Změny v terénu a mapě podzim 2013 (2)

Publikováno: 05. prosince. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 05. prosince. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Přinášíme pokračování výčtu změn, které se v Praze a v naší mapě během uplynulého roku udály.

Šrobárova x Korunní

Na křižovatce ulic Šrobárova, Jičínská a Korunní byl v listopadu 2013 vybudován zcela nový přechod pro chodce přes Šrobárovu ulici. Tento podnět se řešil i na portálu Chodci sobě. V rámci výstavby přechodu vznikl i chráněný ostrůvek uprostřed křižovatky. Ten slouží jednak při odbočování veškeré dopravy z Jičínské do Šrobárovy, zároveň je však zde vybudován i chráněný nájezd pro cyklisty při odbočování z Hradešínské do Korunní. Svou další podstatnou možnost využití pak získá při případném vybudování cykloobousměrky ve Šrobárově.

Při čekání uprostřed křižovatky budete chráněni


Uživatel, který podnět zřízení přechodu na portálu Chodci sobě navrhl, žádal také o zbudování zpomalovacích prvků. Místo však bylo zúženo, což také vede ke snížení rychlosti projíždějících vozidel. Tento případ tak ukazuje, že ne vždy je pro snížení rychlosti projíždějících vozidel nutno agresivně použít nastřelovací retardéry.

Cykloobousměrka Na Příkopě

Během listopadu došlo k velmi zásadnímu zlepšení průjezdu centrem díky proznačení protisměrného průjezdu cyklistů v ulici Na Příkopě v úseku od Prašné brány až po začátek pěší zóny. V pěší zóně je již více let umožněn vjezd cyklistů, díky novému opatření tak vznikne přímá trasa z Náměstí republiky až po Jungmannovo náměstí. Protisměrný průjezd cyklistů v ulici Na Příkopě byl vyřešen cyklopruhem odděleným od provozu řadou parkujících aut, tedy řešením běžně využívaným například v některých městech Spojených států. Při realizaci bylo v části ulice nutno změnit parkování z kolmého na podélné. Ubylo tak zhruba 10 parkovacích míst v oranžové parkovací zóně a ve zbytku ulice bylo znemožněno pravidelně vídané stání ve druhé řadě. V blízkosti jsou dostatečné parkovací kapacity v podzemních garážích obchodního centra Palladium. V případě vzniku navazujícího cyklozobousměrnění Hybernské ulice a části Národní by pak bylo vytvořeno pohodlné propojení vedoucí od Masarykova nádraží až k Národnímu divadlu.

Prahou na kole běží s podporou Citybikes:
Elektrokola, skládací kola, městská kola

Praxe ukáže, jak bude proznačený pruh respektován, tedy zda do něj nebudou parkující vozidla zasahovat a znemožňovat tak průjezd cyklistů. Také připomínáme, že v ulici Na Příkopě je zvýšený pohyb chodců a je nezbytné tomu přizpůsobit styl jízdy, zvláště v okolí přechodů pro chodce a při průjezdu pěší zónou.

Přejezd na A22 přes Vídeňskou

Jedná se o křižovatku na frekventované trase A22 pod Krčským lesem, v jejíž blízkosti došlo v roce 2005 ke smrtelné nehodě cyklisty při přejíždění Vídeňské a kde byla od roku 2006 dočasná světelná signalizace. Křižovatka byla k rekonstrukci připravena již několik let, ale povedla se až letos. Celá křižovatka tak byla nově zrekonstruována, bylo osazena nová signalizační technologie umožňující dynamické řízení dopravy. V rámci křižovatky je přejezd pro cyklisty s vlastní světelnou signalizací.

Pro cyklisty dočasný stav znamenal úzké místo na straně směrem k nádraží, kde není mnoho místa. Proto uvítáme fotografie stavu po rekonstrukci a zkušenosti, např. s fungováním cyklu semaforů.

Tisková zpráva Prahy zde.

Nyní přejdeme ke změnám, které proběhly již před několika měsíci.

Na Větrníku

V rámci rekonstrukce ulice Na Větrníku v trase budoucí cyklotrasy A150 byla kompletně nahrazena nevyhovující dlažba novým asfaltem. To výrazně zpříjemnilo i jízdu na kole. Pro lidi snažící se vyhnout provozu byl umožněn průjezd po části chodníku a po obslužné komunikaci vysokoškolských kolejí, která vede souběžně s ulicí. Po dořešení pokračování podél Ankarské a zlepšení napojení do Tallichovy by se mohlo jednat o velmi zajímavou klidovou alternativu k ulici Na Petřinách.

Pohled od centra.


Malešice

Zpětně jsme si všimli plíživého osekání cyklopruhu v Malešicích, který je nepěknou ukázkou, jak nové semafory dokážou snížit bezpečnost a komfort průjezdu na kole. Vyrostly na křižovatce Počernické s Cerhenickou. Ještě v roce 2011 vedl cyklopruh přes křižovatku (tenkrát nesvětelnou, viz streetview). Cyklopruhy přerušovala jen zastávka. Vedle byl jeden pruh pro auta a jeden na parkování. Teď jsou tu dva řadící pruhy před křižovatkou, a cyklista vmáčknut do pikťáku. Cyklopruh je přerušen v o poznání delším úseku. Semafory navíc něco stojí.

2010

červenec 2013.


Stojany v Říčanech

V průběhu dubna a května 2013 bylo osazeno 63 kvalitních městských stojanů na více než deseti místech v Říčanech u Prahy. „Nové obloukové stojany vypadají výrazně lépe než ty tradiční „zasouvací“, ale zejména jsou praktičtější a umožňují jednoduché a bezpečné uzamknutí kola. Neodřete si navíc přední vidlici, neohnete brzdový kotouč ani nevytvoříte osmičku z předního kola, když vám někdo do bicyklu strčí,“ hodnotí jejich pozitiva říčanský zastupitel David Michalička /Klidné město/. Získaná dotace pokryla dvě třetiny  celkových nákladů spojených s nakoupením i instalací cyklostojanů. Podle webu města odpovídají trendům i estetickým nárokům současné cyklodopravy. Říčany považujeme za dobrý příklad pro ostatní obce v okolí Prahy, které jistě mají možnost využít evropské fondy k podobným účelům.

Konkrétně stojany v říčanském rondelu u nádraží se setkaly s velkým úspěchem. Jsou hojně využívány. V jednom říjnovém pracovním dni dopoledne prý 14 kol. V jednom listopadovém pracovním dni v osm večer prý 7 kol. Považujeme to za argument pro SŽDC, České Dráhy či ostatní obce a města k instalaci stojanů. Z našeho pohledu 7 stojanů pro současné potřeby již nestačí a je třeba přistavět další.V metodice o doprovodné cyklistické infrastruktuře zpracované Centrem dopravního výzkumu je při výpočtu kapacity stojanů jako výchozí údaj uvedeno u vlakových nádraží 10-30% z počtu cestujících za den.

Novinky v mapě

Přes léto probíhalo průběžné a nikdy nekončící aktualizování Mapy Prahou na kole. V mapě bylo obměněno mnoho starších fotografií novými snímky. Zároveň probíhalo dokumentování dalších míst. Přibylo tak například mnoho fotografií z doporučených a značených cyklotras v severozápadní části města, ale i z dalších míst v rámci celé Prahy – včetně městského centra.

Bylo potvrzeno, že cesta na Letiště Václava Havla ulicí K Letišti je velmi příjemná a s minimem dopravy. Na letišti však nebyl objeven dříve značený cyklostojan. Jedinými stojany na letišti byly stojany na soukromém pozemku Řízení letového provozu.

V Přední Kopanině bylo objeveno klidnější vedení cyklotrasy 0078 po chodníku s následným překonáním ulice K Tuchoměřicům přes přejezd pro cyklisty.

Přední Kopanina


Přidali jsme také mnoho fotografií z Horoměřic, Nebušic, Šáreckého údolí, cyklotras do Hostivic a ze Suchdola. Tam mimo jiné naleznete zaneseny všechny stojany tamního systému veřejné půjčovny Růžových kol. V Suchdole jsme také zaregistrovali nahrazení mnoha starších stojanů novými městskými podkovami.

Dále si můžete v mapě povšimnout nově zbudovaných městských stojanů na Praze 6 na Hradčanské u metra a u pošty v Kafkově ulici. Tam dříve navrhovaný stojan přibyl v rámci přestavby ulice a mohlo by se tak jednat o signál, že na dalších potřebných místech Prahy 6 by cyklistické stojany mohly být přímo součástí projektu dané rekonstrukce. Nové stojany jsou i před Národním technickým muzeem na Letné, před Rudolfinem, na Náměstí republiky nebo na Hradě na začátku pěší zóny u tramvajové zastávky.

Zavedli jsme také novou mapovou značku označující stojany u obchodů.


Chcete urychlit rozvoj mapy?

Před týdnem jsme našli nového dobrovolníka na upravování Openstreetmap. Tomáš už v mapě stihl provést řadu úprav, Díky! Když se přidá někdo další, bude mapa ještě aktuálnější. Stále však platí, že Vašek kříž v létě nafotil tisíce fotek cykloinfrastruktury, stojanů a doporučených tras v Praze a okolí. Stovky fotek z mnoha částí Prahy čekají na přidání do mapy. Vyberte si oblast, napište do komentářů či na redakce@prahounakole.cz  Fotky budou sloužit o rok dřív a Vašek bude mít víc času na psaní článků, podávání podnětů.

Více v samostatném článku přidávání do mapy.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

wanted 5. 12. 2013, 10:08

Prvni fotka se neda vyklikat.

Tomáš Vokatý 5. 12. 2013, 15:06

Přerušení cyklopruhu na Počernické je ještě vylepšené o obludný betonový nájezd do stavební jámy, který zasahuje do vozovky. Vzhledem k tomu, že ta stavba už rok stojí, tak tam ta nebezpečná obludnost bude ještě dlouho.

vlakno 5. 12. 2013, 17:27

"Hybernské ulice a čá..." Chybí tam kus textu.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat