Prahou na kole sleduje týdenní uzavírku náplavek kvůli výstavě lodí. Od soboty do pondělního odpoledne nebyla uzavírka nahoře na nábřeží vůbec označena. Značky upozorňující cyklisty na uzavřenou náplavku a řidiče na zvýšený pohyb cykistů ve vozovce, se na komunikacích ve správě hlavního města (náplavka je ve správě Prahy 2) objevily až v pondělí odpoledne.

Páteřní cyklotrasa jako stehno. Fotografie k článku Tomáš Cach.
Výsledek uzavření náplavky se projevil na Rašínově nábřeží. Komunikace nemá v řadě úseků dostatečnou šířku umožňující bezpečnou jízdu cykistů podél stojících kolon. Chodník Rašínova nábřeží má částečně povolenou jízdu na kole, mnoho lidí potom ale pokračuje v celém úseku od Výtoně po Mánesa. Uzavírka platí i pro pěší, nábřežní chodníky jsou tudíž podstatně frekventovanější než obvykle, zvlášť odpoledne.
Uzavření náplavky mělo zřejmě drtivý vliv na počet cyklistů projíždějící po Podolském nábřeží, a tedy do centra. V pondělní ranní špičce, kdy cyklisté nebyli o uzavírce informováni, projelo přes sčítač v Podolí 489 kol, v úterý, po předchozí zkušenosti jen 366, což je pokles o 25%. Průjezd cyklistů po souběžném Nuselském mostě se významně nezvýšil.
Cyklisté, prosím, jedte v provozu
S ohledem na situaci znovu apelujeme na cyklisty, aby pokud možno buď jeli po Rašínově nábřeží v provozu, nebo zvolili objízdnou trasu (více zde). Chodník na Výtoni byl ještě zúžen a problémové je zde dokonce i pouhé vedení kola. Při jízdě v provozu buďte opatrní, podél některých kolon (zejména před Palackého náměstím) není dost místa na předjíždění.
Reakce na uzavírku
Způsob realizace uzavírky již vedl k řadě reakcí. Cyklisté zasažení uzavírkou náplavky píší na městskou část Praha 2 a cyklokomisi. Ukazuje se, že protože je Praha 2 partnerem akce, odpustila pořadateli nájem.
Zveřejňujeme jeden z dopisů, který dorazil v kopii k nám do redakce:
Dobrý den,
obracím se na Vás ohledně uzavírky vltavské náplavky na Výtoni.
K napsání této zprávy mne motivoval zážitek z dnešního rána, kdy jsem zahájila letošní cyklistické dojíždění do zaměstnání a mé nadšení bylo záhy zkaleno nepříjemným zážitkem.
Chtěla bych vyjádřit velké rozhořčení a nespokojenost s tím, jakým způsobem je uzavírka provedena. Samotný fakt, že je náplavka uzavřená, mi přijde nesmyslný. Jedná se o jednu z nejfrekventovanějších cest, kterou využívají cyklisté i pěší chodci, takže její zneprůchodnění se dotkne spousty lidí. Druhá věc je, že uzavírka není nijak označena, chybí jakákoliv cedule se zdůvodněním uzavírky, o délce jejího trvání a návrh na objízdnou trasu. Ve směru od Mánesa to vypadá, že je trasa otevřená, opak zjistíte, až když dojedete za mostem k drátěnému plotu, což je opravdu velice „příjemné překvapení“.
Uzavření trasy výrazně znepříjemňuje a prodlužuje cestu do práce mnoha cyklistům, protože je nutné místo toho zvolit trasu po velmi frekventované silnici na nábřeží. Pokud ovšem nechcete porušovat pravidla silničního provozu a jet po chodníku, kde vás důrazně napomenou policisté, kteří Vám na námitku, že nemáte jet kudy odvětí, že pokud se bojíte mezi auty, nemáte co jezdit na kole.
Myslím si, že celá tato akce přispívá k negativnímu obrázku o vedení městské části Prahy 2 a je důkazem toho, že lidé za uzavírku zodpovědní rozhodně nemají jako prioritu veřejný zájem.
Velmi bych ocenila, pokud by změny a uzavírky na cyklotrasách, pokud už musejí být, byly dostatečně označené a řešené tak, aby to jejich uživatelům nepůsobilo zbytečné komplikace.
Děkuji,
Barbora Landová
Nejhorší lapsy ve značení byly sice již opraveny. Zůstává zde ovšem tristní skutečnost, že jízda po nábřeží má daleko nejen do adekvátní náhrady, ale i do nouzového řešení.
Jaká je budoucnost náplavek?
V těchto měsících probíhá velká debata k budoucnosti pražských náplavek, zaštítěná pražskými radními Hudečkem a Udženijou. Je pravděpodobné, že využití náplavek bude časem ještě intenzivnější, snad s méně uzavírkami, ale s více lidmi. Náplavky se tak nejspíš časem stanou klidovou zónou, na které nebude žádoucí rychlý průjezd cyklistů. A snad to ani nebude špatně — pod podmínkou, že slabší cyklisté budou mocti projet pomalu a dopravní průjezd po nábřeží bude technicky v pohodě zvládnutelný, nekomplikovaný a zejména rychlejší než jízda spodem. Nahoře na nábřeží tedy musí vzniknout souvislé integrační řešení umožňující předjet ve špičkách zde pravidelně stojící kolony. To se ovšem neobejde bez větších stavebních úprav. Než tohle magistrát pochopí, a přestaví uliční profil od Mánesa po Libušinu odpovídajícím způsobem, uplyne bezpochyby řada let. Do té doby je ovšem nutné bránit náplavku zuby nehty.
I nadále je tedy žádoucí stěžovat si na městské části Praha 2 na dopravní řešení a neadekvátní objízdnou trasu, posílat předsedkyni cyklokomise dotazy na budoucnost náplavek, požadovat po náměstku pro dopravu Noskovi přestavbu Rašínova nábřeží tak, aby na něm vznikly souvislé cyklopruhy, a informovat o své nevoli radní Hudečka a Udženiju, kteří se aktivně zapojují do aktuální diskuse o budoucnosti náplavek.

Obáváme se, že bude-li toto budoucností náplavek, neprospěje to nikomu.

Luděk 16. 4. 2013, 14:16
Hlásím ještě markantnější pokles cyklistů, včera bylo u nás v práci pod stříškou 5-6 kol, dneska jsou jen 2. Ti miliardáři to se svými jachtami fakt přehnali, takhle odrovnat pražskou cyklistiku ;)
jonáš 16. 4. 2013, 14:47
Tak by aspoň mohli miliardáři zaplatit takový nájemný, aby se za to postavil kus infrastruktury, ne?
Kuba 16. 4. 2013, 15:23
Jediným řešením je fakt jízda po horní silnici! Čím víc se nás tam bude pohybovat, tím rychlejc si řidiči na nás zvyknou, a když nezvyknou, tím rychlejc s tím bude muset magistrát něco dělat.
Klíma 16. 4. 2013, 17:08
Kuba: taky jsme si ráno říkal, že když pojede hodně lidí budou víc vidět, ale nakonec jsme byl zklamán, nikoho jsem nepotkal. Řidiči byli slušní, ale i když jedu rychle a moc se na mne nelepí, moji trasou se toto stane jen v nouzi nejvyšší. Jednak mi to úplně bezpečné nepřijde, na jízdu po kolejích tedy nemám úplně nervy a taky jsme musel zastavit na všech semaforech Mánes - Podolí, což normálně jízdou spodem nemusím.
Taky mi není jasné, proč není náplavka otevřená mimo provozní dobu výstavy, například ráno, kdy tam krom ochranky nikdo není.
Franta 16. 4. 2013, 23:39
V Pondělí ráno jsem se divil proč se na železničním mostě směrem od Smíchova míjím s tolika cyklisty, když jsem dřív žádné nepotkával. Pak přišlo nepříjemné překvapení a nakonec nás hodně jelo po chodníku :-( Úterý jsem raději vynechal a zítra zkusím doporučenou objízdnou trasu, po nábřeží se mi nechce. Byl to velmi nepříjemný start, doufám že se zábor náplavky nestane častějším, už takto je tam často plno.
Petr 17. 4. 2013, 08:48
Městská část Praha 2 je tak vstřícná, že se prý zřekla i poplatků za zábor náplavky. Kdo by se otravoval s administrativou pro pár drobných, že :-)
Zdroj:
http://www.metro.cz/lode-vytlacily-z-naplavky-cyklisty-i-farmare-praha-2-na-tom-trati-px1-/co-se-deje.aspx?c=A130416_122916_co-se-deje_row
Skoky 17. 4. 2013, 09:38
Rano to jeste jde po tom nabrezi (kdyz clovek jede do tech 7:30). Dneska jsme to s kolegou projeli od Vysehradskeho tunelu po chodniku, pak tam u zeleznicniho mostu buzerovali policajti, tak jsme prejeli na silnici na Vytoni a az k Cechovu mostu to bylo v pohode - predjelo nas za celou dobu asi 1 auto. Horsi je to odpoledne, kdy jsou uz kolony a spicka..... Mozna odpoledne zkusim Kampu, ale tam to pry stoji za .... jelikoz se tam neda nikde projet normalne a clovek se tam mota mezi turistama. Cili rano je to ok po silnici tim centrem (brzo) , ale horsi je odpoledni navrat domu..... (Jezdime cca 26 km Letna- Vrane nad Vltavou (+4km nad Vrane)) A musim rict ze jsem hodne zklamany tim prujezdem centrem.....zacal jsem jezdit a ten usek Narodni Divadlo - Cechuv most je hruza.....(z pohledu cyklisty)
Lei 17. 4. 2013, 10:46
Je to zhůvěřilost, ale jen týden. Za poslední leta, co se staví ta zk.ná Blanka, nyní v kombinaci se zábory na stavbu chalupoidy, se podobné špunty vyrábějí na dlouhé měsíce (na Evropské Veleslavín a jiné chuťovky, Prašný most a okolí - teď už zbyla jedině trasa po Milady Horákové a rozestavěnou křižovatkou, už ani po chodníku ze severu se nedá dojet k jedinému přechodu Svatovítské šikoro daleko). To ani nemluvím, že kvůli tomu mostu byla za poslední leta asi třikrát výluka na S5 na měsíc, dva, tři, a přitom je to jediné rozumné spojení z Ruzyně do centra pro kočárky a podobná monstra). A sice to nejsou jachty miliardářů, ale mám k tomu asi přibližně stejně "kladný" vztah.
Chuta 17. 4. 2013, 13:09
Musím se k tomu teda taky vyjádřit. Jezdím každý den z Podolí na Staroměstskou, takže mě ta uzavírka samozřejmě plně zasáhla. Ale na druhou stranu za normálních okolností od Mánesa do silnice stejně musím, takže v zásadě jde pro mě jen o prodloužení nekomfortu, kterému se stejně i za normálních okolností nemůžu vyhnout. Navíc konečně jsem začal trochu pociťovat ono slavné "safety in numbers", kdy na křižovatce stojíme vedle sebe tři cyklisti, což se mi nikdy předtím nestalo.
Pavel 17. 4. 2013, 17:42
Píše se tady o tom jak to hrozně zredukovalo cyklodopravu a přitom u čvut dnes byli všechny cyklostojany plné
ÚJEZĎÁK 18. 4. 2013, 11:04
Dnes v prostoru té první fotky, na chodníku vedle tramvajové zastávky byl strážník a pucoval tam cyklistku, kterou asi odchytil na směru od Podolí, jak jsem projížděl kolem tak si zrovna sundala brýle a zaslechl jsem něco od ní něco " jako já vím, že jste chudák ":)
újezďák 18. 4. 2013, 21:04
Tak už jsem dostal odpověď od Prahy 2.
Obratem jsem odepsal , že mě nepřesvědčili a vřele poděkoval za ochranu soukromí, neb to samozřejmě prskli v rámci hromadného mailu a tak jsem získal hromadu kontaktů na cyklisty které prudí uzavřená náplavka.
Tak se to to dělá, pěkně všem těm aktivistům poslat hromadně odpověď aby viděli, že se s tím na Praze 2 nemažou..... nějak se mi nechce věřit, že o skryté kopii na Praze 2 dosud neslyšeli.
zvonař 19. 4. 2013, 12:59
Jen dotaz ohledně výše v textu zmíněné policii a její námitky na jízdu po chodníku v okolí žel. mostu. Jak mám tedy rozumět značce "cyklistům vjezd povolen"?
Barbora 30. 4. 2013, 09:23
No i když není náplavka uzavřena z důvodu pořádání nějaké akce, tak se po ní stejně v teplých měsících v odpoledních hodinách nedá pro množství chodců projet. Lidi, kteří tam v tomto období odpoledne jedou a jenom nadávaj a rozčilujou se, že se tam nedá projet fakt nechápu. Já tudy prostě radši nejedu, páč vim, že to nemá cenu. Je to smutný, ale je to fakt. Jedu horem po silnici nebo po kolejích a nebo po chodníku, který je úplně prázdný, protože všichni chodci jdou spodem po náplavce. Naštěstí jsem zatím narazila jenom na normální strážníky a nic neřikali, když viděli, že dole je to ucpaný lidma. Někdy to chce prostě použít zdravej rozum a ne jak tupá ovce jet po neprůjezdný cestě jenom proto, že tady je prostě cyklostezka a přes to vlak nejede. Bohužel, to se ale moc nenosí.