Byly propojeny již dříve realizované cyklopruhy v ulicích Zborovská (2019) Matoušova, V Botanice, Preslova (2021) a na Jiráskově mostě (2022), které tak nyní tvoří jeden celek.
Rekonstrukce křižovatky přinesla také vazby mimo automobilový provoz, a to na chodníku. Byly zde vyznačeny tři sdružené přechody pro chodce a cyklisty, které umožňují dostat se na chodníky Jiráskova mostu. Ten pro kola zatím plně legalizován nebyl, ačkoliv je to dle dokumentace v plánu a dle informací redakce by k realizaci mělo dojít k řádu dnů.
Kromě bezbariérových přechodů vznikl nájezd na chodník směrem z ulice Matoušova. Ten pomocí sdružených přechodo-přejezdů umožňuje buď nepřímé odbočení vlevo (do ulice Hořejší nábřeží) nebo pokračování po mostě.
Realizace má ale i několik nedostatků. Ačkoliv došlo ke scelení cyklopruhů, na kole se zde velká část lidí stále nemusí cítit bezpečně. Auta jezdí rychle a v některých místech řidiči motorových vozidel cyklopruhy nerespektují.
Směrem na druhý břeh končí cyklopruh uprostřed mostu a bez jakékoliv ochrany cyklistu „vyplivne“ do rušné křižovatky pod Tančícím domem. Ač se rekonstruovala loni, na cyklistickou dopravu zde „nezbylo“ místo. Pokračování rovně po Resslově v provozu je velmi nepříjemné. Odbočení směrem centrum přes tři pruhy doleva také není nejbezpečnější. Jako jediná rozumná možnost se tak jeví odbočení doprava.
Nepřímá levá odbočení bohužel v takto rušné světelné křižovatce české předpisy zřídit stále neumožňují, ačkoliv v řadě jiných států je to běžným standardem.
Poměrně zajímavá, i když spíše marginální, novinka vznikla na předpolí mostu před Diezenhoferovými sady v části ulice Janáčkovo nábřeží. I když zde má ulice velkolepou šířku 8,7 metrů, cyklopruh zde nadále chybí, přitom by se bez obtíží vešel.
Přesto tu ke změnám došlo, nově je je předsunuté stání před semafory v rámci levého i pravého pruhu. Jak si pozorný čtenář všimne, oba pruhy jsou přitom určeny jako odbočovací vlevo, v takovém případě většinou nejkrajnější pruh pro odbočování cyklistů určen nebývá. Dle názoru redakce se zjevně jedná o snahu lidem jedoucím v provozu dále do Zborovské umožnit bezpečnější řazení do jejich levého odbočovacího pruhu již v tomto místě. Za křižovatkou by na podobný manévr bylo vzhledem k silnému provozu poměrně málo času, navíc v nepřehledném úseku za zatáčkou.
Pro odbočení vlevo, ať již levým, nebo pravý pruhem by ale za současné situace bylo patrně nejbezpečnější zabrat pruh. Na podobný manévr je ale šířka současných pruhů poměrně velkorysá. Je tak s otazníkem, zda by nakonec nebylo lepší pruhy mírně zúžit cyklistickým pruhem pro jízdu rovně dále po nábřeží. Velmi obdobně s řešením na konci Žitné na Karlově náměstí. S tím rozdílem, že by oba dva pruhy umožňovaly odbočení cyklistů vlevo.
Pokud přihlédneme k tomu, že šlo především o pěší úpravy, obnova křižovatky pozitivně ovlivnila i cyklistickou dopravu. Jízda je nyní o něco bezpečnější, řidiči s lidmi na kole počítají a dají se snáze předjet zdejší časté kolony.
Uvidíme, zda se v následujících letech podaří vyřešit návaznosti a třeba časem ochranné cyklopruhy „překlopit“ do skutečně segregované infrastruktury. V místě má dle plánů města do budoucna docházet ke křížení nadřazených cyklotras A8 a A1, místo by si tak podobný standard infrastruktury skutečně zasloužilo.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Vítězslav Vraný 9. 4. 2023, 14:09
4
3
Kdysi jsem po Praze na kole jezdil. Tehdy žádné cyklopruhy nebyly. Dnes se odvážím jen na periferii a když na to přijde, nepohrdnu chodníkem. Nejsem v počítačové hře v nesmrtelném módu. V centru Prahy na kole, nebo elektrokoloběžce? Jedině v samostatném pruhu, fyzicky odděleném od silnice.
mirek 9. 4. 2023, 16:25
10
Tady už mělo být oddělené řešení. I když v běžném provozu jezdím, na Městském okruhu se fakt nechci motat s auty ve třech pruzích, už vůbec ne v prostředním pruhu. A že bych tudy jel s manželkou nebo s dítětem, to už vůbec nehrozí. Takže chodník. Aspoň že teď už legálně.
Jinak to přemalovávané značení na novém asfaltu je děs, vždyť stačí když je mokro a z auta není pořádně poznat, kudy má člověk jet. Proč se to nikdy nepovede udělat pořádně na první pokus?
Martin M 9. 4. 2023, 16:40
8
1
Za me super. Jezdil jsem tudy denně do práce a byl to děs. Takhle se to da celkem bezpečně projet. Škoda jen, že chybí návaznosti na P2. Zatím jen Oto zkušené cyklisty vzhledem k provozu, ale ja jezdím raději tady v zácpě, než někde na okresce.
TraDa 28. 4. 2023, 00:54
Jezdím přes most téměř denně do práce. Jedná se o citelné zlepšení.
Směrem na Smíchov jedu cyklopruhem, opačným směrem jedu po chodníku a sjíždím na náplavku.
Velice by prospěla úprava nájezdu na chodník u autobusové zastávky, kde začíná úsek povolené jízdy po chodníku - obrubníky na mostě jsou dost vysoké. Několik desítek metrů na začátku mostu cyklopruh ještě není, protože v opačném směru je odbočovací pruh a není na něj místo.
Další zlepšení by bylo snížení obrubníku pro nájezd zpět na silnici v úseku začáktu cyklopruhu - klidně s naznačenou předností vozidel na silnici.