Tachovské náměstí: Významná křižovatka cyklotras na Žižkově prošla rekonstrukcí

Publikováno: 03. března. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 04. března. 2024
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 03. března. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 04. března. 2024
Úvodní foto: Jiří Motýl

V prosinci 2023 začalo veřejnosti sloužit Tachovské náměstí na pražském Žižkově v nové podobě. Rekonstrukce tohoto žižkovského „plácku“ zároveň výrazně proměnila i cyklistické průjezdy lokací, na náměstí se totiž kříží několik cyklotras.

Díky své poloze na vítkovské cyklostezce a u ústí Žižkovského tunelu, i u nástupu cyklistické trasy na Vítkov, se jedná o významnou křižovatku z pohledu cyklistické dopravy. V současnosti se zde kříží cyklotrasy A25 a A421, pražský cyklogenerel zde do budoucnosti zamýšlí dokonce křížení nadřazených cyklotras A5 a A6, společně s cyklotrasou A25 a A240 vedoucí Hartigovou.

Původní podoba náměstí byla značně neutěšená, ovlivněná přítomností již dávno zaniklé vlakové trati a ústím tunelu do Karlína. „Vestavba tunelu v roce 1953 předělila necitlivě plochu, která tak fakticky ztratila charakter náměstí. Stávající úprava je návratem k původnímu stavu,“ dodal k situaci starosta Prahy 3 Michal Vronský (TOP09).

V rámci rekonstrukce tak došlo k zarovnání plochy náměstí do jedné roviny, zmizel nepřístupný terén s neupraveným křovím i domek, kde dřív sídlily veřejné záchodky a zámečnická dílna. Zrušen byl podjezd bývalé železniční trati. Vítkovská cyklostezka je tak nově při cestě na Vítkov křížena úrovňově. Z vítkovské cyklostezky je do prostoru náměstí zbudován nový sjezd.

Na náměstí vznikla vydlážděná plocha s lavičkami, záhony a platany. „Až stromy za pár let vyrostou a rozkošatí se, pokryjí plochu stínem,“ slibuje architekt Štěpán Valouch ze studia OVA, který novou podobu náměstí navrhl. „Terén má poměrně silný sklon. Snažili jsme se, aby se tu vsakovalo a v souvrství drželo maximum vody, nádrže pod zemí ale nejsou,“ dodává. Náměstí ještě doplňuje zrenovovaná pumpa, která stávala u hospody U Slovanské lípy, doplněno bylo pítko, je zde i umístěna funkční váha na připomínku dřívější větší městské váhy, která byla využívána trhovci a obchodníky.

Samotné náměstí je řešeno jako celek v režimu pěší zóny s povolenou jízdou kol, vítkovská cyklostezka křižující severní konec náměstí je v režimu stezky pro pěší a cyklisty. Celý prostor je tak plně průjezdný na kole. V pěší zóně je nutné dbát zvýšené ohleduplnosti a respektovat maximální povolenou rychlost 20 km/h.

Zatím není zcela jasný dopravní režim výjezdu po cyklotrase nahoru na Vítkov, z tohoto směru také zatím nebyl aktualizován diagram znázorňující průjezd cyklotras náměstím.

Rekonstrukce začala v létě 2022 a stála téměř 77 milionů korun, dokončena byla v prosinci 2023. Provázela ji taky debata o tom, jestli by vstup do tunelu měl být zastřešený. „Tunel sám o sobě je dlouhý a takové řešení by vedlo k prodloužení cesty tmou. Kromě toho je historicky cenný,“ vysvětluje Štěpán Valouch. V budoucnu se koridor dočká ještě poslední úpravy — jeho vstupní stěny ozdobí výtvarný prvek, který vzešel z veřejné soutěže.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

Zbyněk 4. 3. 2024, 07:11
9
1

Rád bych byl pozitivní.
Při jízdě z náměstí na stezku nebo na Vítkov se ke stezce přijíždí po přimknuté rampě, takže na stezku od Krejcárku vůbec nevidíte, tam bude krizových situací. Stejně tak při odbočení na Krejcárek by jste se měli obtočit okolo zábradlí o 180 stupňů.
Tady asi neexistují rozhledové poměry a obalové křivky.

Nově namísto podjezdu vytvořit úrovňové křížení, které se nedá projet na kole přinejmenším bez vjezdu do protisměru muselo dát hodně práce.

Zdenek X 4. 3. 2024, 08:58
3
4

Zbynek: rekl bych, ze to plyne primo ze zadani, kterym byla predevsim revitalizace namesti a jeho zuslechteni pro celou radu obyvatel mesta, a soucasti toho bylo prave zruseni onoho mimourovnoveho dopravniho uzlu. Narazi tak na sebe ruzne pozadavky ruznych uzivatelu spolecneho prostoru.

Neni to mozna ono, ale alespon neco: na stezku smer Krejcarek bez otaceni o 180 stupnu lze preci najet i o ulici vys.

Ondra 4. 3. 2024, 10:30

To místo dobře prokouklo. Je tam aspoň jeden cyklostojan ?

Piškvor 4. 3. 2024, 10:51
7
2

@Zdeněk X: O dvě. Za cenu 300 metrů v provozu, včetně dvou levých odbočení a dosti zuřivé křižovatky s Rokycanovou, nemluvě o ztraceném spádu. To je, oproti "vyjedu z tunelu, vyšlapu nahoru, hotovo" hodně málo ono. Takový klasicky pražský řešení "jak jen tu situaci zhoršit, a pokud možno nikomu nepomoct?"

Bohumil Špaček 4. 3. 2024, 18:52
7
1

Kritiku moc nechápu, působí to spíš jako snaha na všem najít mouchy. Jezdím tudy denně, odbočit na rampu a z rampy je snadné a pohodlné. Kolo není kamion.

Zbyněk 5. 3. 2024, 15:16
2
3

Bohumil Spacek: Mohl by jste prosim natocit video z prujezdu od Tachovskeho namesti na Krejcarek? Ja jsem zatim nenasel zpusob jak to projet bez najizdeni do obou protismeru (jednou na rampe a pak na drazni stezce).

Pokud tam jezdite denne a je to pro vas snadne a pohodlne, rad se necham poucit jak spravne na to.

Bohumil Špaček 5. 3. 2024, 16:41
1
3

Zbyněk: Nemohl. Ale chceš-li, natoč video svého průjezdu ty, musí to být opravdu nervydrásající drama.

Zdenek X 6. 3. 2024, 09:36
2
2

@Piskvor: heledte, vzniklo krasne namesti. OK, je tam rampa, ktera najezd jezdnim smerem ma mirne slozitejsi (smerem na zapad tam neni problem zadny). Asi kdyz pojedete zrovna z tunelu, budete muset udelat tuhle klicku (kolik vas takovych bude?). Kdyz pojedu ja odnekud ze Zizkova/Vinohrad a bude mi ta klicka vadit, rovnou budu mirit na ten druhy najezd.

O cem se bavime, vzdyt tou rampou bude prujezd max. desitky cyklistu za hodinu.

pekas 9. 3. 2024, 11:20

Mně se to líbí. Až vyrostou stromy, bude to pěkné místo. Lepší než dřív.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat