V pražské čtvrti Karlín přibyly desítky nových vyhrazených stání pro kola i motorky. Nachází se v dopravních stínech nebo slouží jako výhybny, zatím bez stojanů. Praha 8 tak řeší problém s parkováním skútrů, koloběžek a kol. Rekola v reakci na to přechází na režim „mikrozón“, růžová kola již nepůjde parkovat kdekoliv.
„Sdílené koloběžky poházené po chodnících lidé oprávněně kritizují. Volná místa pro ně se ale nehledají snadno,“ vysvětlil pro Aktuálně.cz radní Prahy 8 a předseda komise pro dopravu Martin Jedlička. „Naší snahou je pokud možno nerušit stávající parkovací místa pro automobily, protože i ta slouží občanům,“ dodává. Stejně tak má iniciativa řešit parkování skútrů a motorek. Ty sice z hlediska zákona mají nárok na stání v modrých zónách, dle ale radního mnohdy zabírají víc místa, než je potřeba.
Parkovací místa byla vytipována na místech, kde by automobily stejně nemohly parkovat. Tedy v dopravních stínech před přechody či v okolí stromů. Cyklostání se v několika případech nachází také na chodnících (Florenc, Lyčkovo náměstí) a v případě ulice Březinova a Petra Slezáka si je policie vyžádala jako výhybny v obnovených cykloobousměrkách.
Ani samotným radním se nelíbí ohraničení nových míst neestetickými zelenými balisety. Podle nich to bylo nutné kvůli normám. Ve stáních chybí i stojany na jízdní kola, které by bezpečné opření a uzamknutí soukromých kol umožnily. Policie pro Aktuálně.cz řekla, že se to nezmění ani do budoucna: „Umístění stojanu nesmí tvořit pevnou překážku. Případně musí být kolem umístěna ochrana jako obrubník či směrový sloupek,“ vysvětlila tisková mluvčí Martina Špryslová.
Jenže jinde to jde, například na třech místech v Praze 1. Na Staroměstském náměstí jsou stojany bez balisetů ve vozovce umístěny už od roku 2019, nedávno byly stojany do vozovky přidány v ulici Pařížská a na náměstí Franze Kafky. Místo zelených baliset byly ohraničeny decentními balisetami atracitovými, imitujícími klasické sloupky, potažmo kamennými kvádry.
Sdílená kola nebo koloběžky od firem Rekola, Bolt či Lime lze v reakci na nová cyklostání v Karlíně i Holešovicích nově parkovat už jen v mikrozónách. Provozovatelé zónový systém opustili po dohodě s městskými částmi Praha 7 a Praha 8. Podle Rekol již před zavedením končilo 57,6 % jízd na vyhrazených místech.
Podobný systém pod názvem CYRIL funguje v Praze 3 od roku 2020. Mikrozóny na území celého města již od začátku působení vede firma s šedomodrými sdílenými koly Nextbike.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Tomáš 22. 9. 2022, 10:09
5
Pro me osobne to teda rekola cini ram o dost mene atraktivni, k ceste to prida minutu dve a hlavne clovek musi hledat na mobilu, kde ze je ta zona a tak huste jako parkovani aut to neni ani nahodou. A treba u nas na Invalidovne je pro jistotu zona jen jedna. Asi jsou sdilena kola jen pro hipstery ze stare zastavby nebo co. Pritom predtim vsude po sidlisti kola byly, jezdi se tu s nimi.
Kuba 22. 9. 2022, 18:52
3
Tomáš: Podle mě maj pravdu v tom, že freefloat je s rostoucím počtem kol a dalších sdílenejch prostředků neudržitelnej. I když se Rekola nadprůměrně snažily to hlídat, stejně občas někomu jejich kolo nepříjemně překáželo. Řada potenciálních problémů totiž uživatelům ani nedojde, i když se snažej. A ne každej to rozlišuje, co je jaké firmy, pro řadu lidí je to všechno "jedna verbež" a pak je dobrý mít argument, že přece jejich kola parkujou jen na jasně určenejch místech. Když budou ty zóny dostatečně hustě, fakt to nevidím jako problém.
Jako problém vidím tu druhou část, tedy jedinou zónu na celý sídliště za Invalidovnou, to je fakt málo. Tam by se jich hodilo určitě víc. Aspoň tak hustě jako mezi sousedními kancly.
Tomáš 22. 9. 2022, 19:04
1
Mně by to přišlo ok, když bych měl od místa na parkování kol vždy nejdále padesát metrů ke svému cíli. Tzn .jedno stání kol na každých sto metrech. A to prostě ani teď v Karlíně není. O Invalidovně už ani nemluvě. Třeba na Křižíkové mezi Thámovou a Šaldovou nebo na Pernerové mezi Thámovou a Kollárovou je to 250 metrů. Že kolo nemůžu nechat nikde u historické Invalidovny je taky mimo. By si člověk myslel že park je takový přirozený cíl a zdroj cest.
Kuba 22. 9. 2022, 19:27
1
Jo, tlačit na radnice, aby dál zahušťovaly parkovací infrastrukturu pro kola a spol. bude bohužel nutný. A v řadě jiných čtvrtí ještě daleko víc, než v tom Karlíně. Ale nemá smysl plakat za freefloat systémem, kterej fakt s dalším rozvojem udržet nepůjde, spíš by mu bránil (zvyšoval odpor lidí včetně politiků na radnicích).
Tomáš 22. 9. 2022, 19:43
1
Já moc nevím, zda tomu argumentu věřím. V městech, kde se na kolech opravdu jezdí, jsou přece (soukromá) kola všude (jako teď auta). Tzn. pak není vůbec důvod mít stanicový systém půjčovaných kol.
Kuba 22. 9. 2022, 19:56
2
Co vím, tak se i ve městech, kde se jezdí opravdu hodně, snažej parkování kol směrovat do připavenejch míst. Který se snažej dělat tak, aby bylo hustý, pohodlný, bezpečný. A živelný parkování kol všude označujou za problém, kterej je potřeba řešit (a kterej se snažej řešit). Z našeho pohledu to třeba vypadá, že maj kola úplně všude a náhodně, ale ve skutečnosti v tom zdánlivým chaosu bývá systém.
David 24. 9. 2022, 01:42
1
A jak je to v zahraničí? Mám pocit, že kde to funguje, jsou kola všude. Včetně sdílených.
cyklo_pruda 10. 10. 2022, 13:22
1
Žil jsem v Lipsku, soukromá kola naprosto všude i přes mraky cyklostojanů. Ploty, lampy, značky, zábradlí v domech, narvané vnitrobloky činžáků. Ano, žil jsem v bublině, tedy nevím, jestli to někomu vadilo, ale hádám, že když jo, stejně s tím nešlo nic dělat, protože byl v naprosté menšině a buďto se přes to přenesl nebo řeže pláště dodnes.
Opak toho, co je tady. Tady se to řeší remcáním, protože 95-99 % procent lidí na kolech nejezdí ve městech, tedy jim kola "zavází". Tím, že jsou městšní necyklisti, tak se nedokáží vcítit do druhé strany aneb řidič osobáku nadávající na dodávku dočasně parkující na chodníku z důvdou stěhování protože "Proč ty vole stojíš na (pozn.: 4 m širokém) chodníku!", asi proto, že nejbližší místo pro zaparkování 6 metrové dodávky je tak 2-5 km.