Jaká je budoucnost cyklodopravy na Smetanově nábřeží? IPR představil koncepci

Publikováno: 27. března. 2021, 6 min. čtení
Aktualizováno: 28. března. 2021
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: IPR
Publikováno: 27. března. 2021, 6 min. čtení
Aktualizováno: 28. března. 2021
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: IPR

Pražský magistrát schválil novou koncepci Smetanova nábřeží. Počítá s bezpečnější cyklodopravou. Prochází tudy páteřní pravobřežní cyklotrasa A2 a zároveň jde o jeden z nejpřímějších cyklistických průjezdů centrem města s minimem převýšení. Průjezd není dnes příliš bezpečný ani pohodlný.

Nově zveřejněná koncepce vypracovaná Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) přináší nová řešení, jak mohou oblastí projíždět lidé na kole. Vylepšení ale čekají i tramvajovou a pěší dopravu na Starém Městě, což by mělo vylepšit i kvalitu ovzduší. Jaký bude průjezd Smetaňákem“ budoucnosti?

Koncepce IPRu se zabývá oblastí mezi ulicemi Křižovnická – Smetanovo nábřeží –  Masarykovo nábřeží, tedy úsekem od výjezdu cyklotrasy z náplavky u Mánesu až po náplavku u Rudolfina. Diskuze o podobě, funkci i zklidnění celé oblasti probíhá už více než 15 let, zklidnění a vytvoření pěší zóny sliboval primátor Pavel Bém již v roce 2004.

Současné vedení Prahy podniklo kroky, které rekonstrukci a změnu dopravního režimu přibližuje. Smetanovo nábřeží bylo v roce 2019 v testovacím režimu uzavřeno pro automobilovou tranzitní dopravu, v roce 2020 byla pro auta uzavřena vozovka v úseku mezi mostem Legií a Divadelní ulicí.

Nyní jsou jednání o definitivním uzavření pro tranzitní automobilovou dopravu v pokročilé fázi – náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) zřídil pracovní skupinu, která projednává konkrétní systém průjezdu a jedná i s městskými částmi.

Jaký bude průjezd pro kola?

Úpravy nábřeží dle koncepce proběhnou ve dvou hlavních etapách. Na tu první aktuálně již běží stavební řízení, druhá je zatím čistě plánem.

První etapa

Výstavba první etapy začne nejspíš již letos. Přinese změny, které se budou týkat především tramvajové dopravy, dotknou se ale i cyklistů.

Směrem na sever vznikne od Národního divadla zvýšený cyklopás mezi úrovní vozovky a chodníku. Ten bude dále pokračovat od mostu Legií až po Divadelní ulici. V tomto dnes pro auta uzavřeném úseku bude rozšířen chodník.

Od Klementina až po Veleslavínovu přibude další, přibližně stometrový úsek cyklopruhu ve výši chodníku. Na křižovatce Křižovnická – Kaprova u Rudolfina dojde ke zrušení dvou odbočovacích pruhů směrem z centra. Díky tomu bude moci být rozšířen tramvajový ostrůvek a přibude krátký úsek řadícího ochranného cyklopruhu.

Tramvajová zastávka Karlovy lázně bude rozšířena v podobě mysu do vozovky tak, aby se cestujícím MHD lépe nastupovalo do tramvaje. Cyklisté zde budou (stejně jako v navazujícím úseku u Křižovnického náměstí) svedeni mezi koleje. Asfalt zde má nahradit dlažba. Na dotaz, o jaký typ dlažby se bude jednat, nám odpověděl Vojtěch Benedikt, jeden ze zpracovatelů studie (IPR): „V rámci řešeného území navrhujeme v cyklopásech dlažbu, která je řezaná, tryskaná. Tento typ dlažby si lze v současnosti vyzkoušet například na opravené části Václavského náměstí, nebo mezi Muzei v tzv. Muzejní oáze.

Druhá etapa

Druhá etapa, jejíž datum realizace zatím není známo, přinese další zlepšení pro cyklodopravu. V úseku od Mánesu až po Národní divadlo bude rozšířen chodník a v rámci něj vznikne 350 metrů dlouhá obousměrná oddělená cyklostezka. Povede mezi vozovkou a chodníkem, její povrch bude dlážděný. U Národního divadla se rozdělí na vyvýšené cyklopruhy po obou stranách vozovky, které budou pokračovat směrem ke Smetanovu nábřeží.

Na Smetanově nábřeží v úseku mezi mostem Legií až po zastávku Karlovy lázně budou po obou stranách ulice vybudovány vyvýšené cyklopruhy. Dále budou cyklisté svedeni mezi tramvajové koleje, které budou moci opustit v úrovni Klementina. V tomto úzkém hrdle“ bude zavedena zóna 30.

Od Klementina až po Palachovo náměstí (Rudolfinum) opět povedou vyvýšené dlážděné cyklopruhy. Odsud budou lidé na kole moci dále pokračovat na Dvořákovo nábřeží. Zde by měl letos být doplněn hladký pás.

Detaily teprve vznikají

Na Městem na kole se tématu nové koncepce průjezdu centrem Prahy nevěnujeme naposledy. Brzy lze očekávat podrobnější analýzu nové koncepce Smetanova nábřeží. Detaily řešení ulice vznikají právě teď ve stavebním řízení. Tomu je vzorem koncepční zadání od IPRu, kterou vypracoval Šimon Jiráček spolu s Vojtěchem Benediktem.

Cyklisté tvoří 10 % zdejšího modal splitu

IPR v rámci přípravy koncepce nábřeží udělal také analýzu dělby přepravní práce“ (tzv. modal split) u výjezdu z náplavky u Mánesa. AI software GoodVision odhalil, že během ranní špičky tvoří lidé na kole 10 % provozu. V centru Prahy je tak podíl cyklodopravy mnohem vyšší než je celoměstský průměr, který se pohybuje kolem 1 až 2,5 procenta. „10 % na kole! V profilu ulice Masarykova nábřeží mají cyklisté vyhrazeno 0 % prostoru, a tak drtivá většina z nich jezdí po chodníku, jak je patrné z analýzy, říká Vojtěch Benedikt z IPR.

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku10

tik 27. 03. 2021, 22:30
5
16

jestli je to cesta, jak chce 10% cyklistu nas*at zbylych 90%, tak tleskam.

Jan Fiala 27. 03. 2021, 22:58

tik: Z těch zbylých 90% je 44% lidí v tramvajích a těm je cyklista ukradený.

tik 28. 03. 2021, 01:36

aha, tak tu uz je cajk, jasny

Vratislav Filler 28. 03. 2021, 12:34
12
1

tik: Pro cyklisty je to celoměstsky významné zlepšení na úrovni toho, jako když se motoristům postavila Jižní spojka. Tramvaje si polepší. Chodci si polepší.

A auta? Přečtěte si, jak bude fungovat regulace dopravy, pokud možno přímo u zdroje: http://www.iprpraha.cz/uploads/assets/dokumenty/kocepcnizadani_sn.pdf . Rezidenti a abonentni Prahy 1 - volný průjezd. Rezidenti Prahy 2 - volný průjezd přes Smetaňák. Rezidenti Prahy 5 - volný průjezd přes Karmelitskou. Kdo přes centrum netranzituje a stráví tam nějakou dobu, může projet (regulace to bude umět). Zbytek motoristů pojede místo po nábřeží a přes Malou Stranu po komunikacích za tím účelem určených a za velmi velké peníze postavených. Kdyby to viděli v Gentu, kde mají důsledný circilationplan, tak by se nám dost možná i vysmáli.

