Komentář: Nemožnost předjíždění na lesních cestách? Jen kouřová clona

Publikováno: 29. listopadu. 2021, 7 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 29. listopadu. 2021, 7 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl

V médiích se opakovaně objevují varování zástupců Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů ČR (SVOL) před nutností zakázat vjezd cyklistů na lesní cesty v důsledku přijetí novely silničního zákona o bezpečném odstupu při předjíždění. Cyklisty prý v lese nepůjde předjet. Samotné výroky zástupců vlastníků ale ukazují, o jak absurdní téma se jedná. Nabízí se tak otázka, co je skutečnou příčinou této aktivity.

„Podle nového zákona budeme muset na této cestě široké dva a půl metru jedním metrem předjíždět cyklistu. To je technicky nemožné,“ zlobí se předseda SVOL a ředitel Lesního družstva Přibyslav Ing. Jiří Svoboda. To je jeden z výroků, kterými svůj postoj SVOL ilustruje. Nutno podotknout, že se jedná o postoj konzistentní a vyjádřený již v průběhu schvalování novely. Samotné ilustrační fotografie na webu sdružení ale ukazují, o jak absurdní kauzu se jedná, ať už má člověk na schválenou novelu jakýkoliv názor.

„Tady se nevyhnete ani s pěším turistou natož s cyklistou“

„Stojíme na místě, kudy projíždělo nákladní vozidlo se dřevem. A je vidět, že pneumatiky jsou obtisklé od krajnice ke krajnici. Vlastně nezbývá místo už vůbec na nikoho. Tady se nevyhnete ani s pěším turistou natož s cyklistou. A ještě s odstupovou vzdáleností jeden metr,“ popisuje správce lesa na Broumovsku Petr Bláha pro Český rozhlas.

Na podobných lesních cestách nebylo možné předjet cyklistu (nebo i chodce) nikdy, samotní lesníci to ve svých vyjádřeních připouštějí. Ať už se schváleným bočním odstupem, nebo bez něj. Normová šířka standardního jízdního kola je udávána 60-70 cm, základní dopravní prostor jízdního kola bez jakýchkoliv bezpečnostních odstupů je udáván jako 1 metr. Na zmiňované lesní cestě o šířce 2.5 metru tak zbyde pouhého 1.5 metru volného prostoru vedle cyklisty. Legendární jednotka všeho, Škoda Fabia, má na šířku 1,7 metru. Vedle cyklisty se tak nevejde ani s nulovým bezpečnostním odstupem. Natožpak ještě širší terénní auto, traktor či harvestor.

Pří míjení na úzkých silnicích a cestách je nutná součinnost obou stran. Novela nutnost této součinnosti jen potvrzuje. Na lesních cestách to vídáme zcela běžně: cyklista nebo chodec se schová na stranu cesty a vozidlo ho objede. Naprosto běžný úkon, který se děje dnes a denně. Žádná katastrofa.

Jistě lze pomyslet na nejhorší vpravdě nepravděpodobné situace: na kole pomalu jedoucí sebestředný člověk bez špetky zdvořilosti na kraji cesty nepřibrzdí, protože prostě nemusí, a lesní pracovník je nucen se za ním táhnout ve svém vozidle několik kilometrů 15kilometrovou rychlostí. Takového člověka ale lesník nepředjede ani dnes. A dopravní apokalypsa se v našich lesích jaksi nekoná. Lidé mají tendenci se ve valné většině chovat normálně a vyhovět si.

Ostatně i mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka pro iDnes.cz uvádí, že se „nic novým zákonem oproti stávajícímu stavu nezmění. Situace setkání cyklisty s lesním strojem není nová. Na úzkých lesních cestách se cyklisté nepředjíždí již dnes a cyklista v případě potřeby projetí lesního vozidla uvolní cestu. A zákazové značky dnes kvůli nemnoha případům předjíždění umisťovány v lesích nejsou. V případě tohoto zákona se musí jednat o předjíždění, nikoli objíždění (a k předjíždění na těchto cestách z podstaty věci bude docházet jen těžko).“

Celé téma se zdá být natolik absurdní, že nezbývá než se zamýšlet, jak vůbec mohlo vzniknout. Asi nejjednodušším vysvětlením by bylo, že zástupci lesů nerozlišují mezi předjížděním a objížděním a domnívají se, že i když cyklista zastaví na kraji cesty a bude lesníky pouštět, že stejně budou muset cyklistu objíždět s odstupem 1,5 metru. Přijde mi ale až nemístné někoho podobným způsobem podceňovat, podezírat z podobného zmatení pojmů. Nabízí se tak i varianta, že někomu tato novela natolik leží v žaludku, že se rozhodl proti ní mediálně vyrazit i s podobně argumentačně-nesmyslným kalibrem. Jak je vidět z narůstajícího houfu článků na toto téma, je to mediálně vděčný kalibr.

Nejde jen o objíždění cyklistů, ale o princip veřejné přístupnosti obecně

Ono je ale také možné, že v důsledku nejde jen o objíždění cyklistů, ale o princip veřejně přístupné krajiny obecně. V Česku je přístupnost krajiny nastavena velmi široce a ani soukromé vlastnictví samo o sobě přístup do lesů neomezuje. Již po mnoho let se tak opakovaně objevují aktivity,  které si kladou za cíl toto právo různými způsoby umenšit, ať již ze strany vlastníků lesů, nebo třeba mysliveckých sdružení.

Nakonec sdružení vlastníků prostě hájí zájmy vlastníků, na tom není nic překvapivého. Otázka vlastnictví je v citacích zástupců SVOL ostatně jasně přítomná: „Jedná se o katastrované cesty, které vedou naším lesem. Za naše peníze jsme si je postavili a udržujeme je. Na vlastní komunikaci budeme mít problém se vyhýbat s někým, s kým se tam vyhnout prostě nemůžeme. My tu povinnost budeme mít a ten, kdo tam pojede na kole, už ne,“ říká za SVOL Jiří Svoboda.

Nakonec je tak dobře možné, že téma bezpečného odstupu nasedlo jen na starší otázku řešení přístupnosti soukromých lesů obecně. To že pro vlastníky lesů by bylo pohodlnější žádné cyklisty na cestách „postavených za jejich peníze“ nemít, je jistě fakt. Není to ale nutné spojovat s bezpečným odstupem při předjíždění, cyklisty na těchto cestách nešlo předjíždět ani dříve.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Tomáš Kindl 29. 11. 2021, 13:42
8
1

Díky za výborný komentář.

Dnes vyšel ještě jeden: Strašní lesů páni nemají rádi velocipéd (https://www.pressreader.com/czech-republic/mf-dnes/20211129/281758452563248).

újezďák 29. 11. 2021, 13:43
10
2

Přesně, je to první kolečko salámu, které by postupně z lesů vytlačilo jak cyklisty, tak chodce a to včetně těch chodících podle turistických značek...

Tonda 29. 11. 2021, 14:52
11
3

Napsal sem to na jejich Facebook kde to téma také otevřeli https://www.facebook.com/svolcz/ a napíšu to i sem.

Ustanovení o bezpečném předjíždějí je už v současném zákoně a pokud z jakéhokoliv důvodu došlo ke stanovení konkrétních hodnot soudním znalcem, bylo to v podobných číslech, tedy to není nic nového, jen se vyčíslení konkrétních hodnot přesouvá ze soudních spisů do zákona. Předjíždět kohokoliv, chodce, cyklistu, jezdce na zvířeti kamionem se dřevem nebo vyvážečkou ve vzdálenosti pod 1 m. není bezpečné a je to přestupek už teď, tedy z praktického hlediska se nejedná o změnu.
Už se mi párkrát stalo, že sem vjel do lesa a potkal tam těžební techniku, nějak sme se vyhnuli, ale kdybych to věděl dopředu, jel bych jinudy. Dát na kraj cesty varování že zrovna probíhá těžba je asi problém, ovšem složitě řešit se správními úřady trvalý zákaz problém není. Takže já to vnímám jako jako záminku pro snahu lesnicko-myslivecké lobby jak obejít § 19 lesního zákona a postupnými krůčky směřovat k zamezení přístupu veřejnosti do lesů.

Pavel Mašek 29. 11. 2021, 21:20

Mně přijde i absurdní ta argumentace z jiného pohledu - "na našich vlastních cestách..." to, na co si stěžují, jsou zpravidla cesty na soukromých pozemcích lesů, nejsou to ani účelové komunikace a věcné břemeno (například vjezd do chatové osady), tudíž tam se to ani nevztahuje, pač to není komunikace podle zákona :D...

Pavel 30. 11. 2021, 01:25
1
1

Obavam se, ze lesni cesty jsou ucelove cesty. A tam je celkem zasadni otazkou, jak tam plati silnicni zakon. Co je ale holy fakt, nekteri cykliste se na lesnich cestach chovaji agresivne k chodcum, a vubec si neuvedomuji, ze za zatackou muze jet proti lesnicka technika. A neverte, ce hlavou odtlacite celni radlici lesniho traktoru.

David 30. 11. 2021, 20:02

Pavel: Nemyslím si, že by bylo lepší, aby cyklisté jezdili po souběžných komunikacích, zatížených často intenzivní IAD. Silnice I. třídy jsou jen špičkou ledovce. V médiích se čelní srážky cyklisty s harvestorem neobjevují příliš často (bez ohledu na to, kdo se na lesních cestách chová jako skutečný "lesa pán" - osobně se domnívám, že spíš řidič toho harvestoru, a kolik cyklistů ročně v ČR zahyne). Drobný detail k té opatrnosti před zatáčkou - na kole harvestor či traktor uslyšíte relativně dlouho dopředu. Obráceně to ale neplatí.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Nová infografika Městem na kole
Redakční blog,

Nová infografika Městem na kole

28. července. 2024, 2min. čtení