Tento rok zřejmě nebude kvůli dlouhé a tuhé zimě a červnovým povodním s následkem uzavírky řady využívaných cyklotras celkový součet cyklistů na sčítačích nijak slavný. Pokud se ale podíváme na součty cyklistů po měsících, tak můžeme vidět, že setrvalý nárůst zájmu o jízdu na kole pokračuje i v tomto roce. Součty za červenec totiž byly na drtivé většině sčítačů vůbec nejvyšší v celé historii sčítání. Jinými slovy se tento měsíc v ulicích Prahy pohybovali cyklisté nejintenzivněji za hodně dlouhou dobu (jestli vůbec někdy, tak tolik se Praze na kole mohlo jezdit tak někdy okolo druhé světové války).
Slabý rok
Letošní zima byla dlouhá, cyklistická sezóna začala až v dubnu, tedy o měsíc později, než minulý rok.
S nasčítanými hodnotami navíc zamávaly letošní červnové povodně, které některé profily totálně zneprůjezdnily a poslaly tam tak počty cyklistů téměř k nule. Hodně sčítačů je umístěných blízko řeky a příslušné cyklostezky byly na řadu týdnů uzavřené. Mnoho cyklistů jistě zvolilo různé objízdné trasy, takže se jen stěží dozvíme, jak se intenzita skutečně změnila. Podle informací ze sčítačů, kterých se povodně netýkaly, lze odhadovat, že červen byl z hlediska cyklodopravy průměrný, nebo mírně podprůměrný (na rozdíl od povodní 2002, které vlivem drastického zásahu do sítě metra naopak pro mnohé znamenaly první zkušenosti s jízdou na kole po Praze).
Červencový boom
V červenci ale počet cyklistů lámal rekordy. Na 17 sčítačích byl červenec měsícem s vůbec nejvyšším počtem cyklistů za celou dobu, co se v Praze cyklisté automaticky sčítají; na čtyřech místech chybí data a jen na šesti už byly měsíční počty někdy vyšší. Červenec byl teplý a suchý, takže počasí má na tomto výsledku určitě jistý podíl, nicméně i týdenní maxima v průběhu celého roku lámala rekordy (kromě července hlavně v květnu).

Na Nuselském moste bylo letos sečteno za týden již ve třech případech víc cyklistů než při týdnu se stávkou.
Na sčítačích, na kterých nebylo letos v červenci maximum dosaženo, to navíc má často jasnou příčinu (Podolské nábřeží – objíždění po silnici, Vysočany – stavba obytného věžáku Eliška), ve dvou případech (Vítkov, Košíře) bylo maximum dosaženo jindy v průběhu tohoto roku.
Nábřeží kapitána Jaroše
Podle dat ze sčítačů se také zdá, že potenciál procyklistických opatření na křižovatce Dukelských hrdinů a Nábřeží kapitána Jaroše z jara minulého roku ještě není zcela vyčerpaný. Dosahované intenzity cyklistů tu jsou ještě o osminu až o čtvrtinu vyšší než minulý rok. Dokonce i povodňový červen je zde silný (na rozdíl od většiny ostatních sčítačů). Takový vývoj nepotvrzuje, že by nárůst po rekonstrukci křižovatky byl dán jen zvědavci, kteří by si chtěli nová opatření vyzkoušet. Naopak se dá říct, že nová opatření přitáhla v sezoně průměrně kolem 500 cyklistů denně
- Nábřeží kapitána Jaroše – měsíce
- Nábřeží kapitána Jaroše – týdny
- Vršovická – měsíce
- Vršovická – týdny
- Barandovský most – měsíce
- Barandovský most – týdny
- Nuselský most – měsíce
- Nuselský most – týdny
- Podolské nábřeží – měsíce
- Podolské nábřeží – týdny
prt 30. 8. 2013, 09:15
Petře, dobrá práce, díky!
Máte takto vyhodnocené i další profily?
Samozřejmě se vkrádá myšlenka, proč vyhodnocení ze strany TSK-ÚDI (pod které sčítače patří) nevypadají podobně (a nejsou veřejně přístupná...).
Smlouva na sčítače končí na konci roku, tak aby od ledna nebyly všude 0...
Petr Dlouhý 30. 8. 2013, 10:34
Ahoj Tomáši, nestihl jsem to dodělat před vydáním článku, ale udělal jsem stránku s mírně interaktivními grafy sčítačů. Ještě ale plánuju udělat, aby se to aktualizovalo každý týden, nebo každý den.
prt 30. 8. 2013, 12:22
Petře, to je ještě lepší! Díky.
Skvělé je, že subjektivní pocity lze dokládat nezávislým a hlavně dlouhodobým a nepřetržitým měřením. Tak ať to vydrží (tendence i měření).
Dominika Nasková 30. 8. 2013, 12:58
Skvělá stránka, díky za ni!