Ministr dopravy Kupka testoval cargokolo, jiný rezort dotace na nákladní kola zastavil

Publikováno: 11. října. 2024, 3 min. čtení
Publikováno: 11. října. 2024, 3 min. čtení

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se 5. října projel po pražském nábřeží na nákladním kole. Kolo mu zapůjčil zakladatel obchodu s nákladními koly a propagátor tohoto způsobu dopravy. Cílem bylo ministrovi představit tento dopravní prostředek. Jiné ministerstvo mezitím evropské peníze na podporu cargokol škrtá a směřuje je na automobilovou dopravu.

5. října si ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vyzkoušel jízdu na nákladním kole po pražském nábřeží na cyklotrase A2. Kolo mu zapůjčili Michal Navrátil, zakladatel e-shopu Cink.bike, který se specializuje na prodej nákladních kol v Praze. Kupka k akci dodal: „Vyzkoušel jsem si cargo kolo. Prvních pár metrů bylo náročných, ale pak jsem se do toho dostal. Bylo to příjemné vyčištění hlavy před jednáním sněmovny.“

Bratři Navrátilovi chtěli touto akcí upozornit na možnosti využití nákladních kol jako dopravního prostředku v městském prostředí. „Chtěl bych vám za všechny moc poděkovat za váš čas, zájem a vůbec příležitost vám zprostředkovat jízdu na elektrokole a ukázat možnosti nákladních kol pro jednotlivce i podnikatele. Jsme rádi, že se vám projížďka líbila,“ uvedl na síti X Vojtěch Navrátil.

Nákladní kola jsou ve městech používána pro přepravu zboží nebo dětí a v mnoha evropských metropolích získávají na popularitě. V Česku jejich expanze pomalu začíná, v Praze funguje několik cyklodep, odkud vyjíždí nákladní kola logistických firem. První vzniklo na Florenci v roce 2020.

Peníze na cargokola Ministerstvo zařízlo

Zatímco se ministr dopravy projíždí na cargokole, Ministerstvo průmyslu a obchodu zrušilo plánovanou dotaci 50 milionů korun, která měla podpořit nákup elektrických cargokol. Tyto prostředky byly součástí Národního plánu obnovy, což je projekt Evropské unie určený pro obnovu po pandemii covidu. 50 milionů mělo mířit na podporu nákladní cyklodopravy, což bylo jediné financování pro cyklistiku, které v plánu zůstalo poté, co vláda zamítla návrh krajů na vyčlenění 7 miliard na výstavbu cyklostezek.

I přes zájem Prahy finance na cargokola využít, nakonec však ani podpora na nákladní kola nezůstala – Ministerstvo průmyslu a obchodu se rozhodlo finance přesunout na podporu elektromobilů. Na ně vláda v rámci plánu obnovy celkem vyčlenila už asi 2 miliardy korun.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat