou pro chodce je, že chodník je díky cyklostezce dále od vozovky. Je ale vidět, že chodník tu nemá dostatečnou šířku, chodec jdoucí po cyklostezce ale v tomto místě nepůsobí problémy.

Obrubník oddělující cyklostezku je naproti kolmé boční ulici záměrně přerušen, aby umožnil vjezd a výjezd z boční ulice (za dodávkou vpravo) na cyklostezku.

Ze stezky je snadné odbočit na boční silničku vlevo. Křižovatka je mírně vyvýšena, aby auta jela odpovídající rychlostí.

Stezka není jen souvislý úsek z bodu A do bodu B. Musí být napojena na své okolí. Což tady je, dokonce s dělícím ostrůvkem pro usnadnění překonání silnice.

Vynechání obrubníku pro možnost vjetí z cyklostezky do boční ulice.

Stejná kvalita povrchu i přednost pro cyklisty při průjezdu podél benzínky.

Cyklostezky umožňují hladkou jízdu lidem na vozíku.

Most je zkratkou pro pěší, cyklisty a mopedy. Auta musí jinudy.

Společné místo pro přejíždění a přecházení silnice. Autobusové zastávky u vjezdu do areálu. https://goo.gl/maps/4K6cnWTNCip

Uprostřed ostrůvek na vyčkávání až přejedou auta.

Společné místo pro přejíždění a přecházení silnice u odbočující cyklostezky.

Dřevěná lávka s neklouzavým povrchem.

Ochranné cyklopruhy vedoucí do soukromého areálu firmy.

Na závěr je třeba upozornit, že kopírování nizozemských řešení má v Česku své limity. Oddělené stezky jsou pro mnohé příjemné, ale pro jejich elementární funkčnost je nutné, aby jejich uživatelé neztráceli přednost při křížení každé boční ulice/silnice. Zároveň stavba oddělených stezek v minimálních parametrech často vede k nekomfortním situacím pro všechny, tedy pro chodce i cyklisty. Řešení snadno aplikovatelná v současnosti v České republice najdete ve stručném představení dokumentu TP 179.


Výběr ze svých fotek pro vás připravil Václav Kříž, bývalý redaktor Prahou na kole.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

Jan Herda 4. 8. 2018, 20:55

je to krásné, ale tak dobrá polovina fotek je z místm kde je na šířku 20m místa, to bychom též mohli podle státovky udělat 3m asfaltu v poli (když by byly peníze), bohužel takové podmínky ve městech nebývají a na venkově na to zajisté nejsou peníze :-( Plus to ještě vypadá že tam auta moc nejezdí, kopce žádné, no to logicky je trochu jinde než česká realita, kdy přijíždí do Prahy ze všech směrů ráno štrůdly aut …

újezďák 4. 8. 2018, 22:26

Most je zkratkou pro pěší a cyklisty. Auta musí jinudy... ovšem značka pouští motocykly :)

Jan Herda,
Evidentně foceno někdy o víkendu :) Nejenže nejsou vidět auta, ale ani kola, ani chodci .

Co mě těší je prostý fakt, že na tamních cyklostezkách jsou používány normální značky, semafory a i obvyklé malované značení a lidi to tam na křižovatkách respektují, u nás by se hned řešilo, že je to bu.erace cyklistů .

Když jsem tam stál na cyklostezce na červenou a se mnou stála kolona cyklistů( klidně 50 cyklistů ) a nikdo si nikde nedovolil projet, nikdo se nikam nerval, to u nás by to minimálně několik jedinců hodilo do trávy, nebo na silnici nebo na chodník a jelo by si dále tempíčko a plkalo by o " ohrožení konkurenceschopnosti kola" ....

Vratislav Filler 5. 8. 2018, 07:53

Jan Herda: Nuže dobrá.

Toto je výběr fotografií z cyklostezek. Cyklostezky nejsou v Nizozemsku jediná cyklistická infrastruktura. Hojně se užívá například dopravní zklidňování (stavební, nikoliv namalované / našroubované). Ulice jsou v Nizozemsku podobně široké jako u nás, v centrech měst mnohdy užší. Když se nedělá stezka podél silnice, provede se to ochrannými cyklopruhy. Auta v Nizozemsku jezdí. V Nizozemsku mají kromě motorek také dvě kategorie mopedů (do 25 a do 45 km/h), ta značka se na na motocykly nevztahuje. Když fotím infrastrukturu, taky často čekám, až tam nikdo není. Dopravní značení cyklisté respektují, protože je navrženo způsobem, který funguje. To znamená, že nerespektováním si člověk nezíská žádnou výhodu, tak proč by to dělal. Dav cyklistů se nepředjíždí, protože sociální kontrola. A stejně třeba v Dánsku existuje 1-5% , kteří ten dav předjíždějí.

Doporučené čtení: http://www.aviewfromthecyclepath.com/2011/02/all-those-myths-and-excuses-in-one-post.html

Vratislav Filler 5. 8. 2018, 07:56

Jan Herda: A ano, 3m cyklostezka v poli podél státovky (vejde-li se) je naprosto správné řešení. A protože důvodem, proč je jízda na kole po nechráněné silnici odrazující, jsou auta, nejedná se o nějakou spaciální cyklistickou infrastrukturu, ale neopominutelnou součást normální silnice - tak by se na to mělo myslet, tak by se to mělo projektovat, a především by to tak mělo ŘSD platit.

Václav Kříž 5. 8. 2018, 17:44

Jan Herda: peníze na cyklostezky podél silnic jsou k dispozici ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Mnoho avšak ne dost již bylo realizováno (hodně na Moravě a ve Východních Čechách). Mnoho obcí cyklostezku připravovat chce, často jsou však problémy s pozemky. Bylo by vhodné, aby řešení cyklostezek (ale např. i pohybu traktorů mimo silnici) bylo součástí výstavby nových silnic, dálnic a obchvatů a řešil ho především stát (ŘSD) a kraje.

Nápor příměstských aut na město lze zmírnit právě i podporou jízdy na kole ve městě i v příměstských oblastech, parkovišť pro auta i kola u zastávek vlaku.

Doporučuji:
http://www.aviewfromthecyclepath.com/search/label/notenoughspace
http://www.aviewfromthecyclepath.com/2011/02/all-those-myths-and-excuses-in-one-post.html "Our streets are too narrow."

Jan Herda 5. 8. 2018, 20:45

Já bydlím právě v placce u Poděbrad kde je cyklostezek dost a skoro každá začíná/končí pár desítek-set metrů před obcí, neb právě pozemky … Takové to zprava na stezku doleva a na konci zpět je "žrádlo". Přetížené stezky podle Labe radši ani nepoužívám vůbec (v sezoně). Na silnici I.třídy se pořád cítím relativně bezpečně, výpadovka na Kolín je aspoň široká a je mi jedno že mě míjí 100-120km/h, což je běžná rychlost za Úvaly - však se tam VEJDEME, naopak Kutnohorská I/2 je úzká a i když auta jedou 30-80km/h tak je to pocitově ještě horší - pochybuju že se dožijeme stezky "v poli", minimálně kolem I/2 není moc kde ... Tu ilustrační fotku s holkou co si hraje s telefonem za jízdy bych sem ani nedával, věřím že na kole se věnujeme dění před a nepíšeme si sms, i když se cítíme "bezpečně"!

Vratislav Filler 5. 8. 2018, 21:42

Jan Herda: Pozemky jsou někdy problém - a proč? Často proto, že se cyklostezky nechápou jako nutné vybavení silnice, na kterém je automaticky veřejný zájem. Územní plán obce může cyklostezku deklarovat jako stavbu ve veřejném zájmu úplně stejně jako jakoukoliv jinou silnici.

Ad smskující holka: that's the point. Holky jezdící ve třech, čtyřech vedle sebe, kluci ťukající do telefonu, to je nízkoprahová cyklistika, která je správná a žádoucí, protože potom prokazuje, že za takových podmínek dokáže na kole jezdit každý a ne jen ten, kdo se nechal k bezpečné jízdě na kole vydrezírovat.

a-b-c 6. 8. 2018, 10:50

Vratislav Filler:
Dovolím si malou parafrázi...
Ad smskující holka: that’s the point. Holky jezdící ve třech, čtyřech vedle sebe, kluci ťukající do telefonu, to je nízkoprahový motorismus, který je správný a žádoucí, protože potom prokazuje, že za takových podmínek dokáže v autě jezdit každý a ne jen ten, kdo se nechal k bezpečné jízdě autem vydrezírovat.

U jiného účastníka provozu to už asi není tak cool...

Vratislav Filler 6. 8. 2018, 12:31

a-b-c: Kolo není auto, takže tu neplácejte nesmysly.

a-b-c 6. 8. 2018, 12:39

Vratislav Filler:
Cyklista je účastní silničního provozu, stejně jako motorista. Takže tu neplácejte nesmysly.

Vratislav Filler 6. 8. 2018, 13:02

a-b-c: Takže běžný cyklista jezdí tunelem Blanka a po dálnici, jede mu to 80 až 130 a když se mu zachce, tak motoristovi, který ho chtěl nebezpečně předjet, prostě ujede. Když účastník provozu, tak účastník provozu, né? Chtít po cyklistech, aby se přizpůsobovali pravidlům vytvořeným motoristy pro motoristy, je jako chtít po vozíčkářích běhat po schodech jako kamzíci.

a-b-c 6. 8. 2018, 13:20

Pokud považujete věnování se provozu za přemrštěný požadavek vymyšlený motoristy pro motoristy...

Z mého pohledu se jedná o základní předpoklad při řízení diktovaný už jen zdravým rozumem. A to ať už se jedná o motorové či nemotorové vozidlo.

Vratislav Filler 6. 8. 2018, 14:24

a-b-c: Míra toho, jak moc je třeba se věnovat provozu, odpovídá společenské nebezpečnosti možného selhání. Cyklista, který si rozbije hubu při SMSkování v patnáctikilometrové rychlosti není ekvivalentem motoristy, který to kvůli absenci handsfree narve na chodník v padesátce. Samozřejmě, pro vás je kolo vozidlo, i když se nemůže chovat jako auto, takže hodinky jako holinky.

A ano, vysoké požadavky na věnování se provozu pro nemotorová vozidla přišly až s motoristy, kteří si kvůli tomu, aby se sami mohli po ulicích řídit nebezpečnou rychlostí, museli vymyslet jaywalking.

https://www.youtube.com/watch?v=-AFn7MiJz_s

Jenda 7. 8. 2018, 04:03

> Cyklista, který si rozbije hubu při SMSkování v patnáctikilometrové rychlosti

Pokud při tom nesejme někoho jiného, kdo jede třeba 30, a to už může mít dost vážné následky.

> \2

Jezdím nebezpečnou rychlostí, když chci silnice bez motajících se chodců i pro kola?

MM 7. 8. 2018, 10:02

Jako že se tady dočkám toho, že se za žádoucí považuje čumět do telefonu při jízdě, to jsem fakt nečekal.

I když vlastně ... jen tak dál;-).

a-b-c 7. 8. 2018, 11:39

Vratislav Filler:
Na chvíli přijmu váš argument se společenskou nebezpečností:

Chodec se pohybuje ještě pomaleji. Jeho selhání má ještě menší následky. Takže by pro něj měly být ještě volnější pravidla.
Bylo by tedy správné aby chodec šel stezkou pro pěší a cyklisty hrajíc na mobilu závodní hru, a třeba podle toho kam ve hře zatáčí podvědomě kličkoval?

MM 7. 8. 2018, 15:00

Jen tak čistě pro pořádek:

" ... účastník provozu na pozemních komunikacích je každý, kdo se přímým způsobem účastní provozu na pozemních komunikacích," .... "

"řidič je účastník provozu na pozemních komunikacích, který řídí motorové nebo nemotorové vozidlo anebo tramvaj; řidičem je i jezdec na zvířeti, ... "

"Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen ... a) chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní,.. ".

"Řidič je kromě povinností uvedených v § 4 dále povinen .... b) věnovat se plně řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích,..."

A dalo by se pokračovat ... ale když jedu na kole, tak mám samozřejmě nějaký 361/2000 Sb. na háku, že jo.

Tady se lze setkat s ledasčím, ale že tu VF bude horovat pro jednání, které je jednak v přímém rozporu se zákonem, jednak je projevem absolutní idiocie, to je docela slušný upgrade.

josuk 8. 8. 2018, 08:25

pro pořádek: cca 93% mrtvých mají na svědomí řidiči motorových vozidel (=aut). Nevěnování se řízení je nejčastější (!) příčinou nehod! Takže kolo opravdu zdaleka není auto ani co se následků týká a to "spravedlivé" rozhořčení zde by mělo v první řadě směřovat úplně jinam. Doufám, že směřuje...

Vratislav Filler 8. 8. 2018, 10:48

a-b-c, MM: Rád bych se omluvil za původní zkratkovité vyjádření, které vás - ovšem za značného přispění vašeho osobního způsobu nazírání na dopravu - evidentně uvedlo ve značný omyl.

Vyjádřil jsem se zkratkovitě, smskování za jízdy na kole samozřejmě není samo o sobě žádoucí. SMSkování za jízdy na kole není vhodné. Mám to zopakovat i potřetí, nebo to stačilo dvakrát?

Myslel jsem to tak, že žádoucí je dosáhnout PODMÍNEK, ve kterých je takové chování (psaní SMS, jízda ve 3-4 lidech vedle sebe) za běžných okolností pro jistou část populace technicky možné provozovat běžně a tudíž evidentně bez většího rizika. Je to příznakem toho, že jízda na kole je obdobně náročná jako chůze, že můžete jet po městě na kole, i když jste dítě nebo téměř nemobilní invalida.

Že je smskování nevhodné, jsem považoval za natolik samozřejmou skutečnost, že jsem to v předchozích příspěvcích prostě nepovažoval za potřebné vůbec zmiňovat. Přece nikdo nemůže být takové pako, aby si myslel, že SMSkování považuji za to pravé, kvůli čemu se mají stavět cyklostezky v nizozemské kvalitě. Ovšem jak vidno, některým diskutujícím je třeba i samozřejmosti opakovaně zdůrazňovat, protože na jakékoliv ne zcela jasné tvrzení nasadí okamžitě slippery slope a další argumentační fauly. Není zrovna potěšující, neshodneme-li se ani na základních premisách uvažování o cyklistické dopravě, co se ale dá dělat.

Ohledně dalších reakcí jen stručné. MM: Kolo je vozidlo a citace zákona 361, děkuji pěkně, to znám. I současný zákon reflektuje skutečnost, že jízdní kolo, byť vozidlo, není vozidlo, které se chová stejně jako auto, viz celý §57, §58 i jinde. Specifická pravidla vztahující se k cyklistům jsou ovšem často velmi nedostatečná, nefunkční nebo přímo špatná (není boční odstup, povinné použití infrastruktury, chaotická pravidla pro přednosti...).

Cyklista je tedy už dnes řidičem, na kterého jsou kladeny jiné požadavky než na řidiče motorového vozidla. Problém je v tom, že jsou to vzhledem k domácímu nastavení pravidel a charakteru infrastruktury požadavky nepřiměřeně vysoké a naprosto neodpovídající potenciálnímu charakteru masové městské cyklistiky.

a-b-c a chodci motající se na cyklostezkách: Popisujete stav, který se děje. Chodec, který se motá cyklistům pod kola, nenadále uhne, apod. je na cyklostezkách naprosto běžný jev a cyklisti s ním musí počítat.

Tak věřím, že jsme si to vyjasnili a teď bych prosil nějaké komentáře k vychytávkám na nizozemských cyklostezkách. :-)

a-b-c 8. 8. 2018, 11:38

Vratislav Filler:
Zajímavý způsob omluvy, označovat oponenty jako paka...

a-b-c 8. 8. 2018, 11:56

Ale abych se vrátil do tématu:
Za nejzajímavější (nejlepší) věc v celém článku považuji ty trojúhelníky na na zemi pro naznačení přednosti. Jednoduché, funkční a nemusí hyzdit okolí hromadou značek.

MM 8. 8. 2018, 14:13

josuk ... "Nevěnování se řízení je nejčastější (!) příčinou nehod!" ... bezpochyby i u cyklistů. A o tom byla řeč, že jakákoli vyjádření ve smyslu, že cyklisté se nemusí v maximální míře věnovat řízení, je na hlavu.

VF ... máte asi zvláštní dar napsat pravý opak toho, co vlastně myslíte, takže ....

Lukáš M 8. 8. 2018, 14:19

Mě se líbí jasné pokračování cyklostezky před vedlejší a stojany na tlačítko semaforu (nejlepší by bylo, kdyby tam většinově padala automaticky)

Vratislav Filler 8. 8. 2018, 18:25

MM: Nejčastější příčinou nehod zaviněných cyklisty je nezvládnuté řízení vozidla, nepozornost je až druhá ( http://www.policie.cz/soubor/nehody-cyklistu-v-cislech-a-grafech.aspx ) . Hodnocení nehodovosti samozřejmě ignoruje vliv infrastruktury, všechny ty drobné infrastrukturní nedostatky, které cyklisty nutí brát na sebe při jízdě vyšší riziko, než je nutné.

V tom, že se cyklisté mají v maximální míře věnovat řízení, se shodneme a nikdo to nepopíral, viz moje vysvětlení výše. Otázka, jejíž odpovědi se zdá se, vyhýbáme, je, zda není lepší (a celkově dokonce i bezpečnější) mít cyklistickou infrastrukturu, na které může mládež bez větších rizik psát smsky, než domácí podmínky, které z jízdy po městě na kole dělají disciplínu srovnatelnou svými nároky na pozornost s řízením letového provozu.

újezďák 9. 8. 2018, 10:17

Poznámka, SMSlkování a telefonování na kole bude od roku 2019 Holandsku stíháno a pokutováno :)( přeje si to 75 procent obyvatel) A TO PŘESTO, ŽE "K TOMU MAJÍ PODMÍNKY" :)

už platí : kola bez řádného osvětlení a odrazek, pokuta je 55 euro za každou chybějící část odrazek( včetně těch na pedálech) a 35 eur za každé chybějící světlo. ( přední a zadní blikna) .
Neukázání změny směru, i na cyklostezce, je 35 euro, totéž chybějící zvonek s " dosahem" 25 metrů .

újezďák 9. 8. 2018, 21:30

jedna krásná holandská vychytávka ,která se občas využívá poněkud " nečekaně" :)

Kruhák v reportáži BicycleDutch

https://www.youtube.com/watch?v=MVJ9cCtIkGg

JJ 4. 9. 2018, 12:24

Je docela legrace číst si zasvěcené komentáře o tom, jak to v NL chodí od někoho, kdo tu strávil v lepším případě pár měsíců na nějaké stáži ve městě :-)

Pár postřehů po ca dvaceti letech:
- v Holandsku připadá na silniční dopravu podstatně menší díl přepravy nákladů v porovnání s ČR -> menší opotřebení silnic -> snížené náklady na údržbu -> víc peněz na cyklostezky apod.

- Množství řek, kanálů a jiných vodních ploch poskytuje i uvnitř měst dost místa pro vedení cyklostezek. A to jak ve funkčním stavu (po nábřeží Amsterdam-Amsteldijk, stezky podél Oude Rijn) či po zasypání (Amsterdam-Overtoom)

- Holandsko má výrazně hustší dálniční síť -> hustota automobilového provozu na „okreskách“ je výrazně nižší -> je tam možno „zklidňovat“ stylem dva cyklopruhy + jeden uprostřed pro auta aniž by to někoho nějak výrazně omezovalo.

- Struktura zástavby je v Holandsku diametrálně odlišná od té české. Typické je například to, že čtvrť o velikosti 500 x 500 metrů nebo i větší je na ulice vyššího řádu připojena pouze ve dvou místech. Pak je celkem logické, že nehrozí české šaškárny s dáváním přednosti v jízdě za každým druhým domem. (Snížení rychlosti v takových de facto oddělených čtvrtích je mimochodem primárním důvodem toho, jak „úžasně“ vycházejí statistiky „zklidněných kilometrů ulic“.)

- S uspořádáním měst souvisí i to, že značná část cest, které člověk denně koná má délku vhodnou pro použití kola. Do školy 700 metrů, na nákup 1300, do bazénu 2000, do hudebky 1800 - tam samozřejmě není co řešit. Tohle je parametr, který je důležitější, než všechny ty rádoby luxusní a „luxusní“ prvky infrastruktury.

- Zákony/pravidla a realita silničního provozu jsou v NL diametrálně odlišné věci! Například de iure platí implicitní přednost zprava. Realita je taková, žepřednost má prostě ten, kdo je na komunikaci průběžné, případně od pohledu širší. Divné, leč naprosto funkční. (Samozřejmě při absenci značek, které přednost upraví, ale ty tu nejsou nasekány všude, jako v CZ.) Podobně provoz větších scooterů na cyklostezkách - zákon to sice zakazuje, ale na stezkách s menším provozem a mimo špičku je to naprosto běžné.

- Nevím jak ve velkých městech, ale u nás (50 tisíc obyvatel) nejsou systémy pro dynamickou kontrolu dopravy (smyčky apod.) nastavovány dle ideologických parametrů stylem „kola|auta|chodci mají prioritu“, ale pro maximalisaci propustnosti křižovatek a jiných uzlů jako celku. Tj. například zelená vlna na čtyřproudé ulici v centru má přednost před smyčkami na přechodech i přejezdech.

- Pokuty za neosvětlení apod. sice existují, ale praxe je zase trochu jiná - ve svém okolí nevím o nikom, kdo by ji někdy platil. Mimochodem, újezďáku, jakákoli blikací světla jsou na kolech zakázána - vše musí svítit nepřerušovaně. IMHO to stejně skončí s tím zákazem telefonování a SMSkování, pokud bude opravdu zaveden.

Jenda 4. 9. 2018, 12:41

Díky za zajímavý názor.

> Množství řek, kanálů a jiných vodních ploch poskytuje i uvnitř měst dost místa pro vedení cyklostezek.

To kontrastuje s tím, že v Praze nemáme použitelnou cyklostezku (já ani nechci cyklostezku, stačila by věčně nezacpaná silnice bez kočičích hlav a jak hezky říkáte bez „ideologických parametrů“) ani podél té jedné největší řeky.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Vychytávky v Nizozemsku