Další realizací roku 2014, kterou si nyní online projedeme, jsou poměrně zásadní úpravy v ulici Argentinská na Praze 7. Na podzim zde vzniklo kvalitní propojení přes křižovatku ulic Argentinská a Jateční pomocí čtyř přejezdů pro cyklisty a několik dalších úprav na křížení s Dělnickou. To vše během výměny světelné signalizace.
Situace
Podél ulice Argentinská je již delší dobu legalizován průjezd ve formě stezky pro chodce a cyklisty od Nádraží Holešovice až k Vltavě na jihu. Jedná se o důležité propojení: je to severojižní chráněná trasa protínající skoro celé Holešovice. Navíc je vhodná i pro ty nejslabší cyklisty včetně dětí.
Její význam je dále podtržen velkou bariérou ve středu Prahy 7 – rozvojovým územím Bubny – Zátory, po jehož východním okraji stezka vede. Díky tomuto mrtvému prostoru jsou prozatím velmi omezeny možné cyklistické trasy spojující západ (Letná, horní Holešovice) a východ Prahy 7 (dolní Holešovice). V podstatě se dá projet pouze z jihu kolem Vltavy nebo dvěma cestami ze severu.
Severní propojky jsou navíc vhodné spíše pro ty, co se nebojí provozu, jak krásně ilustruje mapa dopravního stresu. Všichni ostatní jsou tak odkázání jen na jižní průjezd v hrdle u Hlávkova mostu. Zvláště pro ně je pak navazující chráněná trasa podél Argentinské důležitou spojkou do dalších částí dolních Holešovic a k holešovickému nádraží na severu.
Novinky roku 2014
Nastíněná trasa však měla do loňského podzimu několik zásadních háčků. Jednalo se především o nevyřešený přesmyk na křižovatce Argentinské a Jateční, který byl realizován přes přechody pro chodce. To se nyní novými přejezdy pro cyklisty řeší. Celkem bylo pro překonání křižovatky nutné zbudovat čtyři nové přejezdy se světelnou signalizací.
Podobné přesmyky a nutné čekání na semaforech jsou jistým snížením komfortu. Z mnoha důvodů často spíše doporučujeme jednosměrné stezky nebo cyklopruhy po každé straně hlavní ulice. V tomto případě se ale z mého pohledu nejedná o špatné řešení. Tedy za situace, kdy neprobíhá žádná celková přestavba ulice. Přesmyk tu je v celé ulici pouze jeden (v budoucnu možná dva), západní chodník podél Bubenského nádraží je téměř bez chodců (s potenciálem na jeho případné rozšíření). Zatím tu nejsou ani žádná křížení s vedlejšími ulicemi, která by obousměrný provoz cyklistů komplikovala.
Mně osobně se tu jezdí pohodlně a dovedu si tu do budoucna představit krásnou stezku varšavského stylu, pro které mám trochu slabost. Zvláště pro ty, co se nevrhají do provozu, jsou ideální. Pro jejich stavbu je potřeba dostatečný prostor, který ale zrovna v této části Prahy je.
Ale zpět k novým přejezdům. I přes jejich počet se podařilo křižovatku seřídit poměrně zdařile. Čekací doba není nijak dlouhá, křižovatka se dá projet nadvakrát a čekání uprostřed křižovatky je podle mé zkušenosti poměrně krátké. Zelená zde navíc padá automaticky i bez nutnosti stisknutí tlačítka, což dává jistou šanci na projetí pouze s jedním zastavením. To je na čtyři přejezdy přes rušnou křižovatku dobrý výsledek.
Dalším současným zlepšením je lepší napojení stezky na dolní Holešovice. Přímo u nových přejezdů byla stezka zlegalizována i pár metry Jateční ulice. Toto napojení se obzvláště hodí, pokud jedete z jihu podél tržnice nebo z východu z dolních Holešovic. Co je ale podstatnější, je nové napojení stezky na Dělnickou ulici o něco severněji.
Mnohé se tak i přes drobné chyby povedlo. Podél Argentinské vznikla poměrně luxusní chráněná stezka. Na návazná opatření, která je třeba realizovat v budoucnu na jižním i severním konci, se podíváme v některém z dalších článků.