Jak to v Česku dopadlo s postpandemickými miliardami na cyklodopravu?

Publikováno: 19. července. 2021, 5 min. čtení
Aktualizováno: 21. července. 2021
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Evropská komise
Publikováno: 19. července. 2021, 5 min. čtení
Aktualizováno: 21. července. 2021
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Evropská komise

Loňský červenec přišla zpráva, že vláda dá dvě miliardy z postpandemického balíčku NextGenerationEU na cyklodopravu. Později na povrch vyplynulo, že z něj na mikromobilitu nepadne ani koruna. Poté přišel další, větší fond: Národní plán obnovy, v tom už se cyklistická doprava nezmiňovala vůbec. Přitom, jedním z cílů Evropské komise je skrze evropské plány obnovy podpořit rozvoj evropské uhlíkově-neutrální ekonomiky a adaptačních opatření na změny klimatu.

Plán schválen. A co cyklodoprava?

Národní plán obnovy předložený českou vládou byl oficiálně posvěcen Evropskou komisí. Česko tak může získat až 180 miliard korun ze společné evropské půjčky na investice do dalšího rozvoje. Investiční plán v Praze představila předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen a český premiér Andrej Babiš (ANO). Jak si plán stojí z hlediska rozvoje cyklistické dopravy – podporuje ji?

Ostatní státy nezahálí

Zatímco Česká republika na cyklodopravu nedala z těchto fondů na obnovu ani korunu, vlády po celé Evropě jen od začátku pandemie do této oblasti daly v přepočtu 27 miliard korun. Například Slovensko alokovalo na cyklodopravu z Národního fondu obnovy 2,5 miliard korun. Tamější ministr pro dopravu zdůraznil, že peníze na „cyklo“ půjdou výhradně na cyklistickou dopravu, nikoliv cykloturistiku.

České spolky Partnerství pro městskou mobilitu nebo Kolem na kole navrhovaly české vládě do Národního plánu obnovy kapitolu o rozvoji cyklodopravy přidat – ale marně. Mladoboleslavský spolek Kolem na kole představil sedm bodů pro moderní mobilitu, spolek Partnerství pro městskou mobilitu vysbíral od obcí plány na více než 600 kilometrů cyklostezek, které by stály 7 miliard korun.

Národní plán obnovy přinese tisíc cargokol

Jednou částí Národního fondu obnovy, která má souvislost s cyklistickou dopravou, je podpora nákupu vozidel. V této části je přislíbena podpora nákupu 4 655 vozidel na alternativní paliva pro podnikatele včetně 1 000 „cargo e-kol“, celkem za 990 milionů Kč. K čemu a kde přesně budou sloužit, a o jaká kola půjde, zatím nebylo specifikováno.

Do dopravy půjde 24 miliard korun

Do oblasti dopravy bude z Národní fondu obnovy investováno 13 % všech financí, tedy 24 miliard korun. Ty bude Česko utrácet mezi roky 2021 až 2027. Peníze půjdou do následujících okruhů:

  • Opatření pro rozvoj bezpečnosti, udržitelnosti a rozvoje intermodální dopravy
  • Nové technologie a digitalizace na železniční infrastruktuře
  • Elektrizace železnic
  • Zlepšení životního prostředí (podpora železniční infrastruktury)
  • Zlepšení životního prostředí – protihluková opatření na silniční síti
  • Bezpečnost silniční a železniční dopravy (železniční přejezdy, mosty, tunely, cyklostezky a bezbariérové trasy)

V kapitole bezpečnost silniční a železniční dopravy se okrajově o pěších či cyklistických stezkách částečně mluví. Bude na ni vyhrazeno přibližně 600 milionů korun. – Tedy řádově méně, než jak investovaly jiné země Evropské unie.

Fond IROP přinese cyklodopravě 3 miliardy

Již delší dobu velká část českých cyklostezek platí z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), který spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj. Jedním z jeho cílů je také zvyšovat bezpečnost chodců a cyklistů a snížit emise skleníkových plynů.

V období 2021 až 2027 se v tomto fondu počítá s přibližně 3 miliardami korun na cyklistickou dopravu. Do konce roku 2023 bude z tohoto fondu vybudováno přibližně 73 kilometrů nových cyklostezek.

„V případě bezpečnosti cyklistů se jedná o rekonstrukci a výstavbu cyklostezek a cyklopruhů, díky kterým se občané dostanou bezpečně do práce, na úřady nebo do škol. Často se jedná o prodloužení nebo propojení stávajících cyklostezek a cyklopruhů. Pro cyklisty je důležité kolo bezpečně zaparkovat, proto IROP podporuje budování parkovacích míst pro jízdní kola. Můžou to být moderní parkovací věže, uzamykatelné cyklistické boxy či stojany na kola,“ řekl k plánu IROP náměstek sekce evropských a národních programů Zdeněk Semorád.

Žádná velká změna se nekoná

První výzvy pro nové IROP období (2021–2027) lze očekávat na přelomu roku 2021 a 2022. Česká republika tak na lepší podmínky pro jízdu na kole nedá peníze z postcovidových fondů, ale z fondu, který na ni dával peníze již předtím. Žádná velká změna se tak –na rozdíl od ostatních evropských států– nekoná.

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku6

újezďák 20. 07. 2021, 15:43

třeba by se z toho dal " profinancovat" Ropidu tenhle nápad. Mimochodem tote je snad první uskutečnitelný nápad ohledně sdílení kol , který přímo cílí na obyvatele města a ne jenom na turisty a přespolní. https://zdopravy.cz/nextbike-chce-v-praze-zapojit-sdilena-kola-do-mestske-hromadne-dopravy-odemykala-by-se-litackou-86721/

Martin P. 20. 07. 2021, 23:22

To by bylo super, kdyby se to zrealizovalo. Na to bych si byl ochoten i připlatit cyklopásmo, i když jinak jezdím na svém a zatím jsem si vždycky vystačil. Ale ta flexibilita by byla k nezaplacení.

Zdenek 21. 07. 2021, 15:53

Nu, nekoho to mozna tesi, ale ve mne plan, koupit jen tak 1000 cargo kol bez jasneho planu, budi hruzu. Jezdim na kole denne, a tak jsem se letos na jare asi dvakrat zastavil u toho "cargo-bike-depa" na Florenci (jednou jsem si udelal pauzu a cekal asi 5 minut): pusto prazdno, zaprasene. Mohu cist mnoho oslavnych clanku (viz rok stary clanek na tomto webu), ale moje osobni zkusenost je jina. Rekl bych, ze se splnilo to, co na nejake konferenci (v onom clanku pred rokem byl link) o pouziti cargo-kol pro zasilkove sluzby rikali technicti pracovnici, kteri maji logistiku ve firmach na starosti (nikoli vrcholovi manageri, kazdy, kdo delame v korporatu, vime, jak ti na tom manageri jsou): je tam plno "ale", nebude to fungovat, maximalne jako promo.

1000 kol, 1000 kol valejicich se nakonec nekde ve skladu. Nechcete volbu dopravniho prostredku nechat na provozovatelich zasilkovych sluzeb? Prostredi je to zatracene konkurencni, ma-li cargo-kolo vyhodu, urcite se prosadi.

Add predchozi prispevky: zatim jsem nepocitil potrebu pouzit NextBike a protoze takrka 100% jizd delam na kole, nemam uz ani tramvajenku. Je urcite dobry napad mit jeden doklad na MHD, vlak, kolo, ... , jenom nevim, proc to platit z "postpandemickeho balicku na rozvoj ekonomiky", vliv na ekonomiku je naprosta nula. Zaznamenal jsem ve zpravodajskych prostredcich, ze (pry) covid zvysil zajem o cyklodopravu (ja to nespatruji, na cyklopruzich na Evropske potkam tak jednoho cyklistu za mesic, ale zaznamenal jsem narust na okrajich Prahy -- vesmes rekreacni cyklistika), nemel by byt problem pro NextBike (a DPP) to utahnout z pujcovneho, jestli je to dobry napad, urcite se jim to vrati.

újezďák 21. 07. 2021, 22:48

Zdeněk, napsal jsem že je to asi první rozumný případ, kdy tato služba , kterou pro mě trochu nepochopitelně řada cyklo-aktivistů stále řadí na piedestal ochrany planety a téměř sociálního sdílení, přestože je to většinově to podnikání kočujících nadnárodních molochů zaměřená na okamžitý zisk bez ohledu na " potřeby veřejného prostoru ve městech" a fungující většinově jako letadlo bez ohledu na místní... Co si budeme povídat, dotace dopravního podniku hlavního města Prahy je největším " mandatorním výdajem" Prahy a narostla do drakonické výše kterou si mnozí neuvědomují a systém kol, ke kterému by přímo měli přístup všichni majitelé tramvajenek , systému který by sloužil obyvatelům města a nebyl jako skoro všechny ostatní adorované " sdílené" programy cenově zaměřen na turisty a lidi kterým přijde fajn jezdit draho , mi přijde jako užitečnější než vytváření prostoru pro horký kapitál... Taky jezdím, ale tu lítačku roční mám, protože se mi vyplatí na piužití MHD během dne ( do práce a z práce na kole, ale na pracovní schůzku , nákup, pochystávku se přece nebudu převlékat a přezouvat, navíc občas prší jen ráno nebo jen odpoledne, tak jedna cesta s kolem v MHD a jedna na kole, nebo část podzimu ráno na kole a odpoledne " za tmy " domů vlakem a na kole, nemluvě o tom, že vlaky mě celkem stínují trasu a občas přijde defekt, krize , lenost :) ) prostě lítačka za 10 korun na den ? To je zadarmo...

Zdenek 22. 07. 2021, 00:08

Ujezdak: ja se take o myslence jedne litacky pro MHD i NextBike vyjadroval velmi smirlive, i mne to pripada dobre, proc ne. Jenom se pozastavuji nad myslenkou to financovat z "postpandemickeho balicku na rozvoj ekonomiky" - to je totiz takova snehova koule, dnes zaplatime/zadotujeme NextBike, priste zaplatime jeste vetsi "ptakovinu" (ve smyslu toho, jak to pasuje do zamereni dotacniho programu).

Nevim, zdali jsem vas prvni odstavec pochopil spravne: NextBike se radi do "podnikání kočujících nadnárodních molochů zaměřená na okamžitý zisk ..."? Vlastne me to ani neprekvapuje.

újezďák 23. 07. 2021, 09:50

Nevím jestli se řadí :), mám na mysli firmy, které provozují kola, koloběžky, samohyby v nějakém městě pár měsíců a pak se s celým cirkusem pohnou o město, stát , kontinent dáll, kolik takových už přišlo do Prahy a zase odešlo ? Musel bych se podívat na čísla...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Cyklorikša sveze nově i pacienty v Kladrubech
Česko,

Cyklorikša sveze nově i pacienty v Kladrubech

29. července. 2021, 5min. čtení