Růžová, modrá, červená, zelená i žlutá: bikesharing v Praze 2020

Publikováno: 01. května. 2020, min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 01. května. 2020, min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

S jarem přišla také nová sezóna sdílené mikromobility v Praze. Podobně jako rekordní rok 2019, i rok 2020 v oblasti sdílených kol a koloběžek v Praze přinese mnoho novinek. A to i přes současnou pandemii Covid-19. Ta způsobila velký nárůst cyklistů, který jen potvrdil dlouhodobý zájem o jízdu na kole, protože počty cyklistů, a s tím i zájemců o bikesharing, v metropoli stoupají každoročně.

Za online magazín Prahou na kole jsme napsali zástupcům společností Rekola, Nextbike, Lime, Freebike, Velonet a Re.volt, aby se s našimi čtenáři podělili o své plány na letošní sezónu.

Stojany na Staroměstském náměstí  

Rekola

Rekola jsou nejdéle stále působícím bikesharingem v Praze, jejich růžová kola se po městě projíždí od roku 2013. V současnosti zde provozují 700 kol, do léta jich má být 1200 (o 400 více, než v roce 2019). V aplikaci má firma registrovaných 250 tisíc uživatelů, nových přibývá průměrně 200 denně. Elektrokola, která Rekola nasadila do provozu minulý rok, letos slouží primárně pro firmy. Není prý ale vyloučeno, že jich letos firma určí několik i pro veřejnost. K velkému rozšíření zón nedošlo, jsou téměř stejné jako minulý rok, nová přibyla na Proseku.

Zdroj: Rekola

Rekola letos fungují v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, Mladé Boleslavi a Frýdku-Místku. Provoz byl v roce 2019 ukončen v Teplicích, Kladně, Ostravě i Liberci – tam místo Rekol bude působit německý Nextbike.

„Vypadá to, že současná situace může mít pozitivní vliv na rozvoj cyklistické dopravy v Praze. Mnoho lidí nám píše, že si konečně vyzkoušeli trasu do práce, z které měli předtím obavy, ale teď, když je menší provoz, se nebojí.“

Rekola

Nextbike

Nováčkem pro letošní sezónu je původem německý bikesharing Nextbike, globálně provozující 80 tisíc kol. Ten už minulý rok působil na našem území v Ostravě, Havířově a Prostějově. Letos došlo k expanzi do dalších osmi měst včetně Prahy. Zajímavostí je, že je Nextbike v osmi tuzemských městech dotován místními správami. Bez podpory radnice funguje v Praze, Brně a Olomouci. V okolí Prahy ho nalezneme v Kladně, Říčanech a na Berounsku.

Kolo Nextbike, cyklostezka, kurýr a koloběžka Re.volt

V Praze nasadila společnost do provozu celkem 800 modro-stříbrných kol s přehazovačkou i automatickým odemykáním. Ta jsou rozprostřena do přibližně 300 virtuálních stanic, které se nachází i v okrajových částech Prahy (v místech, kde doposud žádný bikesharing přítomen nebyl): například Stodůlky, Řepy, Veleslavín, Bohnice, Kobylisy, Prosek, Letňany nebo Čakovice. Aby se kola nehromadila pod kopci, mají zaručit bonusové stanice, které uživateli přičtou kredity, když na nich ukončí jízdu.

Opomenutá zůstala jihovýchodní část Prahy jako Jižní Město. Tam se Nextbike plánuje vydat, pokud se rozhodne přidat více kol.

Freebike

Zklamáním letošní sezóny se dá nazvat velké zredukování sdílených elektrických kol Freebike od české firmy Homeport. Firma v dopisu uživatelům uvádí: Loňská sezóna nám ukázala, že Praha zatím není na velký bezstanicový sharing úplně připravená, ale věříme, že časem bude. Výsledkem je, že místo loňského pokrytí širšího centra Prahy 450 elektrokoly bude letos Freebike fungovat v úzkém pruhu Staré Město – Karlín – Palmovka. Má jít o nový experimentální systém s několika desítkami kol, který se rozšíří až poté, co se zde Freebike „usadí“ a uživatelé se naučí kola používat zodpovědněji. Homeport experimentální stanicový systém na území Karlína provozoval již dříve.

Pozitivem je, že všechny jízdy do 30 minut – včetně těch s elektromotorem – budou zdarma.

Velonet

Malým a neznámým bikesharingem v Praze je Velonet, který na rok 2020 plánuje opět pouze „pilotní“ provoz podél Vltavy na území Prahy 4. Oproti ostatním má stanice ne virtuální, ale fyzické a jde přímo o stojany firmy Velonet. Za jejich umístění ve veřejném prostoru firma odvádí poplatky městu. V provozu je v současnosti zhruba 30 kol, firma má průměrně 25 výpůjček denně.

Stanice s koly Velonet v Podolí

Koloběžky

Ačkoliv se jmenujeme Prahou na kole, zabýváme se veškerými prostředky sdílené mikromobility. Proto jsou zde informace o sdílených elektrokoloběžkách, které jsou dle obecně nejpřijímanějšího výkladu předpisů klasifikované jako jízdní kola – smí využívat cyklopruhy, cyklostezky a tak dále.

Re.volt

Česká firma Re.volt v Praze funguje od roku 2018 se sdílenými elektromobily a skútry. V letošním roce uzavírá tento okruh mobility sdílenými žlutými elektrokoloběžkami, kterých má být v ulicích Prahy v tomto roce téměř 1400. Zakladatel Re.voltu říká, že jejich výhodou je robustní konstrukce, široké pneumatiky a vyměnitelná baterie.

Narozdíl od konkurenčního Limu většinu koloběžek vlastní jednotliví lidé z Prahy, Re.volt jim odvádí 65 % zisku. Služba také není určena pro cizince, aplikace je totiž zatím pouze v češtině. Zóna se nachází v centru města – je ohraničena přibližně Dejvicemi, Žižkovem, Pankrácem a Smíchovem.

Lime

Koloběžka Lime a kola Nextbike

Americký Lime během pandemie od konce března přerušil veškeré své operace v Praze. Po měsíci se ale vrátil a provoz obnovuje s 200 koloběžkami. Postupně se jich do provozu má vrátit stejné množství, jako jich bylo minulý rok – tedy něco přes 1000. Zóny s koloběžkami se zásadně nemění, k velké expanzi letos nejspíše nedojde – firma se chce soustředit především na stabilizaci provozu.

Srovnávací tabulka

Základní tabulka s porovnáním počtu prostředků i cen. Nezahrnuli jsme dlouhodobé tarify či sazby na delší čas.

Na závěr

Pražanům se letos, co se týče bikesharingu, opět rozšířily možnosti. Nejenže mohou zkusit dvě nové značky a stovky nových kol/koloběžek, ale mohou si kolo půjčit ve čtvrtích, kde to předtím nebylo možné. I přes nedostatek cyklostezek i cyklistické infrastruktury v hlavním městě o sdílenou mikromobilitu zájem roste. Je už tak jen na magistrátu a městský částech, jak tento moderní, efektivní a udržitelný způsob dopravy podpoří, třeba novou infrastrukturou a dostatečným množstvím parkovacích stání, a jak zajistí, aby všechny společnosti dodržovali městem nastíněné podmínky pro bezproblémový provoz.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Mus 1. 5. 2020, 12:45

To je škoda, Freebike jsem jednou vyzkoušel, ujel jsem 8 km na elektro do kopců, s velkou taškou vpředu a vůbec jsem se nenadřel a vcelku dobře se mi jelo.

Ceny měli taky výborný, ale v centru bylo nutné vracet kola do stanic.
Kola vypadala dobře (až na tu barvu).

Ten nextbike má barvy jako nákupní košík a vypadá ošklivě, ale 149/měsíc je super. Ale nemá elektromotor, velká škoda.

Aspoň, že má ten zámek jako freebike. Zamykat těžký rekola bez horní trubky je nepohodolný a trvá to dlouho a motat to pak kolem toho košíku, když v něm ještě neco má být a celý se to převažuje, ale nedá se to opřít o sebe, když to nemá tu trubku, tolikrát mi to už spadlo...

tik 1. 5. 2020, 16:45

Jeste by bylo fajn srovnani ci vyjadreni, jak budou firmy edukovat sve zakazniky pro jizdu - dodrzovani znacek, neohrozovani...
Chapu, ze si kolo pujci nekdo, kdo na nem sedel naposled pred 25 lety - takze muze byt nebezpecny sam sobe i okoli.
Zminovat odpovednost mestske casti mi prijde alibisticke - ta muze bike sharing bud zakazat, povolit nebo vyslat policajty, at to pokutuji. Snad by byl zajimavejsi "ridicak na kolo" ve smyslu - nabizime (reklola...) kurz "jak jezdit po Praze", kdo si ho da, bude mit levnejsi pujcovne.
A mozna i hlaseni prestupku pres web/app: "ted tu profrcelo kolo po chodniku, gps souradnice" a dotycnemu bikerovi v mobilu "pip, nebezpecna jizda, +100Kc). Jo, je to drsne, ale jinak moc moznosti umravnit jezdce nevidim.
Ale urcite ma nekdo i lepsi napady.

Pavel Mašek 6. 5. 2020, 15:11

Doufám, že se na JM firma s radnicí dohodnou, současné vedení má podporu bezmotorové dopravy v programu, tak snad budou ochotní vyjít vstříc. JM je placka v podstatě, jsou tam všechny služby a tedy se jedná o autonomní oblast Prahy. Jízda po páteřce k Vltavě trvá (podle startu) cca 30 minut, což je super a na druhou stranu se je jen jeden prudký kopeček, naštěstí krátký, který se dá s přehazovačkou v klidu zvládnout.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat