Novela zákona měla za cíl zlepšení bezpečnosti bezmotorových účastníků provozu a soustředila se na tři hlavní témata:
Přípravu novely inicioval nárůst cyklodopravy související s covidem a trvala dva roky. Její součástí byly veřejné konzultace, v rámci kterých přišly k tezím zákona desetitisíce komentářů, odezva byla ovšem převážně pozitivní. Změny mohou vypadat do jisté míry revolučně. Zdá se ale, že pro ty, kteří jezdí bezpečně a ohleduplně, se vlastně téměř nic nemění.
Pokud je v britském „Highway Code“ uvedeno “musí / nesmí,” porušení pravidla je přímo přestupek, případně až trestný čin. Pokud je v pravidlech uvedeno “měl by / neměl by”, nejedná se přímo o přestupek, porušení takového pravidla ale povede soud k přiřknutí většího podílu zavinění v případě nehody.
Mnoho pravidel v britské úpravě je formulováno touto měkčí cestou, což je značný rozdíl oproti domácí praxi, která formu doporučení v zákoně nepoužívá – naproti tomu ponechává řadu zákazů bez postihu. Je-li tedy nějaké pravidlo v britské úpravě formulováno jako doporučení, domácí obdobou by byl zpravidla zákaz bez uložení sankce.
Vládnete-li angličtinou, velmi doporučuji podívat se přímo na video, které tento princip vysvětluje velmi podrobně včetně vypořádání se s různými obavami, a ze kterého jsem pro další text čerpal.
Hierarchie účastníků provozu je zásadou, která řadí účastníky provozu podle toho, jak moc jsou při srážce ohroženi na zdraví či životě. Nejvýše zde stojí chodci, obzvláště pak děti, senioři a invalidé. Následují cyklisté, jezdci na koních a motocyklisté.
Dopravní nehoda nějak dopadá na všechny její účastníky, ať jsou zraněni nebo ne. Ovšem ti, kdo řídí vozidla schopná způsobit největší škodu, nesou také největší díl zodpovědnosti za snižování rizika pro ostatní. Tento princip platí nejvíce pro řidiče nákladních vozidel a autobusů, potom postupně na řidiče dodávek, osobních vozidel, motocyklisty, cyklisty a jezdce na koních.
Hierarchie rozhodně neznamená zrušení povinnosti všech chovat se ohleduplně vůči ostatním. Pravidlo v úvodu jasně stanoví, že všichni účastníci provozu mají znát pravidla, která se na ně vztahují, mají se chovat ohleduplně a chápat svou zodpovědnost za bezpečnost ostatních účastníků provozu. I chodci a cyklisté se musí chovat tak, aby brali v potaz bezpečnost svou i ostatních účastníků provozu.
V rámci veřejné konzultace tuto změnu podpořilo skoro 80 % respondentů. Negativní reakce byly založeny převážně na obavách, že zranitelní účastníci provozu – a zejména lidé jezdící na kole – se budou díky hierarchii považovat za beztrestné a budou ji zneužívat k bezohlednému chování.
V reakci na to byla věnována velká péče formulaci všech změn zákona tak, aby bylo zřejmé, že tato hierarchie slabší účastníky provozu zodpovědnosti nezbavuje. Nutno také dodat, že je to vždy bezohledná menšina, která dělá nějaké skupině špatnou pověst, a k bezohlednému chování vedou zpravidla věci jako spěch nebo nedostatečná předvídavost a dovednost jízdy v provozu.
Kdo jezdí v provozu bezpečně a ohleduplně a nespoléhá na to, že jeho bezpečí zajistí ohleduplnost jiných, pravidlo hierarchie na něj nebude mít dopad. A o to jde.
Britské cyklistické spolky novelu obecně vítají, a to nejen kvůli nové hierarchii. Novela upravila řadu dalších podstatných věcí.
Korekce pravidel povede patrně brzy k jistému množství úprav na křižovatkách tak, aby místní úprava přednosti byla v souladu s nově formulovanými pravidly.
A perlička: Při dobíjení elektrických vozidel řidiči nemají vytvářet překážky chodcům nataženými kabely a po dobití vozidla je mají řádně uklidit.
Britská úprava pravidel silničního provozu zavádí či vyjasňuje řadu principů a pravidel, ve kterých nemáme pořádek ani u nás. Princip hierarchie zodpovědnosti je pak snahou narovnat stávající nerovnost dopadů dopravních nehod na zdraví jednotlivých účastníků provozu.
Potřebu narovnání odpovědnosti vůči méně chráněným účastníkům povozu potvrzují i domácí čísla. Při srážkách cyklistů s motorovými vozidly zaviní více nehod motoristé (cca 62 % v roce 2021), zatímco těžké následky jdou v drtivé většině případů za cyklisty (98 % těžkých zranění v roce 2019). Naopak, při srážkách cyklistů s chodci nesou výrazně větší podíl zavinění (65 %) cyklisté.
Pokud se tedy úpravy domácích pravidel silničního provozu mají ubírat směrem k větší bezpečnosti málo chráněných uživatelů ulic, mělo by se jít i u nás podobnou cestou jako v Británii. V současnosti připravovaná novela zákona č. 361/2000 Sb., zahrnující oslabení pravidla 1,5 metru nebo snížení postihů za překročení povolené rychlosti v obci, tímto směrem bohužel nejde.
Zdroje
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz