Z českého pohledu v Nizozemsku funguje cyklistická „utopie“. Vybudovat v Česku infrastrukturu, která se širokým červeným kobercům alespoň trochu podobá, bude trvat dlouho. Pojďme se inspirovat rychlými změnami, které za levný peníz a krátký čas můžeme realizovat i u nás. Nemusí pršet, stačí když kape.
Jedním z nejefektivnějších nástrojů zlepšení podmínek pro cyklistickou dopravu jsou cykloobousměrky. Levné, neomezující, bezpečné a plošně použitelné opatření funguje v Nizozemsku ve více než 70 procentech ulic. Většinu jednosměrek tak na kole projedete obousměrně. Toto opatření najdete v ulicích téměř plošně, i v případech, kdy z něj benefituje „jen“ pár domů, i když je ulice velmi úzká.
I v Nizozemsku mají problém s tím, že si řidiči ve špičkách zkracují cestu rezidenčními čtvrtěmi. Někde pomohou jednosměrky, zklidňující opatření, někde je potřeba vytvořit modální filtr, který propustí danou ulicí pouze ty, kteří jdou po svých nebo jedou na kole. Taková opatření jdou provést téměř ihned, Eindhoven nechal místo citybloků vytisknout květináče ve tvaru své vizuální identity, přidal posezení a zeleň. Pokud opatření uspěje, časem přijde trvalá úprava. Pokud ne, není problém ho posunout.
Není třeba velkých stavebních úprav. Tam kde je potřeba zklidnit dopravu či zabránit ilegálnímu parkování Nizozemci často sáhnou po dočasných opatřeních jako citybloky. Prvky působí hravě a každý ihned pozná, že jde o taktický urbanismus.
I na méně frekventovaných komunikacích na periferii Nizozemci využívají zklidňující opatření, která zaručují, že se tudy lidé nebudou prohánět stovkou. Čas od času se v ulici vyskytne „šikana“, kterou automobily mohou projet jen po jednom. To znamená, že řidič musí zbystřit a sledovat, jestli proti nim někdo jede. Zároveň jsou na takových ulicích vyznačeny nevyhrazené cyklopruhy, které nechávají uprostřed jeden pruh pro auta. Když se potkají dvě auta, musí tak využít cyklopruhů. Ne všichni řidiči cyklopruhy respektují, přesto jde minimálně pocitově o výrazné zklidnění.
Rozdíl mezi českými a nizozemskými (ale i slovenskými či polskými) přejezdy pro cyklisty spočívá v tom, že Češi na přejezdech pro kola nemají přednost. Tato chyba v zákoně často znemožňuje stavět kvalitní oddělenou infrastrukturu. Každá příčná ulice tak stezku doslova přetrhává. V Nizozemsku řidiči musí dát lidem na přejezdu přednost. Kromě svislých značek to hezky zdůrazňují i „žraločí zuby“.
Pro tuto změnu nemusíme v Česku nic nakupovat, stačí změnit slova v zákoně.
V Česku nedostatečný prostor u autobusových zastávek řešíme na cyklostezkách nefungující cedulí „Cyklisto, sesedni z kola“. Toto značení nejenže nefunguje, ale výrazně znepříjemňuje dopravu na kole. Nizozemci ví, že vizuální podoba pomáhá. Prostor zastávky je možný projíždět, ale dlažba jasně dává najevo, že prostor patří chodcům a má se jet opatrně.
Zóna 30 tvoří v nizozemských městech dominantní dopravní režim. Místní se ale její přítomnost nebojí připomenout samolepkami na popelnicích či sloupech. Z českého pohledu to může působit vtipně, protože zdejší zóny 30 narozdíl od českých mají většinou fyzickou podobu, která rychlosti 30 km/h odpovídá: zvýšené křižovatky, příčné prahy, zúžené pruhy, dlažba, cykloopatření i sloupky. I přesto někteří zřejmě jezdí rychleji.
Dlouhé čekání na cyklistických přejezdech může být matoucí, někdy příliš trvá. Odpočítávač integrovaný do semaforu jasně ukáže, jak je na tom s časem. Stihnu se mezitím napít, obléct si bundu? I když je pravda, že na většině nizozemských cyklo-semaforech nečekáte. Detektory člověka na kole registrují už předem a většinou se pak jen veze na zelené vlně.
Dlážděná ulice v rezidenčních zónách může vypadat i fungovat lépe než asfalt, který svádí k větším rychlostem, nevsakuje vodu a v létě se přehřívá. Pro hladký průjezd kol není potřeba plošné asfaltování, na bočních ulicích v zóně 30 Nizozemci doplňují hladký asfaltový pás – ten jízdu na kole dělá výrazně komfortnější.
V Nizozemsku se téměř nesetkáme s parkováním na chodníku nebo v cyklopruhu. Jsou lidé o tolik ohleduplnější? Ne. Kouzlo spočívá v tom, že většinu chodníků a křižovatek nenápadně chrání sloupky, umístěné převážně na kritických místech. Ať už plastové, kovové a v rezidenčních ulicích dřevěné.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 16. 3. 2024, 20:49
22
1
Chtěl bych všechny. Ale tak nějak tuším, čeho se dočkáme... Pár z nich asi jo, nicméně v zanedbatelnejch a nicneřešících množstvích...
Pavel 17. 3. 2024, 11:28
6
1
Všechny, to je úplně jasné.
Ondra 17. 3. 2024, 12:57
6
1
jj všechno by bylo fajn :-) Ale co si budu nalhávat, nejvíc mi v Praze chybí propojené oddělené cyklostezky.
Zdenek X 17. 3. 2024, 13:40
1
3
Zuzeni a dopravni filtr je v mnoha pripadech v pravomoci obecniho uradu ci mestske casti. Jestlize ani tato nejnizsi uroven samospravy upravu neudela (a mozna i proto, ze se na tom neshodnou ani obyvatele bydlici v dane ulici, zdali napr. chteji/nechteji mit k domu pristup autem z daneho smeru), tezko s tim neco delat. To neni zadna vysoka politika. (Pricemz souhlasim, ze by to bylo mnohdy bylo velmi uzitecne.)
Nalepku "30 km/h" si muzete koupit a na vlastni popelnici nalepit jiz dnes. Mate-li v miste omezeni 30 km/h. Vlastne nevim, zdali porusite zakon tehdy, kdy tuhle nalepku nelepite na popelnici i v miste, kde omezeni neplati.
U prujezdu zastavkou mi chybi (a mozna, ze jenom proto, ze neznam zakon, ale osobne znalost nepotrebuji, preferuji silnici i tehdy, existuje-li cyklo-reseni) definice prednosti. Co se stane v pripade srazky cyklisty a chodce? Prijizdi tramvaj, mam jako chodec povinnost se rozhlednout pred vstupem do cyklopruhu na chodniku (treba az budu hodne stary a castecne senilni) a nebo naopak pro cyklistu plati "neomezit (i neohrozit)"?
Ty barevne betonove prekazky proti parkovani nepovazuji za rozumne (alespon ve vetsi mire). Nevim, co je horsi: kdyz na takovem miste se zakazem parkovani obcas zastavi auto a nebo tam bude bordel, prach a pujde to blbe uklizet.
Hladky pruh pro prujezd Malou Stranou by byl uzasny. To by asi privitali i motoriste :-).
Vice cykloobousmerek by znamenalo legalizaci me dlouhodobeho chovani. Takze asi to.
Mikulik 17. 3. 2024, 18:55
11
propojit cyklostezky tak aby byl VYLOUČEN kontakt s další dopravou. Nemám zájem jet v cyklopruhu
Jan 17. 3. 2024, 21:57
9
A to že: " Češi na přejezdech pro kola nemají přednost. " Máte odkud? Nelžete! Nesmí pouze Ohrozit motoristy, omezovat je mužou. Tedy prednsot mají ;-)
Martin Šnobr 17. 3. 2024, 22:27
5
@Jan – „Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zdali může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, cyklista smí přejíždět vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy."
David 18. 3. 2024, 05:32
2
@jan doporučuji se vrátit na dětské hřiště a přidat se k dětem až je budou učit jezdit na kole. Protože pokud už na kole jezdíte, mohlo by vám to být nápomocné k udržení si života a zdraví.
Tomáš 18. 3. 2024, 21:56
1
Je nějaká šance na změnu zákona ohledně přejezdů pro cyklisty? Případně - mohou to samosprávy obejít vztyčením značky dej přednost v jízdě?
Martin Šnobr 19. 3. 2024, 14:52
1
2
@Tomáš – aktuálně to na stole bohužel není. Legislativně se řeší hlavně 150 km/h na dálnicích...
komentář