Co chystají městské části: Praha 8 – Tomáš Slabihoudek

Publikováno: 12. října. 2023, 8 min. čtení
Aktualizováno: 19. listopadu. 2023
Publikováno: 12. října. 2023, 8 min. čtení
Aktualizováno: 19. listopadu. 2023

Od komunálních voleb uběhl již téměř rok a my se ptáme pražských radních pro dopravu Prahy 1 až Prahy 22. Jaké jsou jejich plány s cyklistickou dopravou? Pokračujeme s městskou částí Praha 8, která má 104 tisíc obyvatel. Zahrnuje Karlín, Kobylisy, Bohnice, Čimice a části Libně i Troji. Na naše písemné dotazy odpovídá Tomáš Slabihoudek, radní pro dopravu za TOP09.

Plánujete v nadcházejících letech ve Vaší městské části výstavbu nové cyklostezky, značení cyklopruhů nebo legalizace průjezdů na kole? Kde?

V červnu 2023 jsme otevřeli druhý úsek rozšířené a nově zrekonstruované stezky pro pěší a cyklisty, přidali veřejné osvětlení a byla napojena na novou Štvanickou lávku. Dále plánujeme žádat o vyznačení sdruženého přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty vedoucí z Karlína z ulice Šaldova přes Rohanské nábřeží do ulice Breitfeldova, aby se dalo lépe dostat právě na novou cyklotrasu A2. Totéž jsme již žádali v ose Thámova-U Mlýnského kanálu, to již řešíme s MHMP.

Po rekonstrukci ulice U Českých loděnic a dokončení asfaltu v Karlíně bude nejslabším článkem trasy A2 souběh s ulicí Povltavskou. Výstavba nové stezky měla začít už v roce 2021, jaký je nynější harmonogram?

Ohledně novostavby cyklostezky A2 podél Povltavské ulice (přímo u řeky) došlo po dohodě s hl. m. Prahou a Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) k přehodnocení finální podoby této stezky, její šířky a povrchu. Společně chceme zachovat přírodní ráz tohoto místa, a proto došlo po mnoha jednáních ke změně projektu, který bude reflektovat jeho historickou podobu, včetně povrchu, který nebude živičný (asfalt), ale bude se jednat o kombinaci mlatového povrchu a kamenné dlažby. Bude to tedy stezka kolem Vltavy spíše pro klidovější využití, procházky, pomalé cyklo, volný čas u řeky. Proto došlo k dokončení rekonstrukce první fáze, tj. od Libeňského zámečku až k ulici Povltavská a aktuálně probíhá projednávání změny stavby na stavebním úřadě. Realizace se předpokládá příští rok. Zároveň bylo také dohodnuto (a v současné době již TSK projektuje) významné zlepšení cyklo spojení v ulici Povltavská (vrchní část), kde bude rozšířen chodník na šířku 3,5m a bude zde dopravní značení stezka pro pěší a cyklisty. Součástí projektu je úprava povrchu, přesunutí lamp veřejného osvětlení, odstranění středového svodidla a nová propojení obou úrovní dvěma schodišti s prostorem pro zaparkování. Cyklotrasa A2 tímto konečně dostane důstojnou a poměrně kapacitní podobu i v problematickém úseku podél Povltavské, kterou si zaslouží.

Praha 8 je rozsáhlá městská část s řadou sídlišť obsluhovaných ulicemi se silným provozem. Bude městská část připravovat cyklostezky v souběhu s ulicemi typu Střelničné, Čimické, K Pazderkám, apod.

Podél ulice Střelničná a podél ulice K Pazderkám se připravuje úprava dopravního značení, která povolí vjezd na chodník v těchto trasách.

Spor ohledně cykloobousměrek v Karlíně skončil. Uvažuje městská část o zřízení dalších cykloobousměrek, tak aby se lidé na kole vyhli rušným ulicím? Případně, kde?

Průběžně se věnujeme podnětům, které dostáváme od občanů. Cykloobousměrky můžeme legalizovat po projednání s odborem dopravy a dopravní policií. Obecně řečeno se tomu nebráníme, pokud je po tom v některých úsecích poptávka. Ostatně právě v Karlíně jsme zavedli cykloobousměrky plošně již v roce 2012, jako jedni z prvních v Praze. Následný spor, který se týkal především státní správy, mě nijak netěšil, a naopak jsme s kolegy iniciovali sérii jednání, která nakonec přispěla k jeho vyřešení.

Bude městská část zlepšovat podmínky pro jízdu z centra ve stoupáních na sídliště legalizacemi chodníků nebo úpravami dopravního režimu, například v ulici Trojské?

Rekonstrukce Trojské ulice je aktuálně v přípravě na TSK. V rámci této rekonstrukce bude myšleno i na cyklisty.

Je v plánu doplňovat v ulicích stojany na kola?

Průběžně žádáme o cyklostojany na základě podnětů občanů, v některých ulicích bojujeme s tím, že stojany nelze osadit kvůli množství sítí. V nedávné době jsme od TSK nechali osadit cyklostojany v ulicích nám. Dr. Václava Holého a v ulici Pernerova (u křižovatky s Thámovou), a kolegové z odboru dopravy se zabývají i dalšími místy.

Co vy a bikesharing? Usilujete o hustší síť parkování pro sdílená kola / jejich rozšíření?

Od loňského roku průběžně vyznačujeme parkování pro kola + koloběžky + skútry/motocykly na vozovce, ve většině případů v dopravních stínech nebo místo žluté čáry před přechody. Dnes jich máme cca 30 v Karlíně, cca 7 v okolí Palmovky (+ 5 nových lokalit na chodníku přímo u vstupů do metra, ty jsou určené jen pro kola a koloběžky) a cca 10 v okolí Ládví.

V přípravě jsou další lokality pro Karlín a Libeň. Místa mohou samozřejmě využívat k odstavování i služby bikesharingu a vždy jednáme s provozovateli, aby pro své uživatele povolovali odstavování na těchto místech.

Jak jinak hodláte zlepšovat na vaší městské části podmínky pro jízdu na kole?

Naším cílem je budování oddělené infrastruktury pro všechny druhy dopravy. Nesmí se již stávat, že při rekonstrukcích budou jednotlivé druhy dopravy svedeny do jednoho dopravního proudu, tak jak se to stalo například v roce 2018 při rekonstrukci ulice Zenklova. Vznikl tak velký problém především pro městskou hromadnou dopravu a v současné době je tato ulice dokonce nejhorší co se zdržení MHD týká v celé Praze. To samozřejmě neprospívá ani prostupnosti pro cyklo dopravu.

Která stavba či změna v aktuálním volebním období nejvíc pozitivně ovlivní pěší a cyklistickou dopravu ve vaší městské části?

Bude to především úprava ulice Povltavská (viz bod 2). Zmizí nevhodný bílý pruh na chodníku, odstraní se nepříjemné překážky ve formě sloupů veřejného osvětlení, a naopak vznikne oddělený koridor pro cyklo provoz.

Jaké zahraniční město je pro Vás v oblasti dopravy inspirací? 

Všude tam, kde se daří jednotlivé proudy dopravy od sebe oddělit, prospívá to tak všem účastníkům provozu.

Pohybujete se někdy městem na kole? Proč ano, proč ne? 

Jsem spíše rekreační cyklista, takže si s rodinou rád zajezdím mimo město.

Sledujete náš magazín?

Ano.

Děkujeme za rozhovor!

Články týkající se Prahy 8 najdete na Městem na kole zde. Rozhovor ze začátku minulého volebního období (2018–2022) bohužel nemáme.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Tomáš 12. 10. 2023, 07:56

By mě zajímalo, ktere mesto, kde se dopravu dari oddelit, ma na mysli.

Ondra 12. 10. 2023, 10:14

I supercykloměsto jako Amsterdam má ulice, kde jsou auta a kola dohromady. V podstatě žádné takové neexistuje.

mirek 12. 10. 2023, 18:59
21

Takže místo normální smíšené cyklostezky tam bude kamenný povrch nepříjemný pro chodce, nepříjemný pro cyklisty, nepříjemný pro rodiče s kočárkem, nepříjemný pro běžce. Tak hlavně že nebude "narušen přírodní ráz místa" přímo u silnice, kde je intenzita přes 30 000 aut denně...

Kuba 12. 10. 2023, 19:27

Ondra: pro nás je Amstr supercykloměsto, v rámci NL ale za špičku považovanej AFAIK není, to spíš Utrecht, Delft a podobně. Nicméně i tam jsou některý ulice dohromady (samozřejmě jsou to ulice pro to vhodný).

Nejoddělenější, co jsem osobně zažil, je asi severofinský Oulu - tam je opravdu síť cyklostezek do značné míry na silnicích nezávislá. Až na ty opravdu klidný uličky mezi rodinejma domkama. A taky s výjimkou centra. Pravda to centrum není nijak velký a i v něm jsou části oddělený, ale opravdu stoprocentní oddělení to holt není. Nicméně 90 % +bych v Oulu tipoval.

Jan Fiala 12. 10. 2023, 20:32

"Všude tam, kde se daří jednotlivé proudy dopravy od sebe oddělit" - není pravděpodobně myšleno jedno konkrétní město, ale ty části různých měst, kde se podařilo dopravu oddělit.

Kuba 12. 10. 2023, 20:52

Jan Fiala: to je ale dost nanic. Nikde (a ve městě typu Prahy tuplem ne) to nepůjde všude. Ale když se na ty části a ulice, kde to nejde, vykašlem úplně, znamená to, že i pro ty motivované na kole jezdit bude kolo použitelné jen na nějakou část měst.
Narážím teď na to u e-carga. Rád bych si ho pořídil a v jiném městě by to pro mě byl no-brainer. V Praze furt váhám, protože investice je to nemalá a potřeboval bych, aby mi, pokud ho koupím, pomohlo vyřešit větší podíl cest. Jenže s tím, jak Praha na cykloinfrastrukturu kašle, není moc perspektiva, že by se to zlepšovalo.

Zdenek X 12. 10. 2023, 21:25
3
5

@Mirek: bud jste text pochopil a presto se vam to nelibi, nebo si vyjadreni p.Slabihoudka prectete jeste jednou (a ti, co vam dali pozitivni hodnoceni, take). Stezka tesne u brehu nebude pouze "kamenna", ale kombinace "mlat a kamenna dlazba" i pro pomale cyklisty, tj. asi dva pruhy, kazdy s jinym povrchem (fakt bych se nebal o to, ze si projektant neuvedomuje, ze v miste urcenem na prochazky budou jezdit kocarky). A radni dale jasne uvadi, ze pro (rychle) cyklisty vznikne luxusni oddeleny 3.5 metrovy "chodnik" nahore hned podel silnice zrejme za desitky milionu, protoze se chodnik bude rozsirovat, budou se rusit svodidla a presouvat ty vysoke sloupy verejneho osveteleni. Co byste si jeste predstavoval?

Protoze radni cte MNK: diky, za me zamer dobry a spravny, ted jeste najit penize a realizovat :-).

Richard 12. 10. 2023, 22:11
1
13

Plány slibné. A kde lidé na Praze 8 složí hlavu, když se staví cyklostezky a ne byty pro začínající mladé lidi

mirek 13. 10. 2023, 11:33
9
2

ZdenekX: Přitom o ten "luxusní chodník za desítky milionů", podél špinavé smrduté stoky pro auta, nikdo nestojí.
VLTAVSKÁ cyklostezka má vést podél Vltavy, když to jde. Ať je asfaltová
a dostatečně široká jako v Karlíně a je to ok pro všechny. Není to žádná rezervace, ani přírodní ani památková, aby se tam muselo šaškovat s kameny a mlatem.

Zdenek X 13. 10. 2023, 11:44
2
4

@Mirek: nikdo nestoji ... ale nepovidejte. Tak si prectete, co pozadoval V.Filler v clanku https://mestemnakole.cz/2018/04/zapisky-breznove-dubnove-cyklokomise/

Co V.Filler chtel, to ted hodla P8 dokonce v lepsim baleni realizovat. Nevidite si ani na spicku nosu, jsem si celkem jist, ze po tom nabrezi pod stromy (snad nepadnou) bude chtit korzovat docela dost lidi.

mirek 13. 10. 2023, 15:12
6
1

ZdenekX: Problém s chápáním textu? Nikde tam nepíše, že odmítá kvalitní (!) stezku podél vody. Jenže Praha 8 nejdřív navrhovala úzký paskvil u vody. Než tohle, tak Filler zmiňuje rychlou a levnou úpravu stezky nahoře (ne ty vaše "desítky milionů").
Až později přišla Praha 8 s variantou, že dole vznikne cestička z kamenů a cyklisti si budou muset zajíždět horem, kde se to přebuduje na obousměrnou stezku. Ale ta nejlepší varianta - dostatečně široká a kvalitní stezka spodem - nějak záhadně nikoho "nenapadla".

mirek 13. 10. 2023, 15:17

Jinak se klidně vsadím, že pokud to vznikne v této podobě, bude spodem jezdit tolik lidí, že se stejně časem bude muset mlat nahradit asfaltem (viz třeba A2 v Karlíně). A horní trasa budou jen vyhozené peníze a další pomník ideologie "podívejte-se-co-děláme-pro-cyklisty-a-oni-si-toho-stejně-neváží".

Zdenek X 13. 10. 2023, 18:00
2
1

@Mirek: Jestli nejaky rychly cyklista bude mit vybudovanou 3.5 m sirokou paralelni cyklostezku (az budou obe existovat, ta horni se teprve projektuje, ta u reky se uz bude realizovat) a presto zustane na dolni ceste, ktera je charakterem zjevne primarne urcena na jiny ucel (a kde budou ty kocarky kodrcajici se dlazbe, jak predikujete), je vul. S tim se asi neda nic delat. Osobne bych spise odhadoval, ze az budou obe vetve existovat, na to spodni korzo bude osazena znacka typu "zakaz vjezdu cyklistu/sesedni z kola/..." a tim budou vykazani na (v te dobe existujici) horni cyklostezku. Ja bych to jako radni udelal, predevsim kdyby takovych volu bylo vic a nastaly problemy (bohuzel se s tim svezou male deti na kolech, ale jejich nelegalni jizdu po korzu snad budeme tolerovat). A udelal bych to i proto, ze takove reseni bude vyhovovat vyrazne necyklisticke vetsine.

Rikat, ze tam nebudete jezdit, protoze to luxusni reseni vede podel "spinave smrdute toky pro auta", je v mych ocich dalsi ulet. To jsem potom docela zvedav, jak si predstavujete nejake oddelene reseni podel Plzenske, Belohorske, Evropske, ... (jsem ze zapadu, doplnte si podobne tepny na pravem brehu, ktere nemam tak najete), kde moznost udelat cyklostezku na brehu reky neni (tam neni casto misto zadne). No nic, vypinam laptop a jdu se vydat na kole k domovu po smrdute Belohorske. A dnes to mam jeste vyjimecne zpestreno jizdou do Stodulek po Slanske a Jeremiasove.

Jenda 14. 10. 2023, 14:30

Úplně se ve sporu neorientuji, ale myslím, že tohle „Jestli nejaky rychly cyklista bude mit vybudovanou 3.5 m sirokou paralelni cyklostezku [...]“ by chtělo nějaké dopravní značení „cyklisté takové a takové úrovně tudy“ - samozřejmě pro lidi co tam jezdí pravidelně a znají to, budiž, ale jak to má poznat někdo, kdo tam pravidelně nejezdí.

mirek 14. 10. 2023, 21:12
4
1

Dávat na cyklostezku značku "zákaz vjezdu cyklistů/sesedni z kola"? Vám už slušně hrabe. Trasa podél hlavní silnice je ok v případě, že není jiná rozumná alternativa. Tady ta alternativa je a Praha 8 ji chce zadusit nevhodným povrchem, který se později stejně bude muset předělat a vyhodí tak další miliony oknem.

Zdenek X 15. 10. 2023, 14:29
3
4

@Mirek: nepochybuji, ze v mnoha smerech mi hrabe, nicmene v tomto pripade vim, o cem se bavime a co v ruznych clancich zaznelo (vcetne odkazovaneho clanku V.Fillera, ktery interpretujete chybne). O tom, co je a neni cyklostezka, nerozhodujete vy ani ja, ale mesto. A radni se vyjadril jasne: "... Bude to tedy stezka kolem Vltavy spíše pro klidovější využití, procházky, pomalé cyklo, volný čas u řeky ... Zároveň bylo také dohodnuto (a v současné době již TSK projektuje) významné zlepšení cyklo spojení v ulici Povltavská (vrchní část), kde bude rozšířen chodník na šířku 3,5m a bude zde dopravní značení stezka pro pěší a cyklisty. " Tedy mesto chce udelat tu luxusni (avsak pro vas "smrdutou") cyklostezku nahore. A zatimco vy se vsazite, ze i pri existenci dvou paralelnich komunikaci dojde nakonec k prepracovani i dolni (korzovni) kvuli (z meho pohledu sobeckeho) chovani cyklistu na poradnou asfaltovou cyklostezku (tj. najednou tam budou dve), ja se domnivam, ze v pripade opakovanych konfliktu budou cykliste vykazani nahoru nejakou znackou.
Je to naprosty bizar, tady se opakovane vola (mozna vy ne) po oddelene infrastrukture, a kdyz se mesto rozhodne ji vybudovat (3 zcela oddelene rezimy: auta, cyklo, pesi) a to v pomerne luxusnim pojeti (zadna zajizdka pro cyklisty, pouze jednotky metru na jednom kilometru), tak je moc u silnice a moc smrdute. Vlastne nevim, zdali mam byt rad, ze p.Slabihoudek MNK cte, ja bych se na nejake budovani po tomhle vykaslal, cyklisti nedaji dohromady ani 3% hlasu a porad "kafraj".

Vzhledem k tomu, ze horni cyklostezka bude vybudovana se zpozdenim, zajiste bude do konecne realizace probihat cykloprovoz ve vetsi mire na spodni stezce. Ale o tomto meziobdobi neni v nasi diskuzi rec.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Co chystají MČ 2023