Poslanci dnes schválili novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ta mimo jiné obsahuje ustanovení o bezpečném předjíždění cyklistů na minimální vzdálenost 1,5 metru. Česko se tak zařadí mezi země jako Německo, Francie či Španělsko, kde už povinný boční odstup funguje. Pro návrh hlasovalo 67 poslanců ze 102 přítomných. 6 poslanců bylo proti.
Novelu zákona, kterou předložil poslanec ČSSD Petr Dolínek a inicioval právník Tomáš Kindl většinově podpořili zákonodárci z klubů ODS, Pirátů, ČSSD, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN. Dále ho podpořila část ANO a KSČM, poslanci SPD se zdrželi. Proti byla Hana Aulická Jírovcová z KSČM a dalších 5 poslanců z hnutí ANO.
Schválený návrh s bočním odstupem 1,5 metru od cyklisty nezavádí nové pravidlo, pouze specifikuje pravidlo stávající. Bezpečný odstup totiž v zákoně definován je, ale ne konkrétně – někteří řidiči ho tak nedokáží odhadnout. Jeho prospěšnost v bezpečnosti provozu na silničních komunikacích podrobně rozebral výzkum AutoMatu: Boční odstup může zachránit více životů než tvrdí dopravní policie: „Od novely očekáváme zlepšení bezpečnosti jízdy na kole a zvýšení ohleduplnosti vůči cyklistům, kteří si ze srážky s automobilem téměř vždy odnášejí zdravotní následky.“
Přijata byla nakonec kompromisní varianta, která zavádí odstup 1,5 metru s výjimkou úseků s maximální povolenou rychlostí do 30 km/h, kde je minimální odstup snížen na 1 metr.
Iniciátor novely bočního odstupu Tomáš Kindl uvedl: „Čeští řidiči nejsou horší než řidiči v zahraničí. Když vyjedou za hranice, chovají se odpovědněji. Je to dáno místními pravidly a zvyklostmi. Bezpečnost je v zájmu nás všech, ať již se pohybujeme autem, na kole nebo pěšky.“
Novela dále přináší vyjasnění, že cyklisté na silnici patří, tedy výjimku z povinnosti užít cyklistická opatření z důvodu bezpečnosti a plynulosti. Uspěl také pozměňovací návrh Jana Čižinského (klub KDU-ČSL), umožňující odtahy vozidel z chodníku (včetně překážejících jízdních kol a koloběžek), což má pomoci chodcům. Zákon také jasně zakáže požívání alkoholu na tzv. pivních kolech, a to i těm, kteří se nepodílejí na řízení.
Řidiči, kteří neoprávněně zaparkují na místech pro invalidy mohou také nově čekat až dvoubodový postih. Přijat byl také návrh poslankyně Ožanové (ANO) na sjednocení požadavků na řidičské oprávnění AM a B1 s evropskou směrnicí.
Z dalších návrhů naopak neprošla úprava nepřímého levého odbočení pro cyklisty tak, aby ho bylo možné zřizovat i ve světelných křižovatkách nebo přísnější trestání za jízdu automobilů v pruzích pro autobusy. Povinnost zaměstnavatelů zřizovat parkování pro kola svých zaměstanců bude projednána poslanci zřejmě až příští volební období.
Více o dalších návrzích jsme psali zde.
Novela nyní míří do Senátu. Pokud jím projde, dostane ji na stůl prezident k podpisu. V případě jeho podpisu vejde po určité době v platnost.
O návrhu tzv. cyklonoveli jsme psali již mnohokrát
Aktualizováno 14:02 (14.4.2021)
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Pavel 14. 4. 2021, 16:31
1
1
Bude odstup platit i pro cyklistu v cyklopruhu? Maji pak vubec smysl ochranne pruhy?
Petr 14. 4. 2021, 17:19
3
Je to odstup při předjíždění, takže ne.
Z důvodové zprávy návrhu změny zákona:
"Navržená úprava bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty nedopadá na situace, kdy cyklista jede v jízdním pruhu pro cyklisty nebo vyhrazeném jízdním pruhu pro cyklisty.
Podle § 14 odst. 3 a 5 zákona o silničním provozu se totiž v takovém případě nejedná o vzájemné předjíždění. Bezpečný boční odstup by v takovém případě měly zajišťovat technické podmínky vyznačování těchto pruhů (TP 179 – Navrhování komunikací pro cyklisty)."
Pavel 14. 4. 2021, 18:11
1
8
No super. Takze cyklista a auto pojedou hezky na siroke silnici vedle sebe, kazdy ve svem pruhu, a kdyz najednou cyklopruh skonci, tak ridic zacina pachat prestupek? A cyklista ve svem pruhu je nejak zazracne chranen carou na vozovce, ze ten metr a pul odstup nepotrebuje?
Jako, pokud nas ted v Praze vychovavaji, ze cyklista potrebuje sirku vyznaceneho ochranneho pruhu a staci to, tak nechapu proc bez te cary je to najednou malo.
Jerzy 14. 4. 2021, 18:41
11
Pavel: Tak rozdíl je úplně stejný jako u motorových vozidel: představte si jízdu v souběžných pruzích a předjíždění u aut. Čára není zeď, ale zároveň jasně oběma stranám fyzicky vymezuje prostor. Z hlediska zákona pak i práva a povinnosti. Jízda v souběžných jízdních pruzích je prostě něco jiného než předjíždění.
Ono ve vašem zmiňovaném příkladu se asi spíš stane, že jakmile ten cyklopruh skončí, tak to spíš znamená, že ten jízdní pruh začal být užší, tudíž tam už ten bezpečný prostor na souběžnou jízdu není.
Filip 26. 4. 2021, 19:51
@Pavel
Pokud jedu, lhostejno čím, v jízdním pruhu, tak mám jasně definovaný prostor, a pokud se v tom prostoru něco vyskytne, třeba díra, kočka, nebo dítě, automaticky se přesvědčím, je-li vedlejší jízdní pruh volný, než do něj vjedu, abych se tomu vyhnul, a pokud není, začnu tu situaci v provozu řešit jinak, tj. zpravidla snížím rychlost jízdy, případně zastavím vozidlo.
Většina řidičů umí měnit pruhy, respektive by to měla umět, takové to "Look - Signal - Manoeuvre", ovšem nikdo příliš nepočítá s tím, že se mu někdo "nasere" vedle něj do pruhu; pokud to "nasrání se" je legální, klade to na řidiče, který pruh opanuje jako prvý, až nesplnitelné nároky na sledování svého okolí (což je, arciť, značně bisardní u jízdního kola, které nemá povinně zařízení ku pozorování jízdní dráhy nazad), a povstane-li s takového "sdílení" jízdního pruhu nehodový děj, velmi těžce se pak prokazuje, na čí straně byla jaká míra zavinění, a kdo vlastně za vznik nehodového děje odpovídá.
U jednostopých vozidel obecně nastává ještě jeden "problém": tím, že to vozidlo je relativně ouzké (zpravidla cca 1/2 šířky dvoustopového vozidla), může se , v rámci svého pruhu, vyhnout spoustě překážek prostě a jednoduše tím, že změní směr jízdy v rámci toho pruhu. Zároveň jednostopé vozidlo nedisponuje takovou stabilitou a schopností překonávat závady ve sjízdnosti právě v příčině jedné stopy, pročež jeho řidič volí sobě tzv. ideální (nebo alespoň co nejlepší) stopu.
Protože z toho vznikaly, v příčině neznalosti / nerespektování výše popsaných okolností, závažné nehody, už v 70. tých letech se začalo zakazovat sdílení pruhů opanovaných motocyklem / motocykly (tj. sdílení pruhu bylo legální pro motocykly, avšak nikoli pro motocykl a auto).
Když uvážíme, že jízdní kolo je, v příčině šlapání do pedálů, ještě více vratké, a že v příčině šlapání do pedálů se rovněž zvětšuje pomyslná osmička, po které kolo jede, je poněkud bisardní, že stejné pravidlo neplatí rovněž pro jízdní kola. Za touto bisardností nestojí nic víc, než automobilové loby.
Proč jsou povoleny zadní červené blinkry, když je empiricky prokázáno, že jejich zákaz by přinesl srovnatelný, nebo větší, bezpečnostní benefit, jako třetí brzdové světlo? Protože jsou levnější na výrobu, ergo, automobilová loby. Proč FMVSS 108 povoluje na denních svítilnách až 7,000 cd, když je prokázáno, že za nízkého venkovního osvětlení téměř, nebo skutečně, oslňují? Protože napojít dálkové světlomety do série je levnější, než montovat samostatné svítilny, ergo, automobilová loby. A stejný princip platí i u zákazu sdílení pruhu jízdním kolem a motorovým vozidlem, pro řidiče je to nepředstavitelný diskomfort, nicméně, jde jen a pouze o předsudek, nic víc, nic míň.