tik 29. 03. 2021, 05:37
7
18

Bohuzel jsem tak starej, ze pamatuju ti bike protesty proti jizni spojce, ze moc pro auta a zadne penize na cyklostezky.
Nehlede na to, ze "vyznamne zlepseni" vidi vasi/automat "ted jdu z gymlu do neziskovky a jsem urbanista" experti tak leda ve svych snech a vysledky jejich zlepseni mesta pro lidi (vltavska, modranska) jsou uzasne v planech, ale v praxi nepouzitelne a nepouzivane.
Ostatnu i zde ve zpravach z cyklokomise je pulka bodu co se nepovedlo, proc to odnikud nikam nevede (ale jednou snad) a ze je chybne znaceni, ktere se musi doplnit. Tedy - vetsinou chybne tak, ze omezuje cyklisty.
Bezne argumenty "zlegalizujte to - stejne se tam jezdi" (naposledy Vysehradsky tunel ci nabrezi Manes-Narodni) jsou zcela bezne a podivat se na to optikou ridice, ktereho vyhanite z jeho mesta (a z velke casti jste navic naplavy) jsou to argumenty k placi ci smichu.
A v neposledni rade zpupnost 90% cyklistu, kteri pres pritomnost libovolneho poctu opatreni stejne jezdi po chodniku a v nejlepsim pripade te poslou do hajzlu, pokud jim neco reknes ci sdilena kola valejici se vsude. Ne ze by se k tomu vase parta nejak explicitne vyjadrila a jen tak krouzi a naznacuje, aby snad nemusela rict, ze cyklouni prasej.

Hele, Vrato, na tohle neodpovidej (jo, ja tobe tykam, jako vsem mladsim ci na netu) protoze zrovna tebe povazuju za regulerniho svateho valecnika proti autum (a co jsem slysel, i proti osobni hygiene).
Takze jsem si to dali ad hominem a muzes me smazat, ju ?

Brahma 29. 03. 2021, 14:51
6
4

Města jsou zde od středověku a nikdy nebyla koncipovaná pro volný a "svobodný" průjezd aut. To jen v Evropě v posledních cca. 50 letech v nich ta automobilová doprava tak strašně nebubřela, že se tam už nevejde. Evropská současná města stála dlouho a dlouho před vynálezem aut a doufám, že budou stát i po něm. Takže si laskavě ta města neuzurpuj jen pro řidiče aut.

Mickey 29. 03. 2021, 17:53
7
3

tik: V čem legalizace jízdy Vyšehradským tunelem po chodníku obtěžuje řidiče a vyhání ho z jeho města?

Jiří Kadlec 31. 03. 2021, 02:33

Jakým způsobem bude řešený průjezd cyklistů ze severu na jih? tj. od zast. Karlovy Lázně ke křižovatce u Národního divadla a přes tuto křižovatku? Bude tam cyklopřejezd nebo cyklopruh i přes křižovatku? A kam se cyklopruh vejde, když už teď je mezi chodníkem u řeky a tramvajovými kolejemi místo max. na šířku jednoho auta? Bude se zužovat chodník nebo posunovat tramvajové koleje?
Každopádně držím palce, aby to vyšlo a aby se po nábřeží dalo na kole rozumně a legálně projet i v odpolední špičce bez poskakování v koloně aut.

vlákno 31. 03. 2021, 15:01

Jiří Kadlec: Podle vizualizací tam půjdou auta v celé délce nábřeží na koleje a cyklopruh bude přibližně v místě současného pruhu, plus se rozšíří chodník. Řešení u ND bude tipuji jako cyklopřejezd.
Co jsem zahlédl na fb, tak vadit to bude zejména Praze 2. Osobně bych odhadl, že v Ječné/Žitné a na magistrále bude zpočátku několikaprocentní nárůst, po pár měsících by se to mohlo vrátit do původních čísel. Ovšem do podzimu kolem toho bude ještě hodně křiku.

újezďák 03. 04. 2021, 00:17

Brahma, města byla vždy koncipována pro svobodný a volný průjezd lidí , jen si místo aut je potřeba přestavit stovky a tisíce povozů, bryček, kočárů a k tomu tisíce a desetitisíce koní a dalších tažných zvířat ( jen pro obživu a úklid po koních Praha potřebovala 1500 koní) . Před nádražím na každý vlak z Vídně klidně čekalo cca 150 fiakrů a vozů pro dopravu pasažéru a zboží, taková koněspřežka měla na vrcholu před elektrifikaci přes 400 koní . Před staroměstskou radnicí již na kolem roku 1800 mělo zaplacené stanoviště 34 fiakrů . K tomu je nutno si přičíst povozy zásobující potravinami, palivem a zbožím , jednotlivé jezdce na koních a čísla si poměřit počtem Pražanů... jedno pěkné foto prosím povšimnout si hromádky :)
http://www.video-banka.cz/foto/document/2057322/98

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat