Komentář: Dědina, cyklodoprava k smíchu nebo k pláči?

Publikováno: 12. prosince. 2023, 12 min. čtení
Publikováno: 12. prosince. 2023, 12 min. čtení

Tramvajová trať na Dědinu je po dlouhé době novou realizací tramvaje převážně ve stávajícím uličním profilu. Všechna čest těm, kdo se nyní plácají po ramenou, že to v obtížných podmínkách zvládli. Po prohlídce toho, jaké budou v okolí tratě nově – a na dalších padesát let – podmínky pro jízdu na kole, mám ovšem osobně pocity zcela jiné. Z pohledu cyklistické dopravy se jedná o učiněný veletrh marností, který – kdyby to nebylo tak smutné – by byl jinak až směšný.

Co konkrétně je tam špatně

Omlouvám se předem, že tato část textu bude dlouhá. Nemůžu za to já, ale smutná realita v terénu.

Začněme od centra. Předpokládejme, že přijedete po cyklostezce A 160 severně od Evropské a chcete pokračovat, stále po cyklotrase A 160, do Vlastiny. Třeba s dětmi, tedy mimo řazení do třetího jízdního pruhu. Nuže, legálně nic. Buď si přestrkáte kola přes stísněný přechod na tramvajovou zastávku a dalších dvě stě metrů po chodníku, nebo si to dáte to třetího pruhu mezi taxíky. Přejezd pro cyklisty na západní straně klame tělem: nenavazuje na něj totiž u McDonaldu žádný chodník. A kdybyste snad chtěli objet mekáč ze severu, skončíte na schodišti.

Mám dojem, že stavby realizované dopravním podnikem mezi sebou tajně soutěží o to, která vytvoří delší úsek s vedením kola. Zde to je pouhých 220 metrů, což se velmi úspěšně měří s podobným přerušením na Bořislavce. Přitom ten zcyklostezkovatelný chodník severně od Evropské technicky mohl být, vždyť se tam dokonce do země překládaly sítě. Teď se tam místo pěší cesty vysadí nějaká zeleň; vzhledem k tomu, že tam vede logická bezmotorová cesta, kterou by trávník umožnil vyšlapat, hádám, že to budou husté trnité keře.

Směrem ke křižovatce s ulicí U Silnice máme tramvaj ve vozovce a legalizované chodníky. Na první pohled rozumné, na ten druhý si nelze nepoložit otázku, proč se nezřídila oddělená stezka na severní straně vozovky – ano, tam co je to parkování jistěže. Ale zase na druhou stranu, když už je na pětku s hvězdičkou ta návaznost do Šárky, asi by kvalitní stezka působila směšně. Legalizace odpovídají celkově upatlanému pojetí mnohem lépe.

Za ulicí U silnice začíná z centra ochranný cyklopruh, směrem do centra je to ještě o něco dále, v zatáčce u ulice Klimčiny. Auta jedou mimo koleje, mohou do nich ale při předjíždění cyklisty vjet –  přes šikmou obrubu a do hrubé dlažby. Což udělá ze sta řidičů… tak žádný. Těsné předjíždění zaručeno a ochranným cyklopruhem legalizováno.

Přitom: Proč zde musela být tramvajová trať vydlážděná nebo napůl zelená a nemohou po ní jet i auta? Jestli byla snaha řešit kolony, tak dál do centra před Evropskou se stejně v těch kolejích jede, takže tento problém se vyřešit nepovedlo. Auta mohla být v kolejích, zastávky mohly být formou mysů či cyklovídní a kromě vyhrazených cyklopruhů by se dokonce dal udělat i jižní chodník v šířce větší než moje na půdě odložená kánoe. Nebo oddělená stezka. Jo a ty stromy by zůstaly taky, přece nerostou v kolejích. A dokonce by se tam možná vešlo, pšššt, i parkování s druhým stromořadím třeba.

Výsměch jak cyklodopravě, tak racionalitě

Skutečně, koncepci profilu západních dvou třetin Vlastiny považuji za výsměch jak cyklodopravě, tak racionalitě. Ale možná že si na DPP někdo sčítá kilometry bumlíků a i tohle si může do Ročenky zaevidovat jako další trať, po které nejezdí auta. A vlastně má pravdu, kvůli bezpečnému odstupu od cyklistů mu po těch kolejích fakt nikdo jezdit nebude.

Na západním konci Vlastiny existují dva cyklistické směry: první z Vlastiny ven z města, druhý v souběhu s Drnovskou. První směr se aspoň směrem do centra nezdá tak zlý: vyjedete od zemědělského výzkumáku, přes Drnovskou snad po přejezdu (ještě není vyznačený), pak dokonce kousek vyhrazené stezky a přes legální chodník do cyklopruhu. Směrem zpátky už je to horší, na předmětný chodník s přejezdem, který by zajistil přiměřeně bezpečné křížení Drnovské se totiž legálně nedostanete. Čeká vás řazení do levého pruhu před semaforem. To chce každý cyklista, přece.

Obdobně zmrskaný je průjezd v severojižním směru. Pomiňme naprosto fantaskní představu, že by v rámci stavby tramvajové trati vznikla podél Drnovské cyklostezka. Mohli jsme ale aspoň doufat, že přestavba křižovatky neznemožní, aby tato stezka časem vznikla.

Doufat jsme samozřejmě mohli, ovšem marně. V signalizaci nebylo místo ani na takové zbytečnosti jako je přechod, tak proč by tam měl vzniknout cyklopřejezd. Cyklista, který nechce jet po Drnovské highwayi, si to přece pohodlně objede přes Ciolkovského. A kdyby třeba chtěl jižním směrem podvádět a dostat se na chodníček podél kasáren, postavíme mu křižovatku s Ciolkovského tak, aby to nešlo. To by tak bylo, aby si cyklisti mohli jen tak jezdit přes křižovatku bezpečně mimo vozovku!

Jediné místo, kde zatím nebylo pro cyklo co zkazit, je smyčka. Absenci stojanů vhodně nahrazují kilometry zábradlí, IPR by se měl stydět za to, že je v „jeho“ tmavě šedé, proslulá drážní modrá by zde způsobu uvažování slušela lépe. Ano, samozřejmostí u stavby řešené Dopravním podnikem je počet cyklostojanů rovný nule.

Ptám se sám sebe, zda je možné provést stručné shrnutí tohoto výsledku, které by nepoužilo sprosté slovo. Domnívám se, že to možné není a proto se mu zde vyhnu. Ale můžete se v módním seriálu One Piece podívat, co zlatého má na saku jistý majordomus Klahador, zpočátku takový milý chlapík.

Všichni to věděli 

Za přípravu trati byli v posledních letech odpovědní náměstkové pro dopravu a jejich týmy. Jistěže to nebylo snadné, a to hlavní – tedy zprovoznit tramvajovou trať – se podařilo. Že to cyklo odnese, se vědělo předem. Ale že to cyklo odnese tak, že to bude naprostý výsměch, nad tím jsme všichni (včetně mne) zavírali oči.

Požadavkům motorismu se neustupuje

Nechtěli jsme si přiznat, jaké bude to řešení pro cyklisty s prominutím píp, protože stavba té trati byla mnohokrát ohrožena. To, že zde jezdí tramvaje, je vítězství, kterému bylo nutné něco obětovat. Třeba cyklisty. Koho také jiného, protože požadavkům motorismu se – na rozdíl od cyklodopravy a chodců – neustupuje.

Lepší to nebude?

Na Bubenském nábřeží je zmrskané cyklo, protože auta do centra zde musela zůstat mimo koleje, i když „do centra“ ta silnice vlastně nevede, slouží asi tak pro pět dodávek, a vůbec tam v tom směru nemusela být. Na Vlastině je celé řešení ubohé kvůli autům, které tramvajáci vyhánějí z kolejí děj se co děj, důvod nedůvod. Parkovací dům na konci Vlastiny zabije na věky bezmotorovou vazbu podél Drnovské. Společným úsilím místních a tramvajáků byla cyklistická doprava obětována na oltář motoristického NIMBY.

Nejhorší je, že už teď víme, že ani v budoucnu lépe nebude. Viděli jsme projekty a víme, jak bídné bude řešení cyklo kolem stanic nové linky metra D. Tam budeme rádi, když stávající cyklotrasy nebudou kličkovat třikrát kolem dokola. Nějaký rozvoj, generel, souvislé řešení mimo vozovku? Zapomeňte. Není zájem dopravního podniku ani městské části, takže nazdar.

Potom se to “zachrání” ochranným cyklopruhem pro naštvání řidičů a legalizováním chodníku k naštvání chodců.

Už teď víme, že křižovatka Ústecké s Žernoseckou bude při stavbě tramvajové trati do Zdib postavená tak, že navěky znemožní souvislý průjezd na kole ze stezky podél Žernosecké do ulice Maškovy. Už teď víme, že se stavbou této trati se z relativně použitelné Ústecké stane cyklistické peklo, nanejvýš nakašírovatelné piktokoridorem. Cyklista přece může jet kus vedle, přes pětinásobný kopec.

Jeden drážní projekt za druhým se předhání v tom, jak se na cyklo vykálet z co největší výše, přece se to potom “zachrání” ochranným cyklopruhem pro naštvání řidičů a zlegalizováním chodníku k naštvání chodců. A nad místy, kde to policajt nedovolí, se zavřou oči: Vždyť ti cyklisti  tam stejně sesedat nebudou, takže legalizovat jim to souvisle by bylo házení perel sviním.

Jestli je tohle maximum, které tohle město dokáže, tak gratuluji k naprostému úspěchu: poštvat proti sobě chodce a cyklisty zřizováním polovičatých duálů se už povedlo, teď proti sobě úspěšně štve cyklo a veřejnou dopravu. Z takového pohřbívání udržitelné a levné dopravní alternativy si musí mnout ruce všichni, kteří by cyklisty z města nejraději vypráskali.

Plňte standardy aktivní mobility. Ano, i vy!

Je nějaká šance aspoň trošku napravit vzniklou zoufalost a předejít těm, které nás v nejbližších letech čekají? Záleží asi na náměstkovi Hřibovi. Ten by měl dát na stůl všechny rozpracované projekty pro veřejnou dopravu a nechat je posoudit co do dodržování již více než rok platných standardů aktivní mobility. A co standardům neodpovídá, se nechá přepracovat. Podnět od cyklokomise v tomto směru dostal před několika dny.

Jestliže má toto město platný systém celoměstských cyklotras a standardy aktivní mobility, tak se jimi mají řídit všichni, kdo zde za veřejné peníze staví. I projektanti z Dopravního podniku. Ať laskavě shlédnou ze svého obláčku a netváří se, že dráha je nadřazená všemu – když se stejně nakonec v praxi sklánějí před požadavky motorismu.

Možná dostaneme odpověď, že stavitelé metra i tramvají si míní věci řešit i nadále po svém. Tím, že se v projektech veřejné dopravy cyklistická opatření mrví, se ale veřejná doprava v dlouhodobém měřítku střílí do vlastní nohy, protože skončí na nespolehlivosti způsobené zavalením auty.

Cyklistická doprava leží na té udržitelné straně misek vah, vážení příznivci kolejí.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Komentáře k článku

Tik 12. 12. 2023, 16:37
2
29

oc ubrecenejsi, o to vetsi frekvence ideologicky sarkastickych obrazku, uplny nafo

Hele, ti co chtej, jezdej po silnici, ti co nechtej, nejezdej a ta teorie, ze vsichni chteji jezdit na kole je takova derava. Krom teda komunistickeho "my vime, co je pro vas nejlepsi" (spoiler alert: kolo)

Plus cenim plac nad cyklopasem (nebo jak se ten vyhrazeny sdileny paskvil jmenuje) - kdyz jsem tu psal, ze je to na nic, protoze muzu cyklistu minout "na 30cm bileho pasu" tesne, to bylo minusu. A ted najednou je to oficialni. Potesilo.

David 12. 12. 2023, 16:54

Jak se zdá, Praha NENÍ Amstr.

Hafan 12. 12. 2023, 19:28
2
5

No, cele knu knu knu (ktere castecne chapu a nasledujici text nema byt osobni urazkou Vratislava jako autora daneho knu knu knu, ackoli za to budu stejne vyminusovan ci lepe shozen s bani) je v zasade knu knu knu na to, jake mela akce zadani a co ten kdo drzi prachy dovolil.
Dokud se nenauci (nebo se to neumozni) DPP, TSK a INVu resit projekty skutecne komplexne vcetne pridruzenych nekritickych investic (me, cyklo neni kriticka investice, nehrajte si na to nikdo), tak se na techto vysledcich nezmeni realne nic a s dalsi stavbou uslysime jen dalsi (technicky asi opravnene) knu knu knu.
Nehlede na to, ze priprava takhle velkych staveb je zalezitost na mnoho let a pokud se jednou potvrdi nejake reseni, opravdu se to nebude cele predelavat znovu jen proto, aby jedna minoritni skupina uzivatelu mela nadhernou cestu.
Jeste k tomu knu na auta: Silnicni infrastruktura pro motorova vozidla je kriticky a bezpecnostni system zeme (prujezdnost, samozrejme, nikoliv parkovani kazdemu pred barakem). Takze pokud se bude volit mezi blbym resenim pro cyklo, ale spolehlivou prujezdnosti celkovou (protoze IZS, tok zbozi apod.) a krasnym resenim pro cyklo ale nespolehlivym a spatnym pro tocvolantstvo, muzeme vsichni hadat, jak to dopadne. Skoda je, ze si neumime z obou kategorii vzit to dobre uz na zacatku pri vlastnim navrhu zadani projektu a pak hned od prvnich fazi vyroby. Tam cely ten zdroj knu knu knu zacina.
A pak je tu jeste jeden dotaz: kde jsou pripominky cyklokomisi a pribuznych zajmovych skupin ve fazich porizovani a projednavani PD? Treba v pripade Dediny uz tak 15 let nazpet? Nedejboze aspon podobny nazor na problematiku mezi jednotlivymi skupinami a frakcemi cyklistu, co ze je to nejvhodnejsi reseni? Vzdyt se to tu (nejem tu) pak hada a hasteri jak materksa skolka, jak si ma pak z takove entropie vykriku neco validniho odnest investor nebo projektant (kdyz uz by teda zapojil dobrou vuli a chtel i nejak dostat treba i tem standardum aktivni mobility)?
Tak palce dolu, honem. :-)

Kuba Turek 12. 12. 2023, 23:32

Spíš primátor Prahy není starosta Amsterodamu.

David 13. 12. 2023, 06:57

Hafan: Ona se ale bezpečná infra pro cyklo s prujezdnosti IAD nijak nevylučuje. A co brání alespoň zalepit některé přešlapy tohoto projektu? Parkovací dům... Když se něco dělá, melo by se to dělat pořádně. A asi je dobře, že to někdo řekne nahlas.

Hafan 13. 12. 2023, 07:39
1
4

@David: ano, da, a samozrejme by se tak i mela delat. Projekt parkovaciho domu neznam, takze se alibisticky zdrzim jakehokoli hodnoceni.
Ale to "delani bezpecne infra" presne narazi i na muj posledni odstavec - ani cyklisticka verejnost se casto neshodne, co chce nebo co je v danem miste dobre ci nejlepsi reseni.

Dulezite je si uvedomit jeste jednu rovinu: bezpecna neznamena pohodlna a naopak. Spousta lidi (nejen zde, mam dojem, ze Vratislav se toho dopousti dlouhodobe taky vc. tutoho textu) to ma tendenci spojovat dohromady, ze kdyz je neco bezpecne, musi to byt zakonite i pohodlne (a pro vsechny podtypy cyklistu) a naopak, coz je naprosta kravina. Casto jsou to nutne i uplne opaky druheho. Takze prosim hodnotit zvlast - co je vada bezpecnosti (to je jediny opravdu dulezity parametr) a co je vada komfortu (sh*t happens, opravovat v mezich moznosti ale nesmi se tim narusit parametr bezpecnosti). To plati i o tom, ze cyklista holt musi leckde zastavit a dat nohu ze slapky. Je to nepohodlne? Jiste. Je to (leckde, nerikam vsude) opodstatnene zajistenim bezpecneho prujezdu? Ano? Tak sklapnout a nohu ze slapky. Dokud se tohle nenauci i cast ridicu bicyklu (prujezdy na cervenou, prejezdy po chodnicich, zakazane manevry, ignorovani pravidel provozu, vse ve sve podstate jen proto, ze je dodrzeni pravidel obtezuje a museli by dat svoji drahocenou nohu ze slapky, coz je povazovano snad az za svatokradez), tak se nezlepsi moc ani vlastni dialog mezi cyklisty a ostatnimi ucastniky vc. investorsko-projekcni casti spektra. Ten zpusob "sami nevime, co chceme, ale nedame pokoj, dokud to nedostaneme" v koncovych fazi projektu tomu taky rozhodne nepomaha (a jsme obloukem nekde u puvodniho zdroje knuknuknu - kvalita zadani).

Vratislav Filler 13. 12. 2023, 08:16

Hafan:1.ano,zadání bylo špatně,ale ani dobře zadání nepomůže,pokud se na cyklo dost netlačí.
2.rozdil mezi bezpečnosti reálnou,pocitem bezpečí a efektivnosti samozřejmě znám.Bezpecne opatřeni pro cyklisty,které tito ale odmítají používat,není prostě funkcni.Predpokladat,že si cyklisti mají zasloužit respekt dodržováním pravidel na nesmyslné infrastruktuře je proti lidské nátuře a nelze to očekávat.V létě jsme s týmem strávili padesát hodin pozorováním na deseti místech v centru Prahy,cyklisti se chovají tak, jak jim infra dovoluje,někteří přitom na ostatní berou ohledy víc,jiní méně.Ale pravidla na infrastruktuře,která předpokládá jejich porušování nemůžete chtít dodržovat po nikom.

Vratislav Filler 13. 12. 2023, 08:21
9
1

Hafan:cyklistická veřejnost se neshodne ve chvíli,kdy ji nutite vymyslet opatření v profilu,který je napresdrzku a dobře opatření v něm vzniknout nemůže.V tomhle profilu dobrá opatření vzniknout mohla a nevznikla.A zadání tam bylo implicitně na cyklostezku,protoze v době zahájení projektu tam byla patrná A16,a usnesení rady o začleňování cyklo do městských investic platí už skoro dvacet let
Jenom ho ti,kdo ho mají dodržovat,ignorují.

Vratislav Filler 13. 12. 2023, 08:30
5
1

A ovšem, zejména u cyklo dopravy se požadavky s časem vyvíjejí rychleji než vzniká takovýhle projekt.Komise nevím,kde tehdy byla,ale ono to není tak,že by se na ni projekty v rané fázi nosily ke konzultaci.Spis je to tak,že někde zjeví průšvih a pak se to hasí.

Vratislav Filler 13. 12. 2023, 09:07
8
1

A ještě poznámka k zadávání. Ten, kdo zadávání formuluje, často požadavky cyklo v lepším případě ignoruje, v horším případě přímo popírá, a to i tam, kde by šly splnit - jen proto, že má jinou představu o daném území.

A pokud jde o dodržování standardů, minulý týden nám na komisi představovali další fázi přípravy Filharmonie. O tom, že už přes rok existují nějaké standardy aktivní mobility, a kudy v tom jejich řešeném území vedou celoměstské cyklotrasy, se dozvěděli až od nás.

Vratislav Filler 13. 12. 2023, 09:18
8
1

Dále si dovolím sdělit Tikovi, že "ti, co nechtěj," nejsou v mnoha případech o ježdění na kole. Jsou na to průzkumy, i z Prahy a potvrdí každý, kdo sem z Prahy přijde z Pardubic nebo po pár měsících v NL nebo už skoro každém západním městě, kde na kole jezdil. Co ti lidi "nechtěj," je nechat se ohrožovat od aut. Lidi třeba "nechtěj" odbočovat vlevo na Evropské z třetího pruhu. Jo a dost lidí taky "nechce" jezdit po chodníku, kde se to nesmí, protože 1) se to nesmí a 2) to je ponižující.

Názor na ochranné cyklopruhy se samozřejmě vyvíjí s tím, jak postupuje poznání praxe. Zejména potom, co začalo platit pravidlo 1,5 metru, které se v současnosti vykládá tak, jako že v OCP neplatí, ztratil OCP oproti piktokoridoru dost význam. ALE v současnosti se snažíme odpozorovat chování předjíždějících řidičů v OCP a na pikto, a nějaký finální soud si - na rozdíl od mnoha jiných - dovolím nejprve podložit daty. OCP také stále dávají smysl v řadě situací, například před SSZ nebo ve čtyřpruzích.
Možná jste ale přehlédl, že to, co jsem zde psal, není kritika OCP jako takových, ale kritika toho, že používají k záplatování plnohodnotných cykloopatření v místech, kde by mělo být opatření jiné.

Hafan 13. 12. 2023, 12:06

@Vratislav Filler: díky za doplnění, myslím, že to docela dobře sedí k mému pindání v obou komentářích. Na těch základních věcech se tady asi shodneme, jen to píšeme každý trochu z jiného pohledu...

Inu, ne nadarmo se říká, že ryba smrdí od hlavy.

Zdenek X 13. 12. 2023, 14:57
1
1

... standardy aktivni mobility jsou pro spravni organ nezavazny dokument. Viz napriklad https://drive.google.com/file/d/1v8HiHMZUsuHVMroySmWm4ztQMXXq2TDK/view?usp=sharing na strane 5, odstavec 2.

(souhlas, ze ulici slo udelat lepe a reseni pro cyklisty neni dobre)

Jenda 14. 12. 2023, 13:25

Hafan: "Silnicni infrastruktura pro motorova vozidla je kriticky a bezpecnostni system zeme (prujezdnost, samozrejme, nikoliv parkovani kazdemu pred barakem). Takze pokud se bude volit mezi blbym resenim pro cyklo, ale spolehlivou prujezdnosti celkovou (protoze IZS, tok zbozi apod.)"

Zajímavé, že to podle toho nijak nevypadá -- ta silniční infrastruktura většinu všedních dnů úplně stojí, IZS stojí s nimi, a zboží nemůže téct, protože stání kde ho vyložit buď neexistují, nebo jsou zabrána někým jiným. Kdyby skutečně byla priorita to, co píšete, tak město například bude zásadně vymáhat neblokování vyhrazených pruhů, blokování zásobovacích míst, a tato místa vytvářet a případně i zvyšovat ceny dlouhodobého parkování a možná i mýto.

"co je vada bezpecnosti (to je jediny opravdu dulezity parametr) a co je vada komfortu (sh*t happens, opravovat v mezich moznosti ale nesmi se tim narusit parametr bezpecnosti)"

Tohle opět není to, co chcete, ani to, co město dělá (a je to dobře). Vždy se vybírá nějaký kompromis mezi bezpečností a komfortem. Kdyby to bylo jak píšete, tak by např. v celé Praze bylo už dávno omezení na 30km/h, v bočních ulicích 20 (bezpečnost!!).

"prujezdy na cervenou, prejezdy po chodnicich, zakazane manevry, ignorovani pravidel provozu, vse ve sve podstate jen proto, ze je dodrzeni pravidel obtezuje a museli by dat svoji drahocenou nohu ze slapky, coz je povazovano snad az za svatokradez"

Ano, dodržování nesmyslných pravidel udělaných pro auta, u kterých si nikdo neuvědomil, jak dopadnou na cyklisty, je, um, "obtěžující"? Někdy by dokonce dodržení pravidel znamenalo, že za mnou pojede kolona.

(k diskutované ulici se vyjádřit nedokážu, je to přesně opačný konec Prahy, než na kterém nejčastěji jezdím)

Jiří Kadlec 16. 12. 2023, 16:02

Co brání v tom prosadit, aby se dodělalo chybějících 200m chodníku (aspoň jako sdílená stezka pro pěší a cyklisty) podél severní strany Evropské? Je tam nějaký problém s pozemky?

Pavel H. 28. 12. 2023, 22:25

Stavbu (zatím zjevně ještě nedokončenou) jsem si prošel. Je to smutný pohled. Už jen to, kolik dopravního značení tam stále chybí, takže z legalizovaných chodníků je reálně legalizovaná jen část. To mi pár měsíců po uvedení do provozu přijde dost smutné, zejména v kontrastu s tím, že část pro auta by bez značek nejspíš (oprávněně) do provozu vůbec neuvedli, ale zpoždění u označení cyklo zřejmě nevadí.

Dále nechci komentovat zvolený režim integrace cyklo, o tom pojednává článek dost obsáhle. Ale pokud už tedy muselo vzniknout to, co vzniklo, tak i u toho zůstává občas rozum stát. Třeba způsob, jakým je ukončen ochranný cyklopruh směrem od západu na úrovni zastávky Sídliště Na Dědině je v naprostém rozporu s TP 179. Správně má cyklista mít možnost plynule pokračovat rovně a má v takovém případě přednost v jízdě, zatímco realizované VDZ ho jednoznačně navádí na úzký legalizovaný chodník (https://www.rajce.idnes.cz/pavelhhh/album/web/1621310280). Správné řešení přitom i v Praze už umíme: https://mapy.cz/s/nusodocuzo

Druhá věc, která mě zarazila, je přerušení legálního jižního chodníku na délku doslova pár metrů v křižovatce s ulicí U Silnice (https://www.rajce.idnes.cz/pavelhhh/album/web/1621311317). Dokonce je tam přes jednu větev křižovatky i sdružený cyklopřejezd, jen přes tu druhou už ne. Možná si někdo bláhově myslí, že z celé ulice zrovna tady cyklista na dvacet metrů sleze z kola. Řekl bych, že se mýlí. Smutné na tomhle případu je, že úzký chodník v ulici U Silnice šel klidně rozšířit odsunutím trojúhelníkového ostrůvku víc doprava (na východ) a s křižovatkou by se vůbec nic nestalo.

Ale tím, jak to vypadá dál západně, je tohle vlastně jen takový detail...

No a třetí věc, která se mi dost nelíbí, je způsob značení legalizace chodníků. Jsou místa, kde se o možnosti legálně jet po chodníku vůbec nedozvíte (třeba když tlačíte kolo z ulic Hodčina a Častavina) a naopak v místech křižovatek, kde legalizovaný chodník prostě probíhá rovně, je potřeba 12 (!!) dopravních značek na 4 sloupcích (https://www.rajce.idnes.cz/pavelhhh/album/web/1621311980). Takhle si tedy přehlednou a urbanisticky dobře vyřešenou ulici nepředstavuji a doufám, že se tohle bude do budoucna řešit nějak systémově, protože tyhle značky poslední dobou rostou jak balisety po dešti po celé Praze. Při zapojení zdravého rozumu a vodorovného značení by měly stačit jen začátky legalizovaného chodníku vlevo a vpravo, zbytek odvést do sběru...

Plus by taky bylo fajn, kdyby cyklista v místě, kde legalizovaný chodník najednou skončí, dostal nějakou instrukci, kudy dál. Jestli to objet souběžnou ulicí, vrhnout se do vozovky nebo použít chodník na druhé straně. Já tam byl pěšky, přešel jsem několikrát ulici z jedné strany na druhou a vlastně pořád nevím, kudy bych ideálně měl jet...

Pavel H. 29. 12. 2023, 13:58

Jo a ještě jsem si vzpomněl na jeden pomník marnosti, a to malý lesík baliset na výjezdu autobusu ze zastávky Ciolkovského k Drnovské.

Balisety. Na novostavbě. Mohlo tam vzniknout cokoliv. Vznikly balisety.

Fuj.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5