Cyklostezka A41 na Jižním Městě

Publikováno: 18. února. 2016, 3 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Autor: Vratislav Filler
Publikováno: 18. února. 2016, 3 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Autor: Vratislav Filler

V roce 2015 byl postaven úsek nové cyklostezky na sídlišti Jižní Město podél ulic U Modré školy a Prašná. Stezka je na samotném konci trasy A41, která by v budoucnu měla sloužit jako víceméně chráněná radiála z Jižního Města přes Záběhlice, Kačerov a Pankrác do centra Prahy. 430 metrů dlouhá stezka navazuje na pěší zónu a centrální park mezi Opatovem a Háji a nahrazuje dosavadní vedení trasy ulicemi Michnova a Hněvkovského. Stezka má vysoký standard – je prostorově oddělená od chodníku a široká dostatečně pro současné i výhledové intenzity. Křížení ulic Michnova a Hviezdoslavova je řešeno bez přerušení, souběžnými přechody a přejezdy pro cyklisty.

A41_jizni-mesto

jm_hviezdoslavova_prejezd

Cyklopřejezd přes Hviezdoslavovu.

jm_A41_jizni-mesto

Kvalitní standard.

Problémovým místem je dolní vyústění do ulice Hněvkovského, stezka tu vede strmým klesáním s nepřehlednou zatáčkou a končí přímo v kolmé ulici. Bohužel nebylo využito mírnějšího stoupání v koridoru ulice Prašné, vedení stezky nejstrmějším místem v okolí nepochybně sníží její atraktivitu. Akce také nebyla realizována v celé uvažované délce, tedy až do ulice Květnového vítězství – jeden blok se stále musí objíždět po historické stezce od konce ulice Hněvkovského, navíc s několikametrovým ztraceným spádem.

jm_hnevkovskeho_02

jm_hnevkovskeho_03

Nejprudší kopeček v okolí

Jedná se o jedinou stezku realizovanou v loňském roce na Praze 11. A jakkoliv je nová stezka hezká a komfortní, rozhodně není tím, co Praha 11 nejvíc potřebuje. Ulice, které nová stezka obchází, nebyly na jihoměstském úseku trasy A41 zdaleka největším problémem. Těmi jsou i nadále půlkilometrové vedení provozem ulic Mírového Hnutí a K Horkám a rozbitá panelačka z Chodovce do Záběhlic.

Podpora cyklistické dopravy na Praze 11 je bohužel velmi vlažná i přes to, že při řešení cyklistické dopravy na sídlištích se zpravidla nepotýkáme s tak závažnými problémy (podrobně o tom zde). Praha 11 má také od místní skupiny Cyklisté sobě podklad s vytipovanými akcemi vhodnými k realizaci (viz zde). Je otázka, co vše ale bude městská část nakonec ochotná zlepšit a pro cyklodopravu udělat.

jm_A41_panelacka_03

Krásná trasa z Jižního města do centra a Vršovic bez kontaktu s provozem. Tento neudržovaný povrch trase škodí.

jm_A41_panelacka

Ideální pro víkendové projížďky. Pro každodenní dojíždění by to chtělo úpravy.

Vratislav Filler

Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Komentáře k článku×

PaT 18. 02. 2016, 18:32

Mínusem této nové cyklostezky je i to, že se na ní nepřeložila ta trasa A41. Pravda, nějaké žluté tabulky na ní jsou, ale zůstalo původní proznačení ulicí Michnova a tudíž chybí směrování cyklistů ze stávající trasy na novou. Netuší někdo, na koho se dá obrátit, aby značení bylo jednoznačné?

Vratislav Filler 19. 02. 2016, 12:45

TSK je asi vhodný cíl.

Jinak si dovoluji pozvat na setkání Cyklisté sobě Prahy 11, v pondělí 22. 2. od 18 hodin v Jihoměstském pivovaru. Můžeme to tam probrat.

Milan 24. 02. 2016, 00:39

Z trasy A41 mají dnes smysl jen vybrané části. Tu hrůzu s panelkou a šutry objíždím přes Spořilov, přestože bydlím kousek. S vybudováním bazénu a rádoby parčíku se navíc zhoršila prostupnost ve směru ZŠ Donovalská - Kulatý Chodovec.

Nová stezka U Modré školy v úseku Hviezdoslavova - Opatovská vede přes dlažbu s farmářskými trhy a ne úplně hladké obrubníky. Už jsem to jel i po silnici a stezku jsem ignoroval. Provoz tam není až tak hrozný, asfalt hladší a jízda rychlejší a komfortnější. Pocity tedy smíšené.

Směr Schulhoffova jsem jel jen jednou ze zvědavosti. Z mého směru lze zvolit komfortnější trasu s lepšími výškovými poměry. Navíc výjezd na ulici Květnového vítězství považuji z bezpečnostního hlediska za nešťastný.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat