Rekonstrukce, která zklamala: Vodičkova

Publikováno: 27. září. 2024, 8 min. čtení
Aktualizováno: 28. září. 2024
Publikováno: 27. září. 2024, 8 min. čtení
Aktualizováno: 28. září. 2024

Právě dokončovaná rekonstrukce tramvajové trati v centru Prahy ve Vodičkově a Jindřišské ulici zhoršila podmínky pro jízdu na kole. Dlážděný úsek se totiž dále rozšířil. Již od začátku se pak proslýchalo, že mezi tramvajové koleje nepřijde hladká dlažba. Politici ale slibovali, že se dlažba na ulici narovná lépe. Změna je ale tak minimální, že ji na kole jen stěží pocítíme.

Přes počáteční nejistotu, zda se přeci jen nestane zázrak, je již zřejmé, že nepřibyla ani hladší dlažba, ani se styl dláždění nijak výrazněji neproměnil. Místo se tak nachází z hlediska komfortu průjezdu na kole v podstatě ve stejném stavu, jako před rekonstrukcí.

Již od začátku bylo téměř jisté, že se mezi tramvajové koleje nepřidá hladká dlažba, politici a zástupci dopravního podniku ale slibovali, že se dlažba na ulici narovná s menšími spárami a výškovými rozdíly – tak aby byla jízda na kole bezpečnější a příjemnější. Tento slib se ale očividně nevyplnil, na místě se totiž nachází stará dlažba, která po průjezdu působí dojmem, že je položena stejně hrubě, a se stejně velkými spárami, jako ta předtím. Pokud skutečně pokládka proběhla velmi pečlivě, pak v reálném pocitu z jízdy nemá změna velký význam.

Tato dlažba navíc nově přibyla i v Jindřišské ulici v místech, kde byl dříve asfalt. V podstatě tak spíše dochází k dalšímu zhoršení stavu. Zatímco na nově rekonstruovaném Václavském náměstí je položená dlažba hladká řezaná, na napojujících ulicích Jindřišské a Vodičkově se na lepší komfort nedostalo.

Déjà vu

Jako bychom zažívali déjà vu. Již v roce 2014 byla v místě dlažba měněna, tehdy po apelech cyklistické veřejnosti v návaznosti na rekonstrukci trati v nedaleké Vodičkově a Lazarské. Extrémně hrubá štípaná dlažba se tehdy měnila za současný typ. Dopravní podnik tak mohl být spokojen, cyklistické dopravě se vyšlo vstříc. Byla spokojena i ona cyklistická veřejnost? Kdo očekával, že se dočká skutečně hladkého průjezdu, musel být velmi zklamán. Apelující pak byli možná rádi alespoň za tu mírnou změnu k lepšímu.

Tento příběh v podstatě pokračuje dodnes. Proč vlastně měnit dlažbu, která se tam „kvůli cyklistům“ pokládala teprve před deseti lety? Nejedná se o nevděk? A proč vlastně musí kola jezdit právě tudy? Vždyť místem vede jedna z nejrušnějších tratí v centru města, dopravní podnik by byl mnohem raději, kdyby byla cyklistická doprava směřována mimo ulice silně zatížené městskou dopravou. Aspoň tak to je v kuloárech často slyšet. A pak je zde i otázka, co která dlažba vydrží. Fotky vyviklané hladké dlažby mezi kolejemi z Olomouce a Brna jsme již viděli nesčetněkrát. A příliš časté opravy povrchů by byly pro peněženku dopravního podniku noční můrou.

Kola všude a nikde

Řada argumentů té či oné strany má svou logiku. Příjemné průjezdy pro kola ale vždy spláčou nad výdělkem. Nakonec vždy dojdeme k tomu, že průjezd kol nemá své dostatečně silné zastánce, konsensus neexistuje, a koncepční přístup je nakonec vždy jedině na papíře.

Jinudy moc projet nejde

Cyklogenerel tak sice možná očekává vedení cykloobousměrky Štěpánskou, ale tu jaksi městská část nezřídila. V Jungmannově jakbysmet. A kdy naposledy někdo slyšel o jakémkoliv zlepšování průjezdu přes Můstek? Když se tam měl průjezd kol zakázat, tedy pardon – omezit. Od té doby ticho. Někde jezdí tramvaje, jinde by se muselo rušit parkování, někde je moc pěších, jinde by se musely uskromnit předzahrádky.

Není tak divu, že nakonec opět přijde na přetřes zlepšování dlažby ve Vodičkově a Jindřišské, i když to třeba dopravní podnik ne zcela chápe a cyklogenerel tudy žádnou cyklotrasu neplánuje. Protože prostě jinudy moc projet nejde, alternativní průjezdy nevznikly, byly zamítnuty, ignorovány. Ale na přetřes to vždy přijde pozdě, když již nejde nic dělat, natožpak diskutovat o plusech a minusech jednotlivých řešení.

Takže není jak hladší průjezd ve Vodičkově a Jindřišské, tak ani naděje, že by se v blízké době výrazně zlepšil průjezd oblastí jinudy.

Světlo na konci tunelu v nedohlednu

Nenechme se ale mýlit, že by to byl pouze fenomén této ulice. Takových míst je celá řada. A nemusíme chodit daleko. Nedaleko probíhá již několik let souboj koncepcí nad tím, kudy vést průjezd kol z Karlova náměstí na Mírák. Praha 2 volí Ječnou, magistrát Žitnou. A my ostatní můžeme jen uzavírat sázky na výsledek. Doporučuji sázet na to, že v dohledné době nebude hotový průjezd ani jeden. A to nezmiňuji ani nějaké cykloobousměrky v bočních ulicích.

Tomáš Halva, radní pro dopravu Prahy 2, sice na těchto stránkách avizoval náročnou projekční práci nad stezkou v Ječné: „Neříkám, že je to lehký úkol, bude s tím spojena spousta projektové práce. Ale myslím si, že hodně lidí to ocení.“ V mezidobí ale v dané ulici dopravní podnik připravuje rekonstrukci tramvajové tratě a rozhodně nečeká, až se někdo ustrne a nějakou stezku vyprojektuje. Řekl někdo dopravnímu podniku, že tam městská část sní o vedení cyklostezky mimo provoz? Vždyť u podobných akcí pak hrají roli centimetry uličního prostoru a jakmile se koleje jednou usadí, už je nikdo neposune. Zabývá se tak dopravní podnik možným vedením cyklostezky v Ječné dle přání Prahy 2 při přípravě tramvajové trati? „Rekonstrukce tramvajové trati se zabývá tramvajovou tratí, na níž z principu nemůže vzniknout oddělená cyklostezka,“ pravila pro Městem na kole tisková mluvčí DPP v reakci na tento dotaz.

A zajisté má pravdu. Stejně tak oddělená cyklostezka nemůže z principu vzniknout ve vozovce, ani na chodníku. Musí se totiž na ní v uličním profilu udělat místo. Současný přístup, kdy se každý zabývá jen tím svým, z pražských ulic ale nedělá příjemný prostor sloužící všem, nýbrž jakési ledabyle poskládané soubory jednotlivých funkcí. Lampy a sloupy trakčního vedení se již opět daří slučovat, skoro to zní už jako vtip, že se stavěly vedle sebe. To byl ale ten lehčí problém. Cyklistické průjezdy zatím většinou zapláčou, protože přijdou na řadu vždy na konec, kdy již místo ani čas na jejich řešení není. A nenechte se mýlit, to není problém jen dopravního podniku, ten problém je širší, dalo by se říci, že nás všech.

Komentáře k článku

Neo Moucha 27. 9. 2024, 17:45
18
8

Ostuda se stala realitou, je mi z toho smutno.

Ondra 27. 9. 2024, 18:09
19
5

Tohle město prostě čeká na někoho odvážnější a progresivnějšího než je Hřib nebo Scheinherr, ti jsou moc vyděšení že přijdou o voliče řidičů aut. Někdo, kdo přijde s něčím podobným jako "Le Plan vélo de Paris", místo nic neříkajícího cyklogeneru konkrétní plán na desítky kilometrů stezek a pásů, které propojí celou Prahu. A to prosím s termínem realizace, ne až se bude náhodou daná lokalita opravovat. Do té doby to bude jen patlání a patlání, jedno špatné řešení vedle druhého.

Mickey 27. 9. 2024, 19:46
24
5

Lepší cykloinfrastruktura znamená více cyklistů, a to zas znamená méně aut, což zas přinese plynulejší provoz těm, co autem skutečně musejí.

pekas 27. 9. 2024, 20:11
5
6

Z fotek to až tak nevypadá, ale je to opravdu tankodrom. Takže žádná změna.
Ale nezoufám. Na jihozápad přes Ovocný trh a Rytířskou, na severovýchod Ve Smečkách a Opletalovou se docela dá. Brzy ráno i krásně přes Můstek na Jungmannovo. Navíc, z tramvají mám respekt a tak myslím, že ve výsledku to má své výhody, se Vodičkově vyhnout.

Michal 28. 9. 2024, 00:42
15
3

Navrhuju cyklogenerel přejmenovat na zbožné přání, bude to tak lépe odpovídat realitě. Není prostě politická vůle podporovat cyklistiku. Naopak, strany s její podporou končí, zatímco jiné, motoristické, nastupují. Kdo si chce vyzkoušet tankodrom, ať si vyšlápne turkovické serpenýny, kde jsou rovněž kostky, ale navíc zkosené... Co k tomu dodat? Lépe už bylo.

Jaroslav 28. 9. 2024, 07:28
4
9

No... Ono to není tak jednoduché. Kdesi jsem četl, že se do centra bude vracet dlažba z důvodu zachování architektonického rázu. A mám jenom dotaz... Kolo bylo vynalezeno někdy koncem 19.stol. Jak se jezdilo tenkrát po ulivích, když byla dlažba téměř všude???

Tom Kyjovský 28. 9. 2024, 07:37
1
24

Jakožto někdo, kdo nežije v Praze a není cyklista, nijak mě to netíží.

Michal 28. 9. 2024, 08:06
10
3

Tak za poslední desetiletí, když se něco dělá, tak vždycky k horšímu. To je realita.
A udělat něco pro lidi, aby se něco zlepšilo a zpříjemnilo, to už vůbec ne.
Přijde mi, že dělají všechno pro to, aby vyhnali lidi z měst a nahnali do aut.

LivingLegend 28. 9. 2024, 08:56
2
18

Fakt vtipné nářky. Věc, co váží 16-30 tun, a bude se tam dávat něco jiného než kostky.

Hrubým odhadem je to 600 souprav, a to ještě přibudou, protože někoho geniálního napadlo tahat tramvaje přes Václavák. Takže položit tam cokoliv jiného porušuje funkci řádného hospodáře.

Navíc, když se to začalo dělat, tak tu byl plný přání. Když jsem upozorňoval, že když to není v plánech, které byly povoleny stavebním úřadem, tak se fakt nic dělat nebude, tak mě tady osazenstvo málem ukamenovalo...

Xxtrialista 28. 9. 2024, 08:56

Jako dlouhodobá lokální legenda kostek ve Vodičkově jezdící na silničním kole (před rekonstrukcí) můžu říct,že ty kostky mi nějak extra nevadí,jezdil jsem přes ně za sucha, deště, sněhu... Ale co mi teda vadí je ta přidaná výhybka směrem k Jindřišské. Takhle na prasáka hozenou kolejnici jsem dlouho neviděl. Jednak trčí z té dlažby snad centimetr a půl , její oblouk je docela velkorysý, takže mezi kolejnicemi(levou a pravou) má délku snad čtyř metrů a k tomu jsou na bocích mezery i přes 4 centimetry... Tahle chuťovka je navíc přesně v místě,kde obvykle přechází přes koleje největší množství lidí. Být to někde v "mrtvé" části Prahy,tak se rozjedu a přeskočím to,ale tady... Asi budu muset zůstat na momentální "objízdné" trase přes divadlo a Příkopy a kličkovat tam jako dement mezi lidma. Protože když si tam nedovedu představit bezpečný průjezd za sucha,tak za mokra,nebo sněhu to určitě lepší nebude. Při přemýšlení nad tím,jak se mi do práce jezdilo před dvěma,třema lety, když nebyla tramvajová trať na Libuš(Novodvorská), cyklopruhy v Podolí, rekonstruovaná trať (Vodičkova, Jindřišská) a cyklopruhy v ulici Na Florenci,jsem došel k závěru , že dříve bývalo lépe a každá změna na mé trase byla k horšímu, když se sečte mentalita obyvatelstva vzhledem k cyklopatřením, společenským pravidlům, pravidlům silničního provozu...

LuKo 28. 9. 2024, 09:55
3
1

Na X to prezentovali, že by hladkou dlažbu rádi udělali, ale památkáři jim do toho hodili vidle a tak jsou rádi aspoň za řezanou dlažbu na Václaváku.

Karel 28. 9. 2024, 10:43
3
16

Na co ciklo pruhy když jezdí no kolech a nejen na nich kde se jim zrovna povede. Naprosto zbytečně vyhozené prostředky.

Mickey 28. 9. 2024, 11:13
29
2

LivingLegend: ta tramvaj nejede po dlažbě, ale po kolejích, které jsou přišroubované do betonu pod nimi. Je jí úplně jedno, co je mezi kolejemi na povrchu.

Jirka 28. 9. 2024, 11:36
1
25

Úzké ulice nejsou moc vhodné na cyklopruhy. Kostky mi připadají lepší pro starou zástavbu. Ve Vodičkově u Václaváku se necítím bezpečně. Tramvaje jsou ok, ty vidím zdaleka a pohybují se výhradně po kolejích. Ale cyklisté a hlavně ekolobežkáři se pohybují leckde a jedou rychle. Jinak si myslím, že pro dopravu v Praze centru je kolo nepraktické a sportovat lze jinde, akorát není takový adrenalin jako mezi auty a tramvajemi.

LivingLegend 28. 9. 2024, 16:24

@Mickey, Jasne, a kdyz tam dam asvalt nebo beton, uz to nidky nebudu muset opravovat. Protoze fyzika. Jen zbrousim koleje...

MikeP 28. 9. 2024, 17:11
3
12

Nějak nerozumím nářkům nad kostkami. Když bych bydlel někde v horách, pořídim si auto 4x4, které si poradí s terenem. Když bydlím v centru, kde jsou (logicky) kostky, pořídím si kolo, které je na to stavěné. Donedávna jsem bydlel u Míráku a přes cetrum jezdil pravidelně, na horském kole s dobrým odpružením je úplně jedno, na jakém povrchu zrovna jedu a díky šířce pneu neřeším ani koleje nebo kanály. Buď lze jen nadávat na situaci nebo (si) ji vyřešit tak, aby se mi dobře jezdilo. Nemyslím, že by mělo mít město povinnost všude sázet stezky, navíc s extra povrchem. Také nechápu cykloobousměrky, tím spíš, že dodržování předpisů u většiny cyklistů prostě neexistuje. Každodenní zkušenost z Karlína, zejména přednost zprava, jízda po přechodu a po chodníku.

Mickey 28. 9. 2024, 22:52
18
1

LivingLegend i hladká dlažba se dá v pohodě vyndat, i asfalt. I ty kostky jsou zaasfaltované. Kostky jsou horší na hluk, pohodlí jízdy, pohodlí chůze, ano i zde se přechází, drží se v tom špína.

A ke komentáři výše: čím horší bude povrch vozovky, tím spíš budou koloběžkáři a cyklisté jezdit po chodníku. Cyklista navíc v těchto místech jede rychleji než tramvaj, není třeba se obávat srážek.

Martin Šnobr 29. 9. 2024, 12:49

@Michal (komentář skoro nahoře)
Nebral bych to tak černě, spousta věcí se zlepšuje, cyklistických opatření vzniká snad nejvíc v historii, lidí na kole jezdí nejvíc v historii. Jasně, spousta věcí se nepodaří, ale v průměru se na cyklodopravu myslí více i při běžných projektech. A pokud se veřejnost bude zajímat víc, bude to lepší – téměř nezávisle na politické situaci...

Milan 30. 9. 2024, 13:27

Po Praze stále jezdím jen na pevňáku, protože v podstatě vždy narazím na místa, kde je třeba ject po kostkách. Zmíněná Vodičkova, Václavské náměstí, Újezd, od Klárova nahororu Chotkovou, Rudolfinum.

Františka 30. 9. 2024, 23:30

@Michal Zaujala mě vaše poznámka o turkovických serpentinách uz Ondřejova.. Na mapě seznamu jsem si silnici v režimu panorama prohlédla a fakt bych to na silničce nebo na trekkingu nechtěla vyjet či sjet. Ani na celopérovém horáku se to nedá s menším komfortem projet ?

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat