Bezpečné cesty do školy (pomozte své škole)

Publikováno: 16. února. 2009, 1 min. čtení
Aktualizováno: 01. dubna. 2012
Autor: Hynek Hanke

do_skoly_cccPražský magistrát spolu s občanskými sdruženími Pražské matky a Oživení vyhlašuje program Bezpečné cesty do školy, v jehož rámci mohou dostat školy finanční prostředky a konzultace k tomu, aby interaktivní cestou ve spolupráci s žáky zlepšily dopravní situaci ve svém okolí. Dejte o této šanci vědět ,,své“ škole! Jde například o vytipování a řešení krizových míst, stejně jako podporu ježdění na kole či instalaci přístřešku s cyklistickými stojany.

Osobní doporučení má pro rozhodnutí školy přihlásit se do programu velkou váhu! Pozor, je nutno jednat bleskově, uzavírka již 15. března. Více informací a vzorový dopis.

Sdružení Pražské matky ve svém informačním dopise uvádí: ,,Cílem programu je zvýšení dopravní bezpečnosti dětí na cestě do školy, podpora udržitelné dopravy, propagace zdravého životního stylu a výchova k odpovědným dopravním návykům. Realizace školního projektu v rámci programu Bezpečné cesty do školy by rovněž měla přispět ke zlepšení životního prostředí v okolí školy.

O podporu v programu Bezpečné cesty do školy budou moci žádat všechny typy škol a školských zařízení na území hl. m. Prahy. Uzávěrka příjmu přihlášek do prvního otevřeného ročníku programu Bezpečné cesty do školy je 15. 3. 2009.“

Vyzýváme čtenáře, aby o této příležitosti dali vědět školám, na kterých studují, které kdysi sami navštěvovali nebo do nich posílají své děti. Je ohromný rozdíl v tom, když škola dostane informaci v rámci kupy dalších brožur standardní poštou, a když přijde byť jediné osobní doporučení. Můžete k tomu použít například následující dopis.

Pro (To): Adresu školy nejlépe zjistíte zadáte-li její jméno do Googlu a budete-li hledat sekci ,,Kontakty“
Předmět (Subject): Zajímavý projekt s financováním: Bezpečné cesty do školy

Dobrý den,

dostala se ke mně informace o zajímavém projektu Bezpečné cesty do škol a jako váš bývalý student/tatínek žáka ve vaší škole/člověk žijící poblíž školy jsem si myslel, že by Vás to mohlo zajímat.

Slyšel jsem o tom programu dobré věci a letos je to snad poprvé takto otevřené a se zajištěným financováním přes HMP. Je to příležitost k nalezení a řešení krizových míst při dopravě žáků do školy ale i například k vybudování přístřešku se stojany na kola a podobně.

Podrobnější informace jsou na:
http://www.prazskematky.cz/bezpecne_cesty.php?id=2008120503
http://www.prazskematky.cz/prilohy/brozura_bcs.pdf

Se srdečným pozdravem,
Jméno Příjmení
Ulice
Praha XX

Řešení ulice s cyklopruhemV rámci projektu financovaného Nadací Partnerství, zpracovala například Dopravní fakulta ČVUT dopravní studii pro ZŠ Šimanovská v Kyjích. Řešitelé ve spolupráci se školou, rodiči žáků a prací s obecně dostupnými daty o dopravě identifikovali na cestách žáků školy celkem 19 míst, kde hrozí nebezpečí kvůli nepřehledné dopravní situaci. Jak je patrno na přiložené vizualizaci, součástí studie je také návrh na řešení cyklistické dopravy na jmenovaných místech. Studie postupně vychází v sekci doprava občanského zpravodaje Praha 14 jinak. První část se zabývá okolím školy a přilehlým úsekem městské páteřní trasy A25 včetně křižovatky s frekventovanou ulicí Broumarskou.

Občanská sdružení Pražské matky a Oživení dosud uskutečnila projekt na téměř dvaceti školách. Hlavní město na základě mapování a dopravních studií upravilo komunikace zhruba v deseti lokalitách, z nichž nejvýznamnější jsou rekonstrukce křižovatek na pražských Vinohradech (například rekonstrukce křižovatky Šumavská x Korunní, zklidnění Slezské ulice, rekonstrukce křižovatek Jugoslávská x Londýnská a Rumunská x Londýnská, úprava přechodu přes Plynární ulici na Praze 7, Slavíkovu ulici na Praze 3 či ulici Křížová na Praze 5).

„Zatímco dříve bylo cílem programu zejména zajištění bezpečnosti v okolí škol, dnes od něj očekáváme také změnu chování a přístupu dětí, škol a rodičů ke způsobu dopravování,“ shrnuje hlavní změny programu Petra Lukešová. „Čím více bude ve městě chodců a cyklistů, tím méně bude ucpaných ulic, imisí a hluku. Tímto způsobem uvažují všechna vyspělá velkoměsta, která se potýkají s přebujelou automobilovou dopravou. A tomu přizpůsobují své rozpočty i počty pracovních míst a pracovní zařazení svých zaměstnanců. Doufáme, že k témuž dospěje i naše hlavní město,“ dodává Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky.

Více informací na webu Pražských matek.

(Ilustrační foto v úvodu Copenhagen Cycle Chic.)

Hynek Hanke
První šéfredaktor tohoto online magazínu (tehdy ještě pod názvem Prahou na kole). V redakci působil mezi lety 2008 a 2011.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat