Rychlý motorista srazil cyklistu na Pohořelci. Postih hrozí cyklistovi

Publikováno: 08. dubna. 2022
Zdroj: HoryDoly.cz

Na webu Horydoly.cz popsal Milan Mík, jak se na pražském Pohořelci při svém levém odbočení srazil s autem odbočujícím doprava. Ve své úvaze vypočítává, jak řidič zřejmě jel nadměrnou rychlostí. V úseku je kvůli nepřehledné situaci rychlost omezena na 30 km/h. Celou výpověď a článek z pohledu cyklisty najdete zde.

Komentáře k článku

MaT 9. 4. 2022, 16:02

Přes tu křižovatku jezdím také dost často, ale obvykle z Bělohorské přes Dlabačov do Keplerovy. Obráceně většinou zahnu na Hládkov. Fajn by bylo zahnut do Parléřovy, je tam i protisměrný cyklopruh, ale nepochopil jsem, jak se na něj z Keplerovy mám dostat, začíná v podstatě z chodníku. Právě abych se vyhnul těm kostkám...

Každopádně když tam tedy jedu směrem do centra, tak jedu po hlavní, takže se úplně do takovéto situace nedostávám - ale úplně rád to místo nemám - ty kostky jsou nic moc. Snažím se i dávat znamení o změně směru (jedu přeci doleva, i když podle některých řidičů když jedou pořád po hlavní, tak přeci znamená dávat nemusí), ale na těch kostkách bych raději držel řidítka oběma rukama celou dobu.

Každopádně podobné situace - tzn. "jak mám dát přednost někomu, kdo jede tak rychle, že jsem ho vidět nemohl" se občas stávají a stávají se i mezi auty, nebo také už myslím bylo i pár smrťáků mezi motorkáři a auty (z vedlejší vyjíždělo auto, motorkář jel po hlavní, ale zabil se o auto - ale jak může čekat, že mu dá někdo přednost, když sice mimo obec, ale třeba s omezením před křižovatkou na 70 km/hod jede 140).

Celkem by mě ale zajímalo, jak pak kolega pokračuje dál do toho centra. Já jezdím na Vinohrady, tak pak jezdím Jelení a Mariánské hradby a pak dolů k Vltavě buď Chotkovou, nebo si to trochu natáhnu přes Letnou. Ale kdybych potřeboval někam na Malou Stranu, tak je to dost zajížďka a spousta nepohodlných kostek navíc - jak Klárov samotný, tak pak z Klárova třeba na Malostranské náměstí a na Újezd.

Nerudovou se dolů jet nedá, je to jednosměrka ve směru nahoru. Jet nahoru Strahovskou až na Petřín a pak přes Petřínské sady dolů, je nejen zajížďka, ale ještě dost zbytečný kopec nahoru, aby pak člověk jel hned zase dolů. I když legální to na kole je. Pak mě ještě napadlo jet z Pohořelce kousek ulicí Úvoz (který je ještě obousměrný) a pak zahnout na Promenádu Raoula Wallenberga. Jenže tam je bohužel značka "zákaz vjezdu všech vozidel". Tedy i cyklistů. Takže jak pak do toho centra?

Nijak nezpochybňuji tu nehodu na Pohořelci, souhlasím s tím, že těžko dávat přednost magorům, co jedou moc rychle, ale jen jsem se nad tím zamyslel v širším kontextu. :-) A možná by stálo za to zkusit se někde ptát na úřadech, jestli by se pro lepší prostupnost pro cyklisty v těchto končinách nedalo něco udělat. Vždyť legálně se dá dolů k Vltavě na kole dostat tak jedině z toho Petřína - tam je značená trasa přes Petřínské sady - pak dlouho dlouho nic a až ta Chotkova. To mi přijde docela velká dost obtížně překonatelná (či spíš nepřekonatelná) bariéra, možná větší než třeba Hlavní nádraží nebo některé úseky magistrály... Nebo mi tam někde nějaká zkratka (legální) unikla?

MaT 9. 4. 2022, 16:05

Ještě k té promenádě Raoula Wallenberga - z té by se dalo pěkně projet do Vlašské a tou pak dolů. Ale on je tam asi fakt vážně míněný zákaz cyklistů - na vjezdu do parku z Vlašské je na zemi namalovaný piktogram s přeškrtnutým cyklistou. Je to vidět třeba na seznamácké Panoramě.

Přes Petřínské sady legální průjezd je, nestálo by za to nějak zkusit psát po patřičných úřadech, jestli by tenhle kousek nemohli legalizovat také? Nebo udělat z Nerudovy cykloobousměrku? Já vím, ona je to Praha 1, ale na ní už docela dost cykloobousměrek vzniklo, takže bych to nepovažoval za tak beznadějné jako třeba na Praze 2...

Martin P. 9. 4. 2022, 23:46

Doporučuju si přečíst nejen samotnou výpověď, ale především diskusi pod článkem na Hory Doly. Je trochu matoucí, že je řazená retrospektivně, čili začněte stranou 2. Konkrétně jde o příspěvek Lukáše B. Jistě si k tomu uděláte názor sami, ale za mne mohu napsat, že se s jeho "amatérsky právním" rozborem plně ztotožňuju a považuju ho za rozumný. Sice chápu rozhořčení postiženého Milana Míka a dokonce dokážu pochopit, co ho vedlo k tomu, že nehodu neřešil na místě, ale až dodatečně, když se mu to v klidu rozleželo. Ale přesto považuju zásady řešení nehody sepsané Lukášem B. za natolik věcné, že jejich zjevné nedodržení postiženým nejspíš zákonitě vede k neúspěchu v následném řízení, kamera nekamera.

Aby bylo jasno, nehodnotím, jestli se Milan Mík dopustil řidičské chyby, jestli se mohl nehodě vyhnout a jaké bylo zavinění protistrany. Ale pro poučení, jak takové nehody správně zúřadovat, mi přijde inspirativní především příspěvek Lukáše B.

Nechci to tady zahlcovat a taky nejsem redaktorem. Ale předkládám k úvaze, jestli byste nechtěli, případně po konzultaci se serverem Hory Doly a autorem příspěvku Lukášem B. jeho názor a rozbor přetisknout a doplnit ním původní krátkou informaci v článku zde. Případně na to téma zpracovat samostatný článek třeba s výkladem a stanoviskem skutečného odborníka na právo kolem dopravního nehod.

Smutek ve mně spíše vyvolala nepochopitelná reakce dalších diskutujících na úrovní 4. cenové. To tady doufám nehrozí.

Jiří Motýl 10. 4. 2022, 23:58

Mertin P.: Doporučuji sledovat naši letošní sérii návodů Na kole ve městě (https://mestemnakole.cz/serie/navody-2022/) Jistě se tam k nehodám něco objeví, i když spíše ke konci série.

MilanMik 12. 4. 2022, 17:24

@MaT:

Dobrý den,

co se týká napojení Keplerova x Parléřova, tak vás úplně chápu. Já tudy dřív jezdil v opačném směru (Parléřova -> Keplerova), ale také mi to tam přijde dost nedotažené. I přesto, že je tu i značená odbočka doleva na Letnou pro cyklisty (https://mapy.cz/s/bevemorona), reálně do toho směru nejde legálně odbočit. Jedině asi tak, jak říkáte – použít chodník (s tím se pojí sesednutí, přejití Keplerovy a až poté pokračování v jízdě na kole).

K těm nehodám, kdy není komu dát přednost – bohužel mám známého, kterému se stalo přesně to, co popisujete. Tedy že došlo v principiálně stejné situaci k úmrtí motorkáře. Jeho spolujezdkyně (motorkáře) má tuším trvalé následky a známý (řidič, co „nedal“ přednost) byl vláčen roky po soudech. Přestože byl zproštěn a de iure očištěn, psychicky si nese následky dodnes…

K mé trase do centra – dokud jsem bydlel v horních Vršovicích (okolí Krymské), jezdil jsem také tak, jak popisujete (vždy tedy tou variantou přes Letnou – tam jsem sjel dolů na nábřeží E. Beneše a přes Čechův most pak dále do centra). Po přestěhování do Nuslí (okolí Náměstí Bratří Synků) pro mě tato trasa ale přestala být přijatelná. Buď se o dost protáhne, nebo bych zbytečně najížděl výškové metry (při stoupání po Václavském náměstí a následné jízdě přes I.P. Pavlova – nehledě na to, že z Václaváku na I.P. je snad nemožné dostat se legálně bez toho, aby jel člověk po Magistrále).

Jak jsem už někde psal, jezdím proto přes Petřín. A opět, přesně jak říkáte, jet Strahovskou kvůli výškovým metrům nedává smysl. Našel jsem si trasu přes Strahovské nádvoří, po které se dá vjet na zmiňovanou Promenádu Raoula Wallenberga. Po cestě je jen zákaz vjezdu motorovým vozidlům: https://mapy.cz/s/bobocunaso a ani nikde dál žádné omezení pro kola není. Respektive po asi 750 m po vjezdu na Promenádu je na zemi ve směru z protisměru oprejskaný piktogram, na kterém je (stále ještě k poznání) přeškrtnuté kolo: https://mapy.cz/s/fuletevage. Místo se řešilo i tady: https://mapa.prahounakole.cz/#misto=p_340 (ostatně koukám, že jste sem už doplnil info o zákazu vjezdu z Úvozu, díky za to), celkově mi ale tento úsek přijde dost nejasný a docela se ztotožňuju s Markem v tom, že v této části je opravdu „informační mrdník“.

Možná někdo povolanější bude s jistotou vědět, zda je tedy tento průjezd legální? Nebo spíš jde jen o nepodchycení v současné době (alespoň jak já to chápu) legálního vzejdu na Promenádu ze Strahovského nádvoří? Pokud by se ukázalo, že průjezd je nakonec ilegální, tak rád někam podám námět na zlegalizování. Za mě i vzhledem k tomu, kam ústí Vlašská (samé kostky a úzká ulice s kolejemi) a jak nesrovnatelné jsou 100% legální alternativy (Strahovská či Jelení), je ideální moje současná trasa. Tedy průjezd z Promenády Raula Wallenberga na Nebozízek, kde se člověk může napojit na 100% legální cyklotrasu, která ústí do Hellichovy.

@Martin P.:
Díky moc za váš komentář a vyjádření postoje. I vzhledem k úrovni diskuse na horydoly.cz si fakt cením slušného a konstruktivního příspěvku 😊. Ne se všemi tezemi Lukáše B. souhlasím, ale absolutně je respektuji. Nevím, jak moc má smysl diskutovat na horydoly.cz (upřímně se mi moc nechce), ale možná později zkusím nějak reagovat (buď tam nebo tady). Každopádně jakožto totální laik bych taky uvítal nějaké ucelenější info k dopravním nehodám – těším se tedy na další návody.

komentář

Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat