Louny zjednosměrňují centrum, zhorší podmínky pro jízdu na kole

Publikováno: 14. října. 2024, 5 min. čtení
Publikováno: 14. října. 2024, 5 min. čtení

Město Louny se rozhodlo upravit dopravní režim v centru s cílem omezit tranzitní dopravu, tedy zamezit průjezdu motorových vozidel bez cíle v oblasti. Městský úřad uvádí, že opatření má zajistit bezpečnější a plynulejší provoz v centru města. To je pravda jen zčásti, zejména v souvislosti s průjezdností pro cyklisty. Nově zavedený režim znesnadní jejich pohyb centrem, což vyvolalo kritiku ze strany místních obyvatel a připomínku Spolku přátel dopravy.

Zjednosměrnění provozu

Jedním z klíčových bodů nového opatření je zjednosměrnění Hilbertovy ulice, kde nově vznikne podélné parkování s parkovacím automatem. Městský úřad rozhodnutí zde zároveň nezřídit cykloobousměrku vysvětluje tím, že šířka vozovky (přibližně 5 metrů) neumožňuje bezpečné zachování obousměrného provozu pro cyklisty v kombinaci s parkováním: „Vedle zaparkovaného vozidla již nezůstane odpovídající šíře pro současný průjezd vozidla a navíc cyklisty v protisměru.“

Podle úřadu by povolení jízdy v protisměru mohlo vést k ohrožení bezpečnosti lidí na kole. Jak nově zřizovaná parkovací stání souvisí s „omezením tranzitu v centru“ úřad nevysvětlil. Také není zřejmé, proč úřad odmítá cykloobousměrnost v obytné zóně, kde platí maximální rchlost 20 km/h, a kde má být tato zachována automaticky již od minimální šířky vozovky.

Má se jezdit podél Ohře

Na základě těchto změn úřad doporučuje, aby cyklisté využili alternativní trasy, jako je úzká stezka pro chodce a cyklisty podél řeky Ohře nebo jízda ulicí Osvoboditelů, což však neřeší přístup do centra města. Spolek přátel dopravy ve své připomínce upozornil, že tato opatření nutí cyklisty k delšímu objezdu a jízdě přes rušnější oblasti s větší dopravní zátěží. To podle něj zhoršuje přístupnost a atraktivitu jízdy na kole. Úřad však tento argument zamítl s tím, že „cyklisté mají možnost využít stávající společné stezky pro chodce a cyklisty,“ které se nachází mimo centrum.

Městský úřad argumentuje, že opatření mají vést ke snížení počtu aut v centru, protože omezení vjezdu by mělo odradit řidiče, kteří dosud využívali centrum pro rychlejší průjezd. „Očekáváme, že se částečně sníží počet vozidel v centru města,“ stojí v odůvodnění. Kritici však poukazují na to, že nově zavedený jednosměrný provoz může vést ke zvýšení rychlosti aut, což může paradoxně ohrozit bezpečnost jak chodců, tak cyklistů.

Spolek v rámci řízení podal připomínku, včetně návrhu na zachování obousměrného provozu pro cyklisty ve všech dotčených ulicích. Podle spolku je jednosměrný provoz pro cyklisty nebezpečný a v rozporu s obecným užitím veřejných komunikací. Městský úřad však připomínky zamítl a argumentoval tím, že „obousměrný provoz pro cyklisty by byl možný jen po komunikacích s nižší hustotou provozu“.

Změny naruší cyklotrasu

Spolek rovněž upozornil na to, že úřad při změně dopravního značení nejednal s Klubem českých turistů (KČT), který je odpovědný za vedení turistických a cyklistických tras. Úřad na tuto připomínku reagoval tím, že současné značení nevyžaduje schválení KČT a že pro cyklisty jsou dostupné alternativní trasy mimo centrum.

Zatímco jiná města v Česku se ve svých centrech vydávají cestou zlepšení podmínek pro bezmotorovou dopravu, Louny jdou opačným směrem. Zjednosměrnění přístupových ulic Hilbertova a Žatecká pro lidi na kole přijíždějících z východu či západu města znamená při cestě do centra podstatné zajížďky. Opakem Loun je například Jihlava, která během posledních let ve všech jednosměrkách zajišťuje obousměrný provoz cyklistů. Podobně takto fungují centra velké části měst na Moravě, České Budějovice či některé čtvrti v Praze.

Na druhou stranu, i Louny cykloobousměrky zavádí – především ale mimo centrum. Nachází se jich zde přibližně patnáct.

Celé opatření obecné povahy najdete zde.

Tento článek vychází s podporou Ministerstva životního prostředí. Materiál nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP. Cílem projektu je zvyšování povědomí o podmínkách pro cyklodopravu prostřednictvím regionálního zpravodajství online magazínu Městem na kole.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat