Snaha o řešení problémových míst pro jízdu na kole v Praze je jednou z klíčových aktivit AutoMatu, které se spolek věnuje od samotného začátku. Návrhy na cykloobousměrky či jiná zlepšení předkládá AutoMat magistrátu a městským částem už od roku 2007. Návrhů nebylo zpočátku příliš mnoho, s postupujícím časem, mapováním problémových míst v mapě Prahou na kole i stále širší odezvou cyklistické veřejnosti ale podněty přibývaly. V roce 2013 tak došlo k decentralizaci a vznikly stránky Cyklisté sobě.
Stávající systém postavený na existenci aktivních skupin spravujících si podněty na zlepšení vlastními silami běží již desátým rokem. Po úspěšném rozjezdu do roku 2015 ale postupně přestal vyhovovat potřebám spolku. Původně zamýšlená decentralizace řešení podnětů se postupně vytratila s tím, jak ubývalo dobrovolných zájemců o tuto poměrně náročnou práci. Doplňování funkcí, které by řešení podnětů zefektivnilo, vázlo na odlišnosti použitého programovacího jazyka od backgroundu dalších webů a služeb AutoMatu. Systém dlouhodobě postrádal nástroje pro efektivní sledování vývoje podnětů a postupně se stal příliš těžkopádným. S rozšířením sdílených dokumentů a nových online možností začali lidé aktivní v návrzích a připomínkování používat jiné nástroje.
Interně začala Laboratoř udržitelného urbanismu spolku AutoMat (dále LAB) už v roce 2017 sledovat vybraných zhruba 200 podnětů mimo systém Cyklisté sobě. Letos se tato tabulka přesouvá do geodatabáze: to je v zásadě informační systém obsahující také prostorová data, takže se dá snadno zobrazit v mapě. Je to nový způsob, jakým můžete sledovat nakládání s podněty a řešení problémových míst jednak ve zvláštní aplikaci, za druhé přímo v mapě Městem na kole.
Nutno říct, že ani pro uživatele neznamenalo vložení podnětu na stránky Cyklisté sobě, že se začne automaticky řešit. Zvlášť v posledních letech se sběr podnětů o problémových místech řešil převážně jiným způsobem, například formou dotazníků cílených na cyklopruhy. Řešení podnětů vložených na stránky Cyklisté sobě tak bylo velmi sporadické.
Od nového systému si Laboratoř udržitelného urbanismu spolku AutoMat (dále LAB) slibuje lepší odezvu vůči veřejnosti požadující řešení problémových míst a větší transparentnost. U podnětu v mapě se nově může každý podívat, kdy AutoMat s podnětem něco naposledy dělal, jak dlouho se podnět řeší a jak na něj reagovaly úřady. Zda je podnět v řešení, nebo „spí“, se nově pozná jednoduše podle barvy v mapě. V mapce také poznáte, o jaký druh podnětu jde.
Databázi můžete také prohledávat podle klíčových slov, druhu podnětu, městské části a dalších filtrů. Navíc si v mapě můžete zobrazit pražský cyklogenerel, výškopis nebo hranice městských částí – informace podstatné třeba pro to, kam zacílit váš podnět na zlepšení.
Podněty si můžete prohlédnout také v mapě Městem na kole, kde pro ten účel přibyla nová vrstva.
Pro hlášení problémových míst pro jízdu na kole vznikl nový zjednodušený formulář. Po jeho odeslání se na podnětu podívají lidé v Laboratoři udržitelného urbanismu. Podle toho, co podnět vyžaduje, pak pisateli buďto přímo odpoví, nebo problém vloží do databáze a budou jej řešit dlouhodobě.
V databázi se evidují zejména následující problémy a podněty:
Ani nový systém není stavěný na to, že by se LAB podnětem zabýval hned, nebo že jej automaticky předá patřičnému úřadu. Velmi pragmaticky, podněty přijaté ve formuláři budeme procházet zhruba jednou měsíčně.
Chcete-li, aby problém řešila hned a bez prostředníka přímo samospráva, státní správa nebo Technická správa komunikací, použijte raději následující služby:
Chcete-li poradit, kam váš podnět poslat, nebojte se oslovit LAB přímo, kontaktní osobou je Vratislav Filler (vratislav.filler@auto-mat.cz). Mail pište také, nesnese-li váš podnět či problém odkladu, například byl-li zveřejněn návrh opatření obecné povahy, na která je potřeba zareagovat během třiceti dnů.
Diskuse k problémovým místům se již v posledních letech v podstatě přesunula na Facebook, kde spravujeme skupinu Cyklisté sobě s mnoha stovkami členů. Tato skupina má několik moderátorů a členové spolku AutoMat jsou v ní trvale aktivní. Využití tohoto kanálu je tak nejlepším způsobem, jak odstartovat debatu o problémovém místě, kde nemáte jistotu, jak s ním naložit.
V současnosti jsou v novém systému vloženy podněty a problémy identifikované na městských částech Praha 1–4 a některé další. Do konce roku vložíme interně sledované podněty ze zbytku Prahy a dále problémy identifikované v průzkumech, které jsme prováděli tento rok. Následně do nového systému doplníme i problémy, které evidujeme jinde, nebo řešíme, aniž bychom je měli nějak zvlášť poznamenané.
Nový formulář s podněty začneme systematicky zpracovávat od ledna 2024.
Původní systém Cyklisté sobě zůstane přinejmenším v roce 2024 stále v provozu, ale podněty v něm už nebudeme aktivně sledovat. Určitě ale provedeme revizi podnětů na těchto stránkách a vybereme další podněty, které vložíme do nové databáze. Předpokládáme, že počet sledovaných podnětů na území Prahy bude i nadále v řádu několika stovek.
Začlenění nové databáze do mapy Městem na kole by pak mělo v příštích letech doznat dalších změn společně s redesignem celé mapy. To je ale už trochu jiný příběh…
Text původně vyšel na stránce spolku AutoMat, zde vychází se stylistickými úpravami a malým doplněním.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Jenda 18. 12. 2023, 19:54
3
No nevím, kde teď budeme pod podněty diskutovat, dávat fotky a trollit? Fakt jsou k tomuhle facebookové diskuze vhodná technologie? Nebo to rušíte, protože to stejně nebylo přínosné (i.e., minimum lidí na základě diskuze třeba skutečně tlačilo a poslalo dopis na oficiální místa)?
Pavel Mašek 19. 12. 2023, 11:42
Ono je to na facebooku?já myelel,ze se updatnulo to stare a jede to samostatne. Zase o misto min,kam se dostanu :-( A to jsem napsal prvne, jak je to skvely pocin za leta. Ale asi to zasáhne valnou vetsinu lidi pozitivne, takze proc ne :-)
Jiří Motýl 19. 12. 2023, 14:53
1
Jenda: Já nejsem tedy nositel projektu, to ať se vyjádří autor článku, ale jako zasvěcený pozorovatel jsem sledoval tyto tendence, na které se v původní podobě těžce reagovalo:
- Ze zahraničí přebraná IT architektura portálu, která se těžce udržovala (nedostatek lidí, kteří by daný jazyk ovládali na takové úrovni, aby se to třeba dalo nějak dále rozvíjet, nebo případné nefunkčnosti řešit dostatečně efektivně).
- Místo zmiňovaného podnícení, aby lidé sami podněty cizelovali a poté podávali, to spíše vedlo ke zdání, že stačí kliknout do mapy a někdo problém automaticky přebere a "vyřeší".
- Odliv lidí do různých diskuzních skupin na sociálních sítích (není jen doména Cyklistů sobě). Skutečně řada lidí začala projekty v posledních letech diskutovat spíše někde jinde, což jen dále vedlo k tomu, že tento kanál ztrácel na významu.
Plus na to nasedá potřeba AutoMatu dovnitř i ven transparentně komunikovat, co se s jednotlivými podněty, na kterých AM pracuje/pracoval, děje, a proč třeba jejich řešení není úspěšné, nebo jak pokračuje. To by se na CS pod záplavou různých mikropodnětů bez jasné filtrace ztrácelo.
Vratislav Filler 20. 12. 2023, 16:33
1
Jiří Motýl to v podstatě napsal za mne. Doplním, že tyhle trendy dost urychlil covid, který v podstatě dobil, co ještě fungovalo z těch akčních skupin na CS. Akční lidi, pokud vím, používají vlastní interní tabulky. Na CS zůstalo pár mohykánů, kteří ten web používají, a sem tam někdo s mylnou nadějí, že to je způsob, jak to začne řešit úřad. Čím dál víc jsem získával dojem, že web Cyklisté sobě slouží daleko spíš jako síť na ochranu úřadů před obtěžující veřejností. V posledních třech letech navíc podněty pro řešení sbíráme jinak. Cyklisté sobě byly nástroj určený do prostředí s řádově početnější komunitou, kde by takováhle forma managementu vyhovovala. A myslím, že bude pro všechny lepší i to, když uvidíte, že jsme na řešení nějakého podnětu roky nesáhli, nejsme Santa, abychom každoročně stihli obdarovat všechna děcka na světě.
komentář