Sníh již zasypal celé Česko a s ním i řadu běžných cyklistických tras. Řada lidí již nechala kolo doma, i třeba díky mizivé údržbě cyklotras v českých městech, i tak se ale lze s lidmi na kolech nadále potkávat. Na co je potřeba se v zimě připravit?
Na internetu lze již najít řadu návodů, jak na jízdu na kole v zimě. Online magazín Městem na kole není výjimkou. U tohoto tématu se zároveň většinou setkáme se záběry z finského Oulu, které je svou tradicí zimní cyklistiky proslavené.
Základem ježdění na kole v zimě jsou tři skutečnosti: 1) Přizpůsobit oblečení, 2) Přizpůsobit způsob jízdy, 3) Přizpůsobit kolo.
Z hlediska oblečení je potřeba dávat pozor především na okrajové části těla jako jsou nohy, ruce, krk hlava, které snadno prochladnou. Zbytek těla není třeba úplně nabalovat, člověk na kole se zahřeje pohybem.
Způsob jízdy je v zimě samozřejmě opatrnější a pomalejší, záleží ale především na lokálních podmínkách. Nejrizikovější bývá, když se střídá teplota kolem nuly a vzniká hodně námrazy nebo ledových ploch, rizikové jsou v tomto ohledu i solené silnice s rozjetou břečkou.
Naopak pohyb na uježděném nebo čerstvém sněhu či na zcela odklizených suchých silnicích bývá i v zimě nejméně problematický, i když je hluboko pod nulou. V případě kluzkých míst je potřeba dbát podobných zásad jako třeba za mokra, jet opatrně a na kluzkém místě neměnit směr jízdy, nezrychlovat/nebrzdit. Nic se nestane, když kolo přes rizikové místo převedete. Pozor na skrytá namrzlá místa pod sněhem, zvláště tím čerstvým.
Pokud silnice nejsou odklizené a suché, zimní počasí vyžaduje spíše pohyb po chráněné infrastruktuře. Na kole obecně je v zimě potřeba zpomalit, což činí jízdu v provozu velmi náročnou, zvláště když kvůli sněhovým závějím ubývá v běžných ulicích míst k předjetí.
Stran kola je třeba vzít v potaz, že kolo může být více namáhané. Část lidí tak volí „horší“ kolo do zimy. Zvláště sůl nedělá kolu dobře. Pokud pojedete v čerstvém sněhu, může být vhodné mít na zimním kole větší prostor mezi koly a blatníky, aby se sníh tolik nelepil. Na zimu je vhodné mít zimní pláště s hrubším vzorkem a směsí gumy do zimy. Pokud se pohybujete v místech, kde je sníh a led dlouhodobě na velké většině vašich cest, vyplatit se mohou pláště s hřeby.
Po dojezdu je pak třeba počítat s tím, že kolo bude špinavé a bude z něj odtávat sníh a led. V interiéru je tak vhodné kolo něčím podložit. Užitečnou variantou mohou být sdílená kola, ta se v některých městech vyskytují i celoročně.
Ještě více než obvykle dbejte i na řádné osvětlení jízdního kola.
Narozdíl od Oulu nebo i dalších měst s rozvinutou cyklistickou dopravou nevíme o žádném českém městě, které by se cílené soustřeďovalo na údržbu sítě základních cyklistických koridorů. Údržba cyklostezek je spíše nahodilá, části úseků jsou udržovány společně s pěšími trasami, části jinak významných cyklotras nejsou v zimě udržovány vůbec, protože se nejedná o významnější pěší propojení.
Například v Praze lze mapu zimní údržby v režii TSK nalézt zde, část zimní údržby ale provádějí i jednotlivé městské části samy. Například Praha 6 je známa svým extenzivním a v Praze poměrně unikátním programem na údržbu chodníků.
Stran zimní údržby a cyklistické dopravy lze vysledovat jeden základní princip: důležité je zamezit zmrazkům a ledovým plochám. Proto je potřeba sníh pokud možno odklízet co nejdříve, než se zašlape, nataje a zmrzne.
V případě kontinuálního sněžení a při stabilních teplotách pod nulou je pak další variantou pouhé pravidelné prohrnování, protože jízda po čerstvém uježděném sněhu je opět vcelku příjemná.
Při místní oblibě zimní údržby pomocí solných směsí, a střídání teplot kolem nuly, ale bývá ve většině větších českých měst jistější první přístup – odklízení sněhu co nejdříve.
Při absenci souvislejší údržby řady důležitých cyklotras na to reagují samy obyvatelé. Spolek AutoMat (MNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) začal i díky fundraisingu provozovat dva cyklopluhy.
Těmi se snaží dle časových možností řady dobrovolníků prohrnovat významné cyklotrasy, které jinak zůstávají bez údržby. Vratislav Filler ze spolku AutoMat dodává, že je potřeba především včasnost zásahu, prohrnovat cyklotrasy dříve, než se sníh zašlape. Letos již takto vyjel cyklopluh například na páteřní cyklotrasu A22. Zájemci o výpomoc s pluhováním se mohou Vratislavu Fillerovi ozývat e-mailem.
Cyklopluh AutoMatu není ale jedinou občanskou aktivitou na poli údržby cyklotras. Výstavní úsek pražské cyklistické sítě, tedy vyvýšený cyklistický pás na nadřazené cyklotrase A2 na Smetanově nábřeží, si vzal do parády místní občan Ondřej Hlaváč s obyčejným hrablem.
Pro Městem na kole Ondřej Hlaváč svou akci vysvětlujete takto: „Bydlím v sousedství a tímhle místem pravidelně jezdím, ať už na kole, tramvají nebo občas i autem. Po dvou dnech sněžení bylo vidět, že se o úklid cyklopruhu město nepostará. Cyklista tak musí do vozovky, kde se mísí s auty a tramvajemi. Večer jsem se vrátil z výběhu na Petřín, hrablo jsme měli v domě za dveřmi, tak to prostě klaplo. Ale člověk musí chtít přiložit ruku k dílu. Každý musíme mít oči otevřené pro příležitosti kdy a kde pomoci. Ať už se jedná o pomoc sousedskou, nebo pomoc cyklo infrastruktuře.“
Zároveň dodává, že jeho zájmem bylo i ukázat, že je cyklistická infrastrukturu ve městě přítomná a lidé ji chtějí: „Všichni víme, že ti, co aktuálně drží otěže, razí spíš teorii proti humanizaci centra města a zklidňování dopravy. A když člověk cítí, že je něco špatně, musí zakročit. Tenhle pruh na Smetanově nábřeží tak může sloužit i jako připomínka kolemjdoucím a řidičům, že cyklo infrastruktura v Praze je, že ji tu lidé chtějí a že jsou pro to ochotní i něco udělat,“ dodává Ondřej Hlaváč ke své akci.
Že jeho akce nezůstala bez povšimnutí dokládá i příspěvek ze skupiny „Praha číslo 1“ na sociální síti Facebook.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 5. 12. 2023, 18:04
3
2
Bohužel ani ta Praha 6 není nic extra - je možný, že jiný obvody jsou na tom ještě hůř, ale tady na P6 je hrozně vidět, že metrikou, podle které se ta zimní údržba chodníků vyhodnocuje, je počet průjezdů zametacích traktůrků a ne použitelnost výsledku. V kombinaci se základním stavem těch chodníků (nejsou tak hladký, aby se daly rozumně udržovat strojově). Takže často je vidět, že stroj projel, ale sebral jen čerstvej sníh. a ušlapanej přemrzlej, a proklatě kluzkej základ na chodníku zůstal. Nemluvě o přechodech, kde často zůstane hlubokej sníh mezi prohrnutým pásem na chodníku a prohrnutým/projetým pásem ve vozovce. Pohybovat se tu teď s kočárkem nebo dítětem v nosítku je sakra adrenalin a další střípek do mozaiky informace, že město Praha jako celek rodiče s dětmi ve skutečnosti nenávidí...
újezďák 6. 12. 2023, 21:26
2
2
Čiň čertu dobře, peklem se ti odmění . Chtěl jsem napsat to je prostě Praha, ale není tomu tak, to je prostě Česko. Uklidíte si cyklostezku sám a hle jste někým preferován. Projedete podél několikakilometrové kolony na kole a když dojedete do místa kde auta dosáhnou na chvíli rychlosti 40 tak na vás jeden z před pár minutami předjetých křičí z okénka vypadni nezdržuj, jeť po chodníku pumpičko :) Takový je svět v Česku , účastníci provozu se dělí na kasty jako v Indii a šlapou si po hlavách , protože oni ke štěstí nepotřebují kritizivat skutečné nepřátele dopravy, silničáře , jak ty co to staví tak údržbu , nebo politiky kteří jim práci zadávají a přebírají ji od nich. Tak auto-mobilisté kritizují cyklo-mobilisty, chodce a motorkáře, cyklo-mobilisté kritizují auto-mobilisty a mě z neznámých příčin slepce ( snad kvůli taktilním pruhům na cyklostezkách ) , chodci kritizují šmahem všechny a nikoho nenapadne, že my všichni účastníci provozu bychom měli skákat po odpovědných lidech , tedy těm kteří nám budují veřejné komunikace které nic nevydrží , s krajnicemi jako oraniště, s kanály buď trčícími nebo v dírách, se pralesy zbytečných značek, se zpomalovacími pruhy které shodí cyklistu z kola , s podélnými žlábky kanálů které cyklistu podrazí , komunikace na kterých kanálům navzdory stojí po dešti jezera vody a které po sériích oprav fungují jako přirozené retardéry. Kdepak to nás účastníky provozu nezajímá, my budeme nadávat na jiní skupiny účastníků a tím se nám náramně uleví, inu ČESKO...
Tomas 7. 12. 2023, 08:55
7
Ať tady zase příště někdo tvrdí, že tahle stránka není proti nošení přilby. V článku to není zmíněné ani jako doporučení, narozdíl od přizpůsobení oblečení. Opět očekávám tisíce bizardních výmluv, proč jí ani v zimě nenosit.
Ondra 7. 12. 2023, 09:03
5
1
@Tomas - přilbu by měli nosit především chodci, když tak koukám na ten stav chodníků..
Jiří Motýl 7. 12. 2023, 09:11
3
Tomas: Vidíte, provozní slepota, pardon. Přilbu nosím celoročně, zato rukavice a teplejší ponožky jsem byl nucen si vzít až teď v zimě. Tak mě to při psaní textu nenapadlo. Jestli se jedná o bizarní výmluvu, proč přilbu nenosit, nechám na Vašem laskavém uvážení.
Zvol 7. 12. 2023, 09:11
4
Ano, tahle stránka není proti nošení přilby, a je to tak správně.
Tomas 7. 12. 2023, 09:17
3
@Jiří Motýl - to není výmluva co jsem myslel. Já chápu, že někdo kdo přilbu nosí pořád to přijde jako samozřejmost, ale když tady často vidím ty diskuze, tak by stálo za to zrovna tohle připomenout.
Jinak jako bizardní výmluvu jsem očekával:
* Nevejde se mi pod ní kulich s bambulí.
* V čepici pod přilbou je mi v ní velké vedro.
* Měli by jí nosit hlavně chodci. - mimochodem to už tady zaznělo
* a tisíce dalších
Jiří Kadlec 7. 12. 2023, 15:06
Pod přilbu se v pohodě vejde čelenka (např. čelenky od Teribeara :-) a dostatečně to hřeje uši a přitom to nahoře větrá.
újezďák 7. 12. 2023, 15:26
čelenka nebo čepička pod přilbu, já osobně na mezidobí dávám starou čepičku na přilbu ( vozím ji pořád pro případ deště) pak lepím přes čelo přilby širokou pásku ( stříbrná lidl) aby to netáhlo . Možností a kombinací je moc . . .
Jenda 8. 12. 2023, 01:14
1
1
Podle mě je naprosto podceňováno používání SPD (nebo podobných nášlapných pedálů) pro vyšší bezpečnost. Já už několikrát zachránil situaci nebo alespoň zmírnil pád díky tomuto částečnému přidělání ke kolu, místo toho, aby kolo letělo jedním směrem a já jiným. A to ani nemluvím o nehodách, které by byly způsobené tím, že by se mi bota z pedálu smekla.
Někdo neumí nepadat na hlavu, já zase neumím používat šlapky, když mi na nich noha nedrží. (helmu vozím v podstatě vždy kromě občasné jízdy na rekolech odněkud, kde nemám výbavu)
újezďák 8. 12. 2023, 13:51
2
Spd na horákovi i looky na silničce mám tak dlouho, že jsem na jejich opravdový přínos ( přenos síly a kulaté šlapání) už asi úplně zapomněl, na druhou stranu asi je nemám tak drsně utažený abych zůstal v případě letu s kolem nevycvaknut a zlámal si třeba nohy :) Přiznám se, že jsem při pádech radši, když kolo letí někam jinam, kdo dostal kolem přes záda/hlavu nebo mu zůstala noha mezi kolem a šutry ten ví ...
MaT 16. 12. 2023, 00:05
Tomas: Budu zase za „grammar naziho“, ale kdybyste to napsal jednou, nechám to být, ale píšete to tu opakovaně, tak to asi nějakou osvětu chce. Žádné slovo „bizardní“ neexistuje. Pouze a jedině bizarní.
Nevím proč, některým lidem se do toho asi pořád motá blizard (sice tu teď taky máme zimu, ale zase takové extrémy jako v Severní Americe většinou ne), nebo moc hrají počítačové hry (Blizzard Entertainment). :-)
Jinak abych nebyl tak off-topic, já si na přilbu zvykl už v mládí, že bez ní prakticky nevyjedu - jen když třeba jedu vyzvednout kolo ze servisu a nevezmu si ji ten den sebou, nebo když využiji bikesharing. Při riziku náledí mi taky přijde, že to riziko pádu může být vyšší, tak asi tím spíš bych se přimlouval za to si jí vzít.
Pokud jde o schování hlavy - osvědčila se mi buď kukla, nebo kombinuji u jedné mikiny kapucu a krk a obličej pak částečně zakryju ještě takovým tím „trubkovým“ šátkem. Pod helmu se to ještě vejde, i když taky mě napadlo pořídit si na chladnější období roku helmu, co bude o fous větší...
komentář