V Bratislavě vznikl cyklopruh za zaparkovanými auty. Jeho návrh existoval od roku 1993

Publikováno: 16. října. 2021, 3 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Bratislava
Publikováno: 16. října. 2021, 3 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Bratislava

V hlavním městě Slovenska vzniká přelomové cykloopatření. Do obnovy dopravního značení kilometrového úseku Vajnorské třídy se podařilo zapracovat i cyklopruh, který vede za řadou zaparkovaných aut. V českých i slovenských městech to zatím bývá z více důvodů spíše naopak – cyklopruh se zřizuje mezi zaparkovanými auty a vozovkou, což mnohdy vytváří pro jeho uživatele nepříjemné situace.

Cyklopruh vede mezi stromořadím a zaparkovanými auty, od kterých bude oddělen dopravními sloupky. Podařilo se tak vytvořit cyklotrasu, která je bez složité přestavby ulice segregovaná od jiných způsobů dopravy. Podle Novoměstského cyklokoordinátora Bratislavy jde o cyklotrasu městského typu a počítá se s rychlostí jízdy na kole přibližně 20 km/h.

Nestátní organizace Cyklokoalícia k realizaci doplnila, že cyklopruh má kvůli odvodňovací dlažbě podnormovou šířku. Na druhé, momentálně opravované straně ulice, se tak počítá s užším pruhem této dlažby. Do budoucna se počítá s celkovou rekonstrukcí ulice, která přinese plnohodnotnou cyklostezku.

„Zajímavostí“ je, že plán na vedení cyklodopravy za řadou zaparkovaných aut v této ulici vznikl už před více než čtvrt stoletím: v roce 1993. Byl součástí studie vedení cyklotras „Cyklistická doprava v Bratislave“.

A co v Česku?

V Česku příliš příkladů vedení cyklopruhu za řadou zaparkovaných aut není. Cyklopruhy kvůli jednodušší údržbě vozovky, úzkým šířkám komunikací, lepší průjezdnosti integrovaného záchranného systému i kvůli zvýšení počtu parkovacích míst vznikají od zaparkovaných aut spíše nalevo. V místech s častými křižovatkami totiž bez vyparkování většího počtu aut bývají cyklopruhy za zaparkovanými auty méně bezpečné.

Pár výjimek existuje, ale jde pouze o cykloobousměrky. 800 metrů dlouhý úsek cyklopruhu za zaparkovanými auty vede od roku 2013 v Hybernské potažmo v ul. Na Příkopě v centru Prahy. Od loňska je taková cykloobousměrka také v ulici Na Perštýně a od letoška také na Dvořákově nábřeží.

Pražská cyklokomise ulice s potenciálem na zřízení pruhu za zaparkovanými auta hledala.

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku8

újezďák 16. 10. 2021, 13:09

je to fajn věc, ale zrovna v Hybernské, v tom úseku vedle nádraží je to občas trošku mazec, tam jezdit :) 1. tam lidi jezdí na kolech obousměrně 2. dost se tam přechází a tak musí být člověk jako ostříž, protože spěchající chodci se za auty doprava na cyklopruh prostě nekouknou ...

Martin Šnobr 16. 10. 2021, 13:48
5
2

újezďák – souhlas, cykloobousměrka Hybernská i Na Příkopech by potřebovala úpravu hodnou roku 2021. Buď cyklopruh rozšířit a oddělit od zaparkovaných aut bumlíky nebo alespoň balisety, nebo ubrat nějaký ten parking a udělat z toho obousměrnou cyklostezku oddělenou od aut. Současný stav nedostačuje a je to nebezpečné.

Pražský cyklista 17. 10. 2021, 12:59
2
4

Určitě po ni budou jezdit cyklisté, ne jako v Praze, kde Se buduje jen z politické moci uřední.

Vratislav Filler 17. 10. 2021, 13:59
2
4

Pruh za parkujícími auty potřebuje o nejméně půl metru víc než klasický vyhrazený cyklopruh, lépe o metr víc (což někde není problém, ale někde být může) a před každou křižovatkou a vjezdem do domu -4 parkovací stání (což problém je, byť někde pouze v hlavách dotčených samospráv). Základní šířka 1,75 je za auty málo, vhodnější je 2,5 metru, aby se cyklisti mohli vzájemně předjíždět. A ovšem, je tu klasická argumentace, že s cyklopruhem před auty lze uhnout IZS, a bude snazší údržba (což ale, jak víme, není v Praze stejně pravda, protože cyklopruhy v zimě slouží akorát tak jako odkladiště sněhu a inertního posypu). Třetí paradoxní problém je v tom, že v TP 179 jaksi nejsou vzorová řešení na řešení s pruhy za parkujícími auty třeba před zastávkami, a není zcela triviální pokoušet se to vymýšlet z fleku.

Osobně bych ale nějaké realizace za parkujícími auty v Praze konečně taky rád viděl, vhodná místa by se jistě našla.

Pody 17. 10. 2021, 20:46

Martin Šnobr - bumlíky asi OK, balisety prosím ne. Už začínám být poměrně alegrický na tu explozi všelijakého dopravního značení (svislého i vodorovného). V některých místech to esteticky narušuje veřejný prostor, alespoň tedy jak to vnímám já.

újezďák 17. 10. 2021, 22:43

Pody přesně, kdysi vycházely, myslím i na Prahou na kole, tuším na čistou stopou a i v " běžném tisku" , články o městech kde jsou ulice a čtvrti úplně bez značek, již zesnulý Hans Monderman razil myšlenku, že neproznačkovaný prostor nutí účastníky k větší opatrnosti , je levnější na údržbu a paradoxně může v některých místech i zvýšit propustnost křižovatek...

Jirka 20. 10. 2021, 14:35
3
2

Vratislav Filler - Proboha jaké předjíždění v cyklopruhu? Jestli chce někdo závodit, tak ať jde na silnici mezi smrdutá auta. Za chvíli to tu bude na cyklostezkách šílené jako na dálnicích, samí předjížděči a vybržďovači. Děkuji nechci! Cyklostezka je na klidnou jízdu ne na závody!

Pavel Mašek 09. 11. 2021, 21:31

@článek
- kdybychom se tu nebáli, máme pruh za auty takový, kde projede i sanitka, nádherně to udělali takto v NYC například, kde to šlo.

- Ten původní stav je snad zrcadlo stavu ulice Budějovická v Praze směrem od Pankráce. I když se mi líbí takto pruh, čemu nemohu uvěřit, že tam je těmi čárami jasně daná dveřní zóna, to je největší level.

@Martin Šnobr
- hlásit takto veřejně něco o ubrání parkovacího místa, to je veliká odvaha v našich podmínkách, takových už tu pár bylo a dlouho jsem je neviděl ;-)
- #sarkasmus

@Pody
- za balisety je třeba bojovat, jsou snadno vyndatelné a tak se dají po cestě z hospody vyndat, schovat za vhodně zaparkovaná auta a vždy vyskočit a sejmout s ním toho pumpičkáře...
- #sarkasmus

@újezďák
- to je typické pro přednosti zprava, všude máme cedule, přitom bez cedulí to přirozeně zpomaluje dopravu, nutí větší soustředěnosti....

@Jirka
- cyklostezka může dobře sloužit jako pomalé babičce na nákup, tak mladšímu borci, co spěchá do práce... jen je třeba dbát vzájemné ohleduplnosti

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat