Oprava Libeňského mostu začne letos stavbou provizorní lávky pro pěší a cyklisty

Publikováno: 03. února. 2022, 5 min. čtení
Úvodní foto: Juandev (Wikimedia)
Publikováno: 03. února. 2022, 5 min. čtení
Úvodní foto: Juandev (Wikimedia)

Rekonstrukce Libeňského mostu v Praze začne letos a vyjde na zhruba 2,18 miliardy Kč. Oprava začne vybudováním provizorní lávky pro pěší a cyklisty. Práce zahrnují kromě opravy mostu také proměnu jeho okolí včetně stavby protipovodňových opatření. Novinářům to koncem ledna řekli náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě), generální ředitel Technické správy komunikací (TSK) Jozef Sinčák a Aleš Gothard, ředitel firmy Metrostav TBR, která vede konsorcium firem, jež práce provedou.

Podoba mostu přes řeku se podle nich nezmění, oprava potrvá asi pět let. „Nehovoříme pouze o rekonstrukci části mostu (přes řeku), ale hovoříme zde o kompletní proměněn komunikace Libeňský most od Holešovic až po Palmovku, což je 1200 metrů. Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty,“ uvedl Scheinherr. TSK a město zvolily metodu, kdy jedna firma dodá projekt a zároveň práce provede. Most z roku 1928 nebyl nikdy opravován.

Konsorcium vedené společností Metrostav TBR opraví a přestaví celé soumostí od křižovatky s Dělnickou a Jankovcovou ulicí po Palmovku a pracovat bude i na obnovení zasypaného vltavského ramene. Vybuduje cyklostezky nebo bezbariérový přístup na most z Rohanského ostrova, který se v budoucnu promění v odpočinkovou oblast. Vystavěn bude také takzvaný proplachovací kanál a protipovodňová opatření. Dalšími členy sdružení jsou mateřský Metrostav a projekční firmy SATRA a SHP, uvedl web HN.cz.

Stavba lávky začne na přelomu srpna a září

Práce začnou v následujících měsících. „Musíme to nejdříve vyprojektovat, požádat o povolení a až potom můžeme začít něco realizovat. Předpokládáme, že během letošního roku by se nám mohlo podařit dostat povolení na výstavbu provizorní lávky,“ řekl Gothard. Stavba lávky by měla začít na přelomu srpna a září a hotova bude do konce letošního roku. Poté na ni firma přeloží inženýrské sítě, které vedou nynějším mostem.

Kromě viditelných částí společnost opraví rovněž základy a pilíře mostu. „Dojde k částečným úpravám, dostaví se některé části, které nyní nevypadají jako most. Část hlavních oblouků (přes Vltavu) zůstane stejná, jak vypadá dnes. Jde o to, že most bude mít větší únosnost a tramvaje se budou moci potkávat,“ řekl Gothard. Společnost se bude snažit co nejvíce přiblížit podobě mostu z roku 1928. Životnost bude minimálně 60 až 80 let, tvrdí.

Někdejší vedení Prahy plánovalo most zbourat a vystavět nový, širší. Z toho nakonec sešlo. „Není důvod, aby most byl rozšiřován, protože nevede na žádnou tranzitní spojnici města a zácpy se tu nikdy netvoří. Je páteří pro MHD, ale ne pro automobilovou dopravu. Hraje především roli lokální spojnice mezi městskými částmi,“ řekl Scheinherr.

Libeňský most z roku 1928 je v havarijním stavu. V roce 2018 byl kvůli tomu dočasně uzavřen pro auta a MHD. Loni se při diagnostikách ukázalo, že všechny oblouky vykazují stejnou zatížitelnost jako v době stavby. Minulé vedení Prahy počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, současné vedení magistrátu ale rozhodlo o opravě.

Most je významným cyklistickým propojením

Libeňský most je významnou cyklodopravní spojnicí mezi Holešovicemi a Libní, značena je po něm cyklotrasa A254. Objízdné trasy při jeho kompletní uzavírce by byly znatelně delší, musely by být vedeny přes Hlávkův most nebo most Barikádníků. Jak ale magistrát slibuje, pro pěší a cyklistickou dopravu by po dobu rekonstrukce spojení uzavřeno být nemělo, vznikne provizorní lávka.

Jízda na kole se tak stane pravděpodobně nejrychlejším dopravním spojením, jak uzavřený most překonat. To si mohli obyvatelé a návštěvníci Prahy ostatně vyzkoušet již v roce 2018, kdy byl most z důvodů obav o jeho statiku uzavřen pro tramvajovou a automobilovou dopravu. Zatímco objízdné trasy pro MHD či automobily trvaly přibližně 10 – 15 minut, na kole šlo most překonat za 5 – 7 minut. Toho tehdy využila i společnost Rekola, která na obou koncích mostu zřídila stanice pro půjčování a vracení svých kol.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat