Rok 2020 byl pro redakci online magazínu přelomem, zejména díky práci na nové podobě webu. Ten jsme spustili v březnu tohoto roku a od té doby na něm stále nepřestáváme pracovat. Nejednalo se ale o jedinou významnou událost minulého roku.
V roce 2020 jsme také nalezli nového generálního sponzora, prodejce kol Bikero, kterému tímto děkujeme za vzájemnou spolupráci a podporu našich aktivit i naší filozofie, jako jsou principy férové reklamy a další zásady stanovené naším etickým kodexem. I díky tomuto sponzorství jsme si mohli dovolit posílit fungování redakce. Od léta 2020 tak máme poprvé v historii magazínu placenou redaktorskou pozici. Pro původně čistě dobrovolnicky spravovaný blog se jedná o velký krok vpřed.
S rokem 2020 asi nelze nezmínit epidemii koronaviru, která zasáhla i naši redakci. Obzvláště práci na nové podobě naší stránky silně ovlivnila nemožnost fyzického setkávání. Koordinace všech činností na novém webu tak byla náročnější, než bylo původně zamýšleno. Zpětně viděno je až neuvěřitelné, že se vše podařilo spustit s pouhou jedinou hodinovou off-line schůzkou, která proběhla během uvolněnějšího léta 2020.
Pracovat na nové podobě webu a zároveň nezapomínat informovat o tom, co se na poli cyklistické dopravy děje, bylo solidní výzvou. Objem naší práce se v některých měsících téměř zdvojnásobil oproti běžným letům. Možná právě proto jsme článků v roce 2020 nakonec publikovali o něco méně než bývá naším standardem, kdy míváme průměr zhruba dvou článků týdně. Celkově jsme v roce 2020 publikovali 91 klasických článků a 114 krátkých zpráviček. Na vině mohlo být i fungování převážně na home-office, který sbírání inspirace v terénu příliš nenahrává.
Mezi nejčtenější články minulého roku se zařadila dvojice textů o cyklostezce „Do Prahy na kole“ (1, 2), následována článkem o plánech na cyklistické realizace v Praze roku 2020. Pomyslné čtvrté místo v čtenosti si odnesl návod Kolo jako nástroj prevence v době pandemie a na pátém místě pak skončil text o sdílených elektrokolech.
Kvůli epidemii koronaviru i další práci jsme tentokrát neorganizovali cyklistické mapathony ani jiné společenské události, na mapě jsme ale pracovali i tak. Mapový obsah jsme přidávali jak v Praze, tak v regionech.
Online magazín měl v roce 20202 za rok 194 130 návštěv od 119 220 uživatelů, celkem 328 168 shlédnutí. Mapa měla 79 630 návštěv od 46 760 uživatelů. Stránka tak byla nejnavštěvovanější ve své historii. Redakční řady byly po celý rok stabilní.
Oproti minulým letům rozpočet v roce 2020 velmi nabobtnal. Příčinou je jak zmiňované rozšíření redakce o placenou pozici, tak tvorba nového webu. Celkové výdaje v roce 2020 byly 170 558 Kč. Na výdajové stránce představují největší položku mzdy, kde větší část nově plyne na přímou redaktorskou práci (psaní článků, aktualizace mapy, komunikace se čtenáři), část byla směřována na naši IT podporu. Druhou objemnou položkou jsou služby. Tyto výdaje byly spojeny především s tvorbou nového webu a jeho návrhu. Část této položky ale plynula i na korektury článků nebo nájemné. Platili jsme i za autorská práva na publikaci skvělého článku z berlínského TagesSpiegelu. Poslední částí této položky je adekvátní podíl na personálních nákladech spolku AutoMat, který nám zajišťuje skrze některé své pracovníky nezbytné zázemí a podporu.
Velký objem práce byl opět zajištěn dobrovolnicky, ať již na úrovni redakce, nebo z pozice našich podporovatelů a čtenářů. Řada z vás nám posílá své články, tipy a rady, co dělat jinak a lépe, co je kde nového a stojí za zmínku v magazínu. Většina našich článků stále vzniká ve volném čase někoho z redaktorů nebo editorů. Za to všem patří velký dík. Této práce si velmi vážíme, ale přesně ji neevidujeme a nedokážeme ji tak exaktně vyčíslit. Bez ní by ale tato stránka v podstatě neexistovala.
Celkové výnosy v roce 2020 činily 138 067 Kč (bez dorovnání výdajů spolkem AutoMat). Z hlediska výnosů byla zhruba polovina naší činnosti zajištěna z příjmů z reklamy, sponzoringu a prodejem našich propagačních předmětů. Menší část činily individuální dary čtenářů a podporovatelů. Výjimečným příjmem pro rok 2020 byl grant na nový web, jeho vznik byl součástí grantu získaného spolkem AutoMat. Rozpočet nebyl zcela pokryt našimi příjmy, část výdajů tak byla pokryta spolkem AutoMat, naší zastřešující organizací. Za jeho podporu mu děkujeme.
Rok 2021 je již v druhé polovině, zaslouží také drobnou zmínku. V březnu byla spuštěna nová podoba stránky. Od té doby vyhodnocujeme její fungování a připravujeme se na další aktualizaci, sbíráme podněty o jejím fungování. Na podzim dojde na vychytání různých drobných technických chyb, i na doladění některých vzhledových obtíží. Je toho ještě hodně k vylepšení. Vše chceme dokončit najednou, kumulace těchto dokončovacích prací nám šetří náklady. Proto jsme si doteď především dělali přehled o jednotlivých nedostatcích. Postupně také připravujeme zprovoznění našeho newsletteru.
Od června jsme začali přebírat zpravodajství ČTK, což podpořilo naši schopnost zachytit vše podstatné. Nemůžeme být všude osobně. Stejně tak jsme začali intenzivněji spolupracovat s Partnerstvím pro městskou mobilitu a Českou cyklofederací. Díky tomu získáváme další témata na články. Spolupracujeme i s dalšími spolky věnujícími se podpoře jízdního kola jako dopravního prostředku.
Nový web přilákal i nové lidi ochotné pomáhat na jeho vzniku. Od dubna tak máme novou korektorku pracující pro nás z Bavorska. Za její čas jí velmi děkuji, věnuje ho především zásadnějším a delším článkům.
Velkou výzvou do budoucna pak je naše mapa, která již začíná technicky i obsahově zastarávat. Zároveň se za těch zhruba 13 let její existence trh zcela proměnil. Naše mapa rozhodně již není jedinou cyklomapou Prahy a Česka. Stejně tak za ta léta přibyla řada jiných cyklistických navigací, mnohdy mnohem sofistikovanějších. Již od jara tak intenzivně diskutujeme, jakým směrem by se měla mapa dále vyvíjet, aby zůstávala funkční a měla pro své uživatele přidanou hodnotu. O plánech budeme včas informovat.
Jak již jsem psal, tato stránka by neexistovala bez pomoci a ochoty řady našich podporovatelů a spolupracovníků. Budeme rádi, když nám pomůžete s jejím fungováním. Každý má sice v současnosti možnost vše snadno komentovat na sociálních sítích a svou frustraci nad stavem cyklistické infrastruktury si vybít tam, domnívám se ale, že dopad sdělení je větší, pokud se dostane do veřejného prostoru skrze médium, jako je Městem na kole.
Měli bychom o něčem napsat? Dejte nám tip. Myslíte si, že máte na téma dotýkající se cyklistické dopravy zajímavý a nový pohled? Přispějte do naší názorové rubriky. Chcete nám pomáhat pravidelně? Naše redakční řady uvítají řadu odborností. Těšíme se na Vaše tipy, texty nebo jinou pomoc. Stačí nám napsat na redakce@mestemnakole.cz.
Čtete rádi naše články? Podpořte nás finančně. Jakýkoliv pravidelný dar nám dává možnost plánovat náš rozvoj do budoucna a věnovat se detailněji náročnějším tématům. Zároveň dary našich čtenářů jsou pro nás tím nejcennějším zdrojem financí, který zajišťuje naši skutečnou autonomii.
Darovat můžete zde (a nebo si vygenerovat číslo účtu a příslušný variabilní symbol zde).
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
josuk 23. 7. 2021, 16:46
2
9
Dílky za upřímnost. Neodpustím si popíchnutí. Myslíte, že Vaše propojení generálním sponzoringem (v ceně cca jednoho elektrokola za rok?) firmou, která nabízí drtivou většinu sortimentu v základu bez povinné (či aspoň doporučované - roky i Vámi) výbavy (resp. nenašel jsem v nabídce ani jedno ve městě použitelné a užitečné kolo) i přes Vámi uvedený soulad filozofií (?), má dostatečný potenciál k řešení stále se zhoršující dopravní situace v Praze? Podle mého těžko.
Pragmaticky bych se nebál napsat, že ideálním sponzorem by byla třeba Škoda auto.. protože pražská doprava je vážně stále větší prů.. .švih a je třeba na ní nahlížet i z pohledu ostatních, nejen cyklistů.. Propustnost rekonstruovaných křižovatek opravdu klesá (ano Martine), a to tak, že i přes nová cykloopatření se jako člověk na kole (zvyklý na ledacos) raději přesouvám jinam.
Totiž ono omezování aut omezuje nakonec všechny, kola bez povinné výbavy do města vůbec nepatří a cykloopatření nemají (nesmějí) být formální a hloupá. Pěkné a bezpečné léto.
Jiří Motýl 23. 7. 2021, 17:25
2
josuk: Děkuji moc za komentář. Souladem filozofií, jak bylo naznačeno, jsou naše obecné zásady, formulované zde v etickém kodexu a dalších zásadách: https://mestemnakole.cz/faq/podminky-pouzivani/
Tam jsou stanoveny i podmínky, které dodržujeme v rámci našeho financování a pravidla reklamy na tomto webu.
Marek Turnovec 23. 7. 2021, 20:53
2
Tak oni asi městská kola moc neprodávají, spíš bych řekl ta sportovnější... Ale tak snad není problém si světla a zvonek dokoupit, ne? Po pravdě řečeno, já bych asi ani nechtěl při koupi kola, aby mi tam prodejce takovéto věci montoval, protože si je raději vyberu sám (nebo přesunu z předchozího kola)...
Pokud chcete vyloženě městské kolo, tak bych doporučil třeba jednu prodejnu na horním okraji Vršovického náměstí. Já tam kupuji třeba věci od Ortliebu - a jsou schopní sehnat i náhradní díly.
Mě na Bikeru spíš vadí, jak se teď objevují jejich samolepky nalepené na různých značkách a podobně. Oni se k tomu nehlásí - resp. jen k tomu, že samolepky dávají svým zákazníkům a ti je prý asi mají tak rádi, že to takhle lepí všude možně a zaplevelují tím veřejný prostor (a znepřehledňují značení).
Jenda 23. 7. 2021, 22:18
3
Já s tím problém nemám, jsem zvyklý, že hotový výrobek nebude odpovídat přesně mým požadavkům (nelze to požadovat, lidí je moc a každý chce něco jiného, a nechat si stavět na míru je zase drahé), a je jedno, jestli jde o kolo nebo počítač nebo cokoli, a očekávám, že si to přizpůsobím. Navíc si třeba představ, že by kolo dodávali s nějakým světlem na sedlovce, jenže já samozřejmě dávám dozadu nosič s košíkem a potřebuji tak světlo, které jde přidělat na košík (což typická světla „na trubku“ nejdou).