Legerova – dočasné řešení i pro cyklisty

Publikováno: 05. dubna. 2009, 1 min. čtení
Aktualizováno: 07. listopadu. 2016

legerova-po-zuzeni_4.jpgZkušební zúžení Legerovy ulice ze čtyřech na tři pruhy nevyvolalo takové dopravní kolapsy, jaké předpovídali škarohlídi neumějící si představit jakékoliv omezení dopravy v centru města. Současně na základě tlaku cyklistické veřejnosti (na kterém měli svůj podíl i čtenáři PrahouNaKole) a díky snaze komise pro cyklistickou dopravu (KCD) vzniklo řešení, které zdatným cyklistům umožní vcelku slušný průjezd alespoň pro Fügnerovo náměstí a umožní tak vyhnout se protisměrnému úseku Lublaňské. Nabízíme vám komentář zástupce KCD a fotografie vzniklého průjezdu.

Vytvořen byl volný pás (funkce krajnice) široký 1,0 metru a vedle něj vodící čára šířky 0,25 metru. Toto řešení prakticky odpovídá šířce cyklopruhu pro maximální rychlost 30 km/h (dle TP 179 se do šířky cyklopruhu 1,0m započítává i 0,25m široká čára, minimální bezpečnostní odstup pak činí 0,25, resp. 0,5m).

Pokud by zde cyklopruh měl být vyznačen, muselo by být doplněno min. dalších 0,25m bezpečnostního odstupu, přičemž v rámci zkušebního provozu by toto opatření bylo pouze zbytečně kontroverzní a torzovité (bez dopracovaných návazností). Nyní cyklista může krajnici využít v cele šířce, ale může jet blíže levému okraji či po vodící čáře (např. při vyšších rychlostech), což by bylo u cyklopruhu nežádoucí (v rozporu s principem jeho fungování). U definitivního řešení za několik let pak bude pravděpodobně plnohodnotný vyhrazeny jízdní pruh pro cyklisty nejlepší možnou variantou řešení cyklodopravní infrastruktury v tomto koridoru.

Za velmi důležité považujeme to, že se zde na cyklistickou dopravu alespoň nějakým způsobem myslí skutečně už od začátku — od prvních provizorních opatření. Nyní nezbývá než doufat, že ,,vyhodnocení“ ukáže to, co se dá předpokládat: Že zúžení magistrály o jeden pruh (bez snížení průjezdní kapacity křižovatky s Rumunskou) nevede ke zhroucení IAD v centru města a může být proto zachováno natrvalo — samozřejmě včetně ,,opravdového“ cyklopruhu, který zde radní pro dopravu Radovan Šteiner slíbil.

Za fotografie děkujeme Tomáši Cachovi

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Holc 6. 4. 2009, 23:23

A já se těšil, že se bude dát jezdit mezi zátarasem a obrubníkem. Nevíte někdo proč by se nedal použít tento prostor pro cyklisty?

Hynek Hanke 6. 4. 2009, 23:29

Také jsme si představovali stavebně oddělené řešení, ale je fakt, že teď ve zkušebním provozu by to asi bylo předčasné a je spíš potřeba to chtít do budoucna v definitivním řešení. Proč nepoužít prostor za bloky tak jak je na fotkách má několik důvodů: Prostor se bude používat k zásobování a pravděpdobně se v něm budou vyskytovat další věci, jízda by pak byla spíš překážkovou dráhou. Prostor před zátarasy se bude uklízet spolu s komunikací, zatímco za zátarasy se bude asi hromadit kdo ví co. Na konci nevzniká nebezpečná situace, kdy cyklista zpoza zátarasů vjíždí mezi nic netušící automobily. Možná jsou další důvody.

Martin 7. 4. 2009, 00:23

Dnes jsem tudy jel. Jizda podel zatarasu - mohla byt o fous sirsi, ale celkem bez problemu. Docela jsem si uzil pocit predjizdet desitky aut v zacpe. Nevetsi problem je nereseni navaznosti mezi stezkou na nuselaku (nutnost jet kus po chodniku) a konec "cyklopruhu" pred krizovatkou s Rumunskou (opet nutnost na chodnik a dojet 1 blok v protismeru soubezne jednosmerne ulice)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat