Nová studie českého vědeckého týmu z Akademie věd a ČVUT publikovaná v recenzovaném časopise Atmosphere varuje, že emise oxidu dusičitého v hlavním městě Praze nadále překračují doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) i Evropské unie. Přitom i hodnoty pod limity EU a WHO negativně ovlivňují vývoj nervového systému dětí a rozvíjí neuro-degenerativní onemocnění u starších osob. Experti upozorňují, že po Praze jezdí příliš vysoké množství automobilů. To se pak projevuje nejen na ovzduší, ale také na plynulosti dopravy.
Až 73 % emisí ze silniční dopravy pochází z osobních automobilů, kterých je podle expertů v českém hlavní městě příliš. „Dopravní kongesce (kolony) – ve velkých městech prostě vznikají, a to bez ohledu na to, jak dobře je dané město dopravně vyřešeno, jaká je podpora veřejné hromadné dopravy, jak moc disciplinovaní jsou řidiči“ uvedl pro server Euractiv Bedřich Rathouský z Katedry logistiky Vysoké školy ekonomické.
Na znečištění ovzduší umírá řádově mnohem více lidí, než v pandemii covidu-19. Jen v Praze je to 561 úmrtí ročně. 21 procent cest aut je přitom kratších než 2 kilometry.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/50/ES ze dne 21. května 2008 o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu říká, že koncentrace oxidu dusičitého by neměla překročit 40 ug na metr krychlový. Od 1. ledna 2010 je směrnice závazná i pro ČR, česká města ji přesto dlouhodobě výrazně překračují. Několik lidí už proto žalovalo Ministerstvo životního prostředí.
„Vysoké koncentrace NO2 naměřené v Praze ukazují, že ani 11 let poté, co limitní hodnoty vstoupily v platnost, nejsou patrně na území města dodržovány. Výsledky měření ukazují, že odpovědní politici stále nepochopili rozsah nebezpečí, které představují dieselové emise. WHO s největší pravděpodobností ve středu doporučí snížení limitu pro znečištění NO2, neboť řada studií upozorňuje na jeho škodlivé účinky i při hodnotách pod aktuálně platným limitem. Odpovědní politici proto musí podniknout kroky pro čistější ovzduší a pro ochranu zdraví obyvatel Prahy,“ uvedla Dorothee Saarová, vedoucí týmu Doprava a kvalita ovzduší organizace Deutsche Umwelthilfe.
Toto je přehled hodnot naměřených v Praze. Výzkum Centra pro životní prostředí a zdraví (CpŽPZ) probíhal během června a července 2021. Hodnoty nad 40 µg/m3 překračují české i evropské limity a hodnoty na 10 µg/m3 překračují limity Světové zdravotnické organizace (WHO).
Místo měření | Městská část | Průměrná koncentrace (µg/m3) |
Dejvice (výjezd z tunelu) | Praha 6 | 110,6 |
Mezibranská 3 | Praha 1 | 70,3 |
Ječná / Štěpánská | Praha 2 | 60,3 |
Sokolská / Ječná | Praha 2 | 59,0 |
V Holešovičkách (Rokoska) | Praha 8 | 56,2 |
Argentinská / Dělnická | Praha 7 | 55,7 |
Vychovatelna (bus) | Praha 8 | 47,4 |
Rumunská / Sokolská | Praha 2 | 47,4 |
U Bulhara | Praha 1 | 47,2 |
Na Veselí | Praha 4 | 45,4 |
Radlická 13 | Praha 5 | 45,1 |
Evropská / Na Pískách | Praha 6 | 44,0 |
Plzeňská 38a | Praha 5 | 43,5 |
Resslova 3 | Praha 2 | 41,9 |
V Holešovičkách 8/10 | Praha 8 | 41,3 |
Želivského 35/37 | Praha 3 | 40,9 |
Kafkova / Svatovítská | Praha 6 | 40,4 |
M. Horákové / V Ořechovce | Praha 5 | 40,4 |
V Botanice 3 | Praha 5 | 39,3 |
Votická | Praha 3 | 38,9 |
Bělocerkevská (bus) | Praha 10 | 38,1 |
Legerova 14 | Praha 2 | 38,1 |
Vinohradská 20 | Praha 2 | 37,3 |
Svatovítská (tunel, vjezd) | Praha 6 | 36,4 |
Radlická 14 / Anděl | Praha 5 | 35,5 |
Plzeňská 14 (hotel Ibis) | Praha 5 | 35,5 |
Duškova 7 | Praha 5 | 35,2 |
Hlavní nádraží | Praha 1 | 34,8 |
Veletržní 24 | Praha 7 | 34,8 |
Bubenská 27 | Praha 7 | 34,6 |
Plzeňská 72/74 | Praha 5 | 34,3 |
Hotel Pawlovnia | Praha 8 | 33,7 |
Ostrovského | Praha 5 | 32,9 |
Svornosti 19a | Praha 5 | 32,8 |
Zborovská 3 | Praha 5 | 32,5 |
Flora (OC/bus) | Praha 3 | 31,2 |
V Botanice (banka) | Praha 5 | 31,1 |
5. května 39 | Praha 4 | 30,2 |
Florenc (bus, zastávka) | Praha 8 | 30,1 |
Na strži / Bauhaus | Praha 4 | 29,9 |
Evropská (MOL) | Praha 6 | 28,7 |
Vinohradská / Flora | Praha 3 | 28,6 |
Korunovační 8 (ZŠ) | Praha 7 | 28,4 |
Hvězdova 34 | Praha 4 | 28,2 |
Janovského / Veletržní | Praha 7 | 28,0 |
M. Horákové 92 | Praha 7 | 27,5 |
Strakonická 21/23 | Praha 5 | 27,3 |
Vinohradská 12 | Praha 2 | 26,5 |
Negrelliho viadukt / Prvního pluku | Praha 8 | 26,4 |
Sladkovského nám. | Praha 3 | 26,2 |
Zenklova / Na Korábě | Praha 8 | 25,2 |
Vinohradská 50 | Praha 2 | 25,1 |
Kavalírka | Praha 4 | 24,8 |
Hradčanská (metro) | Praha 6 | 24,6 |
Vršovická / Slavia (tram) | Praha 10 | 24,0 |
nám. Republiky (Kotva) | Praha 1 | 23,7 |
Koněvova / Na Jarově | Praha 3 | 22,9 |
Karlín (ČHMÚ) | Praha 8 | 21,8 |
Hotel Olšanka | Praha 3 | 21,8 |
Vrchlického 16 | Praha 5 | 20,6 |
Kotevní 2 | Praha 5 | 19,4 |
Billa Karlin | Praha 8 | 19,6 |
Koněvova 16 | Praha 3 | 18,5 |
Rohanská 23 | Praha 8 | 15,6 |
„Zdravotní účinky znečištění oxidem dusičitým jsou v posledních letech studovány zejména ve Španělsku. Je prokazováno ovlivnění vývoje psychických funkcí a chování při expozici nad 30 ug/m3 NO2 v průběhu těhotenství. Bylo pozorováno ovlivnění chování dětí v 15 měsících, při vyšetřování dětí ve 4 až 5 letech jsou zjišťovány změny pozornosti. Expozice NO2 ve vyšším věku dětí snižuje rychlost neuropsychického vývoje. Studie z Londýna prokazuje při koncentracích NO2 nad 40 ug/m3 zvýšení výskytu Alzheimerovy choroby. Studie 8 evropských kohort (projekt ELAPSE) potvrzuje zvýšení úmrtnosti při dlouhodobém vystavení koncentracím NO2 vyšším než 20 ug/m3. Tyto výsledky dokazují, že snížit současný standard 40 ug/m3/rok je nutné,“ uvedl MUDr. Radim Šrám, DrSc., z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR.
Čistou stopou Prahou uvádí: „Je s podivem, jak se i v dnešní informační době udržují zažité stereotypy naprosté většiny řidičů. Ti pražští převážně přisuzují špatnou kvalitu ovzduší v hlavním městě průmyslu, ačkoliv ji má ze 70–80 % na svědomí silniční doprava. A navíc jsou přesvědčeni, že je před škodlivými emisemi nejlépe ochrání kabina jejich vozu.“
Prof. Ing. Michal Vojtíšek, Ph.D., z Fakulty strojní ČVUT v Praze vidí dva směry rychlého řešení: „Buď si dát motory do pořádku a nekompromisně postihovat, případně výrazně zpoplatnit, provoz vozidel s nadměrnými emisemi NOx, nebo razantně omezit automobilovou dopravu a nahradit ji jinými způsoby přepravy. Pokud vezmeme v potaz statistiky Světové banky, dle kterých škody způsobené znečištěným venkovním ovzduším činí 5 % HDP, nebo Evropské komise, podle níž počet předčasných úmrtí v důsledku znečištění překračuje počet obětí dopravních nehod 10krát až 20krát, pak varianta nedělat nic a dál pokračovat v poškozování zdraví a ohrožování životů občanů je zcela nezodpovědná.“
Řada západoevropských měst v souvislosti s pandemií koronaviru rozšiřuje infrastrukturu pro ty, kteří se vydají pěšky nebo na kole. „Doufají, že zlepšení kvality ovzduší způsobené koronavirem se do budoucna udrží. My naopak pozorujeme, že s návratem lidí k normálnímu životu emise stoupají,“ řekl pro iRozhlas Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.
Kromě toho evropská města jako například Paříž zavádí mýto či plošné omezení rychlosti na 30 km/h mimo hlavních komunikací – i kvůli snížení počtu nehod. Pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) k tomu řekl, že mu takové opatření dává smysl, jelikož zvyšuje plynulost i kapacitu komunikací. Zavádět plošnou třicítku v rezidenčních ulicích hlavního města ale nemůže. Kompetenci v tomto totiž mají městské části – některé z nich zóny 30 pomalu zřizují.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
TiK 4. 10. 2021, 07:50
7
22
A tim mame vyresene, zda se tu podporuji kola nebo vede svata valka proti autum.
LukášMěkota 4. 10. 2021, 09:48
jedna technická: K Ořechovce v Praze neexistuje. Je Na Ořechovce a má křižovatku s M. Horákové a je na Praze 5, ne 6
tatranka 4. 10. 2021, 10:04
2
12
Jojo, chce to míň pruhů a víc kolon, to se to hned zlepší :-D
újezďák 4. 10. 2021, 10:18
3
tak nic proti ničemu, ale pak je potřeba občas sledovat i města " kde dělají doslova všechno dobře " a... Třeba takový Amsterodam je na tom dneska hůř než Praha ( a to si větrá od moře :) ) a byl na tom s NO2 hůř i včera , stejně tak v článku zmíněná Paříž či španělská města, všechna v online měření dostupná rakouská města jsou na tom s NO2 hůře než Praha, Berlín též ....
Jenda 4. 10. 2021, 11:29
10
3
TiK: A když někdo vydá článek o tom, jak je špatné provozovat nestíněné jaderné reaktory, tak to je taky svatá válka?
Michael 4. 10. 2021, 12:42
2
7
Dostavba okruhů a především radiál situaci v Praze určitě pomůže; aut ubyde, vzduch se vyčistí 🤡🤡🤡
TiK 4. 10. 2021, 14:21
1
3
@jenda: Pekne postavenej argumentacni klam...
Petr 4. 10. 2021, 15:30
8
@TiK: Promiňte natvrdlému starci, ale čím přesně je to svatá válka? Publikováním univerzitních studií? Který z publikovaných faktů v článku je nepravdivý nebo vytržený z kontextu? Evidentně máte o tématu hluboké znalosti, soudě z šíře vašich argumentačních příspěvků na těchto stránkách; rád bych se dozvěděl, čím přesně je tento článek nesprávný.
PS: Váš povzdech "je to svatá válka" je sám o sobě argumentační klam, neboť místo obsahu článku reaguje na domnělou motivaci autora článku.
Michal 4. 10. 2021, 15:54
2
3
Hezké čísla, ale to jsou měření okolo hlavních tahů přes město, nic to neříká o celkovém stavu ovzduší v rezidenčních oblastech. A ano, v centru města, jako je Praha, vždy bude horší vzduch. A ono emise z výfuku také nejsou vše.
tatranka 4. 10. 2021, 16:30
3
2
Tik: Doporučuji poslední zápis z cyklo komise. O tristním stavu páteřní stezky na Rohanském ostrově je tam (konečně tedy) po mnoha letech jedna věta. Předseda tedy snad někdy zjistí, čí že to jsou pozemky. Zato o nutnosti zvýšit parkovací poplatky je tam celá příloha s rozborem :-) Priority jasné.
TiK 5. 10. 2021, 04:26
4
@tatranka A cemu presne neni rozumet? Ze z vynosu z parkovani, spotrebni z benzinu atd se zaplati cyklostezky, ktere cykliste uzivaji zadarmo ( jeste drzkoujou ze je to z kopce/do kopce/malo asfaltu? Takze tolik k radnicnim prioritam - jde o penize.
TiK 5. 10. 2021, 04:28
3
@petr: Take pekny faul. Misto smyslu a cile vytrhneme cast a na te se zkusime tocit. Bod za snahu.
Martin Šnobr 5. 10. 2021, 10:45
8
1
@TiK – to že se „cyklostezky platí z daní řidičů aut" je dlouhodobý mýtus. Fakt to tak není. Externality spojené s nadměrnou automobilovou dopravou jsou pro společnost ztrátové. Ani na prostor na parkování, ani na infrastrukturu a její údržbu všechny daně nedosáhnou. Nemluvě o negativních dopadech jako zmíněné znečištění ovzduší, kongesce a zdravotní problémy. Spočítali si to třeba v Dánsku „One mile on a bike is a $.42 economic gain to society, one mile driving is a $.20 loss" (Grist.org); https://ipayroadtax.com
Zdenek 5. 10. 2021, 10:51
5
Tatranka: aniz bych chtel nejak podporovat automobily a branit nejakemu vylepseni stezky na Rohanskem ostrove: v podstate me tesi, ze radni venuji vice casu tomu, co pali vetsinu obyvatel mesta (takrka kazda rodina ma automobil a resi parkovani, vcetne tech, kteri jezdi do prace na kole), nez tim, cemu se venuje maly zlomek obyvatel (jizda na kole po meste). Predpokladam, ze odpoved bude problem "slepice - vejce", tedy na kole jezdi zlomek, protoze infrastruktura stoji za prd.
tatranka 5. 10. 2021, 11:40
Zdenek: Ale to byl zápis z cyklo komise. Od té bych nějak předpokládal, že bude řešit především to co pálí cyklisty. Musím se podívat do zápisů komise pro parkování, jestli taky nepožadují třeba zdražení jízdenek MHD... :-))
Jonáš Jančařík 5. 10. 2021, 12:16
2
Technická... tady by myslím měl být oxid dusičitý, ne oxid uhličitý:
"Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/50/ES ze dne 21. května 2008 o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu říká, že koncentrace oxidu uhličitého by neměla překročit 40 ug na metr krychlový."
Vratislav Filler 8. 10. 2021, 08:10
1
tatranka: Když je usnesení dlouhé, znamená to zpravidla, že ho pro komisi garant bodu připravil předem. Byl jsem tam, jednání k tomuhle bodu bylo dost krátké, časem se neplýtvalo. Parkovací politika má na cyklodopravu dost značné dopady, zkuste požádat o cykloopatření, které zruší nějaká parkovací stání.
Michal Vojtíšek 18. 11. 2021, 20:39
1
@Jonáš Jančařík: Limit 40 mikrogramů na metr krychlový je pro oxid dusičitý, ale myslím že v článku to tak je.
Pavel Mašek 18. 11. 2021, 23:25
@Zdenek
- ano, v podstatě skoro každého pálí špatné parkování ve smyslu, že nemá kde zaparkovat to svoje, zároveň ale stejná většina říká, že chce lepší vzduch, lepší parkování (ale samozřejmě o auto přijít nechce), a světe div se - méně aut.
- dobrý politik se taky pozná toho, že nedělá to, co chce většina nebo určité skupiny, ale co je dobré pro většinu i přes to, že to může být politická smrt. Politik se má rozhodovat na datech a to zásadně empirických, ne lobistických.
@Jančařík
- v článku je to správně - dusičitý