Česká firma Rekola v Česku proslavila bikesharing. Od založení v roce 2013 se růžová kola proháněla celkem v patnácti městech. Dnes má růžová flotila přibližně dva tisíce kol. Polovinu z nich nalezneme v Praze, další v Brně, Olomouci, Českých Budějovicích i Bratislavě. Jaké novinky uživatele Rekol čekají letos? Co přinesla pandemie a co nové elektronické zámky? Kam se poděla růžová elektrokola? Jak to, že růžová kola v mnohých městech ustoupila těm modro-šedým? To vše se dozvíte v dnešním rozhovoru s Honzou Střechou, zástupcem Rekol.
V kolika městech letos uvidíme vaše růžová kola?
V současné chvíli fungujeme ve 4 českých a v jednom slovenském městě. Jmenovitě jde o Prahu, Brno, Olomouc, České Budějovice a Bratislavu. Další města budeme přidávat dle výsledků městských tenderů.
Co chystáte za novinky pro rok 2021?
Rádi bychom rozšířili do všech měst naše digitální zámky známé z Prahy a Bratislavy. Velmi se nám osvědčily v provozu, snížily množství krádeží a urychlily samotný proces vypůjčení kola. V Bratislavě jsme také spustili prvních 5 minut jízdy hrazených partnerem. Věříme, že naše kola jsou ideálním prostředkem na krátké jízdy po městě a rádi bychom skrz tuto akci dali příležitost lidem to vyzkoušet.
Jak se posunul projekt růžových elektrokol, která byla představena v roce 2019?
Elektrokola byla u nás zatím posunuta na druhou kolej, snažíme se momentálně vylepšovat kola stávající – jak po hardwarové tak i po softwarové stránce.
Jak se Vám osvědčily elektronické zámky, které používáte od loňska?
Jedná se pro nás o obrovský skok kupředu. Zámky fungují skvěle, uživatelé si je velmi pochvalují. Dává nám to také šanci účastnit se více zahraničních tenderů, jelikož digitální zámky bývají často podmínkou účasti.
Nejsou teď větší problémy s tím, že kola překáží na ulicích?
Problémové parkování lehce přibylo, bylo to však méně, než kolik jsme čekali. Daří se nám aktivně edukovat naše uživatele, každou fotku po vrácení kola procházíme a případně špatně zaparkovaná kola náš tým v ulicích přesouvá. Lidé velmi brzy nový systém pochopili a začali kola parkovat tak, aby nepřekážela. A to ani například slepcům, kteří se slepeckou holí orientují dle zdí domů, parkování kol u zdí nepovolujeme.
Chystáte nějaké větší rozšiřování zón (v Praze i jinde)? Vydáte se v Praze na sídliště a dál za širší centrum?
Momentálně pracujeme na lepším pokrytí aktuální zóny našimi koly. Máme různé interní statistiky, které ukazují, zdali jsme pro uživatele dostatečně četní v ulicích. Pokud uvidíme, že počet kol a současné pokrytí je dostatečné, budeme se rozšiřovat i dále od centra. Jen se snažíme vyvarovat tomu, abychom měli hodně zón, které ale budou prázdné, případně aby kola pro uživatele nebyla příliš daleko při jeho zájmu o vypůjčení. Pokud bychom nebyli pravidelně dostupní v blízkosti uživatele, nemůže nás uživatel považovat za plnohodnotnou městskou dopravu. Primární je tedy pro nás spolehlivost služby.
Plánujete nějak předcházet tomu, aby se kola „svážela“ do údolí? Jako například odměňovat uživatele, kteří kola vyváží do kopce?
Svážení kol do centra je pro nás tématem, bohužel jsme však stále nepřišli na způsob bonifikace, která by fungovala tak, jak bychom potřebovali. Doufáme, že se nám letos podaří najít co nejschůdnější cestu.
Jak se v podnikání Rekol odrazila pandemie?
S ohledem na přísné lockdowny se mobilita obyvatel výrazně snížila, lidé neměli možnost nikam jezdit a obvykle pracovali z domu. Důsledkem bylo, že počet výpůjček Rekol během začátku první vlny poklesl i v řádech desítek procent.
My jsme ale situaci na druhé straně vnímali jako novou příležitost. Lidé totiž obvykle mění způsoby mobility až tehdy, když v jejich životě nastane výrazná změna (např. se přestěhují a zjistí, že se mohou dopravovat na kole/metrem). Pro nás, jako bikesharing, bývá obvykle velmi náročné přilákat na kola nové uživatele, kteří jsou naučeni pouze na svůj standardní dopravní prostředek. A najednou tady byla nová situace, kdy se lidé začali bát jezdit naučeným způsobem dopravy a hledali nové alternativy.
Rozhodli jsme se proto udělat první krok k tomu, abychom lidi na kola naučili a nabídli jim první čtyři jízdy na Rekole zdarma. Jízdy zdarma získá automaticky každý uživatel, který má staženou naši aplikaci. Řada nových uživatelů začala postupně kola využívat, těm se doprava na kole zalíbila natolik, že s námi jezdí pravidelně i nadále a stále přibývají noví nadšenci.
Takže na jedné straně jsme o část zákazníků dočasně přišli, na stranu druhou jsme se stali v souvislosti s koronavirem nejbezpečnějším způsobem dopravy a kola začali používat tisíce nových uživatelů, kteří se báli cestovat jiným způsobem dopravy. Ti také zjistili, že například v centru je jízda na kole nejrychlejším způsobem dopravy (nemusejí hledat parkovací místo, objedou zácpy, nemusí čekat na tramvaj nebo přestupovat…) a využívají nás i nadále.
Byl to celosvětový trend. Spousta lidí do té doby vnímala kola pouze jako atrakci do přírody, ne jako plnohodnotný dopravní prostředek do města a najednou se to v celém světě začalo měnit. Dokonce řada měst na západě i východě (Berlín, Amsterdam, Budapešť) na situaci zareagovala tak, že některé jízdní pruhy pro auta kompletně uzavřela a udělala z nich velkokapacitní cyklostezky. Změnu v přístupu můžeme v náznacích vidět už i v Praze a dalších městech Česka. Takže epidemie koronaviru vývoj cyklistické dopravy celosvětově určitě výrazně urychlila.
Čím si vysvětlujete masivní expanzi Vaší modré konkurence?
Rádi bychom řekli, že NextBike nevnímáme vyloženě jako konkurenci. Máme totiž společný cíl, přivést lidi ve městě na kolo. Naší úhlavní konkurencí je zbytečná individuální automobilová doprava ve městech. NextBiku se daří nyní vyhrávat velké množství městských tendrů díky nižší ceně, proto se rozšířili do tolika měst.
V čem spočívá Vaše výhoda?
Slýcháme od našich uživatelů, že některým více vyhovují naše kola. Máme například větší košík, kam se pohodlně vejde nákup. Tím, že jsme lokální firma, dokážeme také lépe a rychleji reagovat na aktuální změny a situace – ať už jako historická výluka u Libeňského mostu, kde jsme takřka přes noc spustili náhradní cyklodopravu, či při začátku covidu, kdy jsme druhý den po zavedení nouzového stavu umožnili jízdy zdarma díky spolupráci s Rohlík.cz a Průša Research. V poslední době se soustředíme na extrémně rychlou registraci, díky využití Google či Apple Pay je hotová do 30 sekund a na rozdíl od „konkurence“ nevyžadujeme nahrání žádného kreditu dopředu. Naopak – my nabízíme dokonce 4 jízdy na zkoušku. A dalším rozdílem je způsob parkování kol. V Praze nemáme virtuální stanice, ale fungujeme jako free float bikesharing (kolo může být zaparkováno kdekoliv v rámci zóny, pozn. red.). Jak jsme zmiňovali dříve, především se snažíme být alternativou proti zbytečným jízdám autem, jelikož do vzdálenosti 1,5 km je kolo ve městě prostě nejrychlejší. Nemusíte hledat parkování pro vaše auto a kolikrát je cesta na kole kratší než doba čekání na MHD.
Máte něco dalšího, co byste chtěli sdělit?
Hodně si letos slibujeme od dvou našich projektů. Prvním je hrazený první měsíc předplatného naším partnerem Cool nealko, věříme, že skrz něj se nám podaří naučit lidi pravidelně jezdit na kole. První data ukazují, že se nám to i daří. Druhým projektem je pět minut každé jízdy, které hradí partner Pilulka.sk v Bratislavě. Kolo je na krátkých trasách nejrychlejším městským dopravním prostředkem, to bychom obyvatelům měst rádi ukázali. I vzhledem k našim digitálním zámkům lze za 5 minut jízdy ujet až 1,4 km.
V dopravě funguje něco, čemu se říká „dopravní indukce“ – pokud se postaví infrastruktura pro auta, začne jezdit více aut. Pokud se postaví pro kola, přitáhne to více cyklistů. Myslíme si, že ve městě, kde se dobře žije, je třeba dokázat projet městem jak autem, tak i na kole. A to pohodlně a bezpečně. Ale právě cyklistické infrastruktury je v českých městech stále nedostatek. Jsme proto rádi, že Praha postupně dělá kroky k budování infrastruktury, jako je například plánovaná renovace Smetanova nábřeží.
Děkuji za pozitivní tečku.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Marek Turnovec 16. 5. 2021, 23:56
Tak zrovna ta fotka z té Mostecké ulice mi připomněla jednu věc. Nevím, kam ta slečna/paní pak pokračovala, ale na Karlově mostě je z obou stran značka B1 Zákaz vjezdu všech vozidel. Proč tam není B11 Zákaz vjezdu motorových vozidel? Já vím, před pandemií tam někdy proudily davy, ale v posledním roce? A nešlo by tam těm cykistům umožnit jezdit aspoň třeba ráno, kdy tam ani před pandemií tolik lidí nebývalo?
Brahma 18. 5. 2021, 10:10
1
Zajímavé je, že zaparkovaná Rekola na rozdíl od elektrokoloběžek skutečně většinou nepřekáží. Zřejmě lidé, co jezdí na obyčejných kolech, jsou jíní lidé, než ti, co se vozí na elektrokoloběžkách.