Primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda při dnešních interpelacích na zastupitelstvu potvrdil, že křižovatka Kapitána Jaroše – Dukelských Hrdinů bude rekonstruována kompletně, včetně povrchů a řešení pro bezpečnější jízdu cyklistů. Křižovatka, na které v lednu 2006 zahynul spoluzakladatel sdružení Auto*Mat a propagátor cyklistické dopravy Jan Bouchal, se během následujících let stala symbolem nedostatečného zájmu pražského magistrátu o bezpečnost cyklistů a podporu bezmotorové dopravy.
Poslední rok se připravovala přestavba této křižovatky v rámci rekonstrukce tramvajové trati naplánované na jaro tohoto roku. Po celou dobu přípravy probíhala na různých úrovních urputná jednání jak o konečné podobě křižovatky, tak o přidělení potřebných financí nad rámec původního řešení zahrnujícího kromě opravy tramvajové trati jen minimální další úpravy. Úplnost rekonstrukce přislíbil v létě 2011 tehdejší náměstek primátora Březina, po listopadové obměně rady a odhalení úsporného rozpočtu na rok 2012 se ale hrozba úpravy křižovatky bez řešení pro cyklisty stala velmi reálnou.
Rekonstrukce tramvajové trati začala minulý týden, přičemž stále nebylo jasné, jak bude křižovatka po skončení opravy vypadat. Spekulovalo se o minimální podobě bez úprav povrchů a obrub, případně o připravenosti na definitivní úpravu křižovatky, ke které by pak došlo až někdy v následujících letech. Dnešní odpověď primátora Svobody vnáší konečně do věci světlo:
„Tato problematika je vážná. Je smutné, když se křižovatce začne říkat podle člověka, který se zde stal obětí smrtelné nehody. Prostor velmi dobře znám, bydlel jsem na Letné. Rekonstrukci provádí dopravní podnik. Před týdnem jsem o této křižovatce jednal s Technickou správou komunikací a ukázalo se, že máme prostředky, za které je možné křižovatku upravit. Čekáme ještě na souhlas policie.“
Dojde tak k vyřešení jednoho z „TOP 5“ nejproblémovějších míst pro cyklisty v centru Prahy, které bylo doposud zásadní bariérou pro klidové spojení Letné s centrem města. Výsledné řešení zajistí také výrazně kratší přiměřeně klidové propojení centra se severem Prahy přes Hlávkův most a Stromovku a nabídne tak významnou alternativu klidové trase přes Libeň, která je o proti průjezdu třídou Dukelských hrdinů delší o více než tři kilometry. Ne nepodstatné zlepšení zaznamená křižovatka také pro pěší.
Odkazy
Rozbor problémů na křižovatce Kapitána Jaroše — článek Prahou na kole z července 2009
Křižovatka byla vyhodnocena jako jeden z pěti nejzávažnějších problémů bránících rozvoji cyklodopravy v Praze — výsledky analýzy bariér problémových lokalit, publikované v prosinci 2010.
Svítá na Kapitána Jaroše? — Souhrnný článek Prahou na kole z 19.1.2012
Nebezpečnou křižovatku opravíme, slíbil primátor – tisková zpráva sdružení Auto*Mat
Petr Dlouhý 23. 2. 2012, 18:12
Když jsem toto léto ve Švýcarsku, tak měli na místě budoucí stavby každého domu takové tyče s různými úhelníky, které znázorňovali siluetu toho budoucího domu. Podle množství takových míst, která jsem viděl usuzuji, že to tam musí stát i několik let před vlastní stavbou.
Tady nejenom se plány takto závažných staveb mění do poslední chvíle, ale zpravidla je není možné nikde najít.
Netušíte někdo, jestli se ty plány nedají někde na internetu získat?
Ke křižovatce u Letenského tunelu je možné plány najít tady a tady, ale pro cyklisty to tedy žádná sláva není.
Vratislav Filler 23. 2. 2012, 18:43
PD: Viděl jsem projekt na křižovatku, v ne zcela definitivní verzi, ale nemám to v elektronické podobě. Jestli tam bude to, co jsem viděl, tak to bude OK.
újezďák 23. 2. 2012, 21:04
Kdo interpeloval se ví ? :)
Já jen, že úplně nedávno se se Svobody rylo a dnes už je zase na správné straně barikády :D
Vratislav Filler 24. 2. 2012, 11:44
Újezďák: Přímo na zastupitelstvu Vít Masare. Jinak to ale nebylo bez předchozí práce mnoha jiných lidí z komunity, cyklokomise, atd.
újezďák 24. 2. 2012, 11:51
dík info
cobic 24. 2. 2012, 15:30
Sice to tu píšete jako hotovou věc, ale uvěřím tomu, až se po hotovém díle svezu. A ten projekt křižovatky je stále tajný nebo jak?
Vratislav Filler 24. 2. 2012, 16:09
cobic: povídám, že ho nemám, jen jsem ho viděl. Bude tam přejezd pro cyklisty přes nábřeží ve směru od D.H. na Hl. most v místě stávajícího přechodu, od Štefánika do D.H. druhý přejezd pro nepřímé odbočení vlevo tam, co teď začínají citybloky (přímé odbočení bude možné i nadále), stejný přejezd bude použitelný pro odbočení od Hl. mostu do D.H.
cobic 24. 2. 2012, 22:02
Já jsem slyšel ;) Když není tajný, tak kde se na něj můžeme podívat?
Vítek 26. 2. 2012, 21:36
snad vás překvapuje, že ačkoliv tajný není, nikdo ho nikomu nechce/nemůže dát/okopírovat/natrvalo ukázat:)
Za sebe mohu říct, že to, co v projektu je, je nejlepší možná varianta. Dokud neuvidim, že to tam stojí, asi nikdo z nás nebude mít klid... víc toho ale už teď nejde...