Co si myslíte o našem webu?

Publikováno: 13. ledna. 2021, 6 min. čtení
Aktualizováno: 11. března. 2021
Autor: Martin Šnobr
Publikováno: 13. ledna. 2021, 6 min. čtení
Aktualizováno: 11. března. 2021
Autor: Martin Šnobr

Přes 150 respondentů bylo na začátku roku 2020 součástí našeho průzkumu, jehož cílem bylo zjistit zpětnou vazbu na platformu Prahou na kole. A to jak na celý vzhled a prezentaci našeho magazínu, tak na jeho webové stránky či online cyklomapu. O výsledky se s Vámi podělíme. Nová podoba celého našeho magazínu je na jejich základě již budována.

Z jakého důvodu nás lidé sledují či odebírají? Většina čtenářů (74 %) nás čte pro informace a novinky o městské cyklistice, 20 % navštěvuje Prahou na kole především díky mapě, zbylá procenta lidí díky komunitě či návodům.

Téměř 90 % našich čtenářů skutečně jezdí městem na kole. Malá část lidí odpověděla tak, že by chtěla začít (5 %) a část „prostě jen baví“ si web číst (4 %).

Oblíbené rubriky

Nejžádanější rubrikou webu jsou zprávy, které představují konkrétní novinky v (nejen) pražské cyklodopravě – od nových cyklostezek, cyklopruhů až po bikesharing. Mezi další žádané rubriky dle dotazovaných patří analýzy, ve kterých detailně zpracováváme data (např. o nehodách), překládáme zahraniční průzkumy nebo detailně připomínkujeme budoucí i realizované projekty.

Třetí nejoblíbenější je rubrika „Názory a komentáře“ (50 %), kde vydáváme osobní názory a připomínky k realizacím či plánům. 43 % respondentů baví též rubrika „Inspirace“, ve které se objevují články ze zahraničí nebo i rozhovory. Na pátém místě skončily „Návody“, které si s největší pravděpodobností přečte 43 % respondentů.

Co zlepšit?

Děkujeme za mnoho podnětů k současné podobě webu i fungování Prahou na kole:

  • Chtělo by to zlepšit grafickou přehlednost webu
  • Zvýšit přehlednost komentářů
  • Chtělo by to více článků o pozadí budování cyklistické infrastruktury i o jejích plánech
  • Vytvořit nějaký způsob komunikace směrem k chodcům i pejskařům
  • Občasné tipy na trasy cyklovýletů
  • Více zkušeností s jízdnou na kole v Praze od konkrétních lidí – rozhovory
  • Zvýšit kvalitu i kvantitu fotek
  • Možnost vyhledávání na webu
  • Přehlednější zobrazení data vydání u článků

Mapa

Výzkum ukázal, že mapu používá 67 % našich čtenářů. 31 % lidí se v ní orientuje na jedničku, největší část lidí (33 %) se v ní orientuje na dvojku, celkem 35 % se v ní orientuje na trojku nebo hůře – tedy špatně.

K čemu naše mapa lidem slouží? Lidé ji nejčastěji navštěvují pro „zmapování terénu“ – chtějí vědět informace o cyklostezkách, cyklopruzích a další infrastruktuře. Mnoho lidí ji též používá pro vyhledávání tras, 36 % lidí ji kontroluje kvůli značeným cyklotrasám. Podobné množství lidí ji otevírá kvůli přehledu o stojanech a uzavírkách. Ukázalo se, že mnoho lidí v mapě také „jen tak brouzdá“.

Vaše připomínky

Podávali jste nám i konkrétní podněty k vylepšení mapy. Objevily se věci, o kterých víme, i věci, které byly pro nás nové. Některé věci, které můžeme snadno realizovat a jiné zase obtížněji:

  • Podrobnější legenda
  • Přehlednější a jednodušší grafika
  • Lepší fungování mapy v mobilu
  • Vrstvy mapy
    • nová vrstva heatmapy z aplikace Strava
    • nová vrstva „plánované“, ve které by se zobrazily budoucí projekty v oblasti cyklostezek i veřejné dopravy
    • větší spolehlivost při zobrazování více vrstev najednou
  • Plánovač
    • Možnost změnit směr cesty
    • Možnost odebírat body průjezdu
    • Zobrazovat také převýšení trasy
    • Možnost plánování pro e-koloběžky, která umožní vyhnout se na trase kostkám a jet pouze po asfaltu
    • Zobrazování tras, které jsou skutečně průjezdné a sjízdné, vyhledávač někdy zobrazuje „bizarní“ cesty či zbytečně vodí na silnici.
  • Integrace mapy Prahou na kole do Mapy.cz
  • Při oddálení mapy:
    • zobrazovat primárně páteřní trasy, které umožňují souvislé koridory, kterými se dá projíždět na delší vzdálenosti.
    • přehledněji zobrazovat názvy měst
  • Aktualizovat častěji ikonky s fotkami aktuálního stavu cyklistické infrastruktury
  • Možnost vypnout zobrazování vrstvy cyklotras – někoho může zajímat čistě infrastruktura, ne trasy, které jsou vyznačeny „pouze cedulkami“
  • Propojení zadávání překážek s aplikací (Urban)Cyclers
  • Kvalitnější export GPX

Děkujeme!

Jsme rádi za Vaši přízeň i tipy. Pokud Vás napadají další postřehy ke zlepšení, pošlete nám je na Facebook, Instagram, Twitter či mail (redakce@prahounakole.cz). Velkou část z podnětů bereme v potaz a použijeme je pro novou verzi webu, na kterou se můžete těšit již brzy.

A jedna poznámka na závěr: z důvodu budoucích změn našeho webu o víkendu 16./17. ledna z technických důvodů plošně vypneme možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu.

Tak na viděnou! Už se nemůžeme dočkat, až Vám vše představíme.

Design: Maruška Stočesová

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku7

Dolda 13. 01. 2021, 11:26

Z uvedených grafů je patrné, že lidí, kteří navštěvují stránky, ale na kole po městě nejezdí, je pouze 10%. To je logické, nicméně pro šíření zájmu o městskou cyklistiku tímto kanálem nedostatečné.

Napadlo mě tedy po přečtení článku dát si takové hromadné Novoroční předsevzetí, kde se každý z nás pokusí v roce 2021 přimět aspoň jednoho nebo dva lidi ze svého okolí, přesedlat ve městě na kolo a začít ho používat pro každodenní cesty. Zní to sice trochu sektářsky, ale každý způsob zvýšení počtu aktivních cyklistů v Praze pomůže jako argument pro budování nových cyklo opatření. Co myslíte?

Tomáš 13. 01. 2021, 12:08

Co bych uvítal na webu změnit je omezit výpis podobných článků uvedených "DALŠÍ ZE SÉRIE: REALIZACE" na nějakou rozumnou mez. V sériích, dke je článků hodně, přes ně vůbec nevidím, zda už přibyly nějaké komentáře anebo ne.

Jo a taky údaj o tom, kdy byl článek zveřejněn, bych čekal nahoře pod titulkem, než až dole pod článkem, přijde mi že to i bývá zvykem a je to praktické, protože když člověk přijde přes vyhledávání, okamžité ví, z jaké doby článek je.

Martin Šnobr 13. 01. 2021, 12:49

@Tomáš – nebojte, o všem co zmiňujete, dobře víme. :-) Hezký den

Pavel Masek 13. 01. 2021, 13:10

Ty vado cely zivot delam ve vyzkumu a ja ani nevim,jestli jsem odpovidal :-D ostuda. Jsou nekde surova data (anonymizovana),? Rad bych se na ne podival v blizsich souvislostech atd.

I kdyz weby od toho ustupuji, PNK neni komercni a vetsina duvodu neni relevantnich, super funkce by byla info o novem clanku na mejl pripadne upozorneni dle voleb od nove fotky na webu, pres moznost jak ted komentare, podle kategorie, i vlozeni fotky v mape...

Jan Fiala 13. 01. 2021, 13:21

V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je tu výškový profil, panorama (streetview)-jen v ČR. Export i import gpx. Možnost editovanou trasu uložit, sdílet a později znova upravovat. Už zná i cykloobousměrky.
Takže mapu Prahounakole používám jen jako zdroj doplňkových informací; samozřejmě pro začínajícího cyklistu má výrazně vyšší význam.

Antonio 13. 01. 2021, 14:11

Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude pro co nejširší spektrum lidí a (mnohem více než nyní) ztělesňovat obsah svého názvu, propagovat, vysvětlovat, komunikovat, prosazovat, vytvářet a rozšiřovat komunitu, samozřejmě i rozumně monetizovat - bez toho to nejde a ve skutečnosti se to vzájemně podporuje.
Chtělo by to viditelnejší účast ve veřejném prostoru, proč ne i trochu tématického merchandisingu/eshop pro získání finančních prostředků.
Co tak trochu zacílené propagace na sociálních sítích? Víc příspěvků na Instagramu? Jde o to vytvářet komunitu, lifestyle.
Co se týče financí, nemohlo by se něco pro PNK získat od města? Je hezké, že se všude maluje infrastruktura, přitom se mi moc nezdá, že by se dostatečně propagovalo, podporovalo, přitom to co dělá PNK je skvělý, jen jsem o tom vůbec nevěděl, dokud jsem si sám aktivně nezačal věci hledat... A to většina lidí neudělá, musí se k nim dojít, získat.
Skvělá by byla například nějaká "certifikace" ve stylu HATEFREE nálepek, které by získali školy, firmy, úrady apod., které by podporovali tuto formu dopravy - stojany, boxy atd. To by samozřejmě opět asi bylo nejlepší v koordinaci s městem.
A zas by to posilovalo i vaši značku...
Partnerství s pražskými cykloobchody a eshopy...slevy.
YouTube obsah také koukám jen okrajový... přes 90 odběratelů.
Mimochodem, když otevřete dobře zpropagovanou značku spolku Automat Do práce na kole, jak to, že PNK není viditelněji provázán. Podobně asi Čistou Stopou Prahou...To je asi mediální kanál MHMP, že...trochu širší... Njn, on si v tom každý jede svoje trochu, rozumím... Ale minimálně vzájemné odkazování by jedině podpořilo společný záměr.
Jj, potenciál máte velký, díky za vše co děláte a těším se na váš rozvoj!

Pavel Masek 13. 01. 2021, 14:50

@antonio
- PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to neni adarmo. Hrozila by pak ztrata nezavislosti,neutrality...
- cistou stopou je projekt mhmp.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat