„Chceme lidem usnadnit ‚první a poslední míli‘ jejich cesty Prahou a ještě více zatraktivnit dlouhodobé kupony MHD. Po pár měsících to vyhodnotíme a uvidíme, jestli a jak má cenu pokračovat dál. […] Starat se o město není jen o opravách silnic, chodníků a tramvajových tratí nebo budování nové infrastruktury. Musíme zkoušet nové a neotřelé věci,“ řekl k projektu pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě)
Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl, že projekt je spuštěn na základě dobrých zkušeností z jiných vyspělých měst. Praha je v tomto ohledu i před Vídní. Ta bude velký systém propojení MHD a cyklistické dopravy spouštět na jaře 2022, a to s třemi tisíci kol.
Pilotní propojení sdílených kol a bikesharingu bylo kvůli technickým potížím spuštěno až na začátku podzimu. Testování poběží přibližně do Nového roku a magistrát pak společně s Pražskou integrovanou dopravou systém vyhodnotí.
„Kombinací těchto dvou udržitelných způsobů přepravy po Praze chceme motivovat lidi k ještě vyššímu využívání hromadné dopravy a nabídnout jim pohodlnější a rychlejší cestu v místech, kde MHD nenabízí tak časté intervaly„, dodal ředitel ROPID Petr Tomčík. Za 15 minut je člověk na kole schopen překonat vzdálenost až pěti kilometrů. Člověk se tak může pohodlněji a spolehlivěji dopravit třeba na stanici metra, zastávku tramvají nebo autobusů.
Podzimní pilotní provoz byl otevřen všem provozovatelům, kteří o zapojení do systému v rámci Lítačky měli zájem. Přihlásili se dva největší provozovatelé sdílených kol. Růžová Rekola v Praze fungují od roku 2013 a modro-šedá kola Nextbike od roku 2020. Oba provozovatelé zde mají přibližně 1000 kol, Nextbike dalších 60 ještě v blízkých Říčanech.
„Bikesharing by neměl brát jako konkurence MHD, naopak, v chytrých městech je tato služba skvělým doplňkem a prodlouženou rukou MHD tak, aby byla doprava po městě co nejefektivnější. […] Úspěšný pilotní projekt v Praze by byl skvělým odrazovým můstkem nejen pro Prahu, ale i pro další města ČR,“ řekl Tomáš Karpov z Nextbike.
Rozšiřování zón, kde si lidé kola mohou půjčit či vrátit, zatím provozovatelé nechystají. Většina kol totiž zatím funguje v rámci pražského širšího centra. Některá velká sídliště jako Jižní Město zatím bikesharing postrádají. Například Nextbike se ale na okraje Prahy nedávno rozšířil. Sdílená kola tak mohou využít lidé v okolí Kobylis, Proseku, Letňan, Černého Mostu nebo Stodůlek.
V Česku funguje bikesharing už ve více než 20 městech. Velká část z nich dopravu na sdílených kolech podporuje stejně jako například MHD – z městské kasy. Prvních 15 minut jízdy zdarma tak funguje mimo Prahu například v Ostravě, Olomouci, Mladé Boleslavi, Frýdku-Místku, Písku nebo na Kladně. V těchto městech ale systém zatím nepropojili s předplatným MHD.
Praha slíbila, že v rámci spuštění projektu cyklo-MHD doplní stojany ke stanicím metra či zastávkám tramvají. To se zatím nestalo a část stanic zatím kvalitní parkování kol postrádá. Magistrát ale prý na stojanech pracuje a mělo by dojít k jejich doplnění.
Pražský magistrát na pilotní provoz dává dva miliony korun. Jedna jízda na 15 minut vyjde na 12 korun. O datu ukončení testovacího provozu bude PID veřejnost včas informovat. O propojení Lítačky a sdílených kol je zájem. Už několik minut po spuštění si Lítačku do aplikace přidalo na 40 uživatelů Rekol.
Pro detaily a návod, jak Lítačku se sdílenými koly propojit, doporučujeme praktické informace na stránkách PID.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
droog 11. 10. 2021, 13:01
1
A čo vy si predstavujetě pod takým slovom "pražského širšího města"?
Odkázat přímo na návod https://pid.cz/prakticke-informace/sdilenakola/ by vás taky nezabilo.
Ondra 11. 10. 2021, 13:02
6
Hotovo, zaregistrováno, zítra vyzkouším!
Martin Šnobr 11. 10. 2021, 13:10
3
@droog – pražské širší centrum* :-) A ano, nezabilo, odkaz jsem doplnil. Díky.
Pavel Mašek 9. 11. 2021, 19:44
1
1
Tomuto strašně moc a moc tleskám, ale vidím to zase nedotažené. Pořád se říká, jak je super mít roční kupon a budu jezdit 10 korun za den. Nicméně pak jsou tací, kteří třeba zaplatí 120 za denní jízdenku a musí si pak ještě platit kolo? Tohle mi přijde nefér. O tom, že to funguje jen pro ty, co mají netlačítkové telefony, ani nemluvě. Pak se není čemu divit, že lidé volí raději auto a kolikrát jsem to udělal i já, známý to cyklofašista :D