Varšava nebo též hezky zkráceně Wawa je na první pohled město nekonečných čtyř až osmiproudých silnic uspořádaných do čtvercové sítě. Po válce bylo místa zjevně dost a prostorem se nešetřilo, i chodníky jsou často velmi široké. Ale jaké jsou tam podmínky pro cyklisty a jak se tam jezdí na kole? Poprvé jsem strávil ve Varšavě několik měsíců v roce 2011 a od té doby se tam pravidelně vracím, pokusím se tak zprostředkovat svůj náhled na tamní situaci obohacenou o znalost vývoje v uplynulých dvou letech.
Varšava má zhruba 1,7 milionu obyvatel a je tak o něco větší než Praha, odkud pocházím. Musím se přiznat, že jsem Varšavou od mého prvního setkání fascinován. A to v mnoha ohledech. Pokud se zaměřím na dopravu, tak mě pokaždé zarazí její nesmírnost, řekl bych až dravost, pokud tedy zrovna není ranní špička a člověk se v autobuse nikam nepohne. Ve městě až na noční hodiny platí běžná padesátka, ale ze zkušenosti řidiče, i pozorování jakožto chodce a cyklisty, se všeobecně jezdí spíše sedmdesát nebo i více. S výjimkou okruhu 300 metrů kolem policejního vozidla.
Představa všech hlavních silnic připomínajících pražskou magistrálu, ještě velmi často s tramvajovým pásem uprostřed, není zrovna to, co by člověk považoval za ráj pro jízdu na kole. On to také ráj není, ale jezdí se. A překvapivě to celkem jde.
Prahou na kole běží s podporou Citybikes: Elektrokola, skládací kola, městská kola |
Nejčastěji se člověk ve Varšavě setká s chráněnými „chodníkovými“ cyklostezkami, které jsou zhruba dle data a okolností budování ve třech typech. Čáry bílé barvy na chodníku, červená barva dlažby v rámci chodníku, nebo poměrně luxusní asfaltová stezka, velmi dobře odlišitelná od chodníku jiným typem povrchu a často i stavebně. Co se prostoru týká, ve Varšavě je kde brát, a budování chráněných stezek tak není takovým problémem. Ale staví se postupně, mnoho z nich přibývá až v posledních letech, takže to má také své nedostatky. Asi tím nejzásadnějším je podobně jako v Praze průjezd centrem. Tam samozřejmě místa příliš není a stezky tam nejsou moc celistvé. Tedy až na čestnou výjimku stezky podél Visly. Což je velký rozdíl oproti jízdě z okrajových částí na hranici centra, kde se opravdu podařilo vytvořit mnohakilometrová souvislá řešení pro bezpečnou jízdu bez kontaktu s provozem. To platí obzvláště pro severojižní spojení. Pokud cestujete západovýchodním směrem, pak je to o něco slabší.
Tato souvislá opatření ve srovnání s Prahou skutečně oceňuji. Pokud se člověk již na nějaký kus stezky dostane, tak většinou nevymizí za 300 metrů, nebo se každých 200 metrů nezmění oddělený pruh ve sdílenou stezku, pěší zónu a opačně. A je to znát, člověk skutečně potká i mnoha starých lidí na kole, kteří by asi pohyb v provozu nezvládli – zvláště pak v tom ve Varšavě. Samozřejmě ale prostorová omezení existují a tyto stezky tak nezaručují nejrychlejší možnou jízdu. V hustší zástavbě bývá stezka jednostranná a vede často při nedostatku prostoru přesmykem na druhou stranu ulice, aby si člověk na kole daný manévr opět za pár bloků zopakoval. Semaforů a přejezdů člověk potká mnoho a při vysoké hustotě dopravy si i dlouho počká. Občas pak člověk narazí na tyto zdržující přesmyky i v místech, kde se na první pohled zdá, že by to snad šlo vyřešit efektivněji.
V kombinaci s uzákoněnou předností cyklistů na přejezdech pro cyklisty ale daný model oceňuji a s radostí mu vždy obětuji několik minut času, když nemusím řešit dopravu a mohu jet v klidu bez přerušování a stresu. Obavy trochu mívám jen na křížení bočních ulic bez semaforů. Ani přednost chodců na přechodech mi nepřijde ve Varšavě tak samozřejmá jako v Praze, natožpak rychlejší cyklista na obousměrném přejezdu, toho může řidič lehko přehlédnout, i když by mu tu přednost rád dal. Další specifikum, co na rychlosti nepřidá, je množství přechodů pro chodce přes tyto stezky. Jsou v podstatě všude, kde by se chodec mohl vyskytnout. Při chůzi mi to velmi vyhovuje. Žádný stres, jako mívám občas například v Rakousku při křížení cyklostezky: zda zrovna jede někdo na kole nebo ne. A jako cyklista jsem zase nikdy nepotkal takové proudy chodců, aby mi to nějak znepříjemňovalo jízdu. Jen zkrátka jezdím pomaleji a obezřetně.
Popisované řešení chráněné stezky má ten následek, že většina cyklistů pokračuje i po skončení této stezky jízdou na chodníku. Přímo k tomu její charakter, a pohled na dopravu na souběžné silnici, vybízí. Nikdy jsem se však nesetkal s vyjádřením nějaké nevole ohledně jízdy cyklistů mezi chodci, zdálo se mi, že to je vcelku akceptováno. Ale to nemohu příliš posoudit. Jízda na chodníku je navíc dovolena za špatného počasí, pokud by bezpečnost cyklisty na silnici byla ohrožena (například déšť nebo silný vítr). Také se smí legálně po chodníku, pokud maximální rychlost na silnici překračuje 50 km/h a chodník je široký alespoň 2 metry.
Ovšem najdou se samozřejmě i cyklisté preferující rychlost, kteří volí jízdu v provozu. A člověk je potkává poměrně pravidelně. Pro tyto cyklisty Varšava příliš mnoho nenabízí a Praha je na tom o poznání lépe. Cyklopruhů je naprosté minimum. A ty které existují, končí z mě neznámých důvodů před křižovatkou nuceným zařazením se do běžného pruhu, i když by tam místo pro dovedení pruhu až ke křižovatce bylo. Žádná představená stání v křižovatkách, žádné piktokoridory ani jiné typy značení, které jsou v Praze běžně k vidění. Cykloobousměrky ale existují. V nejbližší době by však mohlo dojít ke změně legislativy a prostorově méně náročná řešení by měla být snáze a logičtěji uskutečnitelná. To by mělo pomoci především v centrech měst a cyklopruhů by tak mohlo přibývat. Navíc velké plus je, že již nyní si cyklisté jedoucí v provozu mohou před křižovatkou zabrat celý jízdní pruh.
Celkově na mě Varšava působí jako město, které se o něco více než Praha zabývá tím, jak se člověk na kole dopravuje a co potřebuje, aby se jelo nějakým způsobem pohodlně. Tedy z mého pohledu hlavně souvisle a bez stresu. V Praze mám bohužel občas na zrealizovaných kusech cykloinfrastruktury pocit, že nikdo nad tím nepřemýšlel. Že prostě vznikly, protože se to nějak vyžaduje, ale vlastně je pak jedno, jestli po tom půjde reálně jezdit. Ve Varšavě se mi stavba opatření pro cyklisty zdá jako větší priorita a vznikají opravdu dlouhé souvislé úseky, ne pouhé krátké segmenty – kde to zrovna jde – s marnou vírou, že se snad někdy propojí. Což na druhou stranu ve Varšavě vyžaduje asi zcela jiné finance a i tak tam mnohé negativní aspekty stále přetrvávají.
Ve Varšavě dále za poslední dva roky přibylo opravu mnoho stojanů, ať již v centru nebo v rámci B+R u stanic metra. Na některých parkovištích P+R si navíc cyklisté mohou zdarma půjčit od obsluhy nářadí a pumpičku. Což je takový detail, ale může potěšit. Dále se minulý rok spustil projekt veřejných půjčoven kol Veturilo, který se tento rok ještě rozšířil. S prvními dvaceti minutami zdarma je to velmi zajímavá alternativa k přepravě.
S tím přichází i osvětová edukativní video kampaň, která se snaží ukázat jak jezdit v provozu, na cyklostezce, na chodníku, v MHD – zdůrazňující především potřebu vzájemné ohleduplnosti. Kola mohou být přepravována zdarma ve všech prostředcích MHD, nicméně cyklisté jsou vyzýváni, aby této možnosti využívali jen v nutných případech a vyhýbali se přepravním špičkám. Byla také spuštěna plakátová kampaň, která má upozorňovat řidiče, aby při předjíždění cyklisty udržovali minimální rozestup 1 metr. A cyklostezky se staví všude, kde zrovna probíhá nějaká velká stavba, i když to je třeba dálniční okruh na periferii. A všechny stezky podél nových staveb vznikají v jednotné kvalitě a stylu podle předem připravených standardů.
Původně jsem to nečekal, ale na kole se ve Varšavě jezdí příjemně, jen si člověk musí najít nějaký svůj způsob, jak se proplést centrem. A nesmíte spěchat, nebo se smířit s hustým provozem.
Pár odkazů pro zájemce o využití kola ve Varšavě:
Varšavská veřejná půjčovna kol Veturilo
Mapa varšavských cyklostezek
Instruktážní videa pro jízdu ve Varšavě
Stránka zmocněnce pro cyklistickou dopravu prezidentky Varšavy
Vlastní galerie se zaměřením na cyklodopravu
újezďák 18. 11. 2013, 15:05
To jsou právě ty paradoxy.... :)
Kdyby nám Prahu srovnali za války do placata, tak by jsme taky měli místa dost...
Za války Varšavu totálně zničili ve třech vlnách náckové a rudá armáda a tak nějak přirozeně vznik prostor pro dopravní rozmáchlost.
Jinak máme ve Varšavě nějaký obchodní protistrany a tak občas povídáme i o ježdění na kole do práce a obecně to líčí jako docela bojovku, účast cyklistů prý hodně roste, ale hlavně v centru je to prý hodně neradostné...
Jirka 18. 11. 2013, 22:14
Ja jsem byl shodou okolností poprvé ve Varšavě před měsícem. Pracovně. Jeli jsme vlakem a pak jsem šel na jednání procházkou. Vůbec jsem o městě nic nevěděl, nic jsem neočekával.
A byl jsem mile překvapen. Je to tam pěkný, udržovaný parky, prostor pro kola. Celkově mi to na první pohled přišlo jako příjemnější město než Praha.
Ale je fakt, že placka a druhá světová daly prostor k o pár století modernější urbanistice.
Epo 19. 11. 2013, 13:14
ad Ujezdak - tak hlavne, ze si vzdy umime najit duvod, proc to jinde jde a u nas ne :-D
Obecne. Ve Wave jsme jeli jen kousek ze Zapadniho nadrazi na byt a rano zase zpatky, takze jsme te infrastruktury moc nepotkali, ale kladne potrehy mame z Trojmjasta (Gdynia, Sopot, Gdansk). Myslim, ze cykloinfrastrukturu tam maji zvladnutou moc dobre a v hojnem mnozstvi.
Mimochodem vetsina polskych mest, co jsme projeli (pobrezi Baltu), s cyklisty pocita a "vrazedni" polsti ridici se tak nejak nekonali - naopak!
újezďák 19. 11. 2013, 14:26
my co poPraze 3/4 sezony jezdíme, si důvody proč to nejde určitě nehledáme :)
nevím polské vnitrozemí moc neznám, osobní zkušenosti s polskými ridiči mám asi deformované pohybem v příhraničí ( Náchodsko, Broumovsko) kudy asi projíždějí unavení poláci z dálkových štrek směr domov....
Petr 26. 11. 2013, 08:34
Já ve Varšavě pár měsíců studoval a fakt je, že ta kola jsou bezkonkurenční. Bydlel jsem sice přímo u metra a hlavních tramvajových a autobusových uzlů, kolo jsem ale využíval nejčastěji. V centru je to místy trochu o hubu. O víkendu se ale uzavírá hlavní promenáda a jezdí tam jen autobusy a taxíky. Takže na kole pohoda. Cokoliv trochu dál od centra je skvěle průjezdné, dají se dělat super výlety a stanice na půjčování kol jsou skoro všude. Kéž by to tak vypadalo v Praze.