Cyklostezka mezi Prahou a Kralupy povede po levém břehu

Publikováno: 08. října. 2024, 6 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 08. října. 2024, 6 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl

Středočeský kraj se ve svých plánech povltavské cyklotrasy mezi Prahou a Kralupy soustředí aktuálně na levobřežní úsek. Další změny na pravém břehu se odkládají z důvodů nesouhlasu obce Řež s výstavbou asfaltové stezky na svém území.

Povltavská trasa na severu Prahy podle cyklogenerelu páteřních tras Středočeského kraje měla mezi Prahou a Husincem vede po obou březích Vltavy. Tato cyklotrasa je součástí evropské cyklotrasy EuroVelo 7 a české cyklotrasy č. 4, z hlavního města do ní ústí levobřežní a pravobřežní nadřazené cyklotrasy A1 a A2. V úseku od Husince/Řeže do Máslovic pak krajská koncepce předpokládá pouze levobřežní trasování přes Libčice. Odtud by opět měla pokračovat až do Kralup po obou březích.

Tolik koncepce. V realitě se zatím mezi Prahou a Kralupy pohodlně svezeme na pravém břehu na úroveň Klecánek, poté je potřeba vystoupat na náhorní plošiny směrem na Vodochody. Na levém břehu jsou pak zatím spíše fragmentované úseky, například nedávno rekonstruovaná stezka z Žalova do Úholiček.

Kraj nyní avizoval, že se více hodlá zaměřit na budování cyklotrasy na levém břehu řeky. Plánovanou novou stezku mezi Klecánky a Husincem – Řeží kraj odkládá, protože s ní obec nesouhlasí.

Obec Řež cyklostezku nechce

Plány na pokračování stezky dále z Klecánek zastavilo jednání Středočeského kraje s obcí Husinec – Řež, která cyklostezku na svém území nechce. „Obec Řež a někteří její občané cyklostezku na území své obce zásadně nechtějí,“ uvedl rajský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).

Starostka Řeže, Michaela Peigerová (Společně) uvedla pro Městem na kole důvody, proč cyklostezku nechce: „Cyklostezka na pravém břehu Vltavy by zasáhla velkou část obyvatel naší obce. Břehová část je aktuálně hojně využívána pro rekreaci nejen našich občanů, poskytuje prostor pro různé typy využití a asfaltová cyklostezka zde nechybí. Současně nám jde o zachování přírodního rázu krajiny, ochranu přírody a chráněných živočichů, například užovky podplamaté, jejímž výskytem je místní lokalita známá. Klíčovým důvodem je pak bezpečnost těch, kteří se na stezce pohybují. S asfaltovým povrchem se provoz zásadním způsobem zvýší a zrychlí, což přináší přímé ohrožení chodcům, dětem, maminkám s kočárky, psům…“

Peigerová dále popsala komunikaci s krajem: „S krajem jsme se o celé situaci snažili několik let komunikovat, ale bez zásadního výsledku. V roce 2023 nám byl představen záměr, s nímž jsme nesouhlasili a nereflektoval dříve zaslané připomínky. Na veřejném projednání, které se konalo v září 2023, byly předneseny připomínky našich občanů k projektu. Výsledkem toho bylo, že se celý projekt zastavil a veřejně jsme označováni za ty, kteří cyklostezku zasekli. Nebyly zohledněny naše návrhy na vedení cyklostezky jinými cestami, ani skutečnost, že po protějším břehu povede asfaltová cyklostezka a náš břeh může poskytnout alternativu k využití volného času v krajině přírodního charakteru.“

Kraj řeší levobřežní variantu

Středočeský kraj se tak více soustředí na spojení na druhém břehu. Ostatně, jak již bylo řečeno, dle krajského generelu má být stěžejní úsek povltavské cyklotrasy mezi Řeží, respektive Úholičkami, a právě Libčicemi veden po levém břehu řeky. Odložení řešení úseku Klecánky – Řez se tak dotýká spíše krátké návaznosti mezi plánovaným levobřežním úsekem na Libčice stezkou vedoucí po pravém břehu od pražské cyklotrasy A2.

Kraj se tak nyní snaží dle svých slov dobudovat především trasu Libčice nad Vltavou – Úholičky – Roztoky – Sedlec. Kraj je pak s hlavním městem domluven na tom, že pokud cyklostezku do městské části Sedlec prodlouží, Praha se postará o její pokračování až ke Stromovce.

Batulková Anna, koordinátorka cyklotras Středočeského kraje, k této oblasti uvedla, že podél Vltavy od vlakové zastávky Řez povede cyklostezka jen po levém břehu. Projekt cyklostezky je ve fází projednávání s dotčenými orgány a vlastníky. Nová stezka pro chodce a cyklisty povede ve zhruba 3 kilometry dlouhém úseku Úholičky – Libčice mezi tratí a řekou. K realizaci by mohlo dojít již v roce 2025.

V úseku Úholičky – Libčice aktuálně probíhá inženýrská činnost, většina potřebných pozemků není v soukromém vlastnictví, ale v majetku Správy železnic nebo Povodí Vltavy. V dolním úseku Praha – Roztoky je aktuálně řešena problematika soukromých pozemků, které jsou pod většinou navrhované trasy.

V obou případech se počítá s asfaltovou stezkou pro pěší a cyklisty o šíři 3 metry.

Tento článek vychází s podporou Ministerstva životního prostředí. Materiál nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP. Cílem projektu je zvyšování povědomí o podmínkách pro cyklodopravu prostřednictvím regionálního zpravodajství online magazínu Městem na kole.

Komentáře k článku

Jan Fiala 8. 10. 2024, 09:26
2
3

A co Dolany - Kralupy? Trasa vede v provozu a přes kopec.

Jiří Motýl 8. 10. 2024, 10:58

Jan Fiala: V plánu to měl kraj do roku 2027 (https://mestemnakole.cz/zpravicky/stredocesky-kraj-schvalil-zamery-104-km-novych-cyklostezek/).

V roce 2021 zadával projektování (https://zakazky.kr-stredocesky.cz/contract_display_8352.html).
Nevím, v jaké fázi to bude nyní, ale asi již minimálně s existujícím projektem.

Jiří Kadlec 8. 10. 2024, 20:45
11
1

Za mě dobrý plán, z Klecánek do Řeže je to po pravém břehu celkem v pohodě sjízdné už teď, nemusí být všude asfalt, naopak na levém břehu hlavně Sedlec - Roztoky je to kritický úsek po silnici s velkým provozem kde cyklostezka zoufale chybí.

Pavel 8. 10. 2024, 21:56
3
10

Pokud není člověk tatar, tak je cesta Klecany - Kralupy v pohodě (jezdil jsem tam i s dětskou sedačkou. Stejně tak se lze bez problémů dostat z Řeže do Kralup. Podél vody přes Dolany do Kralup jezdíme i běháme běžně.

David Votík 9. 10. 2024, 08:01
4
12

Jsem z Kralup a do Prahy podél řeky jezdím pravidelně a vůbec nevidím důvod budovat nějakou asfaltovou cestu. Přírodní cesty přece nevadí, na naopak! Vedou tam moc pěkné cesty přímo podél řeky celou dobu z Kralup až do Prahy, A kdo nezvládne projet Máslovice-Řež tak by na kolo ani z bezpečnostních důvodů neměl vůbec sedat ,to není cyklista, dle mého názoru..

Zdenek X 9. 10. 2024, 09:15
3
15

Predne je treba si priznat, ze az na vyjimky (napriklad Roztoky-Praha) stezka nema zasadni dopravni vyznam (pripadne bychom o dopravnim vyznamu nemeli diskutovat my Prazaci, ale nechat do na obyvatelich dotcenych obci, treba Reze, jsou snad schopni posoudit, co jim v doprave chybi), ale predevsim rekreacni a tak k tomu pristupovat. Jestli kraj nabizi rigidne stezku typu (citace) "V obou případech se počítá s asfaltovou stezkou pro pěší a cyklisty o šíři 3 metry" (tj. dalnice, potom se nedivim, ze se mnohem lidem (mistnim i rekreantum) nelibi a takto si stezky v prirode nepredstavuji. A k tomu si pricteme to, ze radni pro verejnou dopravu Petr Borecký se vyjadruje stylem (citace z facebooku) "Ale samozřejmě, jsme v Česku, takže problém. Tentokrát má jméno užovka podplamatá ...", proti cemuz se starostka pochopitelne ohrazuje.

Prekvapuje me, jak se cykliste posunuli a jakou infra i pro rekreaci pozaduji. A kopce? Prominte, ale kopce jsou kořením cyklistiky, bez nich by me to ani nebavilo.

Stezku pouze po leve strane (na brehu, kde je uz vlakova trat) povazuji za rozumny kompromis.

Mikulik 9. 10. 2024, 09:20
3
14

Zase asfalt !!!! On je snad někdo úchylny do toho asfaltu a nebo vlastní asfaltovaci firmu . Jakože bez asfaltu to nejde ....
Hlavně přestat kecat a něco dělat . Za mě začít co nejdřív z úholiček a zbytek se dá projet už . Neskutečna prasarna ,že s tim nikdo nic nedělá . Projet tam teď vlastně vubec nešlo ,jak byla vysoká voda, v létě zase celý zarostlý ,hlavně ze tam věčně někdo jede a nikdo není schopen zlomit ani větvičku,on si pořád asi někdo myslí ,ze přijde ten japonec Samo Seto.

Zdenek X 9. 10. 2024, 09:40
2
5

Jeste jednu poznamku: u nas ve vsi (kousek za zapadnim okrajem Prahy) se lehce otevrela otazka prestavby byvaleho telesa zeleznice na cyklostezku (bude to jeste na dlouho, ale pocatek je typicky: motivace neprisla od obyvatel, motivaci je dotacni titul a take je zanenesena na nejake mape kraje s nacmaranou siti cyklostezek). Ted je tam pesina, nekde sirsi a bez potizi na kole sjizdna, jinde skutecne uzka a rekneme hrbolata (a nepouzitelna pro kocarky). Slouzi cyklistum, pesim, bezcum, pejskarum. Zatim jsem v diskuzich se spoluobyvateli obce nenarazil na nikoho, kdo by se vyjadril stylem "to by bylo paradni z toho udelat 3m sirokou asfaltovou cestu", naopak, narazil jsem na nesouhlasne nazory. Pritom verim, ze kdyby nekdo navrhnul nejakou setrnou revitalizaci, zajem by byl.

Ale kdo vi, o kousek dal u Chyne jsou asfaltove ucelove komunikace, prijedou tam auta, zaparkuji (o vikendu je jich tam dost), vytahnou brusle, a vozi se mezi poli po asfaltu. Instatni zabava: byl udelan asfalt, tak jezdi na bruslich, mozna kdyby to byl pekny mekky bezecky okruh, treba by behali (a take by prijeli auty).

Martin Šnobr 9. 10. 2024, 09:57
18
1

@Jiří a Pavel – jasně, pro nadšené sportovce na odpružených kolech je ten nebezpečný úsek na sever od Řeže teoreticky sjízdný. Tady se ale bavíme o komfortu např. pro každodenní dojíždění či pro turistiku. Lidé s brašnami ten úsek nad srázem do řeky a mezi kořeny fakt jezdit nebudou. Stejně tak někdo, kdo jezdí každý den do práce...

MasoxCZ 9. 10. 2024, 10:31

Tak to jsem zvědav na úsek Sedlec-Roztoky. Mezi řekou a tratí je tak málo místa, že už teď se špatní řidiči osobáků skoro nedokážou vyhnout spolu, natož s autobusem.

Pavel 9. 10. 2024, 10:31
1
13

Martin Šnobr: Mám na kole odpruženou pouze přední vidlici (o funkčnosti na kole za 20tis. se dá leda spekulovat) a na uvedeném úseku není problém s batohem, dětskou sedačkou, ani s dětmi (moje děti to jezdí od svých 5-6let, když mě doprovázely při běhu). Stejně tak úsek Libčice - Řež na druhé straně.
A ještě tam tahat asfalt...
Stejně tak bych nechtěl vidět asfalt mezi Uholičkami a Libčicemi.
Ale je mi jasné, že dotace má přednost před ochranou přírody, kterou stavbou pěkně poničí.

Kuba 9. 10. 2024, 10:31
21
2

Panove,
krasne tu kolektivne ukazujete zcela zcestnej pristup "kdo nechce jezdit na kole tim stylem jako ja, zkusenej, fyzicky zdatnej nadsenec, na sportovnim kole, at na nej radsi neseda"

Jenze aby kolo mohlo fungovat jako dopravni prostredek, musi ty cesty fungovat i pro duchodce, male deti, zacatecniky a dalsi nejiste. Musi fungovat za kazdeho pocasi. I kdyz je po desti na nezpevnenych cestach bahno. Musi fungovat pro stara kola bez prevodu, ktera klidne nechate na nadrazi (a na nem by mela byt bezpecna moznost ulozeni tech drazsich) pro ty, pro koho je kolo fajn jen na cast cesty. Pro dalkove turisty jedouci s nakladem, treba i vozikem. Jinak to furt bude rekreacni zalezitost, pricemz jo, ti mene zdatni si ta kola k vhodnym trasam dovezou autem...

Jestli chcete mit z dopravni cyklistiky svuj co nejuzavrenejsi elitni klub, jen pokracujte takto. Ja jsem rad, ze na kraji snad konecne nasli dost rozumu aby pochopili, ze je to potreba jinak.

PS. Zahodte prehazovacky, max. 2 ruzny pastorky na obou stranach zadniho kola a pred/pod kopcem ho sundavat a otacet. Kdysi se tak jezdilo i na Tour, je hrozny, jak jsou ti dnesni cyklisti zhyckani...

Zdenek X 9. 10. 2024, 11:07
3
10

M.Snobr: zadna cinnost neni bez dopadu. Vase (neci) moznost dojizdet do prace usekem severne od Reze po asfaltu znamena omezeni nekoho jineho. Muzete ukazat nejakou studii, ktera ukazuje, jake bude vytizeni pro kazdodenni dojizdeni timto usekem (a odkud takto kazdedenne dopravne pojedou)? Existuje treba nejaky vyzkum, kolik lidi nakonec vyuziva pro kazdodenni dojizdeni jiz realizovane podobne stezky, kde bylo pouzito stejne argumentace (treba Tocna-Cholupice, to je, myslim, vase oblast)? (Takovou analyzu bych jako setrny hospodar jiste udelal, abych neopakoval stare chyby.) Za me je treba naznakem takove studie kazdodenniho dojizdeni to, ze mistni z Reze tohle nechteji. Argumentovat lidmi s brasnami je podle me naprosty ulet, nekdo z horni dolni (nebo Amsterodamu, Berlina, Parize, ...) si chce jednou za zivot zajet do Prahy, vy jako mistni (ktery tu cestu vyuzivate nasobne vice) srazite podpadky budete delat upravy, ktere budou vyhovovat jim a nikoli vam? Pripadne jeste za vase penize? Pro desitky jedincu za rok (kteri nakonec mohou jet i jinudy).

(A mimochodem jsme opet u rozdilu Nizozemi/Amsterodam vs. CR/Praha): to neni jenom o namaze u slapani, ale vsichni se chteji narvat do prostoru u reky, v tomto pripade zeleznice, pesi, mistni, rekreanti, cykliste, bruskari, mistni komunikace, provozovny, lom, ... . A Nizozemi je trivialni a levne navrhnout paralelni komunikaci. Asi rekreacni jezdeni na kole bude muset ustoupit a jezdit i do kopce. Kopce jsou kořením cyklistiky.)

Pavel 9. 10. 2024, 11:49
2
14

Kuba: Já na kole najedu za rok minimum do pár set km. Do práce na něm jezdit fakt nebudu, protože zejmena pot a smrad v práci. Za další uvedeným úsekem denně jezdím vlakem, takže by mě opravdu moc zajímalo, jak se ta asfaltka nacpe mezi Uholičkami a Libčicemi mezi Vltavu a koleje, jaké budou muset být úpravy, aby nebyly ohroženy koleje X m nad stezkou a jak vydrží při nějaké větší vodě jako byla před pár týdny (a to ji vodohospodáři zvládli na Vltavě skvěle). Navíc na obou stranách jsou značky "chráněná oblast", místa, jak uvedeno minimum a do toho se bude cpát asfaltka?

Zdenek X 9. 10. 2024, 11:55
1
8

Kuba: nikoli, rikame, ze jestlize nekdo chce dopravne dojizdet na kole uzemim, ktere nekdo dalsi ocenuje pro jine vlastnosti a ktere vy chcete pretvorit podle vasich potreb, budete se muset take omezit. Musi to byt vyvazene. Takze kdyz ukazete, ze diskutovanym usekem budou jezdit stovky dopravnich cyklistu (ne, rekreanti me nezajimaji, ti si mohou vybrat jine cesty vyhovujici jejich potrebam a kapacitam, nebo jit treba pesky, zahrat si fotbal, tenis, ...), je mozne dat velkolepym a treba kontroverznim upravam, v maximalni mire ulehcujici zivot mnoha uzivatelum, prednost.A i potom je otazka, kde ty upravy maji koncit: zdali je ucelnejsi udelat upravu v mensim rozsahu a predpokladat, ze uzivate budou mit prehazovacku a blatniky (za me tedy naproste minimum) a nebo investovat vic a udelat to skutecne caparty na kolech a damy v letnich satech nebo pany v oblecich (kolik ze takovych bude?).

Takze: kde se budou ti dopravni cykliste projizdejici usekem severne od Reze pro pravem brehu rekrutovat a kolik jich bude? O levostrannem nediskutuji, vybudovani asfaltove stezky na jedne (leve) strane povazuji za rozumne.

Add zacatecnici: ano, kazdy byl zacatecnik. Ale predpokladam, ze po mesici jezdeni se ze zacatecnika stane zkuseny uzivatel, pripadne se stane dostatecne jistym. Tezko si vybavuji jinou infrastrukturu, ktera se buduje pro "zacatecniky" a "nejiste".

Mikulik 9. 10. 2024, 17:31
5
2

Škoda ze sem nelze dát fotky ,protože právě ted jsem projel řez -uholicky . To bohatě stačí . Gabiony a ne ze pojedu v blátě a nohama se budu odrážet jak na koloběžce a doufat ,že se nebudu koupat ve Vltave.

Bob 9. 10. 2024, 19:24
1
7

Autorovi článku (a nejen jemu) doporučuji si přečíst názor ekonoma a propagátora cyklistiky Daniela Münicha na jeho Facebooku - https://www.facebook.com/daniel.munich.1 - a nešířit tu jen názor cyklodezoláta Boreckého.

Lucie 9. 10. 2024, 20:51
14

Já se tedy na lepší podobu úseku Libčice-Řež těším velice. Kolo používám jako dopravní prostředek, nezávodím. Za dvacet let, co tu dojíždím prakticky denně do práce, mám na kontě jeden otřes mozku, několik drobných pádů a srážek na pěšině (vždycky se proti mě vyřítil sportovec), o způsobu překonávání kolejí raději nemluvím - jenže ono to jinak moc nejde.
Už jsem byla trochu skeptická, že se toho do důchodu nedožiju, no ale teď tedy svitla nějaká naděje. Tak doufám, že to dopadne!

Jiří Motýl 10. 10. 2024, 00:52

Bob: Četl jste ten článek? Já jen že se v něm kromě radního Boreckého obsáhle vyjadřuje i starostka Husince - Řeže.

Zuzana 10. 10. 2024, 05:45

Tak předně to bude zase stezka pro pěší a cyklisty, ne cyklostezka. Ale to jen tak na okraj. Trasu Kralupy - Praha dobře znám, jezdím tudy do práce několikrát týdně. Vést ji po levém břehu považuji za lepší variantu, asfaltová by být nemusela, ale má-li sloužit nejen majitelům krosových a horských kol, ale taky bruslařům a silničářům (ale ti se tam z důvodů v první větě nepoženou, zůstanou na silnici), tak asi jo, i když toho tedy příznivec nejsem.
Užovka v oblasti opravdu je a starostku Řeže chápu. Za mě ať ten jejich úsek zůstane tak jak je, včetně té terénní části z Řeže do Máslovic (jsem zkušený jezdec, včetně terénů a přesto tam při běžných cestách při deštivém počasí spíš nejedu), který je parádní právě proto, jaký je.
Pokud jde o silnici Roztoky - Sedlec a dál - jet se po ní teda dá. Je tam široká krajnice a nikdy jsem tam neměla problém. Horší je to těsně před Sedlcem (jak je tam zatáčka a skála), ale taky se dá. Proboha, proč nedokážeme používat mozek a být vzájemně tolerantnější (já jako cyklista se prostě někdy necpu tam, kam to nemá smysl nebo udělám víc místa a jako řidič zase nemám v zadku vrtuli a nepředjíždím, když to není bezpečný). Zrovna tady totiž ten řidič bude velmi často stát za Sedlcem, resp. zpomaluje se to od úrovně přívozu (Zámky tuším), jakmile se dostane do Prahy...takže ta noha na plynu dává smysl proto, aby stihnul červenou...

David 10. 10. 2024, 08:58

Lucie: i kdyby jste byla mladá, s tím "dožitím se", pokud tudy jezdíte pravidelně na kole i v zimě, bych byl raději opatrný. Dny se zkracují.

David 10. 10. 2024, 08:58
1
1

Lucie: i kdyby jste byla mladá, s "dožitím se", pokud tudy jezdíte pravidelně na kole i v zimě, bych byl raději opatrný. Dny se zkracují.

Martin 11. 10. 2024, 12:41

Jestli chápu dobře, tak pokud pojedu od Troji do Klecánek, pak dál na Husinec-Řež, projedu obcí a od Řeže jak je výzkumný ústav se nějakou stezkou podél Vltavy v pohodě dostanu až do Máslovic k přívozu? Tedy aniž bych z KLécánek vyjížděl ten kopec?

Lucie 11. 10. 2024, 13:29

Ano, vede tam pěšina, která je v pohodě sjízdná, ale vede částečně na hraně srázu nad řekou. Jen je třeba dobře držet rovnováhu. Občas tam někdo spadne do řeky a pak ho hasiči loví. Vyražte, je to tam moc pěkný.

Petr 11. 10. 2024, 17:56

No a samozřejmě zapomeňte na dětský vozík nebo na jízdu na tříkolce. Cesta je místy uzounká ve svahu, vozík ani tříkolka ten boční náklon nedají. Znám na vlastní kůži, taky jsem se jednou vysypal, naštěstí ne až do řeky; ale na hardwaru byly značné škody.

Po letech ježdění už teď mám dost kondice na to, abych si dokázal představit, že na kole dojíždím do Prahy a že to objíždím horem přes Klecany. Ale ještě před pár lety jsem tuto kondici neměl a byl by to pro mě důvod do Prahy na kole prostě nejet. (Mluvím hypoteticky. Od Prahy bydlím trochu jiným směrem a mám to "přes kopec", pravda mnohem méně prudký, bez možnosti jet údolím kolem řeky.)

Popravdě, zda vede stezka za Řeží na levém nebo na pravém břehu, to mi nepřijde tak důležité. Ale nějaká by tam být měla. Sportovnímu cyklistovi je to jedno, ten si to užije přes kopec nebo i po krosové stezičce, ale pro dopravního cyklistu je to podstatný rozdíl.

Zbyněk Uzel 12. 10. 2024, 07:51

Tady se sešlo mudrlantů.

Tak si to shrňme. Z Prahy do Kralup jsou po cestě údolím dvě města a několik dalších obcí. Zástavba někde zasahuje až nad kaňon Vltavy, ale pro ztracené spády nedává smysl jakákoli snaha o jízdy přes kopec.

Z Prahy do Kralup vede silnice. Asfaltová. A pak přistavěli i dálnici. Taky asfaltovou. Přičemž původní silnice zůstala. V asfaltu.
Trať vede taky pro vlak nejlépe průjezdným územím s minimálními sklony, tedy podél Vltavy. Mohlo by se jezdit i přes Kladno nebo Neratovice, ale jede se nejkratší cestou. Trať byla už od počátku stavěna pro dvě koleje. A koleje jsou z oceli. Mohla by tady fungovat i koňka, protože je to celé po rovině. Ale jezdí tady tři až čtyři vlaky za hodinu jedním směrem.
Poptávka po dopravě tedy je.

Pak máme v okolí i letiště. Letadla mohou přistávat na trávě nebo dokonce na vodní ploše, ale mají zpevněnou ranvej. Taky nějakého betonu.

V každé obci je chodník, taky zpevněný. Neznám moc chodníků, které by byly ze šotoliny. A pokud ano, ne moc takových, kde by šotolina vydržela.

A pro cyklisty by jsme neměli podle některých mudrlantů stavět asi nic. Sice je to nejekologičtější způsob dopravy, ale asi je lepší, když jsou okolní silnice plné aut, než aby jsme vytvořili alternativu v místě, kde je poptávka po dopravě a tím nemyslím rekreaci ale opravdu dopravu bez diskuze.

Nejsem si vůbec jistý, že půjde rozumně postavit stezka po levém břehu, když z Úholiček a Řeže do Libčic se bude muset přes koleje a podchod je tam kde je.

Obec Řež bez komentáře.

Normální človek 13. 10. 2024, 11:27

A proč by cyklisté nemohli jet autem, autobusem, nebo vlakem? Jako ostatní normální, slušní lidé? Vždyť už to tam všechno je. Proč se kvůli pár lidem, co zrovna chtějí spasit svět, musí asfaltovat i poslední kousek přírody, co ještě zbyl? Vždyť můžou jet po silnici, když už musí na kole, a nemají rádi přírodu.
Ale ať aspoň nejezdí ve špičce. Můžou si přivstat. Když stejně jezdí na kole pro své zdraví a dobro světa. Hodinka navíc je přece už nezabije.
Ve špičce jen zdržují normální lidi, ubiraji s kolem ve vlaku místo kočárkům, a nemile páchnou.

Zdenek X 13. 10. 2024, 15:06

@Zbyněk Uzel: muzeme mi, prosim, sdelit, jakou informaci vase "shrnuti" nam prostym mudrlantum prinasi a v cem vase "shrnuti" spociva? Priznavam bez muceni, ze mi to unika.

Mohu-li zadat, potom me zajimaji predevsim:

- Ocekavane dopravni cyklo-vykony na pravem brehu v useku Klecany-Rez a nasledne Rez-Kralupy. Predevsim v situaci, kdy bude vybudovano levobrezni reseni (coz dava smysl, neni tam narodni prirodni rezervace, je tam teleso zeleznicni trati, jsou tam vetsi obce). Upozornuji, ze obyvatele Reze (skupina, ktera by v teto oblasti mohla generovat dopravni vykon) zjevne nepovazuje absenci cyklo-spojeni obema smery za zasadni (predpokladam, ze vlakove spojeni za zasadni povazuji). Fakta bych ocekaval misto vykriku driv, nez se zacne budovat na hranici narodni prirodni rezervace, proti vuli obyvatel, v tom miste asi za velke penize.

- Pisete o nepochybne potrebe dopravy v tomto udoli. Postrehl jste, ze nehovorime o potrebe obecne, ale potrebe dopravy na kole? V obci, kde bydlim, je potreba dopravy do Prahy take obrovska, avsak potreba dopravy na kole minimalni (dolozitelne vysledky skutecneho pruzkumu uvedenymi v Programu rozvoje obce). Argumentace potrebou zeleznicni nebo dokonce letecke dopravy je zcela absurdni.

Doplnujici poznamky:

- Mate zkusenost s dojizdenim na kole odpovidajici vzdalenosti Kralupy-Praha (mozna bude stacit Libcice-Praha)? Nebo jenom teoretizujete? Ja ano, kazdodenni, proto jsem skepticky ohledne vykonu a podilu na dopravnim vykonu.

- Priklad sotolinoveho chodniku nemam v pameti. Ale priklad sotolinove cyklostezky ano: cca 10 let stara cyklostezka mezi Srnim(Mechov) a Prasily na Sumave (pokracuje i dal, opet misty sotolina, misty asfalt). Docela mila zmena na historicky znacne vyasfaltovane Sumave. Myslim, ze ze rok tam napocitate vic cyklistu (i s cyklovoziky) nez na kdejake asfaltove stezce v okoli Prahy. A podle meho opakovaneho osobniho pozorovani i v tomto horskem prostredi drzi.
(Pritom osobne povazuji za rozumnejsi/prijatelne levostrannou cestu Praha-Kralupy vyasfaltovat.)
(Mimochodem: v Rakousku, treba tesne za hranici, prejedte hranici v Chlumu u Trebone, v Novohradskych Horach, ... najdete sotolinove bezne silnice pro auta. Priznavam, ze nevim, proc to tak maji, ale jde to.)

Kuba 13. 10. 2024, 22:41

Rozdělil bych to na dvě části - od lávky v Řeži po proudu chápu, že Větrušická rokle je tak cenné území, že by (ale pořádná, za každého počasí a pro každého použitelná) stezka stačila po levém břehu. (Ale nevzdával bych se ani toho pravého s tím, že tam to může být klidně horem, přes kopec, ale vyřešit to tak, aby se tam pokud možno nestoupalo po úzkých, klikatých silnicích v provozu.)

Na druhou stranu ten průjezd od Klecánek k lávce v Řeži (tedy od lávky proti proudu) je IMO nepříjemnej opravdu zbytečně a tímto směrem by rozhodně bylo lepší mít slušnej průjezd (záměrně neříkám stezku, nemusí to být asfaltová stezka těsně podél vody, stačilo by opravit a líp propojit vedlejší, aby se tam dalo v pohodě projet mimo Hlavní v Řeži, včetně snadné orientace) na obou březích. Tam by opravdu stačilo tak málo, že to působí jako hodně zbytečná schválnost.

Zdenek X 14. 10. 2024, 11:15

Ano, tohle rozdeleni chapu, a proto jsem to tak v reakci na pana Zbynka Uzla (osviceneho to diskutera, pro nehoz jsem (jsme) mudrlant) formuloval. V Rezi jsem byl asi dvakrat v zivote (pokazde na kole, silnicnim, bude to urcite uz vic nez pet let), a pamatuji se, ze po hlavni jsem pri prijezdu od Prahy nestoupal. Z mapy odhaduji, ze to byla prijemna silnicka ulici Husinecka, pochybuji, ze toho v morfologii zarizleho udoli lze vice vymyslet.

Dalsi vec je, ze pro takove to mistni dojizdeni (mistni dopravni vykon, rekreaci skutecne nechavam stranou, protoze (nase) predstava, ze neni nic lepsiho, nez se ve volne case prohanet na kole na asfaltove stezce, se muze dosti tlouci s predstavou jinych, kteri by se radi pomalu prochazeli v necem blizsi prirode, treba by si radi dojeli vlakem do Kralup a prirodnim uzemim podel reky se vratili do Prahy) je ten breh skoro bezcenny. Vetsina obyvatel na pravem brehu bydli vys nad rekou a mhohem logictejsi je se do udoli nezpoustet a nasledne opet nestoupat. Vodochody, Vetrusice, Klecany, nakonec i tu Rez (protoze vic lidi bude nahore nez dole) je logictejsi dopravne spojit vrchem.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat