Pupova vzpomínková cyklojízda

Publikováno: 28. ledna. 2009, 1 min. čtení
Aktualizováno: 25. prosince. 2020

Pupova cyklojízdaCyklojízda ve čtvrtek 16. ledna přinesla vzpomínku na Jana ,,Pupa“ Bouchala, zakladatele iniciativy Auto*Mat, člena o.s. Oživení a velkého proponenta cyklistiky v metropoli, který zahynul v Praze na kole před třemi lety. Nevlídné počasí zajistilo, že to byla jízda komorní. Navíc chyběli dva cyklisté, kteří chtěli dorazit. Jeden z nich měl cestou dopravní nehodu a byl převezen do nemocnice na pozorování, druhý pak na místě jako svědek čekal na příjezd policie. I když se nepřihodilo nic strašlivého, tahle událost visela nad vzpomínkovou cyklojízdou jako temný mrak. Připomínala nám, že taková věc se může stát každému, kdo se ve městě pohybuje mezi automobily.

Cyklojízda vyjela v šest z tradičního místa setkání na náměstí Jiřího z Poděbrad a vydala se do Sněmovní ulice, kde dříve sídlilo o.s. Oživení. Právě odtud se osudového 12. ledna na svou cestu vydal Jan Bouchal a tuto cestu sledovala i cyklojízda.

Na příjezdu ke křižovatce na nábřeží Kapitána Jaroše nás bylo něco přes deset. Nejznámější pražský ,,ghost bike“ zůstával na svém místě, opřený o lampu. U něj už čekali ti, kdo dorazili pěšky, dohromady něco kolem dvaceti lidí. Položili svíčky a zaznělo pár vzpomenutí.


p1050825

Náhle se kolem prohnala houkající eskorta doprovázející autobusy s logem českého předsednictví Evropské unie. Možná některý z europoslanců koutkem oka zahlédl ojedinělou skupinku lidí a kol shromážděných kolem kola bílého, přikurtovaného řetězem k lampě. Možná některý z nich na vteřinku pochopil, že Praha není tak zlatá, jak vypadá z Karlova mostu a zpoza oken kongresového centra. Že Praha je město, které ve své setrvačnosti a zaměření na turismus téměř rezignovalo na svou základní funkci: Být příjemným místem pro život svých obyvatel.

Pak houkání sirén zmizelo v dálce a zafoukal chladný vítr. Bylo na čase pietní místo na ostrůvku uprostřed rušné křižovatky opustit.

Mrazivá atmosféra trochu roztála až při následném programu v nedalekém kinu Oko, kam se drtivá většina účastníků akce přesunula. Vzpomínku na Pupa jsme zakončili promítnutím dokumentu, který o něm natočil časopis Respekt (níže). A v rozhovorech, které se tam nad pivem vedly, jsme se obrátili od vzpomínek k současnosti.



Poslední návrh na úpravu dané křižovatky byl opět na přelomu roku zablokován (pokolikáté?), ale snad už se konečně schyluje k nějakým změnám v blízkém okolí. Až bude křižovatka cyklopruhy a stezkami obklíčena ze všech stran, tak snad konečně bude svoleno i k její úpravě. Možná.


p1050816

Nezbývá mi, než si i na závěr povzdechnout: ,,Pěší zóna s provozem automobilů“ Anděl čekala na legální průjezd cyklistů pět let, a přitom tam šlo o takovou maličkost. Co čeká desítky dalších nepříjemných, nepřehledných a nebezpečných míst? Že by ,,vlastní“ smrťák? Kolik let ještě potrvá, než budou rozumně vyřešené všechny pražské křižovatky, kde se něco takového může snadno stát?

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat