Jak trochu zprofanované pořekadlo praví: neznalost zákona neomlouvá. Snad ani není nutné zdůrazňovat, že zákon o silničním provozu byste měli přiměřeně ovládat, i pokud třeba jen chodíte pěšky a do autoškoly jste v životě nezavítali.
Předchozí návod z této letošní série představil pravidla, která se dotýkají specificky cyklistů a cyklistek. Nyní se pojďme více podrobně podívat na dopravní předpisy obecně.
Tento článek má za cíl poskytnout přehled pravidel silničního provozu určený pro ty zájemce o jízdu na kole, jejichž poslední kontakt s dopravními předpisy proběhl před řadou let na dopravním hřišti při základní škole. A nabízené existující dětské kursy jsou pro ně poněkud infantilní.
Magazín Městem na kole si pro jarní sezónu 2022 připravil svou klasickou sérii návodů, jak správně a bezpečně jezdit na kole v městském provozu. Začneme úplnými základy a postupně se dostaneme k pověstným třešničkám na dortu pro pokročilé. Návody budou vycházet pravidelně, alespoň jednou týdně, po celou jarní sezónu. Jedná se o adaptaci textů, které již byly publikovány.
Jezděte s námi! Jezděte bezpečně, správně, předvídatelně a ohleduplně.
Na kole smíte jezdit po silnicích a ulicích, kde není zakázána jízda na kole, a dále po cestách s vyloučením automobilové dopravy a po chodnících či stezkách, kde je jízda na kole výslovně povolena.
Od deseti let nesmíte jezdit po chodníku, který nebyl pro jízdu na kole výslovně značkou legalizován. Chodníkem zpravidla není cesta, která vede mimo souběh se silnicí. Přístup cyklistů na různé druhy parkových a lesních cest pak může určovat i jiné než dopravní značení (například návštěvní řád parku, přírodní rezervace, apod.).
V pěší zóně a na stezce pro chodce s povolenou jízdou kol smíte jet nejvýše rychlostí 20 km/h a k chodcům se musíte chovat obzvlášť ohleduplně.
Jak již jsme psali v předchozím návodu, povinnost cyklisty užít cyklistickou infrastrukturu (užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo vymezený prostor pro cyklisty) byla k 1. lednu 2022 významně zúžena jak prostorově, tak účelově. Povinnost se uplatní pouze v daném místě a směru (například v místě přímého napojení stezky pro cyklisty na jinou pozemní komunikaci). Neuplatní se, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích. Typicky se jedná o nevhodnou trasu, špatný technický stav komunikace nebo množství chodců, které činí vyjmenovanou infrastrukturu v danou chvíli nepoužitelnou.
Někdy jsou dopravní značky či situace obtížně srozumitelné, nebo si odporují trvalé a dočasné značky. Co tedy musíte sledovat nejdříve? Vezmeme to od konce:
Chcete-li se pohybovat na kole v provozu, musíte vždy vědět, zda máte či nemáte přednost v jízdě. Přednost v jízdě ale neznamená, že vám nikdo nemůže ovlivnit vaši volnou jízdu. Ten, kdo má přednost, nesmí být nucen náhle změnit směr nebo rychlost jízdy. Když přednost dáváte, zpomalíte, nebo zastavíte v místě, odkud do křižovatky vidíte.
Přednost zpravidla upravují dopravní značky, které rozlišují hlavní silnici a silnice, kde se dává přednost v jízdě.
Pro přednost platí čtyři hlavní zásady:
1. Přednost při vjíždění na komunikaci
Vjíždíte-li na komunikaci (tj. na ulici, silnici, ale i značenou cyklostezku), dáváte přednost tomu, kdo po dané komunikaci už jede. To platí i když vyjíždíte na silnici ze dvora či nijak neoznačené vozové cesty, a není tam žádná značka.
Podobně se dává přednost při výjezdu z obytné nebo pěší zóny, a to i když tam není značka “dej přednost v jízdě”. Většina řidičů to neví, proto se výjezd ze zón zpravidla značkou „dej přednost v jízdě“ doplňuje. A konečně, přednost na kole dáváte, jedete-li po cyklostezce, která ústí do komunikace pro auta, a to dokonce i když silnici kříží přejezdem pro cyklisty. Při jízdě po přejezdech pro cyklisty rozhodně zapomeňte na “chodeckou” přednost. Nemáte ji. Řidiči vás budou často pouštět, ukážou vám, případně bliknou, ale přesto si dávejte pozor, přednost zaručenu nemáte.
2. Přednost zprava
Tam, kde není přednost rozlišená dopravní značkou, dáváte přednost vozidlu, které přijíždí z pravé strany. To platí zejména v následujících případech:
Někdy je obtížné poznat, zda místo, ke kterému přijíždíte, je ještě vyústění cesty, nebo zda se již jedná o křižovatku, kde platí přednost zprava. V místech, kde si nejste s předností jistí, je lepší přednost dát, než vletět po hlavě do maléru. Sledujte, co dělá řidič, a zda vás pouští nebo ne.
3. Přednost před odbočujícími vozidly
Když odbočujete, musíte dát přednost všem, kteří jedou přímo, ať jsou vedle vás nebo v protisměru.
Existují dvě významné výjimky, vyplývající z “poměru sil” na silnici:
Pokud to tedy shrneme, tak platí následující: tramvaj po vaší levici má přednost vždycky, když nemá červenou. Na hlavní silnici máte přednost, dokud z ní neodbočujete. Kde nejsou značky, platí přednost zprava. Při odbočování vlevo mimo hlavní se dává přednost zprava i z protisměru.
Na přednosti v křižovatkách existuje řada testů, i online, šikovný je například ten na webu Bezpečné cesty . Vyzkoušejte si je a získejte při jejich řešení jistotu potřebnou pro pohyb v provozu.
4. Přednost chodců
Chodce, který přechází po přechodu, nebo se po něm zjevně chystá přejít, nesmíte ohrozit ani omezit. To znamená, nesmíte udělat nic, co by chodce donutilo počkat nebo uhnout. Vidíte-li chodce, který se chystá přejít, tak ho pokud možno pusťte. Jen dbejte na to, aby vás přitom neohrozilo auto za vámi.
Chodec vám ovšem nesmí skočit přímo pod kolo.
Před odbočením musíte ukázat rukou. Cyklista nemusí ukazovat rukou po celou dobu odbočování, někdy je to ale šikovné. Pro odbočování platí následující zásady:
Při předjíždění nesmíte ohrozit předjížděné vozidlo. Řidič také nesmí zahájit předjížděcí manévr, nemůže-li jej bezpečně dokončit.
Předjížděné vozidlo dle zákona nesmí bránit v předjíždění. Jede-li ale cyklista dál od kraje vozovky v úzkém místě, kde by byl předjížděním ohrožen, není to v zásadě bránění předjíždění, protože řidič motorového vozidla ho v takovou chvíli stejně předjíždět nesmí, musí zachovávat odstup alespoň 1,5 metru. V místech s maximální povolenou rychlostí do 30 km/h alespoň 1 metr.
Pro bezpečné předjíždění je zásadní podívat se nejprve, zda už vás někdo rychlejší nepředjíždí, a teprve potom začít předjíždět. To platí i na cyklostezkách. Opět je vhodné vždy ukázat rukou změnu směru jízdy s dostatečným předstihem.
Jak již bylo řečeno, na přejezdu pro cyklisty nemáte obecně přednost. S jedinou výjimkou: to je přednost před odbočujícími vozidly, jedete-li přes přejezd na zelenou.
Na přechodu pro chodce pak nemáte jako cyklista přednost v žádném případě. Chcete-li mít na přechodu pro chodce přednost, slezte z kola a převeďte jej jako chodec.
Provoz ve městě upravuje řada dalších dopravních značek, které se cyklistovi vyplatí znát. Zde jsou některé z nich.
Důležitá je také platnost značek: Veškeré značky s výjimkou zón platí jen do další křižovatky. Týká se to hlavně zákazů stání či zastavení, ale také přednosti v jízdě. „Hlavní“ silnice tak netrvá navěky, další křižovatka může být klidně s předností zprava.
Všechny platné dopravní značky najdete ve vyhlášce č. 294/2015, v platném znění například na webu Zákony pro lidi.
Cyklisté jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, tak při pravém okraji vozovky. V mnoha návodech se dočtete, že to neznamená jet těsně podél obruby, nebo dokonce těsně podél parkujících aut. To je totiž přímo nebezpečné! Znamená to držet se vpravo tak daleko od okraje, jak je to pro jízdu na kole bezpečné.
Cyklista se může zařadit do levého pruhu, když tím směrem odbočuje. Vede-li stejným směrem více pruhů, cyklista jede v pravém pruhu pro daný směr.
Chování vůči chodcům na cyklostezkách či jízdě v cyklopruzích jsou věnovány jiné, podrobnější návody. Slušné a ohleduplné chování popisují také zásady cyklistické etikety. Řadě z těchto témat se také bude věnovat tato letošní série návodů.
Obecně se ale chovejte ohleduplně zvlášť vůči chodcům. Ani na cyklostezkách se je nesnažte překvapit, snažte se být předvídatelní, v případě, že se blížíte do komplikované situace, začněte zpomalovat co nejdříve. Vyhýbejte se jízdě po chodníku, dávejte přednost jízdě ve vozovce.
Pro bezpečnou jízdu v provozu existuje řada návodů, jak se na kole mezi auty pohybovat bezpečně a předvídatelně. Naučte se předvídat problematická místa a dávejte včas najevo své úmysly, abyste vy i ostatní měli více času na vyřešení obtížných situací.
Chcete-li po městě jezdit na kole bezpečně, seznamte se se zásadami bezpečné jízdy, ty nejzákladnější najdete v našem standardním návodu, případně v dalších článcích, například v úvodním díle této série. Další návody pak budou vydávány celé jaro.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Zvol 10. 4. 2022, 08:05
2
Když je zmíněno dávání přednosti při vyjíždění z pěší zóny, tak pozor na to, že značka konce pěší zóny muže být na levé straně ulice. Například při vyjíždění od Anděla na sever Štefánikovou ulicí se překvapivě dává přednost protijedoucím odbočujícím na Náměstí 14. října (dávají ji dokonce i tramvaje). Lepší situace je na jižním výjezdu, kde je konec zóny dál od křižovatky a pak je to hlavní.
K6 10. 4. 2022, 12:40
1
V pasáži o přednosti na přejezdu pro cyklisty bych vypustil "před odbočujícími vozidly". Přejezdy bývají zřízené i na rovné silnici, stejně jako přechody. Tedy obecně na signalizovaném přejezdu má cyklista přednost, pokud mu svítí zelená na semaforu pro cyklisty.
U značky "tramvaj" bych doplnil, že tato jen upozorňuje na místo, kde se kříží dráha s tramvají, ale nestanovuje přednost - není to totéž, jako značka "dej přednost tramvaji". Přednost vyplývá z jiných ustanovení zákona, tak jak jsou zmíněny.
Jako značky, které by bylo nutné znát, bych asi nepočítal zákaz předjíždění, stání a zastavení, které se prakticky cyklistů vůbec netýkají. Ještě jsem neviděl, že by někdo zaparkoval kolo v jízdním pruhu. :) Podobně není na místě se na kole řídit značkou "průjezd zakázán". Ta bývá instalována v klidných uličkách, kterými si řidiči zkracovali cestu a kde bylo cílem redukovat motorovou dopravu, nicméně pro cyklisty může být naopak výhodnější upřednostnit jízdu takovou uličkou před jízdou po průtahu obcí.
Jenda 10. 4. 2022, 18:45
5
> Podobně není na místě se na kole řídit značkou "průjezd zakázán". [...] pro cyklisty může být naopak výhodnější upřednostnit jízdu takovou uličkou před jízdou po průtahu obcí.
Jen počkej až přijde Tik. Takové upřednostnění je nelegální, a ty si myslíš, že můžeš porušovat předpisy?! Šup šup, padej na I/4! https://mapy.cz/turisticka?x=14.3379096&y=49.9254605&z=17&pano=1&pid=64214444&yaw=1.339&fov=0.530&pitch=0.051
Tik 12. 4. 2022, 02:51
3
@jenda: obsese intensified... lol
Tonda 12. 4. 2022, 11:48
4
S těmi značkami zakazujícími jízdu se to nedá jinak, než je brát poněkud s rezervou.
U umístění zákazu všech vozidel autor často nepřemýšlí a na spoustě míst měl být zákaz motorových vozidel, situace kdy po cestě se zákazem všech vozidel vede značená trasa.
Totéž jednosměrky, na spoustě míst jsou z důvodu zklidnění oblasti a obrany před zkracováním si cesty auty, ale na to nechat tam projíždět cyklisty už nikdo nepomyslí.
Značky sesedni z kola a veď kolo mě vyloženě iritují, zejména pokud jsem značením naveden na infrastrukturu pro cyklisty a pak se najednou objeví značka "sesedni z kola" nebo "veď kolo". Někdy mám chuť si to vykládat tak, že sesednutím a okamžitým nasednutím je příkaz splněn, případně vedení kola vnímám stejně jako když strojvedoucí vede svůj vlak.
Pokud někam cyklista nesmí, tak máme značky stezka pro chodce a zákaz vjezdu cyklistů a tedy tyto jiné zákazy jsou nadbytečné, jenže ten kdo je umístí si asi myslí, že i přes jejich použití stále vznikla souvislá cyklo infrastruktura, kdežto s použitím značek stezka pro chodce a zákaz vjezdu cyklistů to souvislá cykloinfra zjevně není.
Tonda 12. 4. 2022, 12:06
2
1
Další věc jsou STOPky, úplné zastavení je pro cyklistu méně bezpečné, než pomalý průjezd, protože cyklistovi pak trvá daleko déle, než zase nasedne a rozjede se a opustí křižovatku. viz např.
https://www.youtube.com/watch?v=42oQN7fy_eM
Navíc cyklista má daleko lepší rozhled a výhled a oči jsou necelý metr za začátkem vozidla, takže kde dává smysl mít STOP pro auta to nedává smysl pro cyklisty protože cyklista má dostatečný rozhled dřív než vjede do křižovatky.
Takže ono je těžké všechno důsledně dodržovat, když značení stavěno s ohledem na uata bez přihlédnutí ke specifičnostem jízdy na kole.
Vratislav Filler 12. 4. 2022, 17:35
4
Tonda: toto mají primárně řešit předpisy, a sekundárně ČSN a TPčka takovým způsobem, aby paskvily typu "veď kolo" vznikaly jen v naprosto odůvodněných případech (které by se ve městě typu Prahy daly spočítat na prstech jedné ruky). V některých západních zemích jsou vedlejší zklidněné ulice automaticky cykloobousměrné. Existují značky (v zahraničí) dovolující průjezd rychlostí chůze. Také sem tam (zase ne tak často) výslovně platí, že cyklista může stopku projet. Protože tam ty předpisy nepsali lidi, co na kole jezdí nejvýš někde po lese.
David 20. 4. 2022, 23:10
Docela všeobjímající članek :) Oceňuji zejména fakt, že nenutí cyklistu na přechodu vést kolo a že (jen) správně upozorňuje, že cyklista který při přejíždění po přechodu nesesedne, nemá přednost.
Opatrný bych ale byl s větou: "Přednost dáváte také, když měníte jízdní pruh. Tedy když se třeba řadíte do levého pruhu před odbočením, nebo když vyjíždíte z cyklopruhu, který pokračuje dál." U změny JP před odbočením je to OK. Ale u vyjíždění z cyklopruhu platí § 14 odst. 2: "Přejíždí-li řidič vozidla, pro které je vyhrazen jízdní pruh, z vyhrazeného jízdního pruhu do přilehlého jízdního pruhu, řidič vozidla jedoucí v tomto pruhu mu to musí umožnit snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla. Řidič vozidla ve vyhrazeném jízdním pruhu je povinen dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit řidiče ostatních vozidel." Takže pokud ve vyhrazeném pruhu ukážete, že z něj vyjíždíte, ostatní vám musí dát přednost. A u (ochranného) jízdního pruhu pro cyklisty se toto pravidlo použije obdobně. Viz § 14 odst. 5.
Samozřejmě ale uznávám, že je lepší být opatrný, než placatý.
Karel 23. 4. 2022, 23:01
Atypické případy přednosti zprava na křižovatkách se zatáčející hlavní.
U těch obrázků jsem poněked zmaten. To jako když jedu po hlavní dávám přednost vozidlům jedoucích po vedlejší? Jak jste na to přišli.
Jiří Motýl 26. 4. 2022, 23:56
David: děkuji za připomínku, opraveno.
Karel: nejsem si vědom, že by obrázky ukazovaly takovou situaci, jakou popisujete. Vozidla ve vedlejší ulici dávají přednost vozidlům na hlavní.