Otrokovice získaly již po několikáté od účastníků výzvy Do práce na kole první místo a dostaly se tak do Síně slávy. Cykloměstem roku 2022 se stala až druhá Jihlava. Spolek AutoMat, který soutěž Do práce na kole organizuje, letos udělil také cenu „Cykloskokan“. Tu získalo město Uherské Hradiště, kde účastníci a účastnice ocenili rozvoj cyklo-infrastruktury a přístup města k bezpečnosti cyklistů i pěších.
Reakce města na měnící se potřeby obyvatel a jejich požadavků na veřejný prostor, souvisejících především s udržitelnou mobilitou a klimatickou změnou, důraz na bezpečnou infrastrukturu pro všechny účastníky provozu a strategické plánování při budování nové. To jsou jen některé z faktorů, které ovlivňovaly rozhodování o historicky prvním držiteli titulu Cykloskokan roku.
“My se na budování příjemného města pro všechny soustředíme dlouhodobě. O to víc nás těší, že si toho naši obyvatelé a obyvatelky všímají. V loňském roce jsme realizovali např. volnočasový spot podél cyklotras, plánujeme také rozsáhlou rekonstrukci Masarykova náměstí, která počítá i s vodními prvky a novým sjednoceným městským mobiliářem včetně cyklostojanů,” říká starosta slovácké metropole Stanislav Blaha.
Cyklistika je v Uherském Hradišti běžným a hojně využívaným způsobem dopravy, výzvy Do práce na kole se místní obyvatelé a obyvatelky účastní pravidelně a na možnost rekreační cyklistiky láká město i turisty včetně zahraničních. Bezpečnost cyklistů, chodců, ale také bezbariérovost veřejných prostor a možnost pohodlně kombinovat jednotlivé způsoby dopravy jsou jedny z nejdůležitějších priorit vedení radnice.
Se Správou železnic, která ve městě chystá rozšíření železničního koridoru, jednají zastupitelé také o zajištění mimoúrovňového křížení železniční, cyklistické a automobilové dopravy pro větší bezpečnost a pohodlí všech účastníků nejen městského, ale i meziměstského provozu.
“Velmi oblíbeným dopravním prostředkem se u nás stala sdílená kola, které mohou obyvatelé a obyvatelky využívat prvních 15 minut na účet města. To nám určitě pomáhá snižovat počet aut v ulicích. Když se podíváme na záměry pro následující roky, vidíme, že investice do cyklostezek a cyklotrasy mezi budoucími investicemi jednoznačně dominují. Máme ale také připravený zcela nový a efektivnější systém fungování městské hromadné dopravy, abychom lidem pohyb po městě co nejvíce zjednodušili,” říká místostarosta města Jaroslav Zatloukal.
Pro větší komfort cyklistů nainstalovalo město v uplynulých letech na hlavních cyklotepnách také tzv. Stojany pro cyklistovu duši, neboli servisní stojany. “To se také setkalo s velmi pozitivním ohlasem,” dodává Blaha. Společně s titulem Cykloskokan roku 2022 získává Uherské Hradiště od spolku AutoMat účast na odborné exkurzi do Mnichova na jaře 2023.
Vítězem ankety o Cykloměsto Do práce na kole se letos opět staly Otrokovice. Protože pravidla ale třetí vítězství jednoho města v řadě neumožňují, přivítal Spolek AutoMat druhé největší město Zlínského okresu v Síni slávy. Květnové výzvy Do práce na kole se rok co rok účastní větší počet místních obyvatel, mezi nimiž nechybí ani starostka města Hana Večerková. “Účast ve výzvě lidi nastartuje k tomu, aby pak jezdili i mimo sezónu. A to já i osobně podporuji všemi deseti a jezdím samozřejmě taky. Máme spousty plánů na zlepšení infrastruktury tak, aby umožňovala bezpečnou jízdu na kole po celý rok. Jen musíme vyřešit majetkové poměry pozemků,“ říká.
Zlínská cyklokoordinátorka a vedoucí odboru dopravně-správního Renáta Krystyníková dodává, že pro příští rok, které bude pro Otrokovice jubilejní, chystají již teď celou řadu překvapení. “Výzva pro nás rozhodně není o výkonnosti, ceníme si především pravidelnosti a týmového ducha, který výzva pomáhá pěstovat. A samozřejmě také přínosu pro zdraví lidí i města” vysvětluje. K udržitelné dopravě se jako cyklokoordinátorka staví především z hlediska odpovědnosti vůči budoucnosti. “Jezdíme tu i s dětmi, do školek i škol, a to za každého počasí. Pro budoucnost našich měst bude zásadní, jaké návyky svým dětem vštípíme,“ vysvětluje Krystyníková.”
Město Otrokovice také jako první v rámci České republiky přijalo strategii Vize 0 a každý rok ji také vyhodnocuje. “Zaměřujeme se na zranitelné účastníky provozu, monitorujeme a snažíme se odstraňovat místa nehod, do roku 2035 nechceme mít na našem území ani žádná lehká zranění. A počet nehod nám skutečně klesá,” říká cyklokoordinátorka.
Důležitou součástí strategie jsou také tzv. měkká opatření. Mezi ně patří např. Dětská policie, kdy děti společně s policisty kontrolují provoz, spousty akcí zde probíhá právě v rámci Evropského týdne mobility. Edukované děti pak aktivně pomáhají měnit i návyky dospělých. “To, že jsme v Síni slávy nás ale rozhodně v našem úsilí neoslabí a 100% pravidelnost hodláme dodržet i příští rok,” ujišťuje Renáta Krystyníková.
Nejvíce bodů v soutěžní kategorii Cykloměsto Do práce na kole 2022 získaly sice Otrokovice, ale pravidla nepřipouštějí udělit titul žádnému z měst, které bylo oceněno v minulých dvou letech. Otrokovice tak vstupují do Síně slávy a titul získává město, které se na žebříčku umístilo na 2. místě – tedy Jihlava.
V Jihlavě si uvědomují důležitost podpory udržitelné mobility. „Šestnáct let jsme tu systematicky pracovali na tom, abychom vytvořili lepší podmínky pro cyklodopravu – to znamená lepší infrastrukturu. V roce 2006 jsme měli 600 metrů jedné cyklostezky, dnes máme v Jihlavě 24 kilometrů cyklostezek jen na území města. Pak tu máme cykloopatření, jako jsou cykloobousměrky a plánované ochranné cyklopruhy v hlavním dopravním prostoru. No a potom děláme měkké aktivity jako Evropský týden mobility, cyklojízdy a právě podporu akce Do práce na kole,” vypočítává Jaroslav Vymazal.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Jenda 30. 9. 2022, 16:28
1
Promiňte, ale potřeboval bych vysvětlit ty fotografie (soudím jen z nich, na místě jsem nikdy nebyl).
- „Křižovatka v Otrokovicích“ - použití je takové, že když tam přijedu (odjinud než z východu, kde je cyklostezka), tak před kruháčem udělám ostrou zatáčku doprava, následně při zdolávání kruháče delší cestou než po silnici dávám až 4x, resp. 8x (pokud počítáme zvlášť každou stranu ostrůvku) přednost, a pak se zase ostrým zatočením vpravo zařadím na silnici? U kruháku bez tohoto „cykloopatření“ dám přednost jednou při vjezdu a pak ho můžu obkroužit celý a nic neřešit, a jeho „exity“ jsou podstatně méně ostré zatáčky.
- „Dánský pás“ - z fotografie nechápu, jak mám dál pokračovat (pokud chci jet dál po hlavní), pokud po něm jedu. Nakreslený proužek mě zavede na dlážděný chodník, na kterém jsou sloupy a následně se tam připojuje vedlejší ulice a jedná se o zatáčku a křižovatku, takže pro mě to asi znamená skoro zastavit a ostře zabočit do silnice?
Navíc kdybych tam jel a viděl to co vidí fotograf, tak bych vůbec nespoléhal na to, že mi dají přednost lidi vyjíždějící z té vedlejší za křovím - minimálně mi do cesty vystrčí čumák auta, aby se mohli za křoví rozhlédnout.
To celé vypadá situováno z kopce, takže s očekávanou rychlostí alespoň 30.
Vít 1. 10. 2022, 00:34
1
Jenda - tahle infrastruktura ale není mířená na vás (předpokládám, že zkušeného cyklistu). Stezky oddělené od silnice jsou mnohem bezpečnější pro nováčky, rodiny s dětmi atd. Přednost je docela na hovno, ale holt to tak je. Já mnohem radši dám několikrát přednost, pokud to znamená, že mě na tom kruháku nikdo nesejme.
Jenda 1. 10. 2022, 16:52
OK, kruhák chápu, ale furt mi není jasné jak se používá ten cyklopás :)
Naprosto zásadní problém ale je, že bohužel v současné situaci je nejasné, zda mohu infrastrukturu „nemířenou na mě“ nepoužít (jak legálně, tak prakticky - nebo mě někdo bude ostřikovat savem, najíždět na mě, troubit na mě, volat na mě z okýnka sprostá slova a budou mě zastavovat policajti, a pak budu muset 3x na úřad řešit správní řízení a 2x k soudu, abych případ vyhrál, a během toho utratím desetitisíce ve stráveném čase a právních konzultacích, a pak dostanu náhradu nákladů ve výši 500 Kč). (to s tím správním řízením a soudem se zatím nestalo mně, ale kamarádovi s autem) Výsledkem pak je kompletní pokažení takové silnice pro lidi co tam už jezdí, a přesto jsou takové věci široce nekriticky aplaudovány?!
Ještě lepší by pak bylo, kdyby byla infrastruktura „mířená a nemířená na mě“ odlišená třeba barvou nebo jinými značkami, aby se mi nestalo, že jsem buď někam nalákán a pak zjistím že není jak pokračovat, nebo že omylem nevyužiju infrastrukturu, která by byla super.
Kuba 1. 10. 2022, 17:11
1
Jenda: ty přednosti jsou bohužel v české legislativě nanic, ale až tak hrozný to není - pás kolem kruháku je obousměrnej, takže ať pojedete odkudkoli kamkoli, budete přejíždět maximálně dvě větve, těch osm dávání přednosti nehrozí, to byste musel kruhák obkroužit dokola a vracet se zpět.
Jenda 1. 10. 2022, 17:43
Kuba: Jo, toho už jsem si taky všiml, ale jet to „v protisměru“ znamená odbočit před kruhákem „přes cyklopřejezd doleva“, což znamená že auto za mnou musí zastavit a pak musím dát přednost autům v protisměru (opouštějícím kruhák), což je dost na nic. (a nebo odbočit nepřímo, což zase znamená dání přednosti navíc a hlavně se nějak otočit)
Kuba 1. 10. 2022, 18:28
Jasně, pokud člověk pojede proti srsti, musí vyřešit přednosti i na tom svým příjezdovým rameni, ale v některejch kombinacích to bude o dost kratší.
Nightrider 3. 10. 2022, 17:17
Podle mého názoru by nejlepší řešení toho kruháku bylo ubrat trochu asfaltu: jednoduchý příjezd ve tvaru T, bez ostrůvků a dálničních rádiusů, každého spolehlivě zpomalí na 20 a pak by nebyl problém jet na kole po silnici.
Na fotce dánského cyklopásu je nejspíš vidět jeho konec. Dlážděný chodník plný sloupků nenápadně upozorňuje, že tady z té nejbližší snížené obruby už je vhodné sjet do silnice :-).
Pavel Mašek 6. 10. 2022, 17:15
@clanek
- 16 let, ach jo, proc u nas trva vse tak dlouho
@Jenda
- dáte prednost jen trikrat max, tyhle se nedelaji jako okruzni krizovtka s prednosti jizdy zprava