Celkem 54 projektů z Česka a Slovenska se utkalo o Cenu Víta Brandy 2022. Hlavní cenu za nejlepší realizace dopravních staveb a proměn ve veřejném prostoru si odnesl ateliér Jakub Cigler Architekti za revitalizaci Moskevské ulice v Praze. Ocenění v jednotlivých kategoriích získali také autoři realizací v Brně, Třebíči, Mikroregionu Ivančicko a ve městě Strmilov. Příklady mohou být inspirací i pro další města a regiony.
„Je důležité povzbudit zástupce měst, aby vnímali, že dopravě může pomoci i orientace na pěší a cyklistickou dopravu. Soutěže jako Cena Víta Brandy mohou pomoci ke sdílení zkušeností dobré praxe,“ uvedl k soutěži ministr dopravy Martin Kupka. Do soutěže bylo přihlášeno 54 projektů z Česka i ze Slovenska. „Pozoruhodných realizací dopravních staveb a opatření mezi nimi byla většina, a výběr těch nejlepších jsem proto porotcům nezáviděl. Ocenění si zaslouží všichni, kdo opatření pro cyklisty a chodce plánují a realizují a mění pohled na veřejný prostor,“ řekl Jaroslav Vymazal, předseda spolku Partnerství pro městskou mobilitu.
Hlavní Cenu Víta Brandy 2022 za dopravní stavbu nebo opatření získal architektonický ateliér Jakub Cigler Architekti za revitalizaci Moskevské ulice v Praze 10, která byla dokončena v roce 2014. Zhodnocení rekonstrukce jsme v Městem na kole podrobně rozebrali zde.
Zvláštní cena za opatření pro chodce byla udělena Atelieru Fontes za projekt cesty podél Staré Ponávky nad sídlištěm Komárov v Brně a zvláštní cena za opatření pro cyklisty městu Třebíč za plošná opatření pro cyklisty. Speciální cenu poroty obdržela komunitní skupina místních dobrovolníků města Strmilov za projekt cesty strmilovské vody.
Zvláštní kategorií byla cena veřejnosti. Do výběru nejlepších projektů se mohli zapojit všichni obyvatelé České a Slovenské republiky, kteří své hlasy rozdělovali prostřednictvím hlasovací metody D21. O vítězích rozhodlo celkem 3 058 hlasů, cenu veřejnosti nakonec získal Mikroregion Ivančicko za cyklostezku Oslavany–Ivančice. Výsledné pořadí je ke zhlédnutí na webu Participace 21.
Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, který soutěž organizuje, se věnuje problematice městské a regionální mobility a podporuje kvalitní proměny veřejného prostoru. Přihlášené projekty najdete na webových stránkách platformy CityChangers Česko, která sdružuje příklady dobrých změn, jejich autory a ambasadory a dlouhodobé iniciativy v městské mobilitě a dopravě v Česku a na Slovensku.
V rámci vyhlášení cen byla také pokřtěna čerstvě vydaná česká verze publikace „Evropský atlas mobility“. Kniha ukazuje v 18 kapitolách doprovázených 47 podrobnými infografikami fakta a čísla o dopravě a mobilitě v Evropě. Česká verze vznikla díky spolupráci dvou organizací – Heinrich-Böll-Stiftung a Partnerství pro městskou mobilitu. „Doprava je v EU zodpovědná za téměř 30 procent emisí CO₂. V rámci boje proti změně klimatu je nezbytné tyto emise snížit, aniž by se snížila samotná mobilita lidí ve městech a mezi nimi. V Evropském atlasu mobility proto představujeme inteligentní řešení v oblasti udržitelné mobility, která už fungují napříč Evropou včetně Česka. Patří k nim třeba integrovaný systém v Helsinkách, přes který si půjčíte kolo i koupíte jízdenku, systém sdílení nákladních kol v Berlíně a Stuttgartu nebo celostátní roční jízdenku v Rakousku. Zároveň upozorňujeme na nutné investice a změny, které města, státy a Evropu ještě čekají, i na to, co pozitivního nám všem mohou přinést,“ říká Adéla Jurečková, ředitelka Heinrich-Böll-Stiftung. Elektronická verze atlasu je ke stažení na webových stránkách cz.boell.org/atlas-evropske-mobility.
Soutěžní přehlídka Cena Víta Brandy byla určena především městům a obcím za dopravní stavby nebo jiná opatření, kterými se zlepšily podmínky pro aktivní mobilitu, trávení volného času, kultivaci veřejného prostoru, ochranu životního prostředí nebo zmírnění klimatických změn. Podrobnější informace najdete na oficiálním webu.
Architekt Vít Branda (1963–2009), jehož jméno soutěž nese, je autorem lávky na nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani. Řešení lávky kopírující skalní masiv v souvislosti s využitím navazujícího nábřeží a stezky je v českých podmínkách výjimečné a bylo nominováno mezi nejlepší evropské stavby posledních let.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 29. 3. 2022, 11:58
15
Co jsem si prošel ostatní kandidáty, není to asi nejhorší volba.
Což ve výsledku znamená, že máme obrovskej průšvih. Protože když je tahle slabota to nejlepší, co má získat cenu, musí být zbytek naprostý a totální peklo...
Kuba Turek 29. 3. 2022, 12:41
8
Cože? Opravdu? Takový nebezpečný paskvil mohl něco vyhrát? Reálná jízda tam vypadá takhle: https://www.horydoly.cz/kolobezky/cyklistum-pratelske-ulice-francouzska-a-moskevska-1-75-km-8-minut-11-koleji-4-zastavky.html
Vratislav Filler 29. 3. 2022, 12:43
4
Po několika letech pauzy jsem po Moskevské (a Francouzské) začal zase jezdit, a potvrzuji, že na rok 2014 to bylo velmi slušné, nyní by si to ale žádalo jisté úpravy, zejména:
- Menší kostky v zastávkách Vršovické náměstí, nebo rovnou asfalt, ta mega dlažba je fakt mor.
- cyklovídeň v zastávce Ruská nahoru, tam dochází ve špičkách ke vzájemnému zbytečnému zdržování aut a cyklistů, což má zpětně dopad i na tramvaje (pod zastávkou ve stoupání je obruba v pohodě, s běžným kolem jde jet vpravo od aut a tramvaj předjíždět neradno)
- na Francouzské nahoře v zatáčce před Slovenskou je krátké místo, kde je užší parkování a vytlačuje to cyklisty ke kolejím, tam by to chtělo šoupnout pár sloupků nebo stojan.
- Směrem dolů v zatáčce na Vršovickém náměstí až po Sportovní nahradit vyhrazený cyklopruh ochranným ve větší šířce (čáru až cca těsně podél kolejí), 1,75 metru na vykroužení té zatáčky podél parkování fakt nestačí, a z Rostovské furt někdo strká čumák do půlky cyklopruhu.
- A potvrzuje se, že ta cyklovídeň v Krymské je prostě zázrak, srovnejte si průjezd s nově upravenou zastávkou Divadlo na Fidlovačce.
Vratislav Filler 29. 3. 2022, 12:45
4
Kuba Turek: Taky to mohlo dopadnout jak Bělehradská, bylo by to lepší?
Kuba Turek 29. 3. 2022, 13:05
7
To už je pak debata, že máme něco strašného a něco ještě strašnějšího. Ale aby to vyhrálo nějakou cenu...?
Kuba 29. 3. 2022, 13:40
3
1
Vratislav Filler: mě "pobavil" v tom hodnotícím článku z roku 2014 argument, že dolů není třeba moc dělat, protože tam kola dosahujou 40-50 jako auta. Jako jo, taky jsem kdysi padesátku na kole po Praze z kopce dosahoval. Ale brát to jako v podstatě minimální požadavek na to, aby se člověk mohl po městě na kole pohybovat?
Vratislav Filler 29. 3. 2022, 14:46
2
Já bych taky rád víc chráněná řešení. Ale každému bych nejprve doporučil zkusit si chráněné řešení v nějakém místě nejdřív namalovat, a pak si zkusit odhadnout, jak mu do toho v takovéhle ulici hodí vidle "pět P": politici, památkáři, poloha kolejí, parkování a parter.
Vratislav Filler 29. 3. 2022, 14:50
1
A ještě další dvě další P: Pěšáci a přednost na odbočujících ulicích.
Kuba Turek 29. 3. 2022, 15:11
13
Ale přesně na tohle studují dopravní inženýři 5 let na vysoké škole, před tím čtyři roky na střední, devět let na základní a dva až tři roky na mateřské škole. S tímhle základem nedokáží vyřešit obyčejnou křižovatku v době, kdy posíláme sondy za hranice Sluneční soustavy a koukáme teleskopem na dobu těsně po vzniku vesmíru?
Kuba 29. 3. 2022, 17:27
7
Vratislav Filler: Je mi to jasný. Ale pak vidím jako řešení těm politikům donekonečna opakovat, že tohle je blbě a funguje to jen pro malou část populace a tlačit na ně, ať měněj normy a požadavky, aby to šlo. A ne je chválit za každej drobek, kterej cyklodopravě hoděj, protože pár nejostřílenějším a nejmotivovanějším se může občas hodit.
Chápu ten hodnotící článek v kontextu 2014. Tehdy by mi to asi přišlo taky jako pokrok. Ale pokud něco takovýho dostane cenu v roce 2022, beru to jako indikátor průšvihu a toho, že narozdíl od řady jiných měst se posunujem minimálně.
Zdenek X 29. 3. 2022, 17:47
2
3
@Kuba Turek: primarni problem nebude ve vzdelani, ale v tom, ze verejny zajem na nejake cykloupravy v miste, kde je problem vsechnu infrastrukturu narvat (a mit treba na ulici i nejake stromy, siroke chodniky chuzi i pro zahradky, pristresky na zastavkach, ale i parkujici auta ... kazdemu podle chuti), neni. Jednoduse neni, preference vetsiny v takto komplikovanych mistech jsou jine. Par cyklistu to nezmeni.
To video je celkem drsne, mozna to zkresluje, ale takto bych podel dveri aut nejel a nejezdim (i kdyz je na silnici nejaka maluvka podel parkujicich aut). Z meho osobniho pohledu jste si nejvetsi nebezpeci zpusobil sam, nakonec i volbou kolobezky -- plazit se v zuzenem miste podel ostruvku 15 km/h (a dalsich problematickych mistech, kde potrebuji zrychlit) bych sam nepovazoval za komfortni.
Ondra 30. 3. 2022, 09:12
3
Na rok 2014 to bylo asi OK ale v dnešní době, kdy sociálními sítěmi rezonují videa fotky ze zahraničí s tím jak to má správně vypadat, je to dost bída.
Kuba Turek 31. 3. 2022, 03:26
3
Co já jsem si způsobil nebo nezpůsobil, nehodlám diskutovat. Jenom jsem poznamenal, že celá tahle trasa je pro cyklisty velmi nebezpečná a absolutně nedomyšlená. Skoro nikdo po ní proto nejezdí. ...a tohle získalo prestižní cenu?
Kuba 31. 3. 2022, 07:59
2
1
Zdenek X: jo, jsou místa, kam se všechna infrastruktura cpe obtížně. Ale Moskevská má od Vršovickýho náměstí dolů šířku 30m. To je víc než dost na to, aby se tam vešlo opravdu pořádný řešení.
Je jasný, že v úzkejch uličkách je nutná řada kompromisů (ale taky tam je řada možností a nástrojů na vylepšení, který by se daly využívat víc). Ale tady se bavíme o širokým bulváru, navíc v části bez aut (která jinak zabíraj místo absolutně neúměrné svýmu přepravnímu výkonu) kam se vše potřebné vejde luxusně. Tady to není o prostorových omezeních, tady je to o nechtění, neschopnosti, nebo rovnou úmyslu.