Únorová cyklokomise — Povzbudivé zprávy

Publikováno: 11. února. 2009, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2012

Jednání komise Rady hl. města Prahy v pondělí 9.2. mělo na programu takřka neuvěřitelných sedmnáct bodů. Na programu byly úpravy v Legerově ulici, plán výstavby na tento rok, možný smíšený cyklo+buspruh ve Vrchlického ulici a také seznámení s výsledky velkého dotazovacího průzkumu zabývajícího se používáním jízdních kol v Praze.

První hodinu zabralo seznámení s podrobným průzkumem veřejného mínění ohledně cyklodopravy, který si dala Technická správa komunikací (TSK) zpracovat u odborné firmy. Dotazovací telefonický a internetový průzkum šel do velkých podrobností, informace o jeho výsledku vám proto přineseme později.

Legerova ulice

Komise schválila usnesení, v němž požaduje ponechání průjezdu pro cyklisty při úpravách Legerovy ulice. Na jednání přitom vykrystalizovaly dvě technicky reálné možností: posunutí plánovaných betonových zábran, tzv. citybloků, nebo jízda mezi nimi a chodníkem. Zda-li se to podaří realizovat a případně v které variantě není jasné.

Nu, nechme se překvapit, jak konkrétně bude Legerova ulice od března vypadat. Jestli ale nebude nic, pak toto ,,zklidnění“ nepřinese kromě mírného zmenšení počtu aut v Legerce žádnou přidanou hodnotu, a to není zrovna nejlepší způsob, jak toto opatření veřejnosti nejlépe prodat.

O umožnění průjezdu cyklistů v rámci úprav Legerovy ulice se v minulosti čtenáři prahounakole.cz zasazovali tímto dopisem, jehož kopie byly směřovány právě také Komisi pro cyklistickou dopravu.

Letošní plány

Plán práce na letošní rok se rýsuje stále jasněji. Kromě investičně náročných staveb (stezky Rokytka, Vítkov) jsou jeho podstatnou částí tabulky obsahující seznam tras pro vyznačení, návrhy na cyklopruhy a na zobousměrnění jednosměrek. Seznam obsahuje na padesát úseků tras, 50-60 lokalit pro cyklopruhy a snad stovku jednosměrek; obsahuje i priority řešení či nejpodstatnější problémy daných staveb. Některé tyto seznamy však existují již několik let a jen velmi málo těchto úprav se opravdu daří zrealizovat. Existují náznaky, že by se letos mohly ledy prolomit, avšak to bude záležet na mnoha věcech.

Zřejmě se letos také asi udělá hodně na proznačení městských tras ve ,,volném“ terénu žlutými cedulkami — kodifikují se tak i průjezdy, které třeba nejsou zrovna optimální, čímž vznikne další tlak na jejich budoucí řešení. Hlavně však (ehm) přibudou politikům kilometry plnící volební slib.

Evropské peníze?

Praha se s velkou pravděpodobností zapojí do mezinárodního projektu Meet Bike Plus, který je zaměřený na výměnu zkušeností mezi zúčastněnými městy a implementaci modelových řešení v oblasti městské cyklistiky. Projekt je téměř hotov, je jen třeba aby jej schválila Rada Hlavního města Prahy.

Jako pilotní investice je v projektu pro Prahu naplánované řešení parkování cyklistů. Půjde nejspíš o vylepšení vybraných B+R, případně výstavbu parkovacího domu vyšší kvality. Těžiště spočívá hlavně ve výměně informací a získání neinvestičních prostředků: na propagaci, odborné materiály, konference apod. — tedy na aktivity, které nelze platit z peněz na výstavbu nebo údržbu a na které v současnosti prostředky vyčleněny nejsou. S vlastním vstupem 960 tisíc korun může pražský cyklistický rozpočet získat během tří let 6,4 milionu korun.

Dočkáme se smíšeného pruhu pro autobusy a cyklisty?

Opět o krůček je bližší možnost povolit cyklistům průjezd pruhy pro autobusy, zatím zřejmě však pouze na těch ulicích, které se svažují do centra a kde cyklista jede tak rychle, že autobusy vůbec nijak neomezuje. Konkrétní ulice k řešení je Vrchlického na Praze 5.

Napsat, že jak městské části, tak Dopravní Podnik na tuto myšlenku nedívají zrovna s nadšením, by bylo přehnaným eufemismem. Praha 5 už mnohokrát prokázala, že cyklisty ve svých ulicích prostě nechce, Dopravní podnik se zase obává toho, že cyklisté budou překážet, společně s registrovanými taxikáři, kteří by dle návrhu též mohli pruh sdílet. Přitom například v Paříži či v Londýně je sdílení autobusového pruhu cyklisty běžným a populárním řešením.

paris_bus_lane_ek_2006
V Paříži běžně sdílejí vyhrazené pruhy autobusy, cyklisté a vozy taxislužby.

Má se snad cyklista, který nemá kudy třídu Vrchlického objet, cpát těsně k autům v levém pruhu, a zprava se případně nechat předjíždět autobusem? V praxi cyklisté těmito vyhrazenými pruhy jezdí již dnes, neboť je to většinou jediné rozumné a bezpečné řešení. Za posledních deset let ulicí Vrchlického projede průměrně 90 cyklistů denně.

Nadrobno

Další body byly probrány doslova letem světem a tak budu podobně stručný.

  • Radě zastupitelstva budou navržené změny ve složení komise — někteří úředníci se jednáním komise vyhýbají tak úspěšně, že jsem s nimi za necelý rok, co na komise vcelku pravidelně docházím, nestačil ještě seznámit.
  • Praha 1 údajně začíná spolupracovat na řešení dlouhodobě problémových jednosměrek v centru. Jen aby to někdo nezakřikl…
  • Městské stojany v terénu zatím žádné další nejsou, ale jsou aspoň vyrobené do zásoby (ca 100 ks.). Hledá se způsob, jak stojany umisťovat i na místech, kde pro inženýrské sítě nelze jít hlouběji než do 30 cm. Jednou z možností jsou modifikované stojany, ukotvené trochu mělčeji. Vzhledem k tomu, že se totéž řešilo téměř přesně před rokem a na letošek byla slíbena instalace 800 kusů stojanů, to nejsou příliš optimistické zprávy.
  • Řešení problémové křižovatky Dukelských Hrdinů, na které mimo jiné zemřel na kole Jan Bouchal, i nadále hnije. Od minula (a již roky…) nic nového.
  • Projekt Laguny v Lahovicích (jehož realizaci lze předpokládat tak za 10 let) by měl obsahovat lávku přes Vltavu určenou pro pěší a cyklisty.
  • Plánovaná výstava propagující městskou cyklistiku bude nejspíš představena na příští komisi.
  • Chystá se pořízení 2-3 kusů automatických sčítačů cyklistů (a chodců, psů, etc. :-), které budou umístěny na klíčových profilech. Konečně se tak získají data z delších časových období, než dosavadní jednodenních sčítání, která byla silně ovlivněna počasím a vším možným.
  • Komise zváží, jakým způsobem proznačit na území Prahy úsek Greenwaye Praha-Vídeň [mapa]. Podstatné části komise se nelíbí historicky daný úsek Braník — Stodůlky, když už je možné zavést trasu kvalitně i do centra.
  • Komise podpoří projekt Centra Dopravního výzkumu na vytvoření zkušebního víceúčelového pruhu. Je tak docela dobře možné, že se v Praze prvního ,,víceúčeláku“ dočkáme dokonce ještě dříve, než bude povolený zákonem!
  • Dozvěděli jsme se, že Praha 3 má výhrady k cyklopruhu na Vinohradské. Tyto výhrady jsou jak přes kopírák totožné s výtkami vůči o něco starším bratříčkům na Vršovické: Ulice údajně není na celoměstské trase a ,,jen blázen by tam prý jel“. Jde o typické zásadní nepochopení dopravní funkce cyklistiky, o kterém jsme již psali a které se také snažili zástupci komise na MČ Praha 3 objasnit.: To, že ulice není v celoměstském systému, neznamená, že se na ní nesmí pro cyklisty nic udělat. A ten, kdo tam pak pojede, bude ve větším bezpečí, než dřív, ať je blázen nebo ne.

 

Závěr

Z únorové komise se zdá, že i když se za poslední měsíc nic nepostavilo, přípravy začínají nabírat tempo. Oproti loňskému roku jsou peníze na to nejdůležitější, bez čeho se nic nehne — tedy na projektovou přípravu. V pondělí zveřejněné výsledky průzkumu prokázaly, že cyklistická veřejnost očekává rychlejší změny. A co se nepostaví letos nebo nejpozději na jaře příštího roku, to si současné vedení města nebude moci připsat jako volební body. Tento souběh příznivých okolností naznačuje, že letos by se toho mohlo povést realizovat výrazně více než v loňském roce. Budeme v to doufat.

Oficiální zápis z jednání komise najdete zde.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Tomas P. 24. 5. 2009, 10:04

Stat by mel zvyhodnit firmy vyrabejici kola tak aby mohl mit kolo kazdy.Privesne voziky jsou take nutnost aby si lide mohli jezdit nakoupit do obchodaku na kole.Mesta by je mela nakoupit ve velkem a zapojit do MHD.Praha nema jinou moznost.Dopravni situace se nevyresi dalnici pres Suchdol.
Myslim si,ze cyklopruhy nejsou dobrym tahem vzhledem k cene porizeni.Staci jedno narizeni pro ridice aut a je to vyreseno..

Vratislav Filler 24. 5. 2009, 10:31

Tomas.P.: Buďte soudný. Jízdní kola jsou levná, vozíky taky (ve srovnání s autem rozhodně). Cyklopruhy jsou laciné, za málo peněz hodně muziky. Nařizovat řidičům? Nechápu. Napište to srozumitelněji.

Hynek 24. 5. 2009, 13:10

Tomáši, ona to není taková utopie. Některá velká západní města opravdu ve velkém nakupují kola a zdarma je zpřístupňují lidem v systémech automatických půjčoven, většinou to je nějak financované z reklamy. Dělá to ve velkém Paříž, Barcelona, Miláno, teď rozjel skutečnou přípravu Londýn, kde se to má spustit příští rok. V těchto místech to právě taky chápou jako součást veřejné dopravy.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat