Stav pražského ovzduší překračuje limity. Enormní počet aut škodí zdraví obyvatel, tvrdí experti

Publikováno: 04. října. 2021, 7 min. čtení
Aktualizováno: 19. srpna. 2022
Úvodní foto: Martin Vorel, Wikipedia Commons
Publikováno: 04. října. 2021, 7 min. čtení
Aktualizováno: 19. srpna. 2022
Úvodní foto: Martin Vorel, Wikipedia Commons

Nová studie českého vědeckého týmu z Akademie věd a ČVUT publikovaná v recenzovaném časopise Atmosphere varuje, že emise oxidu dusičitého v hlavním městě Praze nadále překračují doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) i Evropské unie. Přitom i hodnoty pod limity EU a WHO negativně ovlivňují vývoj nervového systému dětí a rozvíjí neuro-degenerativní onemocnění u starších osob. Experti upozorňují, že po Praze jezdí příliš vysoké množství automobilů. To se pak projevuje nejen na ovzduší, ale také na plynulosti dopravy.

Až 73 % emisí ze silniční dopravy pochází z osobních automobilů, kterých je podle expertů v českém hlavní městě příliš. „Dopravní kongesce (kolony) – ve velkých městech prostě vznikají, a to bez ohledu na to, jak dobře je dané město dopravně vyřešeno, jaká je podpora veřejné hromadné dopravy, jak moc disciplinovaní jsou řidiči“ uvedl pro server Euractiv Bedřich Rathouský z Katedry logistiky Vysoké školy ekonomické.

Na znečištění ovzduší umírá řádově mnohem více lidí, než v pandemii covidu-19. Jen v Praze je to 561 úmrtí ročně. 21 procent cest aut je přitom kratších než 2 kilometry.

Česká města už 11 let překračují emisní limity

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/50/ES ze dne 21. května 2008 o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu říká, že koncentrace oxidu dusičitého by neměla překročit 40 ug na metr krychlový. Od 1. ledna 2010 je směrnice závazná i pro ČR, česká města ji přesto dlouhodobě výrazně překračují. Několik lidí už proto žalovalo Ministerstvo životního prostředí.

Překročení mezí na mnoha místech Prahy

„Vysoké koncentrace NO2 naměřené v Praze ukazují, že ani 11 let poté, co limitní hodnoty vstoupily v platnost, nejsou patrně na území města dodržovány. Výsledky měření ukazují, že odpovědní politici stále nepochopili rozsah nebezpečí, které představují dieselové emise. WHO s největší pravděpodobností ve středu doporučí snížení limitu pro znečištění NO2, neboť řada studií upozorňuje na jeho škodlivé účinky i při hodnotách pod aktuálně platným limitem. Odpovědní politici proto musí podniknout kroky pro čistější ovzduší a pro ochranu zdraví obyvatel Prahy,“ uvedla Dorothee Saarová, vedoucí týmu Doprava a kvalita ovzduší organizace Deutsche Umwelthilfe.

Naměřené hodnoty v Praze

Toto je přehled hodnot naměřených v Praze. Výzkum Centra pro životní prostředí a zdraví (CpŽPZ) probíhal během června a července 2021. Hodnoty nad 40 µg/m3 překračují české i evropské limity a hodnoty na 10 µg/m3 překračují limity Světové zdravotnické organizace (WHO).

Místo měřeníMěstská částPrůměrná koncentrace (µg/m3)
Dejvice (výjezd z tunelu)Praha 6110,6
Mezibranská 3Praha 170,3
Ječná / ŠtěpánskáPraha 260,3
Sokolská / JečnáPraha 259,0
V Holešovičkách (Rokoska)Praha 856,2
Argentinská / DělnickáPraha 755,7
Vychovatelna (bus)Praha 847,4
Rumunská / SokolskáPraha 247,4
U BulharaPraha 147,2
Na Veselí Praha 445,4
Radlická 13Praha 545,1
Evropská / Na PískáchPraha 644,0
Plzeňská 38aPraha 543,5
Resslova 3Praha 241,9
V Holešovičkách 8/10Praha 841,3
Želivského 35/37Praha 340,9
Kafkova / SvatovítskáPraha 640,4
M. Horákové / V OřechovcePraha 540,4
V Botanice 3Praha 539,3
VotickáPraha 338,9
Bělocerkevská (bus)Praha 1038,1
Legerova 14Praha 238,1
Vinohradská 20Praha 237,3
Svatovítská (tunel, vjezd)Praha 636,4
Radlická 14 / AndělPraha 535,5
Plzeňská 14 (hotel Ibis)Praha 535,5
Duškova 7Praha 535,2
Hlavní nádražíPraha 134,8
Veletržní 24Praha 734,8
Bubenská 27Praha 734,6
Plzeňská 72/74Praha 534,3
Hotel PawlovniaPraha 833,7
OstrovskéhoPraha 532,9
Svornosti 19aPraha 532,8
Zborovská 3Praha 532,5
Flora (OC/bus)Praha 331,2
V Botanice (banka)Praha 531,1
5. května 39Praha 430,2
Florenc (bus, zastávka)Praha 830,1
Na strži / BauhausPraha 429,9
Evropská (MOL)Praha 628,7
Vinohradská / FloraPraha 328,6
Korunovační 8 (ZŠ)Praha 728,4
Hvězdova 34Praha 428,2
Janovského / VeletržníPraha 728,0
M. Horákové 92Praha 727,5
Strakonická 21/23Praha 527,3
Vinohradská 12Praha 226,5
Negrelliho viadukt / Prvního plukuPraha 826,4
Sladkovského nám.Praha 326,2
Zenklova / Na KoráběPraha 825,2
Vinohradská 50Praha 225,1
KavalírkaPraha 424,8
Hradčanská (metro)Praha 624,6
Vršovická / Slavia (tram)Praha 1024,0
nám. Republiky (Kotva)Praha 123,7
Koněvova / Na JarověPraha 322,9
Karlín (ČHMÚ)Praha 821,8
Hotel OlšankaPraha 321,8
Vrchlického 16Praha 520,6
Kotevní 2Praha 519,4
Billa KarlinPraha 819,6
Koněvova 16Praha 318,5
Rohanská 23Praha 815,6

 

Mnoho zdravotních rizik

„Zdravotní účinky znečištění oxidem dusičitým jsou v posledních letech studovány zejména ve Španělsku. Je prokazováno ovlivnění vývoje psychických funkcí a chování při expozici nad 30 ug/m3 NO2 v průběhu těhotenství. Bylo pozorováno ovlivnění chování dětí v 15 měsících, při vyšetřování dětí ve 4 až 5 letech jsou zjišťovány změny pozornosti. Expozice NO2 ve vyšším věku dětí snižuje rychlost neuropsychického vývoje. Studie z Londýna prokazuje při koncentracích NO2 nad 40 ug/m3 zvýšení výskytu Alzheimerovy choroby. Studie 8 evropských kohort (projekt ELAPSE) potvrzuje zvýšení úmrtnosti při dlouhodobém vystavení koncentracím NO2 vyšším než 20 ug/m3. Tyto výsledky dokazují, že snížit současný standard 40 ug/m3/rok je nutné,“ uvedl MUDr. Radim Šrám, DrSc., z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR.

Kabina vozu nás neochrání

Čistou stopou Prahou uvádí: „Je s podivem, jak se i v dnešní informační době udržují zažité stereotypy naprosté většiny řidičů. Ti pražští převážně přisuzují špatnou kvalitu ovzduší v hlavním městě průmyslu, ačkoliv ji má ze 70–80 % na svědomí silniční doprava. A navíc jsou přesvědčeni, že je před škodlivými emisemi nejlépe ochrání kabina jejich vozu.“

Řešení? Podpora udržitelné dopravy

Prof. Ing. Michal Vojtíšek, Ph.D., z Fakulty strojní ČVUT v Praze vidí dva směry rychlého řešení: „Buď si dát motory do pořádku a nekompromisně postihovat, případně výrazně zpoplatnit, provoz vozidel s nadměrnými emisemi NOx, nebo razantně omezit automobilovou dopravu a nahradit ji jinými způsoby přepravy. Pokud vezmeme v potaz statistiky Světové banky, dle kterých škody způsobené znečištěným venkovním ovzduším činí 5 % HDP, nebo Evropské komise, podle níž počet předčasných úmrtí v důsledku znečištění překračuje počet obětí dopravních nehod 10krát až 20krát, pak varianta nedělat nic a dál pokračovat v poškozování zdraví a ohrožování životů občanů je zcela nezodpovědná.

Západoevropská města konají

Řada západoevropských měst v souvislosti s pandemií koronaviru rozšiřuje infrastrukturu pro ty, kteří se vydají pěšky nebo na kole. „Doufají, že zlepšení kvality ovzduší způsobené koronavirem se do budoucna udrží. My naopak pozorujeme, že s návratem lidí k normálnímu životu emise stoupají,“ řekl pro iRozhlas Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.

Kromě toho evropská města jako například Paříž zavádí mýto či plošné omezení rychlosti na 30 km/h mimo hlavních komunikací – i kvůli snížení počtu nehod. Pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) k tomu řekl, že mu takové opatření dává smysl, jelikož zvyšuje plynulost i kapacitu komunikací. Zavádět plošnou třicítku v rezidenčních ulicích hlavního města ale nemůže. Kompetenci v tomto totiž mají městské části – některé z nich zóny 30 pomalu zřizují.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

TiK 4. 10. 2021, 07:50
7
22

A tim mame vyresene, zda se tu podporuji kola nebo vede svata valka proti autum.

LukášMěkota 4. 10. 2021, 09:48

jedna technická: K Ořechovce v Praze neexistuje. Je Na Ořechovce a má křižovatku s M. Horákové a je na Praze 5, ne 6

tatranka 4. 10. 2021, 10:04
2
12

Jojo, chce to míň pruhů a víc kolon, to se to hned zlepší :-D

újezďák 4. 10. 2021, 10:18

tak nic proti ničemu, ale pak je potřeba občas sledovat i města " kde dělají doslova všechno dobře " a... Třeba takový Amsterodam je na tom dneska hůř než Praha ( a to si větrá od moře :) ) a byl na tom s NO2 hůř i včera , stejně tak v článku zmíněná Paříž či španělská města, všechna v online měření dostupná rakouská města jsou na tom s NO2 hůře než Praha, Berlín též ....

Jenda 4. 10. 2021, 11:29
10
3

TiK: A když někdo vydá článek o tom, jak je špatné provozovat nestíněné jaderné reaktory, tak to je taky svatá válka?

Michael 4. 10. 2021, 12:42
2
7

Dostavba okruhů a především radiál situaci v Praze určitě pomůže; aut ubyde, vzduch se vyčistí 🤡🤡🤡

TiK 4. 10. 2021, 14:21
1
3

@jenda: Pekne postavenej argumentacni klam...

Petr 4. 10. 2021, 15:30

@TiK: Promiňte natvrdlému starci, ale čím přesně je to svatá válka? Publikováním univerzitních studií? Který z publikovaných faktů v článku je nepravdivý nebo vytržený z kontextu? Evidentně máte o tématu hluboké znalosti, soudě z šíře vašich argumentačních příspěvků na těchto stránkách; rád bych se dozvěděl, čím přesně je tento článek nesprávný.

PS: Váš povzdech "je to svatá válka" je sám o sobě argumentační klam, neboť místo obsahu článku reaguje na domnělou motivaci autora článku.

Michal 4. 10. 2021, 15:54
2
3

Hezké čísla, ale to jsou měření okolo hlavních tahů přes město, nic to neříká o celkovém stavu ovzduší v rezidenčních oblastech. A ano, v centru města, jako je Praha, vždy bude horší vzduch. A ono emise z výfuku také nejsou vše.

tatranka 4. 10. 2021, 16:30
3
2

Tik: Doporučuji poslední zápis z cyklo komise. O tristním stavu páteřní stezky na Rohanském ostrově je tam (konečně tedy) po mnoha letech jedna věta. Předseda tedy snad někdy zjistí, čí že to jsou pozemky. Zato o nutnosti zvýšit parkovací poplatky je tam celá příloha s rozborem :-) Priority jasné.

TiK 5. 10. 2021, 04:26

@tatranka A cemu presne neni rozumet? Ze z vynosu z parkovani, spotrebni z benzinu atd se zaplati cyklostezky, ktere cykliste uzivaji zadarmo ( jeste drzkoujou ze je to z kopce/do kopce/malo asfaltu? Takze tolik k radnicnim prioritam - jde o penize.

TiK 5. 10. 2021, 04:28

@petr: Take pekny faul. Misto smyslu a cile vytrhneme cast a na te se zkusime tocit. Bod za snahu.

Martin Šnobr 5. 10. 2021, 10:45
8
1

@TiK – to že se „cyklostezky platí z daní řidičů aut" je dlouhodobý mýtus. Fakt to tak není. Externality spojené s nadměrnou automobilovou dopravou jsou pro společnost ztrátové. Ani na prostor na parkování, ani na infrastrukturu a její údržbu všechny daně nedosáhnou. Nemluvě o negativních dopadech jako zmíněné znečištění ovzduší, kongesce a zdravotní problémy. Spočítali si to třeba v Dánsku „One mile on a bike is a $.42 economic gain to society, one mile driving is a $.20 loss" (Grist.org); https://ipayroadtax.com

Zdenek 5. 10. 2021, 10:51

Tatranka: aniz bych chtel nejak podporovat automobily a branit nejakemu vylepseni stezky na Rohanskem ostrove: v podstate me tesi, ze radni venuji vice casu tomu, co pali vetsinu obyvatel mesta (takrka kazda rodina ma automobil a resi parkovani, vcetne tech, kteri jezdi do prace na kole), nez tim, cemu se venuje maly zlomek obyvatel (jizda na kole po meste). Predpokladam, ze odpoved bude problem "slepice - vejce", tedy na kole jezdi zlomek, protoze infrastruktura stoji za prd.

tatranka 5. 10. 2021, 11:40

Zdenek: Ale to byl zápis z cyklo komise. Od té bych nějak předpokládal, že bude řešit především to co pálí cyklisty. Musím se podívat do zápisů komise pro parkování, jestli taky nepožadují třeba zdražení jízdenek MHD... :-))

Jonáš Jančařík 5. 10. 2021, 12:16

Technická... tady by myslím měl být oxid dusičitý, ne oxid uhličitý:

"Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/50/ES ze dne 21. května 2008 o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu říká, že koncentrace oxidu uhličitého by neměla překročit 40 ug na metr krychlový."

Vratislav Filler 8. 10. 2021, 08:10

tatranka: Když je usnesení dlouhé, znamená to zpravidla, že ho pro komisi garant bodu připravil předem. Byl jsem tam, jednání k tomuhle bodu bylo dost krátké, časem se neplýtvalo. Parkovací politika má na cyklodopravu dost značné dopady, zkuste požádat o cykloopatření, které zruší nějaká parkovací stání.

Michal Vojtíšek 18. 11. 2021, 20:39

@Jonáš Jančařík: Limit 40 mikrogramů na metr krychlový je pro oxid dusičitý, ale myslím že v článku to tak je.

Pavel Mašek 18. 11. 2021, 23:25

@Zdenek
- ano, v podstatě skoro každého pálí špatné parkování ve smyslu, že nemá kde zaparkovat to svoje, zároveň ale stejná většina říká, že chce lepší vzduch, lepší parkování (ale samozřejmě o auto přijít nechce), a světe div se - méně aut.
- dobrý politik se taky pozná toho, že nedělá to, co chce většina nebo určité skupiny, ale co je dobré pro většinu i přes to, že to může být politická smrt. Politik se má rozhodovat na datech a to zásadně empirických, ne lobistických.

@Jančařík
- v článku je to správně - dusičitý

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat