Lednová výzva Do práce na kole startuje již pošesté

Publikováno: 14. ledna. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2024
Úvodní foto: AutoMat
Publikováno: 14. ledna. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2024
Úvodní foto: AutoMat

Již pošesté příští týden v pondělí odstartuje lednová výzva Do práce na kole. Akce se koná od 15. do 21. ledna, bezplatná registrace je otevřená až do středy 17. ledna. Pořádající spolek AutoMat chce upozornit na skutečnost, že na udržitelnou budoucnost našich měst je třeba myslet po celý rok, uvádí spolek ve své tiskové zprávě.

Loni se Lednové výzvy účastnilo 2 042 lidí z celé republiky. Ti si do registračního systému zapsali přes 42 000 překonaných kilometrů (32 000 km na kole a 10 000 km pěšky) v rámci 6200 cest. Společně tak ušetřili téměř 5,5 tuny emisí CO2 (v porovnání s cestou autem). Nejvyšší účast zaznamenaly Praha, Brno, Plzeň, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Zlín a Hradec Králové.

Princip Lednové výzvy Do práce na kole je jednoduchý. Stačí se bezplatně registrovat. V lednu se pak účastníci a účastnice dopravují celý týden do práce bezmotorově, své cesty si nahrávají do systému, a nakonec mohou vyhrát zajímavé ceny. Hodnotí se pouze „pravidelnost jednotlivce”, přesto své šetrně překonané kilometry mohou účastníci sledovat také v žebříčku. Pravidelnost udržitelných cest, bez ohledu na rekordní výkony, je totiž pro celou výzvu, ale hlavně pro zdraví nás samotných, našich měst a celé planety klíčová, dodává spolek AutoMat ve své tiskové zprávě (MNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.).

Výzva slouží k podpoře bezmotorové dopravy

Výzva neslouží jen jako motivační faktor podpory cyklistické dopravy. Spolek AutoMat využívá i získaná data pro podporu rozvoje infrastruktury. Anonymizovaná data o skutečných trasách vykonaných pěšky nebo na kole využívá AutoMat při jednání s městy o rozvoji bezpečnější infrastruktury. Každé město, které se organizačně zapojí do Květnové výzvy Do práce na kole, může získat cenná data pro rozvoj své stávající infrastruktury a plánování té budoucí. „Mezi nejčastější důvody, proč lidé nejezdí po městě na kole, patří strach z pohybu mezi motorovými vozidly. Zkušenosti ze zahraničí svědčí o tom, že kvalitní a bezpečná infrastruktura pro pěší a cyklisty je pro změnu dopravního chování mnohem zásadnější než třeba počasí nebo podnebí,“ říká Dominika Lenthárová, koordinátorka výzvy ze spolku AutoMat.

I v zimě je možné se dopravovat bez automobilu

Spolek zároveň chce poukázat, že doprava bez automobilu v zimě je možná a běžná, jen potřebuje své podmínky: „V AutoMatu např. přinášíme praktické návody, jak v zimě na kolo, a apelujeme také na zimní údržbu cykloinfrastruktury. Do té jsme se ostatně sami zapojili – zkonstruováním cyklopluhu a pravidelným protahováním pražských cyklotras,” vysvětluje Anna Kociánová z AutoMatu. „Zima není důvod, proč se aktivní dopravy vzdát. Inspirací nám může být Finsko či Dánsko, a to především důrazem na budování bezpečné infrastruktury. Pak už  stačí jen vhodné oblečení a výbava. A když je náledí, vždy zbývá chůze a její kombinace s veřejnou dopravou,” dodává Anna Kociánová.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, 2015-2025 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

MaT 18. 1. 2024, 20:52

To tedy letos někdo vybral týden s hezkým počasím na takovéto vylomeniny. :-)

Minulý týden tedy byl větší mráz, ale aspoň bylo sucho...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat