V hlavním městě Slovenska vzniká přelomové cykloopatření. Do obnovy dopravního značení kilometrového úseku Vajnorské třídy se podařilo zapracovat i cyklopruh, který vede za řadou zaparkovaných aut. V českých i slovenských městech to zatím bývá z více důvodů spíše naopak – cyklopruh se zřizuje mezi zaparkovanými auty a vozovkou, což mnohdy vytváří pro jeho uživatele nepříjemné situace.
Cyklopruh vede mezi stromořadím a zaparkovanými auty, od kterých bude oddělen dopravními sloupky. Podařilo se tak vytvořit cyklotrasu, která je bez složité přestavby ulice segregovaná od jiných způsobů dopravy. Podle Novoměstského cyklokoordinátora Bratislavy jde o cyklotrasu městského typu a počítá se s rychlostí jízdy na kole přibližně 20 km/h.
Nestátní organizace Cyklokoalícia k realizaci doplnila, že cyklopruh má kvůli odvodňovací dlažbě podnormovou šířku. Na druhé, momentálně opravované straně ulice, se tak počítá s užším pruhem této dlažby. Do budoucna se počítá s celkovou rekonstrukcí ulice, která přinese plnohodnotnou cyklostezku.
„Zajímavostí“ je, že plán na vedení cyklodopravy za řadou zaparkovaných aut v této ulici vznikl už před více než čtvrt stoletím: v roce 1993. Byl součástí studie vedení cyklotras „Cyklistická doprava v Bratislave“.
V Česku příliš příkladů vedení cyklopruhu za řadou zaparkovaných aut není. Cyklopruhy kvůli jednodušší údržbě vozovky, úzkým šířkám komunikací, lepší průjezdnosti integrovaného záchranného systému i kvůli zvýšení počtu parkovacích míst vznikají od zaparkovaných aut spíše nalevo. V místech s častými křižovatkami totiž bez vyparkování většího počtu aut bývají cyklopruhy za zaparkovanými auty méně bezpečné.
Pár výjimek existuje, ale jde pouze o cykloobousměrky. 800 metrů dlouhý úsek cyklopruhu za zaparkovanými auty vede od roku 2013 v Hybernské potažmo v ul. Na Příkopě v centru Prahy. Od loňska je taková cykloobousměrka také v ulici Na Perštýně a od letoška také na Dvořákově nábřeží.
Pražská cyklokomise ulice s potenciálem na zřízení pruhu za zaparkovanými auta hledala.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
újezďák 16. 10. 2021, 11:09
3
je to fajn věc, ale zrovna v Hybernské, v tom úseku vedle nádraží je to občas trošku mazec, tam jezdit :) 1. tam lidi jezdí na kolech obousměrně 2. dost se tam přechází a tak musí být člověk jako ostříž, protože spěchající chodci se za auty doprava na cyklopruh prostě nekouknou ...
Martin Šnobr 16. 10. 2021, 11:48
5
2
újezďák – souhlas, cykloobousměrka Hybernská i Na Příkopech by potřebovala úpravu hodnou roku 2021. Buď cyklopruh rozšířit a oddělit od zaparkovaných aut bumlíky nebo alespoň balisety, nebo ubrat nějaký ten parking a udělat z toho obousměrnou cyklostezku oddělenou od aut. Současný stav nedostačuje a je to nebezpečné.
Pražský cyklista 17. 10. 2021, 10:59
2
5
Určitě po ni budou jezdit cyklisté, ne jako v Praze, kde Se buduje jen z politické moci uřední.
Vratislav Filler 17. 10. 2021, 11:59
2
4
Pruh za parkujícími auty potřebuje o nejméně půl metru víc než klasický vyhrazený cyklopruh, lépe o metr víc (což někde není problém, ale někde být může) a před každou křižovatkou a vjezdem do domu -4 parkovací stání (což problém je, byť někde pouze v hlavách dotčených samospráv). Základní šířka 1,75 je za auty málo, vhodnější je 2,5 metru, aby se cyklisti mohli vzájemně předjíždět. A ovšem, je tu klasická argumentace, že s cyklopruhem před auty lze uhnout IZS, a bude snazší údržba (což ale, jak víme, není v Praze stejně pravda, protože cyklopruhy v zimě slouží akorát tak jako odkladiště sněhu a inertního posypu). Třetí paradoxní problém je v tom, že v TP 179 jaksi nejsou vzorová řešení na řešení s pruhy za parkujícími auty třeba před zastávkami, a není zcela triviální pokoušet se to vymýšlet z fleku.
Osobně bych ale nějaké realizace za parkujícími auty v Praze konečně taky rád viděl, vhodná místa by se jistě našla.
Pody 17. 10. 2021, 18:46
7
Martin Šnobr - bumlíky asi OK, balisety prosím ne. Už začínám být poměrně alegrický na tu explozi všelijakého dopravního značení (svislého i vodorovného). V některých místech to esteticky narušuje veřejný prostor, alespoň tedy jak to vnímám já.
újezďák 17. 10. 2021, 20:43
5
Pody přesně, kdysi vycházely, myslím i na Prahou na kole, tuším na čistou stopou a i v " běžném tisku" , články o městech kde jsou ulice a čtvrti úplně bez značek, již zesnulý Hans Monderman razil myšlenku, že neproznačkovaný prostor nutí účastníky k větší opatrnosti , je levnější na údržbu a paradoxně může v některých místech i zvýšit propustnost křižovatek...
Jirka 20. 10. 2021, 12:35
3
2
Vratislav Filler - Proboha jaké předjíždění v cyklopruhu? Jestli chce někdo závodit, tak ať jde na silnici mezi smrdutá auta. Za chvíli to tu bude na cyklostezkách šílené jako na dálnicích, samí předjížděči a vybržďovači. Děkuji nechci! Cyklostezka je na klidnou jízdu ne na závody!
Pavel Mašek 9. 11. 2021, 20:31
1
@článek
- kdybychom se tu nebáli, máme pruh za auty takový, kde projede i sanitka, nádherně to udělali takto v NYC například, kde to šlo.
- Ten původní stav je snad zrcadlo stavu ulice Budějovická v Praze směrem od Pankráce. I když se mi líbí takto pruh, čemu nemohu uvěřit, že tam je těmi čárami jasně daná dveřní zóna, to je největší level.
@Martin Šnobr
- hlásit takto veřejně něco o ubrání parkovacího místa, to je veliká odvaha v našich podmínkách, takových už tu pár bylo a dlouho jsem je neviděl ;-)
- #sarkasmus
@Pody
- za balisety je třeba bojovat, jsou snadno vyndatelné a tak se dají po cestě z hospody vyndat, schovat za vhodně zaparkovaná auta a vždy vyskočit a sejmout s ním toho pumpičkáře...
- #sarkasmus
@újezďák
- to je typické pro přednosti zprava, všude máme cedule, přitom bez cedulí to přirozeně zpomaluje dopravu, nutí větší soustředěnosti....
@Jirka
- cyklostezka může dobře sloužit jako pomalé babičce na nákup, tak mladšímu borci, co spěchá do práce... jen je třeba dbát vzájemné ohleduplnosti