Týden na kolech skončil v Praze

Publikováno: 01. června. 2010, 1 min. čtení
Aktualizováno: 17. ledna. 2021

Po devíti dnech a 650 kilometrech dorazil v neděli do Prahy peloton tradiční propagační cyklojízdy Týden na kole. Letošní rok byl věnován tématu ochrany klimatu a kromě zástupců pořádající Nadace Partnerství se v jeho pelotonu objevili odborníci na ekologická témata, rakouští partneři z Future Base Weinviertel nebo zástupci českého Ministerstva životního prostředí.

Poslední den jízdy dorazil peloton do Prahy, kde se zastavil v Újezdu a na Jižním Městě, aby pak ukončil svou jízdu v centrálním parku Prahy 13, kde Greenway Praha-Wien začíná.

Na Jižním Městě se peloton zastavil k odpočinku a u příležitosti otevření prvního úseku nové stezky centrálním parkem. Nový úsek stezky je jednou z prvních etap plánu radnice Prahy 11 na vybudování sítě cyklotras pro pohyb na největším pražském sídlišti.

Dostaveníčko na ,,Jižňáku“

Zastávka na Praze 11 byla spojena s otevřením první etapy cyklostezky centrálním parkem (té, u které jsem nedávno poukázal na zakončení kolmo v chodníku). Cyklostezku krátce po jedné hodině slavnostním přestřižením pásky otevřela místostarostka Prahy 11 Eva Štampachová. Slovo při otevírání dostali zástupci nadace Partnerství Jakub Smolík a Daniel Mourek a krátce promluvili také dánský velvyslanec a zároveň velký propagátor cyklistiky Ole E. Moesby a holandský velvyslanec Jan C. Henneman.


Peloton přijíždí. V čele na okamžik se připojivší danský a holandský velvyslanec.

K vidění byla i zajímavá kola, pan Henneman dorazil na skládačce Brompton (jakou podle svých slov má doma v kufru svého Ferrari a používá na pochůzky po městě), členem pelotonu byl pak folkový písničkář Jan Řepka, vozící si všechny potřebné věci včetně kytary a komba na svém XtraCycle. K vidění bylo i jasně zelené městské služební kolo MyCity patřící ministerstvu Životního prostředí.


XtraCycle Jana Řepky jako produkt americké cyklistické kultury zaujal i znalce ze země pěstující cyklistiku ve velmi evropském střihu.

Na místě se sešla řada lidí, kteří se cyklistikou zabývají, k vidění byli všichni Vrtalovi z nakole.cz (Jitka jela celou trasu a nemohu zde napsat, co bylo jejím základním životabudičem), cyklistický publicista Jiří Juřík a mnozí další, nevyjímaje autora článku s rodinou (ostudně jen s kočárkem, máme to z domova pár metrů).


Slovo měli zástupci pelotonu i velvyslanci. (zleva Daniel Mourek, Jan C. Henneman, Jakub Smolík).

Pražští cyklističtí znalci Jiří Juřík a Václav Vrtal.

Na svůj poslední úsek odjížděl peloton prakticky zdvojnásobený. Z Jižního Města s nimi vyrazili členové zdejšího dětského cyklistického lubu UFO a řada dalších, individuálních cyklistů. Závěrečnou fázi cesty doprovázela také dvojice městských policistů.

Cyklistické plány Prahy 11

Otevření stezky je současně první fází rekonstrukce celého centrálního parku. Po rekonstrukci bude cyklostezka A22 přeložena z chodníku ve středu parku na vlastní těleso na severní straně. Zatím je hotová asi třetina plánovaných úseků, kromě průtahu A22 vznikne také příčná stezka z ulice Křejpského do Mikulovy. Na druhé straně parku, u metra Háje se uvažuje o ,,serpentině“ do podchodu vedoucího pod ulicí Opatovskou. To je ale zatím jen plán městské části, závislý pochopitelně na přísunu financí v následujících letech.

Praha 11 má zpracovaný generel rozvoje cyklistické dopravy a celkově je rozvoji cyklistiky přátelsky nakloněna. Městské stojany se na ,,Jižňáku“ objevily zatím u mateřských škol, připravuje se ale rozmístění u škol základních, na stanicích metra i na dalších místech. Jako jediná městská část vydává Praha 11 vlastní cyklistickou mapu s doporučenými trasami, letos se objeví její druhé vydání. Jistá nejasnost je u financování, které se většinou děje z celoměstských peněz. Na další etapy bude městská část muset patrně sáhnout hlouběji i do své kapsy.

Je jen škoda, že běžnému využití jízdního kola jako dopravního prostředku pro cesty do zaměstnání nepřeje příliš zdejší geografie. Největší pražské sídliště leží sice v podstatě celé téměř na rovině, skoro všechny dopravní cíle (s výjimkou škol a OC Chodov) jsou ale mimo — a k jejich dosažení je třeba sjet do údolí Botiče nebo Kunratického potoka. Do centra Prahy se pak z Jižního Města dostanete buďto čtyřkilometrovou oklikou přes Braník, nebo téměř pokoutně, přes cyklistům značně nepřející území Pankráce nebo Nuslí.

Přesto bude potěšující, až se plány Prahy 11 na vytvoření sítě místních cyklotras zrealizují. Pro pohyb po samotném sídlišti, roztaženém na tři krát pět kilometrů, je jízdní kolo jako dopravní prostředek naprosto ideální.


Tak jen víc takového stříhání. (místostarostka Prahy 11 Eva Štampachová)

Zdroj: TZ Nadace Partnerství a vlastní zpráva. Fotografie MF a VF.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat